PDA

View Full Version : Ontevreden over uitversterkte akoestische gitaar.



ThaBluesBreaker
19 maart 2012, 23:37
Mijn akoestische gitaar, crafter TC035 : http://crafterguitars.com/gallery_acoustic/tc_035_n.php

vind ik een fijne gitaar, akoestisch klinkt en speelt het prima, alleen nu wil zit er dus ook een ingebouwede mic in om dus je western uit te versterken. Handig. Maar ik ben helemaal niet tevreden over dat geluid. De hoge tonen zijn prima te horen maar het ontbreekt volledige aan een volle bas toon. Het is bijna of hij de bastonen niet op wilt pikken.

Vragen:

Is dit typisch voor western gitaren die op deze manier werken?

Wat kan ik eraan doen? Andere pick up?

Ik heb wel iets dikkere snaren besteld, maar het lijkt me stug dat dit een wereld van verschil zal gaan maken.

-Martijn-
19 maart 2012, 23:45
Op wat voor versterker heb je hem aangesloten?

Muzieknono
20 maart 2012, 07:43
Heb je wel een akoestische versterker?
Mvgr. Dirk Jan :B

Guitar GoD
20 maart 2012, 20:08
zou idd de versterker kunnen zijn.
zit er ook een equalizer op je gitaar? anders zou je het eventueel kunnen oplossen met zo'n apparaatje:

http://tinypic.com/r/xpyaub/5

vederlicht
20 maart 2012, 21:47
zou idd de versterker kunnen zijn.
zit er ook een equalizer op je gitaar? anders zou je het eventueel kunnen oplossen met zo'n apparaatje:

http://tinypic.com/r/xpyaub/5

Zie geen afbeelding, ja een kruisje....
Vederlicht♫

Jedeel
21 maart 2012, 00:30
Ik kan uit je posting (en afbeelding) niet goed opmaken of het een piëzo-element betreft!

Heb je de gitaar nieuw gekocht en heeft hij dit probleem al vanaf het begin?
Dan zou ik terug gaan naar de dealer.

Is hij 2e-hands?
Dan zou je eens kunnen controleren of het brugje door een vorige eigenaar is behandeld
en daardoor geen goed contact (meer) maakt met het piëzo-element.

RB-1
21 maart 2012, 13:40
Tja, als het een piezo is, dan kan je equalizen wat je wilt, maar daar zit al zoveel vervorming op dat het electrisch blijft klinken. Met name het op het aanslagmoment komt er een akelige hoeveelheid buzz bij, die je er niet meer uitkrijgt.
Hele volksstammen hebben overigens het idee, dat een uitversterkte gitaar zo hoort te klinken. Ze horen in elk geval geen verschil met het akoestische geluid, dus iedere verdere discussie is zinloos...

Is het een capacitieve opnemer, dan valt er vaak nog wel wat van te maken. Die kunnen klaarblijkelijk beter overweg met de plotselinge dynamiek, waarom dat is heb ik geen verklaring voor.

Gecombineerd met een ingebouwde microfoon en alles goed gebalanceerd en eq-ed kom je vaak akelig dicht in de buurt van het echte geluid.

Het is mij allemaal teveel moeite en ik versterk mijn akoestische snaarinstrumenten dan ook gewoon uit met een goede microfoon.

Overigens is een OM me altijd al te dun in de bas. Vandaar waarschijnljk mijn voorkeur voor Dreadnoughts....

Jimi Hendrix
21 maart 2012, 16:36
Ik heb geen klachten bij gebruik AER element, hier zit ook een microfoon bij die je erbij kunt mixen. Deze gebruik ik in combinatie met de Baggs DI in pedaalvorm, hier zit een behoorlijke eq in waar je het hoog mee kunt temmen zonder dat de boel dof wordt. Met deze combinatie heb ik goede ervaringen.
Als ik 't echt mooi wil doen neem ik nog wat andere 19"-apparatuur (Empirical Labs Fatso, google maar), maar dan zit je aan extra kosten die in mijn geval hoger zijn dan de nieuwprijs van de gitaar. Dit bij gebruik PA/in ears.

Als akoestisch combo kan ik de Rivera Sedona van harte aanbevelen.

ThaBluesBreaker
22 maart 2012, 16:36
Nee ik heb geen akoestische versterker, gewoon over PA vind ik het geluid zeer matig qua bas. Geen idee of het piezo is trouwens, ik heb alleen verstand van elektrische gebeure :p

Er zit equalizer op de gitaar, maar als je daar de bas tonen omhoog gooit betekent dit natuurlijk niet dat hij de bas snaren meer naar voren brengt maar dat alle bas tonen meer naar voren komen, dus de hoge snaren worden wat ronder etc. Maar het probleem is dat de bas tonen sowieso al niet goed te horen zijn, dus dan kan je equalizen wat je wil maar 0.0000001 x 10 schiet ook niet op, om het zo maar te vergelijken :)

Ik ga er eens dikkere snaren opzetten je weet maar nooit...

-Martijn-
22 maart 2012, 17:27
Dikkere snaren zal niet zo veel uitmaken, om het in jouw getallen uit te drukken heb je dan 0.00000012 in plaats van 0.00000010.
Er zit waarschijnlijk een veel te groot verschil in de uitgangsimpedantie van je gitaar en de ingangsimpedantie van het mengpaneel, dat lijkt mij de oorzaak. Probeer hem anders eens op een akoestische gitaarversterker alvorens een andere pickup te kopen.

Ron Houben
26 maart 2012, 10:52
Iedereen praat hier over nieuwe apparatuur die je nodig hebt. Jij schrijft echter dat het lijkt alsof hij de bastonen niet wil oppikken. Hieruit concludeer ik dat de hoge snaren harder klinken dan de lage. Dit is niet met apparatuur op te lossen maar met een reparatie/afstelbeurt. Het piezo element ligt in de brug onder het zadel, dit maakt geen goed contact met elkaar. Ga naar een goede reparateur, die lost dit voor je op. Koop geen EQ etc. voordat je dit gedaan hebt.
Los daarvan, een piezo systeem (dat heb jij) klinkt vaak wat plat en dun.

Guitar GoD
26 maart 2012, 13:50
excuses voor het plaatje wat het niet doet. ik heb het over een preamp-equalizer.
zoals deze:
http://www.fishman.com/product/pro-eq-platinum-preampeqdi

Jedeel
26 maart 2012, 18:05
Iedereen praat hier over nieuwe apparatuur die je nodig hebt. Jij schrijft echter dat het lijkt alsof hij de bastonen niet wil oppikken. Hieruit concludeer ik dat de hoge snaren harder klinken dan de lage. Dit is niet met apparatuur op te lossen maar met een reparatie/afstelbeurt. Het piezo element ligt in de brug onder het zadel, dit maakt geen goed contact met elkaar. Ga naar een goede reparateur, die lost dit voor je op. Koop geen EQ etc. voordat je dit gedaan hebt.
Los daarvan, een piezo systeem (dat heb jij) klinkt vaak wat plat en dun.

Dat was ook mijn 1e reactie.
Echter de topicstarter reageerde daar niet echt op :soinnocent:

ThaBluesBreaker
27 maart 2012, 11:06
Okay, kan ik zelf "relatief makelijk" ook even controleren of dat element goed contact maakt?

Eko
27 maart 2012, 11:17
De piezo is een hele dunne platte strip die onder je brug ligt. Als je brug bijvoorbeeld niet goed vlak is zal er ergens meer contact zijn en ergens anders weer minder. Omdat het materiaal drukgevoelig is zal er dus verlies van toon optreden op de plakken waar je brug niet goed aandrukt. Die kan kun je er even uithalen en op een vlakke ondergrond houden. Als er licht onder door schijnt of je kunt hem heen en weer wiebelen , dan is er iets niet goed. Als het slot in de brug niet goed is uitgefreesd kun je dit beter over laten aan een gitaarbouwer/ reparateur.

ThaBluesBreaker
27 maart 2012, 17:18
Ik heb er een extra stripje ingeleged op de piezo ik hoor verbetering :)misschien lag ie toch te losjes zoals jij dat zegt

Ron Houben
27 maart 2012, 20:23
Eko heeft gelijk. Je kunt er zelf iets aan doen. Het beentje afschuren tot het helemaal vlak is. Doe dit heel voorzichtig, als je te veel ervan af schuurt, wordt je actie te laag en gaan de snaren ratelen. Je kunt ook een Tusq beentje gaan kopen in de winkel, daarmee wordt je versterkte geluid ook beter. Van Tusq schuur je echter heel snel te veel af. Dus nóg voorzichter doen.
Vervolgens experimenteren met fineer in de brugsleuf in de baskant. Niet te veel. Soms helpt het al een plakbandje onder het piezo-element te plakken op de plek waar het signaal niet goed doorkomt. Dat is niet de correcte manier, maar die kan toch verbetering brengen. Succes!

Buzz
28 maart 2012, 09:54
Wat ook prima werkt: de methode die Eltjo Haselhoff hier destijds beschreef. Brugzadeltje zo vlak mogelijk schuren en dan met een zo dun mogelijk zaagje in 6 gelijke stukjes zagen en in de goede volgorde (!) terugplaatsen. Iedere snaar heeft zo dus zijn "eigen" stukje zadel.

Paar weken geleden nog gedaan bij mijn Taylor NS-24CE en het resultaat is bijzonder goed!

Fenderfan
30 maart 2012, 12:41
Is normaal dat een pickup slechte bastonen geeft. Dit komt door het brugkammetje waar die onder zit.
Een goede pickup in het klankgat pakt die tonen veel beter op.