PDA

View Full Version : Welke Amp moet ik kopen om Jazz guitar te spelen (mooi clean) butget 250 Euro



tux2
21 maart 2012, 17:33
Hoi,
Ik heb een budget van 250 euro om een versterkertje te kopen.

Mijn muziekale voorkeur is echte oude Jazz gitaar muziek.
Eisen:
1. Aansluiten van Koptelefoon is een vereiste
2. Mooi clean geluid
3. Vermogen is niet zo belangrijk.

ik zit te denken aan een VOX

Graag jullie advies

Groet
Tux

Luctor
21 maart 2012, 17:43
Hoi,

Ik speel ook jazzgitaar. Heb een poosje op een Cube 80XL gespeeld. In jouw budget is dat een aardige optie omdat daar veel mogelijkheden op zitten. O.a. koptelefoonaansluiting. Als je op een buizenamp wilt spelen zou ik nog even doorsparen. Hou Marktplaats dan goed in de gaten voor b.v. een Fender Blues Junior alhoewel die redelijk snel gaat oversturen. Een Epi Blues Custom is ook gaaf maar erg zwaar.
Succes!

tux2
21 maart 2012, 18:10
...of inderdaad een Roland?

Little Jay
21 maart 2012, 18:16
Een Fender Princeton Reverb uit 1977 lijkt mij perfect voor cleane jazz op niet al te hoog volume.....


De amps waar ik jazz op speel:

- 70ger jaren Guyatone (kopie Fender Twin Reverb, Silverface van buiten, Blackface van binnen).
Voor de meeste situaties is 'ie een beetje overkill, maar man wat een sound! Mijn favoriet voor een cleane volle toon, zowel op laag (jazzcombo-)volume als op hogere volume.

- '93er Fender Blues Deluxe
Vind ik erg lekker voor jazz! Iets rauwer en midderiger dan de Twin, blijft minder lang clean, tilt ook gemakkelijker. Vrij authentieke Wes/Burrell toon krijg ik er uit als het volume niet te hoog hoeft. Daarboven is het echt een Blues Deluxe ;-)

- Epiphone Blues Custom BC30
Zwaar ding inderdaad, blijft op hoger volume niet clean (maar wel op jazzvolumes!) weer een ander geluid dan de Guyatone en Fender BDLX, directer, iets ouderwetser? Maar dan wel helderder gevoiced. Heeft zeker z'n eigen charme en ik heb er niet eens de beste buizen inzitten (Sovteks, vind ik over het algemeen wat stug en kil).

- Session Rockette 30. M'n handzame jamsessie- en kleine kroeg-amp. Dekt de meeste jazz-situaties wel en trekt eigenlijk ondanks z'n 30 wattjes ook nog wel de meer lawaaiïge situaties. Voor een MosFet-amp klinkt en reageert 'ie opvallend gelijk aan een buizenamp. Wel een stuk helderder gevoiced, treble moet je zorgvuldig afstemmen.

Maar je eis van een koptelefoon-aansluiting (ik neem aan om 's avonds stil te kunnen repeteren?) duwt je volgens mij automatisch in de hoek van de modelling-amps, anders klinkt het over de koptelefoon echt nergens naar!! En modelling-amps kan ik m'n jazz-ding niet op.... dat ligt 'm niet aan de sound, ze klinken best ok, maar meer aan de feel en de manier waarop ze op je spel reageren. Ik heb om die reden m'n Roland Cube 30x weggedaan.

Voor stil repeteren 's avonds gebruik ik m'n iPhone met iRig en (gratis) Fender AmpliTube app! De Deluxe Reverb-simulatie daarvan klinkt hartstikke goed. En dan kan ik ook nog eens mee-jammen met 1200 RealBook Standards uit de iReal-b app......

LesPaul1612
21 maart 2012, 18:52
Mijn ervaring is wel dat die Vox vt-nogwat modellen een betere clean/lichte drive hebben dan de Rolands. Roland is dan weer een stuk beter bij de high gain modellen... Volgens mij is zo'n valvetronix dan wel de beste optie, gezien je ook al goede buizenamps hebt...

Dealer
21 maart 2012, 19:21
fender blues junior heeft geen koptelefoonaansluiting toch?

terrasbeest
21 maart 2012, 20:29
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan solid state en voldoende EQ mogelijkheden.
Die Roland 80 heb ik zelf ook. Da's een modelling amp dus:makeup:
Eigenlijk moet je een versterker kiezen die jouw gitaar goed laat klinken. Ik speel op 5 gitaren, en voor elke gitaar worden m'n instellingen aangepast : met zo'n modelling amp kan dat makkelijk. Mogelijk koop je een lampenbak als je ooit je ' definitieve ' gitaar hebt gevonden.( Ik heb ook een 175 maar speel er bijna nooit op )
Blues Junior heb ik ook nog gehad, maar dat beviel niet zo.
Jazzkat en Henriksen zijn ook nog mogelijkheden, maar dat is een pak duurder.

tux2
21 maart 2012, 20:48
...toch een Roland? ,...daar kan tenminste een koptelefoon in !

-modelling amp's van Fender ben ik een beetje mee klaar, ik heb er de afgelopen 2 jaar twee (nieuwe) teruggebracht naar de dealer kapot dus en niet meer te repareren.

btw.
(de oude buizen versterkers van Fender zijn wel top, daar heb ik er dan ook twee van ;-)
gr.
tux

Little Jay
21 maart 2012, 21:02
De Roland Cubes zijn zeker niet slecht en ik vind de 60 waarover ik ook wel eens speel wel beter dan de 30, is misschien de 12" speaker t.o.v. de 10"? De 40x en 80x heb ik nog niet over gespeeld. De Vox modelingamps ken ik niet en Line6 vind ik een ramp.....

Little Jay
21 maart 2012, 21:05
Tux, wat ga je met de amp doen? Is het enkel voor thuis of ook om mee op te treden?
De Rolands zijn zeker flexibel en daar kun je beide mee doen: optreden én koptelefoon in prikken.

Eric van Esch
21 maart 2012, 21:27
Fender Princeton Chorus. Solid state, 2x25 W, clean als geen ander, en....koptelefoon aansluiting. En bovendien genoeg EQ mogelijkheden. Kan je goed op de kop tikken tweedehands voor prijzen tussen de 150 en 250 euro.

Guitarleon
21 maart 2012, 21:40
je kan ook kijken naar een fender mustang (1, 2 of 3) deze zijn zeer betaalbaar en klinken erg goed!
goede simulaties van oude fenders... princeton, tweed deluxe, bassman, twin reverbs.. alles zit er in..
top versterkertje voor zeer weinig geld..

terrasbeest
21 maart 2012, 21:44
Fender Princeton Chorus. Solid state, 2x25 W, clean als geen ander, en....koptelefoon aansluiting. En bovendien genoeg EQ mogelijkheden. Kan je goed op de kop tikken tweedehands voor prijzen tussen de 150 en 250 euro.

Klank is zeker OK. Mist wel wat power.

HalfBlindLefty
21 maart 2012, 22:01
Ik zag een Sessionette 75 op MP staan voor weinig, zijn ook leuke amps, met hoofdtelefoon aansluiting
Prijs klopte wel aardig.

Zelf gebruik ik naast mijn Fender Cybertwin SE, sinds kort een (hybride) Fender Champ 25. eindtrap buizen ( 2* Boogie 6L6GC) rest solid state) de "SE" versie daarvan heeft wel een hoofdtelefoon aansluiting, maar ik heb mijn twijfels bij de klank daarvan.

Ik speel dan wel bitter weinig Jazz, maar wel veel clean of met een minimaal randje.

HalfBlindLefty
21 maart 2012, 22:04
En modelling-amps kan ik m'n jazz-ding niet op.... dat ligt 'm niet aan de sound, ze klinken best ok, maar meer aan de feel en de manier waarop ze op je spel reageren. Ik heb om die reden m'n Roland Cube 30x weggedaan.

Voor stil repeteren 's avonds gebruik ik m'n iPhone met iRig en (gratis) Fender AmpliTube app! De Deluxe Reverb-simulatie daarvan klinkt hartstikke goed. En dan kan ik ook nog eens mee-jammen met 1200 RealBook Standards uit de iReal-b app......

Mhh... de iRig/iPhone combi reageert wel naar wens, of is dat voor stil repeteren minder van belang ?

tux2
21 maart 2012, 22:05
Tux, wat ga je met de amp doen? Is het enkel voor thuis of ook om mee op te treden?
De Rolands zijn zeker flexibel en daar kun je beide mee doen: optreden én koptelefoon in prikken.

De Amp is echt alleen bedoeld om 's avonds laat nog te kunnen spelen/oefen zodat mijn vrouw en buren geen last hebben en niet kunnen gaan klagen ;-)

Overdag speel ik natuurlijk altijd over mijn Princeton Reverb (1977)

bedankt voor je reactie
Groet
Tux

terrasbeest
21 maart 2012, 22:47
De Amp is echt alleen bedoeld om 's avonds laat nog te kunnen spelen/oefen zodat mijn vrouw en buren geen last hebben en niet kunnen gaan klagen ;-)

Overdag speel ik natuurlijk altijd over mijn Princeton Reverb (1977)

bedankt voor je reactie
Groet
Tux

Digitech modeller.
( zelf speel ik thuis meestal onversterkt. )

tux2
21 maart 2012, 23:19
Digitech modeller.
( zelf speel ik thuis meestal onversterkt. )
Leuk lache

Little Jay
21 maart 2012, 23:30
Mhh... de iRig/iPhone combi reageert wel naar wens, of is dat voor stil repeteren minder van belang ?

Ja, dat vind ik een heel andere situatie: geluid direct op de oren met koptelefoon...... daar is de iPhone combi idd goed genoeg voor.

@ Tux2: alleen 's avonds stil oefenen? Dan zou ik voor de Roland Micro Cube gaan! Die heeft alles dat je wilt! Heb ik zelf ook nog overwogen.

http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/9/4/7/7/947736/pics/_c739357_image_0.jpg

Little Jay
21 maart 2012, 23:33
De Amp is echt alleen bedoeld om 's avonds laat nog te kunnen spelen/oefen zodat mijn vrouw en buren geen last hebben en niet kunnen gaan klagen ;-)

Overdag speel ik natuurlijk altijd over mijn Princeton Reverb (1977)

bedankt voor je reactie
Groet
Tux

Je kunt natuurlijk ook net als Wes onversterkt en met je duim gaan spelen om je vrouw niet wakker te maken.... :D

tux2
22 maart 2012, 09:50
Je kunt natuurlijk ook net als Wes onversterkt en met je duim gaan spelen om je vrouw niet wakker te maken.... :D

Ik speel idd net als Wes met de duim, maar wel graag versterkt ;)
Ik denk dat het een Roland Cube wordt. En dan degene die een JC120 instelling hebben. Ik dacht vanaf type 20xl...

Gr.
Tux

terrasbeest
22 maart 2012, 10:23
Ik weet niet wat er 'bizar' aan is om onversterkt te oefenen,met zo'n dikke of minder dikke jazzbak gaat dat prima.
BTW, op RMMGJ is er een kleine enquête over geweest, er zijn wel meer gitaristen die onversterkt oefenen.

En ik heb het niet zo voor headphones. Slecht voor de oren bovendien.

frekie
22 maart 2012, 10:59
Ik heb week in week uit een jazz workshop gedaan met mijn Roland Cube 60. Perfect clean kanaal, gaat hard met een stevig laag voor zo'n compact bakje. Mooi galmpje. Mooie chorus en delay. Bij de oude 60 moet je wel kiezen tussen reverb en delay. Bij de nieuwe 80 XL heb je allebei tegelijk. Laatst even een 80XL getest, super uitgebreid ding. De amp models op kanaal B vond ik iets smeuiiger dan bij mijn Cube 60. Bij de 60 moet je een keyboard sustainpedaal gebruiken, gewone amp switches werken niet. Bij de 80XL kan je latch/unlatch instellen.

tux2
22 maart 2012, 12:18
Nou zie ik toch ook weer een leuke VOX amp te weten, en er kan een koptelefoon aangesloten worden, een buizen ampje ;-)

de: Vox Lil' Night Train NT2H

of toch de Roland Cube XL40

pff... lastig als je zo rond kijkt, nou ga ik twijfelen.

Groet
Tux

peter_heijnen
22 maart 2012, 12:29
Net even duurder tenzij j de b-stock neemt.

http://www.thomann.de/nl/zt_amplifiers_the_lunchbox.htm

http://www.thomann.de/nl/zt_amplifiers_the_lunchbox_b_stock.htm

terrasbeest
22 maart 2012, 12:39
Die lunchboxen zijn redelijk populair in amerika.Vooral omdat ze licht zijn.

Little Jay
22 maart 2012, 17:50
Ik weet niet wat er 'bizar' aan is om onversterkt te oefenen,met zo'n dikke of minder dikke jazzbak gaat dat prima.
BTW, op RMMGJ is er een kleine enquête over geweest, er zijn wel meer gitaristen die onversterkt oefenen.

En ik heb het niet zo voor headphones. Slecht voor de oren bovendien.

Er is helemaal niks bizars aan onversterkt oefenen! (Als ik dat onbedoeld gesuggereerd heb: was niet de bedoeling!). Ik oefen op mijn ES333 heel veel onversterkt, en daar komt echt niet veel geluid uit. Ideaal voor 's avonds laat en 's nachts! ;-)

terrasbeest
22 maart 2012, 17:56
Er is helemaal niks bizars aan onversterkt oefenen! (Als ik dat onbedoeld gesuggereerd heb: was niet de bedoeling!). Ik oefen op mijn ES333 heel veel onversterkt, en daar komt echt niet veel geluid uit. Ideaal voor 's avonds laat en 's nachts! ;-)

Ik : ES 330. Luid genoeg. TI bebop snaren.

Little Jay
22 maart 2012, 19:41
Oei! Es-330... als Grant Green-fan wordt dat m'n volgende! En dan wel de nieuwe '59 reissue ;-)

(sorry, ff off-topic)

terrasbeest
22 maart 2012, 20:07
Oei! Es-330... als Grant Green-fan wordt dat m'n volgende! En dan wel de nieuwe '59 reissue ;-)

(sorry, ff off-topic)

De mijne is van 66 of 67. Met de metalen PU covers dus.Ik weet niet of de nieuwe vergelijkbaar zijn.

tux2
25 maart 2012, 09:12
Hallo allen,

Bedankt voor de tips, adviezen en dergelijke. Ik heb er weer een versterker bij.
Gisteren heb ik de knoop doorgehakt en heb ik een Roland Cube 40XL aangeschaft.
Wilde het jullie toch even laten weten ;-)
Gr
Tux

VLP
25 maart 2012, 11:09
Veel succes ermee