PDA

View Full Version : Liquid Glass Finish?



Ike57
20 maart 2012, 11:12
Geen idee wat ze hier voor spul gebruiken, en of het bruikbaar is in de gitaarbouw, maar het geeft wel een spiegelgladde finish.


http://www.youtube.com/watch?v=kGxVikwTK1A

Liquid_Metal
20 maart 2012, 11:41
Hoewel ik totaal niet bezig ben met gitaarbouw kan ik me voorstellen dat dit zeer tof is voor een gitaar. Voor meubels vind ik het too much.

oigun
20 maart 2012, 11:59
Ze gebruiken epoxy, ik vraag me wel af of je zoveel finish op je gitaar wilt...
Poriën vullen met epoxy word wel veel gedaan en is in wezen hetzelfde proces. alleen is het eindresultaat wat dunner.

Ike57
20 maart 2012, 12:29
Het werd inderdaad behoorlijk dik opgebracht. Ik vraag me af of dat ook werkelijk noodzakelijk is. Je hoeft in ieder geval de poriën niet meer te vullen, dat gebeurt hier in één handeling :D

Vond het wel mooi om te zien hoe strak het trok toen ze er even met de brander overheen gingen.

Duhsjaak
20 maart 2012, 12:55
Ze gebruiken epoxy, ik vraag me wel af of je zoveel finish op je gitaar wilt...
Poriën vullen met epoxy word wel veel gedaan en is in wezen hetzelfde proces. alleen is het eindresultaat wat dunner.

Hi
Vind het een beetje lullig je antwoord ter discussie te stellen. In Engeland was een paar decennia geleden
'liquid glass' de aanduiding voor wat in NL 'waterglas' wordt genoemd, Een oplossing van natriumsilicaat (natrium van kiezelzuur als ik het me goed herinner).

Als die aanname klopt, dan geldt wat mij betreft het volgende:

Het is al zo oud als ik me kan herinneren en werd door mijn vader gebruikt om regendoorslag in een enkelsteens schuur te voorkomen. Afdoende.

Alhoewel de verwerking tegenwoordig wat is veranderd is het goedje nog steeds hetzelfde. En nog steeds voor sealen van muren in gebruik.

Het kent maar een zeer beperkte zet- en krimp mogelijkheid, reden waarom het niet mijn no 1 keus zou zijn voor het bewerken van hout.

Ik trok een waterglas doorweekte non woven 'doek' over het oppervlak en daarna was het apestrak afgewerkt, als ik effe mag opscheppen.
Maar op hout??? Ik vind het creatief van de boys, maar zou er toch nog eens over willen nadenken.
Vriendelijke groet, Gus

Ike57
20 maart 2012, 13:12
Gus, ik heb het even opgezocht. Het is geen waterglas (of bierglas :D )
Het is wel degelijk een epoxy, zoals Oigun aangaf. Zie link: http://liquidglasscoating.com/

bass blom
20 maart 2012, 13:14
is dit niet wat die piet hein eek ook op zijn (dure) schroot hout tafels gooit?

stijnkenens
20 maart 2012, 13:59
Ik dacht het wal, maar bij Piet Hein Eek zit er nog oude lak onder, dus om een mooi glad oppervlak te krijgen moet je inderdaad zwaar opbouwen... Niet dat ik het mooi vind.

Ik sta toch wel wat huiverig tegenover het afschermen met een ondoordringbare lak aan slechts 1 kant van een groot stuk hout ...

Volgens mij gaat dat hol staan, zeker in een badkamer, waar de onderkant toch wordt blootgesteld aan vocht, en dus uitzet ...



s.

bass blom
20 maart 2012, 15:08
ok, ongeschikt voor badkamergitaristen dus :seriousf:

spirit
20 maart 2012, 17:09
Volgens mij vergelijkbaar met wat Guitarsupplies kan leveren? http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=rustins-plastic-coat-250ml&action=article&group_id=10000011&aid=1224&lang=NL

Het lijkt me alleen wat lastig de zijkanten netjes te krijgen.

RS-Rik
20 maart 2012, 17:14
Je kunt ook gewoon een bak van dat spul nemen, je body erin dopen en het uit laten harden.... wel 5 mm finish op sommige plekken. Kweetniet of dat geschikt is.

ernieman
20 maart 2012, 22:03
"While other companies only apply one coat of liquid glass, we apply two to get more depth" (but mainly because we spill about half of it on the floor!!!) :seriousf:

D3nnis
21 maart 2012, 09:45
Volgens mij vergelijkbaar met wat Guitarsupplies kan leveren? http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=rustins-plastic-coat-250ml&action=article&group_id=10000011&aid=1224&lang=NL

Het lijkt me alleen wat lastig de zijkanten netjes te krijgen.


Ik vraag me af of het voor gitaarbody's toepasbaar is, vanwege de vele randjes in combinatie met een relatief klein oppervlak (in verhouding tot een tafelblad), maar bij Baptist in Arnhem kwam/komt weleens een meubelmaker die inderdaad op dezelfde manier als in het filmpje de plastic coating verwerkt, alleen weet ik niet of daarbij ook de brander gehanteerd werd!

Nagramoth
21 maart 2012, 13:00
Wat een fokking lelijke kast trouwens...

DaanW
21 maart 2012, 13:50
Wat een fokking lelijke kast trouwens...

Ben ik gelukkig niet de enige die dat vind :)

bernhardus
21 maart 2012, 16:48
lijkt me vet om een stuk zwart aanrecht natuursteen look, met dit spul te behandelen

Duhsjaak
24 maart 2012, 09:05
Gus, ik heb het even opgezocht. Het is geen waterglas (of bierglas :D )
Het is wel degelijk een epoxy, zoals Oigun aangaf. Zie link: http://liquidglasscoating.com/

Hi
Ehm..... dat had ik kennelijk dus zelf ook kunnen nakijken. Sorry voor het misverstand. Zo zie je maar dat resultaten uit het verleden geen donder voorstellen.

@Bernardus
Daar gebruikte ik dat waterglas dus voor. Voor het beschermen van beeldhouwwerk in de buitenlucht (tegen kapot vriezen) en op terazzowerk. Vandaar die opmerking over die doekvoor de afwerking.

Ook vandaag weer wat geleerd.
Vriendelijke groet, Gus