PDA

View Full Version : Hoe haal je een tuner uit elkaar?



Japcaster
21 maart 2012, 13:21
Omdat ik mijn Fender Japan tuners echt goed schoon moet maken en omdat ik ze daarna netjes wil invetten met kaarsvet (dat blijft tenminste op z'n plek), wil ik ze graag geheel los halen. Ik kom echter niet bij de tandwieltjes. De asjes woorden waarschijnlijk op hun plek gehouden door de ronde inzet, maar die krijg ik met geen mogelijkheid los. Iemand enig idee?

Met warm maken en dan kaarsvet er in druppelen ben ik er niet, ze moeten eerst echt schoon worden. Zand eruit enzo...:confused:

http://www.whitstableguitars.co.uk/Fender%20Japan%20E%20Series%20Stratocaster%20Delux e%20(10).JPG

Swaag
21 maart 2012, 13:29
Zand eruit????

joeyonfire
21 maart 2012, 13:33
Zand eruit????

Speel jij nooit met je gitaar in de zandbak?:eek:

Zatar
21 maart 2012, 13:56
Zand eruit????

Zit je nooit met je voeten in zee en je headstock in't strand? :o

HaroldA
21 maart 2012, 13:59
Kaarsvet als smeermiddel?!? :???:

Mr.Fingers
21 maart 2012, 14:01
Die tuners krijg je niet uit elkaar... althans, niet zonder schade.

joeyonfire
21 maart 2012, 14:06
Meeste tuners zijn ook gemaakt om nooit uit elkaar te hoeven.

Swaag
21 maart 2012, 14:11
Kijk. Daarom wil ik dus nooit op Concert at Sea spelen. Dat gekut iedere keer met dat zand in mijn tuners..

Japcaster
21 maart 2012, 14:22
Tja, ik graaf er nu eenmaal graag tunnels mee...

Nee, hij was gestolen en ze hebben 'm ergens in de bosjes gedumpt, waarna m'n Japstratje een maand buiten heeft gelegen... :mad: Tragisch genoeg dus.

En kaarsvet omdat olie er zo weer uit loopt en vet ook als de zon er even op staat. Kaarsvet blijft tenminste dik genoeg en het is geen ongebruikelijke methode bij open tuners. Natuurlijk weet ik ook wel dat het ding niet helemaal vol moet, maar een beetje smering is wel gewenst en op lange termijn blijft kaarsvet het langst zitten. Als iemand nog andere ideeën heeft hoor ik dat uiteraard graag.

sjoerd5
21 maart 2012, 14:32
Waarom ga je niet voor nieuwe?
Een setje schallers ofzo...

Dit lijkt me vrij onbegonnen werk.

joeyonfire
21 maart 2012, 14:43
lagervet. Btw is het ook niet de bedoeling dat je heel te tuner volgooit met vet. Je hoeft alleen maar de draaidende delen wat in te vetten. 2 druppeltjes olie is genoeg.

Ik zou voor de optie van sjoerd kiezen

Mattia
21 maart 2012, 14:50
Dit soort 'sealed' tuners zijn in principe gemaakt om nooit uit elkaar te halen en hoeven ook niet 'extra' gesmeerd te worden; laten zo! Of gewoon nieuwe kopen als deze het niet doen (het zijn fender-badged schallers, denk ik, gotoh maakt ook soortgelijke die als 'drop in' replacement kunnen dienen)

Japcaster
21 maart 2012, 15:26
Heb nog even gekeken, maar heb 'm gelukkig toch echt op het zelfbouw gedeelte gepost, gna...

Natuurlijk kan ik nieuwe kopen, maar waarom zou ik niet proberen om ze te repareren? Da's nou net het leuke toch? Weggooien kan altijd nog. Ze werkten heerlijk soepel en strak en zijn op de vuiligheid na echt niet stuk. Beter ook dan de Gotoh's die op mijn andere Japstrat zitten als ik heel eerlijk ben. Bovendien vind ik het wel wat hebben, dat 'FENDER JAPAN' achterop. Ze horen ook gewoon op die gitaar.

Ik ga eens prutsen met een sterke magneet of een zuignapje ofzo. Wie weet krijg ik ze zo open.

Lagervet...
Soms ben je zo druk met het bedenken van oplossingen dat je het voor de hand liggende vergeet.

Thanks!

Nagramoth
21 maart 2012, 15:57
Ik wou dat ik wist hoe dat werkte met "Let me Google that for you", dus zie onderstaande link:

http://www.tdpri.com/forum/tele-technical/317759-how-repair-sealed-tuner.html.
En het gaat ook nog over 'FENDER JAPAN' tuners... Meer kan ik je niet van dienst zijn.

oigun
21 maart 2012, 16:22
Nu maar hopen dat je de schroefjes los kan wiebelen... Mocht het niet lukken kan een klein gaatje aan de kant van de post misschien uitkomst bieden en dan het kapje er met een naald ofzo uit duwen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NOHEU4P8.jpg

Bij de gele pijl ofzo, pas op dat je niet door het tandwieltje heenboort...:D

pueblo
21 maart 2012, 17:21
ik heb eens gezien dat iemand het plaatje achterop er af trok dmv ducktape, misschien werkt dat?

Nagramoth
21 maart 2012, 19:07
Tapijt-tape extra sterk van Tesa will do the trick...

Zatar
21 maart 2012, 22:27
Vastlijmen met'n druppel superlijm en zo eraf trekken? De lijm kan je dan nog lossen met warmte.

oigun
21 maart 2012, 22:32
Vastlijmen met'n druppel superlijm en zo eraf trekken? De lijm kan je dan nog lossen met warmte.

Of met aceton.

Japcaster
22 maart 2012, 08:55
Nou ja zeg, heb me suf gezocht en ineens krijg ik me een lading informatie waar je u tegen zegt!

Soms zit je met je zoektermen net even in de verkeerde hoek hè.

Thanks! Hier gaat het wel mee lukken. :satisfie:

Japcaster
24 maart 2012, 19:54
*update*

Geen losse schroefjes, dus die truc kon ik alvast afschrijven.

Tape hielp niet, zelfs mega sterke die bijkans je vingerafdrukken meeneemt. Lijm idem.

Degelijk spul hoor, die oude tuners! :ok:

Mega-sterke magneet die je nauwelijks van metaal kunt lostrekken geprobeerd, maar die bleef nauwelijks kleven.

Even een 'cuppa tea' gedaan en na bezinning tot de volgende oplossing gekomen:

Via de schacht remreiniger uit zo'n spuitbus naar binnen gespoten. Daar zit aardig kracht achter, dus het spoelt flink door daarbinnen. Ondertussen hield ik de tuner op de kop, zodat alles er mooi uit kon lopen. Beetje gedraaid aan het stelasje (zonder knop, dan heeft 'ie wat speling) en uiteindelijk met de compressor droog gespoten.

Paar druppeltjes wapenolie naar binnen, beetje gedraaid en het spul er uit laten lopen met een stukje keukenrol zo ver mogelijk bij het asje naar binnen geschoven om de overtollige olie te absorberen. Geen kraakje, niets meer!

Toch was ik wel benieuwd hoe hij er van binnen uitzag qua roest enzo. Maar goed, als het werkt, dan werkt het!

Tabula Rasa
24 maart 2012, 20:05
Maar goed, als het werkt, dan werkt het!

Regel 1 bij restaureren: "If it ain't broke....... "

Japcaster
24 maart 2012, 22:11
'But very dirty...' ;)