PDA

View Full Version : Magnetische klankgat-PU bij lefties "omgekeerd"?..



Gerth
20 maart 2012, 12:30
Kan iemand mij zeggen of het bij een magnetische klankgat-PU zonder regelbare poolstaafjes enig belang heeft voor de "stringbalance" als men hem omgekeerd monteert, zoals men bij een linkshandige gitaar in principe verplicht is te doen?

Als dit het geval is zijn er maar twee opties: ofwel een model mét regelbare poolstaafjes kopen (wat de keuze enorm beperkt) ofwel het element aan de "brugkant" van het gat monteren (wat geen zicht is en zeker ook een minder warme klank zal geven).

Ik vond dit toch een vrij belangrijke vraag voor lefties, vandaar dit topic.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Gert.

zoon van Piet
20 maart 2012, 12:59
het grote probleem van magnetische pu's is dat de omwonden bronzen snaren niet 'zichtbaar' zijn voor de pick up. Hij reageert alleen op de dunne binnenkern van die snaren. gevolg is dat de B en in mindere mate de hoge E snoeihard gaan in vergelijking met de omwonden snaren. En dat wordt dan vaak gecompenseerd door lagere of minder sterke polepieces onder die snaren ( of in sommige oude DeArmonds door extra windingen rond de EAD en G). En ja, daar krijg je problemen mee als je dat linksom gaat monteren. Monteren aan de 'brugkant' lijkt me een goeie optie, het verschil in klank zal niet zo groot zijn..

Gerth
20 maart 2012, 13:15
Da's al een heel nuttig antwoord, waar ik al voor "gevreesd" had... Omkeren die handel dus! Bedankt!

zoon van Piet
20 maart 2012, 14:02
Omkeren, ja! En zelfs dan kun je nog problemen hebben met die joekelharde B. Daar zijn wat truuks voor, de meest vergaande maar ook simpele is spelen met elektrieke snaren, als je niet of weinig akoestisch speelt.
Of de bsnaar omgekeerd magnetisch maken waardoor ie zwakker signaal geeft. ik heb er ooit mee geëxperimenteerd, en het werkt, maar is een heel gedoe..

Gerth
20 maart 2012, 15:05
Is het verschil met electrische snaren akoestisch dan zo groot, of loont het écht de moeite als je regelmatig versterkt speelt? En klinkt dat versterkte dan ook effectief "veel" beter?

zoon van Piet
20 maart 2012, 16:45
Dat moet je voor jezelf uitmaken, want ik heb geen idee wat jij beter vindt..

maar ik heb op mn Guild geswitched van akosnaren naar eleksnaren, omdat ik vooral elektrisch speel. Fuk het akoestische geluid!

Gerth
20 maart 2012, 22:24
Ik bedoelde vooral of er bij versterking effectief veel van het typische "akoestische" geluid verloren gaat bij het gebruik van elektrische snaren of is het eerder sowieso een verbetering wegens het betere evenwicht tussen de snaren?

Puur akoestisch zal het verschil ik klank waarschijnlijk groter zijn...

Gerth
20 maart 2012, 22:28
Laat maar, vond het antwoord hierop al in een oud topic van mezelf over die snarenkwestie... met daar ook de eerste vermelding van de gevleugelde woorden "fuck het akoestische geluid", héhé...

zoon van Piet
21 maart 2012, 09:57
Ja,precies.. Fuk het akoestische geluid!
Mijn Guild klinkt akoestisch trouwens hartstikke okay..

het verschil tussen akosnaren (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xtTjbDp4rgg)en eleksnaren (http://www.youtube.com/watch?v=ekDxP1c949o)( vanaf 5:15). op 12snaig is het verschil groter, omdat de octaafsnaren er gewoon keihard doorheen snijden..

Gerth
22 maart 2012, 10:11
Ja,precies.. Fuk het akoestische geluid!
Mijn Guild klinkt akoestisch trouwens hartstikke okay..

het verschil tussen akosnaren (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xtTjbDp4rgg)en eleksnaren (http://www.youtube.com/watch?v=ekDxP1c949o)( vanaf 5:15). op 12snaig is het verschil groter, omdat de octaafsnaren er gewoon keihard doorheen snijden..

Ik bekijk het zeker deze avond (heb hier op het werk niet ge-update linux-pc's die geen filmpjes spelen... ).

Wat ik me dan afvroeg, als bepaalde magnetische pu's de verschillen in magnetisme bij bronzen snaren (proberen te) compenseren, zorgt dit dan niet voor een extra on-evenwicht als je dan elektrische snaren gaat gebruiken, wegens hun "normale" magnetiviteit?

zoon van Piet
22 maart 2012, 10:24
Ja.

Maar of dat erg is..?
Vroeger hadden stratpickups staggered poles om de harde b te compenseren. toen iedereen een niet omwonden G ging gebruiken bleek niemand moeite te hebben met die rare staggers..

Gerth
22 maart 2012, 10:40
Ja.

Maar of dat erg is..?
Vroeger hadden stratpickups staggered poles om de harde b te compenseren. toen iedereen een niet omwonden G ging gebruiken bleek niemand moeite te hebben met die rare staggers..

Ik weet niet hoe "erg" het is en bij welke soort snaren het onevenwicht dan uiteindelijk het grootste is. Je zou bij gebruikt van electrische snaren dan eigenlijk een pu moeten hebben die zo weinig mogelijk compenseert uit zichzelf (en met zo een model zou een leftie dan ook de "normale" plaats van het klankgat kunnen benutten... héhé).

Gerth
2 april 2012, 13:58
Heb nu een "simpele" Richwood besnaard met d'Addario's (EXL 0.11) en ben héél tevreden over het geluid. Ze voelen beter en lijken mij beter om te "strummen" (minder "boom") maar eens ik de bassen begin te plukken met de duim komt er nog voldoende strakke bas uit.

Alles is inderdaad een kwestie van smaak, maar ik ben toch verkocht voor electrische snaren. Ik denk wel dat dit ook het geval is omdat ik op mijn akoestische gitaar eerder speel als een "electrisch" gitarist en dus zeker geen pure akoestische "plukker" ben. Een akoestisch purist zal altijd op bronzen snaren spelen, waar ik alleen maar begrip kan voor opbrengen.

Nu nog een goed (magnetische) klankgat-elementje... misschien een SD Woody-XL, met regelbare pole-pieces?