PDA

View Full Version : Doffe elende met de SG...



Brum
21 maart 2012, 16:53
Mijn probleem is het volgende. Ik heb een ouwe SG die naar mijn idee ooit veel helderder heeft geklonken en waar ik ook lang niet zo hard op hoefde te ploeteren. Een tijdje terug heb ik een BK The Mule brug element ingeruild voor een SD '59er en sindsdien is het probleem eigenlijk een beetje ontstaan. Sinds kort zit er een JB trembucker in, toch een vrij fel element, maar het blijft echt doffe ellende. Nu is het van z'n eigen al een vrij warm klinkende SG (waarom ik 'm ook juist te gek vind), maar wat er nu uit komt is een ander uiterste

Wat kan er aan de hand zijn? Kapotte potmeter? En is het het overwegen waard om er een 1mega-ohm potmeter in te laten zetten, of redeneer ik nu juist verkeerd om qua helderheid?

nak
21 maart 2012, 17:26
Toon potmeter misschien kapot, regelt die nog wel toon?

Brum
21 maart 2012, 17:35
Ja, dat werkt verder wel.

no 1 hops
21 maart 2012, 17:40
als je de potmeters kan doormeten dan dat controleren.
als die goed zijn je soldeerwerk controleren en ook het schema hoe je ze gesoldeerd hebt.

evt rechtstreeks aansluiten om te horen of dit een grote verandering brengt

aaronstonebeat
21 maart 2012, 17:50
Klinkt de gitaar onversterkt wel nog hetzelfde als voorheen?

Jasper.
21 maart 2012, 18:04
Heb je hem al eens op andere amps geprobeerd?

Brum
21 maart 2012, 18:34
Het probleem was er met een vorig element ook al en ik heb het nieuwe element bij een reparateur laten insolderen, dus ik denk eigenlijk haast niet dat er iets verkeerd is gesoldeerd. Voor zover ik weet heeft de man alles ook doorgemeten. Toch heb ik nog steeds die iets wat doffige toon en minder output... Zo is ie naar mijn beleving nooit geweest.

Of ie onversterkt nog hetzelfde klinkt, ik denk van wel... Hij resoneert nog steeds behoorlijk en heeft onversterkt diezelfde warmere toon (voor SG begrippen) als die je normaal gesproken ook versterkt terug hoort.

Het probleem was ook al op een andere versterker en heb de gitaar daarna ook nog maar weinig bespeeld. Met m'n andere gitaren heb ik ook geen problemen, dus daar zal het niet aan liggen denk ik.

Wellicht gewoon de gok nemen en er een nieuwe potmeter in laten zetten en eventueel andere condensatoren?

aaronstonebeat
21 maart 2012, 18:41
En teruggaan naar het element uit de tijd dat het geluid je nog wel beviel?

Exi
21 maart 2012, 18:44
Ik zou sowieso even de bedrading goed na (laten) kijken, dat lijkt inderdaad kandidaat boosdoener #1. Hooguit kan het nog aan de hoogte van de pickups tov de snaren liggen, maar dat maakt vaak niet zo'n enorm verschil.

Brum
21 maart 2012, 18:58
Naar een vorig element zal ook geen verschil maken vrees ik. Dat was die The Mule en is juist een low output element. Met dat element was alles nog goed. Het element klonk alleen beter in een andere gitaar, waar ik dan weer een SD '59er uit heb gehaald en in de SG heb gezet. Ik ben zelf niet een erg goed soldeur en heb die '59er er met een iets wat te dikke klodder tin in weten te krijgen. Nu dacht ik in eerste instantie ook dat het daar aan lag, maar met de SD JB trembucker, er in gezet door een professionele reparateur, is het qua output niks beter geworden en da's natuurlijk raar, gezien de JB een high output humbucker is. Ik krijg ergens teveel weerstand van, zo lijkt het, maar ik ben niet zo technisch op dat vlak...

Element omhoog en omlaag maakte ook niet denderend veel verschil. Altijd wel een beetje, maar nog steeds veel te weinig output. Die The Mule had ik ook altijd vrij laag en toch kon ik daar nog mee scheuren als een malle, ondanks dat het een low output humbucker is.

Kan het een gare condensator zijn? Gezien de reparateur zegt dat ie het element na insolderen wel nagemeten heeft.

Zelf nameten is voor mij niet zo weggelegd, ik heb nog niet eens lagere school zwakstroom op dat gebied.:chicken:

Agent_Smith
21 maart 2012, 19:49
Een JB is alles behalve dof/donker van klank dus dat is best raar. BTW: de trembucker past qua spacing niet helemaal als het goed is, maar dat maakt voor het geluid niet veel uit.
Het lijkt mij dat er toch iets in de bedrading niet helemaal goed zit of een potmeter niet echt fris is ofzo.

nak
21 maart 2012, 22:05
Geven beide elementen een dof en laag output? zo ja dan moet het euvel zich toch na de element switch bevinden?
Ten minste als ik schema van een sg bekijk, beide elementen hebben toch hun eigen toonregeling paralel aan de volumepot.

Orpheo
22 maart 2012, 02:07
de JB is niet 'hotter' dan een 59, dat is een urban myth. hij heeft meer 'dc's' maar pompt niet veel meer stroom je amp in dan een '59. het is vooral een voicingsverschil.

dat ie dof klinkt kan meerdere redenen hebben. ik denk dat de switch gaar is en er wat van het halselement in lekt, of dat de potmeter gefrituurd is. pickup op de output solderen en testen is het devies.

RS-Rik
22 maart 2012, 02:23
Klinkt de gitaar onversterkt wel nog hetzelfde als voorheen?


Hoe kan dát in 1x veranderen? Nachtje buiten lagen liggen? been there done that geen verschil

Brum
22 maart 2012, 07:00
Die JB zou toch flink wat meer output moeten hebben en minder warm moeten klinken dan een '59er volgens Seymour Duncan en daar ben ik dan ook maar van uit gegaan. Het klinkt en speelt gewoon niet als de andere gitaren, ik mis gewoon output en dat was nooit zo.

Ik zal er in ieder geval 's een andere potmeter in laten zetten (niet meer bij dezelfde reparateur vrees ik). Voor zover bedankt voor de antwoorden, ik kom er op terug als er een andere potmeter in zit!

Oh, deze JB trembucker klopt qua spacing wel. Je hebt ze kennelijk ook gewoon in Gibson afmeting.;)

Mr.Fingers
22 maart 2012, 09:22
Je bent van "Het zuiden des Lands". Ik ben van "Het Noorden des buurlands". Misschien een faseprobleempje in de JB zelf?

Bijl
22 maart 2012, 09:43
..... of dat de potmeter gefrituurd is. pickup op de output solderen en testen is het devies.

Ik las al iets over weinig ervaring met solderen, als je soldeerbout lange tijd contact heeft gemaakt zou het zomaar eens kunnen. Gebruik soldeer met een harskern, niet teveel, en vooraf goed ontvetten, dan zal je zien dat het niet moeilijk is.

aaronstonebeat
22 maart 2012, 10:21
Hoe kan dát in 1x veranderen? Nachtje buiten lagen liggen? been there done that geen verschil

Wie weet? Het is maar een vraag zonder de vooronderstelling dat de verandering dan plotseling zou moeten zijn geweest.

Brum
22 maart 2012, 12:55
Ik las al iets over weinig ervaring met solderen, als je soldeerbout lange tijd contact heeft gemaakt zou het zomaar eens kunnen. Gebruik soldeer met een harskern, niet teveel, en vooraf goed ontvetten, dan zal je zien dat het niet moeilijk is.

Het zou maar zo eens kunnen hoor. Ik heb destijds die '59er er zelf zonder enige ervaring ingesoldeerd en dat was meer bak- en braad werk, dus wie weet heeft het potmetertje het iets te warm gekregen...

Blijft apart dat die reparateur, die het JB element er voor mij heeft ingezet, dat niet is opgevallen, mocht het zo zijn. Eén en ander zou toch doorgemeten zijn, zou je zeggen...:chicken:

Btw, kan een mod er misschien even een l'etje tussen dauwen in de topictitel? Ziet er zo stom uit, die typefout.

Orpheo
22 maart 2012, 13:14
de tonechart van duncan moet je gewoon negeren. die klopt van geen kanten, daar zijn we het op het forum al tijden over eens haha.

over de JB vs 59. de 59 is wat pinniger dan de JB, die is wat smoother met een spike in het midhoog, en in de juiste gitaar (fenderstyle!) klinkt dat juist te gek maar in een gibson kan een JB verschrikkelijk log, zompig en dik uitpakken omdat de frequenties elkaar tegenwerken. de 59 is ietsjes milder in output maar maakt dat goed in een enorme douw in het midhoog, maar een ander stukje dan de JB. de 59 is ook wat opener en minder slick en smooth. de JB kan soms verschrikkelijk goed uitpakken in een gibson-style gitaar, maar vaak is het een misser.

Agent_Smith
22 maart 2012, 13:51
Oh, deze JB trembucker klopt qua spacing wel. Je hebt ze kennelijk ook gewoon in Gibson afmeting.;)

Dat weet ik; ik heb er zelf ook wel. Maar dan heet het dus geen trembucker. Een trembucker is hetzelfde element, maar dan met een bredere spacing (TB-4 vs SH-4)

Maar dit doet er verder niet toe. Orpheo's raad is denk ik het beste: diect aan de output solderen. Bijzonder kleine moeite en je weet meteen heel veel meer.

Brum
22 maart 2012, 14:32
Laat ik maar niet meer zelf solderen, dat was niet zo'n doorslaand succes.:seriousf: Ik zal van het weekend even kijken of ik tijd heb om naar Den Bosch te gaan om er nieuwe potmeters in te laten zetten en misschien dat ik de condensatoren ook gelijk maar laat vervangen. Zal ie vast niet slechter op worden en de gitaar is het wel waard.

Het is overigens echt een trembucker hoor, ik heb het doosje nog.;)

Ik heb overigens die '59er wel altijd als een warm, romig element ervaren eigenlijk, zeker niet pinnig. Zal ook zeker aan de gebruikte apparatuur en gitaar liggen, maar in drie gitaren ervoer ik het echt als warm klinkend. Nou ben ik al wat lawaaidoof, dus wellicht is bij mij de precense er ook een beetje af.:crazyhappy:

Rest mij nog één vraagje, die ik eerder ook vroeg. Is het wijs om er een 1 mega-ohm potmeter in te laten zetten? Krijg ik dan meer helderheid en eventueel output? Hoe moet ik dat zien?

dr.distortion
22 maart 2012, 19:14
Goeie tips allemaal, maar is de hoogte van het element goed gesteld t.o.v. de snaren? Symptomen die jij omschrijft zijn net zo goed daaraan te wijten.

Brum
23 maart 2012, 07:11
Ik ben dan misschien niet zo bedreven in het solderen, maar een element afstellen lukt nog wel hoor.;)

Orpheo
23 maart 2012, 11:15
Een gare cOndensator doet juist niks meer. Anders gezegd: als de tonepot het wolliger maakt is t niet de condensator.

Ik weet niet waar je woont, Brum, maar je bent welkom om eens langs te wippen, dan pak ik t wel voor je aan. Direct en kosteloos. Vind dit soort problemen leuk.

Output zegt niks over de mate van scheur en weerstand al helemaal niet. De jb heeft alleen meer weerstand omdat de draad dunner is dan van de Mule of 59.

Brum
5 april 2012, 13:21
Ik kom uit Breda, da's toch even te ver weg, maar desondanks bedankt voor het aanbod.

Deze potmeter, da's een geschikte voor m'n SG neem ik aan?

http://www.musik-produktiv.nl/gibson-at500-500k-log-lang.aspx

In dat geval bestel ik er even eentje en wip ik denk ik 's bij Luthier in Den Bosch langs, die staat wel goed bekend dacht ik. Een niet nader te noemen zaak in Breda laat ik denk ik maar voor wat het is wat betreft reparaties en dergelijke.

jules
5 april 2012, 15:31
echt niet zo moeilijk hoor potmetertje solderen kun je best zelf

Brum
5 april 2012, 16:05
Ja, maar dat vroeg ik niet. Bovendien, ik ben wellicht de enige gitarist ter wereld die met twee linkerhanden speelt.

Ik vraag me meer af, moet zo'n potmeter logaritmisch zijn, of juist lineair, of weet ik het. Ik heb echt keine ahnung.

Mr.Fingers
5 april 2012, 17:41
volume is logaritmisch, tone kan beide, maar het beste is lineair.

Ik woon in Kalmthout (mooi tussen Breda en A'pen in, mocht je er niet uit geraken, stuur gerust een PB)

Brum
31 mei 2012, 13:48
Ik ben vandaag even bij Luthiers in Den Bosch geweest. Die heeft het één en ander nagekeken en kan er niks vreemds aan ontdekken. Een kapotte potmeter is het dus niet. Normaal gesproken zou ik zeggen; gelukkig! Maar nu dus niet, want ik ben nu nog niks wijzer...

Waar het eventueel nog aan zou kunnen liggen is de input, alleen kon hij daar zo op de werkbank ook niks aan ontdekken. Mocht ik tijdens het spelen een volumedip merken, dan zou het daar aan kunnen liggen. Ook gaf de man me als tip dat ik 's naar een setje potmeters in oliebad (zeg ik dat goed?) te kijken eventueel, dat zou de gitaar ook iets helderder van klank kunnen maken, dus zal ik me daar maar 's verder in verdiepen.

Waar ik ook aan zit te denken is de gitaar te laten refretten. De frets zijn wel al aardig versleten, vast ook al 's gevlakt en op zich dus wel aan vervanging toe. Nou had ik een theorietje dat het daar ook wel 's aan zou kunnen liggen dat ik het ervaar als het vrij vlot doodslaan van een gefrette noot.

Ergo, wellicht een compleet nieuw setje potmeters en laten refretten. Dat laatste is sowieso wel 's nodig zo langzamerhand.

Lennert
31 mei 2012, 14:08
Nu denk ik wellicht iets te veel "out of the box" maar gebruik je misschien een andere kabel met je SG dan met je andere gitaren? Ik zeg maar wat, een met haakse plug ivm de input aan de voorkant. Ik heb zelf een aantal dode kabels liggen die precies doen wat jij omschrijft. Het zal wel niet, maar het kan geen kwaad het te vragen dacht ik ;-)

Brum
31 mei 2012, 14:15
Goeie suggestie hoor, had op zich best zo kunnen zijn. Maar nee, helaas niet, ik gebruik altijd dezelfde kabel en die is vrij nieuw en nog goed.;)

snaarplukker
31 mei 2012, 14:19
Ook gaf de man me als tip dat ik 's naar een setje potmeters in oliebad (zeg ik dat goed?) te kijken eventueel, dat zou de gitaar ook iets helderder van klank kunnen maken, dus zal ik me daar maar 's verder in verdiepen.
Dat is het grootste broodje aap verhaal wat ik ooit gelezen heb.;)
Een potmeter is slechts een variabele weerstand en geeft totaal geen klankverschil als je ze van dezelfde weerstand hebt, ongeacht of ze 2 of 10 euro kosten. Ik denk dat er ergens een slechte aansluiting aan massa zit.
Ik zit in de buurt van Breda, dus mocht je een hoop onnodige kosten willen besparen, dan wil ik er wel even naar kijken.

Orpheo
31 mei 2012, 14:24
Oliebad potmeters...die gaat in het rijtje van yamhammers tonechambered topkam, fnarks digitech en de omgekeerde speakerkabel.

Over die sg. Ik wil er oom wel naar kijken. Heb dit weekend een forumlid geholpen met een zelfde soort probleem. Het lag bij hem duidelijk aan de potmeters.

Brum
31 mei 2012, 14:52
Amsterdam is me te ver, ik ben afhankelijk van openbaar vervoer, maar desondanks bedankt voor het aanbod. Wordt gewaardeerd! Zevenbergen is wel goed te doen inderdaad, wellicht dat ik binnenkort even contact opneem.

Volgende week begin ik in een nieuwe band, ik zal de andere gitarist ook even vragen of hij er wellicht verstand van heeft.

En dan sluit ik hem net aan en dan ga ik echt aan mezelf twijfelen he... En toch weet ik zeker dat ie doffer is gaan klinken!:chicken: Een SG hoort sowieso al wat pinnig te zijn en zeker met een JB humbucker bij de brug lijkt me. Met de originele humbucker en met een BK The Mule klonk ie ook veel frisser. En sinds ik er zelf een SD '59er in gebakken heb en nu dus heb laten vervangen voor een JB is ie gewoon doffer, ik weet het zeker.

Ik zal de SG sowieso meenemen volgende week, kijken of ik er op bandvolume hetzelfde over denk.

Wat betreft de oliebad potmeters, ze kunnen me op dat gebied echt alles wijs maken.:chicken:

Oranjeaap
31 mei 2012, 15:30
Ik zou gewoon de hele reutemeteut vervangen: Potmeters switch condensatoren en de draden er tussen. Weet niet wat je er nu in hebt zitten maar nieuwe 500K potmeters kunnen nooit kwaad.
Je zou altijd nog een messing topkam kunnen laten installeren

Orpheo
31 mei 2012, 20:21
Den haag tegenwoordig.;)

snaarplukker
31 mei 2012, 21:19
Ik zou gewoon de hele reutemeteut vervangen: Potmeters switch condensatoren en de draden er tussen. Weet niet wat je er nu in hebt zitten maar nieuwe 500K potmeters kunnen nooit kwaad.
Je zou altijd nog een messing topkam kunnen laten installeren
Doe je dat ook als bijvoorbeeld je auto slecht loopt?;) Laten we maar eerst even het hele circuit doormeten en bekijken waar het het probleem ligt.

Brum
5 juni 2012, 15:53
Ik begin er toch wel aan te twijfelen of er een probleem met de bedrading en/of potmeters is. Vandaag weer met de gitaar gespeeld, beetje gespeeld met de instellingen van de versterker en pedalen ook, hoewel niets drastisch veranderd en ik merk dat ik begin te wennen aan het geluid. Het refret verhaal is sowieso een issue ben ik nu wel achter en ik vermoed toch dat dat ook echt een behoorlijke rol speelt wat betreft het, voor mijn gevoel, sneller uitsterven van de noten. Ook heb ik een beetje gespeeld met de hoogte van de polepieces en dat heeft ook al wat verbetering gebracht. Ik denk alleen dat het één en ander zich ook in m'n hoofd heeft ontwikkeld. Ik heb een lange tijd niet over deze gitaar gespeeld, omdat ik destijds een element niet goed erin had gesoldeerd en het toen helemaal niet meer goed klonk, plus dat vlakke frets verhaal waarschijnlijk. Ik speelde voornamelijk op m'n Deluxe-achtige telecaster, die van zichzelf al erg veel bite heeft en enorm resonant is. Kort geleden heb ik dus het brugelement van de SG laten verwisselen en ik denk ook dat ik er meer van had verwacht dan wellicht mogelijk is, ik heb denk ik teveel vergeleken met de tele. De SG heeft een mahonie body en hals, met rosewood toets. De tele heeft een mahonie body, een veel dikkere esdoorn nek met ebony toets. Ik snap dat dat een wezenlijk ander geluid geeft, ik kan me alleen zo slecht voorstellen dat het verschil in output en bite echt zo groot is...

Ik ga de SG sowieso laten refretten binnenkort, dat is gewoon nodig en bekijk het dan nog 's. Als dat weinig tot geen effect geeft, dan wil ik toch de boel laten doormeten. Ook wil ik nog steeds de originele elementen terug in de SG, die klonken naar mijn mening het best in deze gitaar. Ze zijn alleen zo microfonisch als de pest, dus zal ik die ook moeten laten waxpotten.

Iedereen sowieso bedankt voor de input en ik kom er nog op terug tzt.