PDA

View Full Version : Welke lak zat er op mijn Japstrat?



Japcaster
20 maart 2012, 15:14
Nu ik eindelijk alle verf en lak van mijn gehavende Japstrat af heb, vraag ik me af wat er eigenlijk voor spul op zat.

De body leek wel een soort kunststofcoating te hebben. Op sommige punten was de laag bijna 2mm dik! Erg taai spul ook. Werd niet eens heel zacht met een verfbrander.

De hals had een doorzichtige dunne laklaag die met een verfbrander erg zacht werd en zelfs rap bruin werd en ging krullen (oeps...). Zou dat nou nitrocellulose geweest zijn?

Hoe dan ook, omdat de hals ontzettend fijn aanvoelde, zou ik daarvoor graag dezelfde lak weer gebruiken. Enig idee welke ik moet nemen?

De body ga ik denk ik maar voor poly-urethaan. Die kan wat beter tegen een stootje heb ik begrepen en qua geluid zal het vast geen verslechtering zijn met de coating die er om zat en daarmee klonk hij al ontzettend goed. Mee eens?

Oh ja, ik weet dat er een lak-FAQ is, maar ik zal toegeven dat ik te lui ben om 101 pagina's door te worstelen. ;) Als ik poly en nitro gebruik op body en hals, gaat dat niet met elkaar reageren bij de aansluiting?

Thanks alvast!

Mr.Fingers
20 maart 2012, 15:50
Op de japcaster zat een DIKKE pel polyesterlak.

Poly en nitro kunnen samen, da's het probleem niet, gewoon beiden goed laten uitharden. Fender deed het zelf ook in de jaren '50 & '60, want de bodies werden eerst gespoten in "fullerplast" (polyester poriënvuller), en dan afgelakt met nitro kleurlak en transparant.

barno
20 maart 2012, 16:38
ik heb ook een jap met zo'n dikke poly pantserlaag. de gitaar klinkt ook prima, maar ik zou bij een herlak zeker gaan voor een dunnere afwerking. ik heb zelf nog geen 2K lak gebruikt maar als ik oigun's planken zie: perfect af te werken met die lak (mits de nodige skills natuurlijk) en ook behoorlijk sterk, denk ik.

Japcaster
20 maart 2012, 20:58
Dank beiden!

Haha, zo'n ontzettend dikke laag als er op zat, komt er ook zeker niet meer op hoor. 2k is mij een beetje te heftig om zelf te spuiten. Zo hard dat je er een boom mee kunt vellen hoeft ook weer niet. :p