PDA

View Full Version : boss loop station in band



Lucaars
19 maart 2012, 23:05
Hallo

Ik ben van plan om samen met een drummer een bandje te beginnen, en ik zou graag mijn Boss rc-3 gebruiken als begeleiding tijdens een gitaarsolo.
Ik heb wel echt het probleem dat hoezeer ik ook probeer, ik mijn loops tijdens een lied niet synchroon krijg met de drum (getest met drumcomputer).. Heeft hier iemand tips voor?
Soms loop het voor een minuutje goed maar daarna niet meer..

Bedankt!

Brewskie
19 maart 2012, 23:17
Live zal de drummer je ritme-sectie (baspartij) moeten volgen.

DemolitionColorScheme
20 maart 2012, 07:55
@ Brewskie: dat is natuurlijk geen oplossing voor dit probleem ...
Die tip is dat je je loops moet quantizen. Je moet ze dus exact op een 'grid' hebben liggen om fatsoenlijk live te kunnen loopen:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Quantize

Ditsoort gitaarloopers zijn leuk om thuis mee te kloten, maar zodra je dat in een band probeert gaat dat moeilijk lukken. However, met veel oefening kan het eventueel lukken. Bands zoals Russian Circles en Minus the Bear spelen live gewoon met loopers zoals de looper van de DL-4. Dat vergt gewoon erg veel oefenen met je band en natuurlijk moet de drummer goed je loops kunnen horen.

bass blom
20 maart 2012, 07:58
als het een minuut lukt en dan niet meer dan moet je je wenkbrauwen fronsen richting de drummer.
tenzij het een loop van een minuut is :D

Brewskie
20 maart 2012, 08:02
@ Brewskie: dat is natuurlijk geen oplossing voor dit probleem ...

However, met veel oefening kan het eventueel lukken. Bands zoals Russian Circles en Minus the Bear spelen live gewoon met loopers zoals de looper van de DL-4. Dat vergt gewoon erg veel oefenen met je band en natuurlijk moet de drummer goed je loops kunnen horen.

@DemolitionColorScheme...Veel oefenen in combi met mijn tip is dus wel degelijk een oplossing. :mad:

Veel oefenen is immers altijd nodig om strak met elkaar in de maat te spelen, en drummer en bas zijn sowieso aan elkaar gebonden in de ritme-sectie. Live of via looper.

DemolitionColorScheme
20 maart 2012, 09:25
@DemolitionColorScheme...Veel oefenen in combi met mijn tip is dus wel degelijk een oplossing. :mad:
Niet echt. ;) De bas kan de drum wel volgen, natuurlijk, prima, maar als de drummer niet met de loop meeloopt, dan loopt die loop op een gegeven moment scheef, of de bassist nu met de drummer strak meespeelt of niet. Dat was het punt ook niet: de drummer kan de loop niet volgen, dat leek het probleem.[/QUOTE]

Brewskie
20 maart 2012, 18:49
Niet echt. ;) De bas kan de drum wel volgen, natuurlijk, prima, maar als de drummer niet met de loop meeloopt, dan loopt die loop op een gegeven moment scheef, of de bassist nu met de drummer strak meespeelt of niet. Dat was het punt ook niet: de drummer kan de loop niet volgen, dat leek het probleem.

Dan hebben we elkaar niet begrepen. Ik had bedoeld dat de gitarist eerst de baspartij (powerchords ofzo) inspeelt in de looper, de drummer daar vervolgens als ritmesectie op aansluit, waarna de gitarist over de looper de leadgitaarpartijen speelt. Excuses voor het misverstand.

Lucaars
20 maart 2012, 19:17
Het zit zo dat ik nog niet met die drummer heb geoefend, ik heb thuis alleen geprobeerd met een drum computer, dus die is sowieso qua tempo perfect. En als ik bv. een lied speel met die drummer, en op het einde wil ik een solo over het refrein spelen, dan wil ik graag op dat moment een loopje van dat refrein maken waar ik dan een solo over kan spelen. Maaarr het tempo van dat loopje zit altijd wel net iets verkeerd, dus wou ik graag weten of het mogelijk is om dit perfect te doen en hoe ik het het beste doe?

DemolitionColorScheme
20 maart 2012, 21:24
Helaas, dat zal met een computer niet gaan. Een menselijke drummer kan veranderen qua groove, timing en feel en een geprogrammeerde loop is statisch. Je kunt dit dus beter in de setting oefenen waar je hem gaat gebruiken, want een gitaar-looper quantizen met een computer gaat niet lukken als die optie niet in je pedaal zit. ;)

apekop
21 maart 2012, 00:06
Ditsoort gitaarloopers zijn leuk om thuis mee te kloten, maar zodra je dat in een band probeert gaat dat moeilijk lukken. However, met veel oefening kan het eventueel lukken. Bands zoals Russian Circles en Minus the Bear spelen live gewoon met loopers zoals de looper van de DL-4. Dat vergt gewoon erg veel oefenen met je band en natuurlijk moet de drummer goed je loops kunnen horen.

Het kan wel, maar je moet ontzettend strak kunnen timen met je voet als je ritmische loops maakt. En dat is erg moeilijk en riskant. De drummer moet je inderdaad zeer hard op de monitor hebben en goed met je loop kunnen meespelen, niet iedere drummer is daar ook even sterk in. Als hij je niet goed kan horen en/of niet helemaal strak is of goed luistert gaat het geheid fout. Daarom is een midi sync looper veel gemakkelijk. De drummer moet dan wel met click track spelen.

DemolitionColorScheme
21 maart 2012, 08:13
Het kan wel, maar je moet ontzettend strak kunnen timen met je voet als je ritmische loops maakt. En dat is erg moeilijk en riskant. De drummer moet je inderdaad zeer hard op de monitor hebben en goed met je loop kunnen meespelen, niet iedere drummer is daar ook even sterk in. Als hij je niet goed kan horen en/of niet helemaal strak is of goed luistert gaat het geheid fout. Daarom is een midi sync looper veel gemakkelijk. De drummer moet dan wel met click track spelen.
Yup, precies. Dit is ook de enige optie die ik live zou hanteren. Maar goed, je bent dan gelijk met een laptop bezig, software (plugins, eventueel) en MIDI en voor velen mensen houd het op bij een gitaar-pedaal.

Lucaars
21 maart 2012, 14:43
hmmm, das wel echt jammer.. Ik had het graag gewoon kunnen doen met mijn RC-3.

DemolitionColorScheme
21 maart 2012, 15:37
hmmm, das wel echt jammer.. Ik had het graag gewoon kunnen doen met mijn RC-3.
Het kan ook, maar oefen dat met je drummer, niet je clicktrack/etc. Zoals ik al eerder heb uitgelegd kan het met een drummer werken als jullie goed op elkaar spelen.

HaroldA
21 maart 2012, 15:45
Een setje 'goede bassist en drummer' vangt het gemis aan gitaar onder je solo makkelijk op. Sowieso zijn solo's langer dan een minuut alleen mogelijk voor meester-gitaristen.

Lucaars
5 februari 2013, 21:47
Hallo, ik heb dus een tijdje zitten oefenen met de drummen met mijn boss rc-3 , soms lukt het soms niet.
Nu gaan we binnen een paar weken meedoen aan een wedstrijd en ik zie het niet zitten met die rc-3, iemand dus suggesties voor zo'n midi-sync looper, en hoe zit dat allemaal met die clicktrack en laptop enzo?

Heel erg bedankt!

Lucas

edje kadetje
5 februari 2013, 22:26
niet erg on topic, maar wel een oplossing: een bassist en evt een 2e gitarist erbij?

HaroldA
5 februari 2013, 22:27
niet erg on topic, maar wel een oplossing: een bassist en evt een 2e gitarist erbij?

Dat, of een clicktrack voor de drummer.

DemolitionColorScheme
5 februari 2013, 22:28
Check bijv. eens de Mobius looper op pak iets als Ableton Live (wat ook erg gericht is op live loopen), wat dan wel gelijk een DAW is.
Clicktrack is simpelweg je metronoom, dus. Je drummer moet dan een headphone op met de clicktrack.

Lucaars
5 februari 2013, 23:03
Maar alleen clicktrack voor de drummer helpt toch niet, want ik druk toch nooit 100% op de tel op mijn loop station.
Die spullen zijn wel allemaal erg duur... Is dat allemaal in die prijscategorie zo iets met quantize dinges?
Een bassist en/of tweede gitarist zou ik inderdaad graag zien maar die vinden we voorlopig helemaaal niet :)

Midwolda
5 februari 2013, 23:28
Onlangs heb ik een Digitech JamMan Stereo op de kop getikt, en die schijnt inderdaad de loops te kunnen quantizen (of hoe noem je dat), de loops uitrekken zodat ze "op de clicktrack passen". Die loops kun je van te voren klaar zetten zodat ze op het juiste moment (op de click) gaan spelen. Heeft ook een aparte uitgang waar alleen de clicktrack op te horen is voor je drummer. Hoe het allemaal precies werkt weet ik ook nog niet, ik heb het ding net, maar dat lijkt me allemaal de kant op te gaan naar wat jij zoekt?

http://www.digitech.com/en-US/products/jamman-stereo

Lucaars
5 februari 2013, 23:44
Ooo bedankt, deze is goedkoper en heeft wat ik nodig heb, jammer dat ik die niet eerder zag! :)
Dit zou moeten lukken zeker? 'Rhythm Output sends click track out to keep the rest of the band in sync' .. precies wat ik zoek dan, dat is dan zonder laptop enzo zeker?

Bedankt!!

Midwolda
5 februari 2013, 23:53
Ja, zonder laptop. Er zit wel een USB aansluiting op zodat je met de gratis JamManager software je loops kunt kopieren en ordenen. Standaard ruimte voor 99 loops, met een SD-kaart er in 198 loops. Werkt alleen met WAV files. Check vooraf de duidelijke handleiding, staat rechts onder Documentation.

Hoop dat dit het voor je is, succes! :ok:

Lucaars
6 februari 2013, 00:02
Yess, perfect!
Heel erg bedankt, ben zeer opgelucht nu :)

Midwolda
6 februari 2013, 05:38
Wel grappig, dankzij dit topic weet ik nu ook beter wat er mee mogelijk is... ;)

Lucaars
6 februari 2013, 10:47
http://www.amazon.com/review/R3R3MVJ5PUFB8M/ref=cm_cr_pr_viewpnt#R3R3MVJ5PUFB8M

Hier zegt hij dat je geen dial in tempo hebt, maar elders lees ik dat je wel op voorhand bpm kunt instellen.
Maar als je die clicktrack aanzet bv. in het begin van een lied op het juiste tempo (wat je moet kunnen instellen veronderstel ik en niet met die tap tempo, dus niet het tempo 'indrukken' met je voet) en dan een loop erover doet en hij quantized vanzelf volgens die clicktrack moet dat toch perfect gaan voor een duo gitaar en drum live?

Enig idee?

Lucaars
6 februari 2013, 10:58
Ook enig idee of ik die footswitch dan nodig heb, ik begrijp er eigenlijk niets meer van.
http://www.thomann.de/be/digitech_fs_3x.htm

Bedankt!

DemolitionColorScheme
6 februari 2013, 11:10
Maar alleen clicktrack voor de drummer helpt toch niet, want ik druk toch nooit 100% op de tel op mijn loop station.
Die spullen zijn wel allemaal erg duur... Is dat allemaal in die prijscategorie zo iets met quantize dinges?
Een bassist en/of tweede gitarist zou ik inderdaad graag zien maar die vinden we voorlopig helemaaal niet :)
Nou, het punt met datsoort loopers is dat je ze dus automatisch kunt laten kwantiseren. Ik ben gewend om met software/laptop te werken, dus voor mij is dat altijd de eerste optie, maar als zoiets met de JamMan lukt, dan is dat voor mensen die alleen als gitaristen bezig zijn natuurlijk handiger dan een laptop.

Lucaars
6 februari 2013, 12:40
Ik heb die manual dus eens gelezen en blijkbaar kun je dus het tempo instellen, maar dat doe je door minstens twee keer op de 'tempo' knop te drukken, daarna gaat hij je loop met dat tempo quantizen.
Dus uiteindelijk is het toch niet echt een hulp..?

Lucaars
6 februari 2013, 13:25
Ofja eigenlijk moet dat wel lukken dan, het zou alleen handiger zijn als je bpm zou kunnen instellen, kent er iemand zo'n loopstation? Zelfde prijscategorie weliswaar , geen 500euro's ofzo.

Bedankt

Midwolda
6 februari 2013, 20:00
Ik zit net even met die JamManager software te rommelen.
Als je een WAV file hebt (gedownloade backingtrack of zelfgemaakte loop) kun je aangeven of je een clicktrack wilt laten meelopen en wat het "native tempo" moet zijn. Vervolgens copy je die WAV als een loop naar de JamMan.

http://img856.imageshack.us/img856/4608/jammgr01.jpg

Lucaars
6 februari 2013, 20:13
Oke bedankt, kun je dan als je in die loop zit, alleen de clicktrack laten afspelen en dan pas wanneer je de loop nodig hebt , de loop zelf laten afspelen.
Dus dat de drummer het hele nummer de clicktrack heeft en dat jij dan pas de loop afspeelt op het einde van het nummer bv. ?

Midwolda
6 februari 2013, 20:21
Zo, da's een moeilijke vraag voor een beginneling als ikkes...
Lijkt me wel. En als die clicktrack niet vanzelf loopt totdat jij op de Play trapt voor jouw loop, dan zet je er toch eerst een loop in met 0,0 geluid maar wel een clicktrack en dan schakel je op tijd over naar een andere loop in hetzelfde tempo en met dezelfde clicktrack. Als ik het goed begrijp kun je op die manier zelfs een JamList maken met verschillende loops die achter elkaar afgespeeld worden. Kun je zelfs met een ander geluid in de clicktrack je drummer inseinen dat jouw loop er aan komt...

Does that make any sense? :chicken:

Edit.
Die Tempo optie in de JamManager lijkt alleen effect te hebben op de clicktrack. Wel logisch eigenlijk. Het lijkt me dat je voor het editen van het tempo van een bestaande WAV toch iets moet hebben als Audacity of zo.
Maar goed, dat is een uur achter de PC en je hebt een compleet nummer op maat in de JamMan staan.

Voor mij is het al geweldig dat ik nu een stuk of twintig backing tracks onder m'n gympie heb. :D

Lucaars
6 februari 2013, 20:44
OKe ik bestel hem gewoon en als het toch allemaal niet werkt stuur ik hem gewoon terug naar thomann, want ik heb hem nu wel echt nodig.

Heel erg bedankt voor de moeite! ik laat over een week ofzo wel weten of het nu allemaal werkt

Midwolda
6 februari 2013, 21:44
No problem, Lucaars! Moet het zelf ook nog allemaal uitvinden dus jij leert nu gewoon met mij mee.
Ben heel benieuwd of hij kan wat jij wilt, en hoe je dat dan doet, dat komt mij ook mog wel een keer van pas.
Het is wel een vondst hoor, uurtje verder en er staan 60 tracks in, inclusief downloaden van Internet, conversie MP3->WAV en opslaan op de JamMan. Daar kan ik niet tegenop spelen... maar dat ga ik lekker wel doen. :D

Midwolda
8 februari 2013, 22:59
Ik zit nu te zoeken naar de mogelijkheid om, als loop 1 is afgelopen, automatisch door te gaan met loop 2.
Het is iets met Single Phrase, maar als ik bij 1 alleen dat instel stopt-ie helemaal en gaat niet door met 2.
Er zit dus nog ergens een vinkje... :???:

Lucaars
17 februari 2013, 23:03
Als ik mijn jamman aansluit op mijn computer herkent hij hem niet..

Midwolda
17 februari 2013, 23:53
Als ik mijn jamman aansluit op mijn computer herkent hij hem niet..

Je computer doet er verder ook niets mee.
Eerst de JamMan aansluiten, dan de JamManager opstarten, daar zie je 'm wel.

Lucaars
18 februari 2013, 21:51
Oke dat werkt nu, bedankt.
Maar als ik een loop maak met die jammanager, een lege, en ik stel 'native tempo' in en ik zet die loop dan aan op mijn jamman dan zie ik alleen het lichtje knipperen maar hoor ik die rhythm track niet..

Midwolda
19 februari 2013, 06:11
Dan staat er bij "Rhythm Type" waarschijnlijk nog "none"?
Knop Rhythm Level wel opengedraaid?

Lucaars
19 februari 2013, 11:16
Ja, level is opengedraaid en rhythm type gekozen..

Lucaars
19 februari 2013, 11:27
Ik bedoel dat hij het ritme laat horen voor ik op record druk

apekop
19 februari 2013, 11:48
Even voor de goede orde:
Als je echte ritmische loops in een band gaat gebruiken kom je niet onder MIDI en een drummer met een clicktrack uit. Die Click is dan gesynced met de looper via MIDI. Anders wordt het een te riskante zaak. Als je gewoon wat soundscapes doet is dat natuurlijk niet nodig.
De Jamman Stereo heeft geen MIDI! dus als je dat zou willen moet je een andere looper kopen met MIDI of met een software looper gaan werken.

Gretsch 5120
19 februari 2013, 12:38
Ik weet niet of het mogelijk is met die stereo Jamman, maar je zou van te voren al files met op de linkerkant een klik kunnen maken. Die files gebruik je om later (op het podium) over heen te spelen. Je overdubt dan op het rechterkanaal; de linkerkant, met klik, gaat naar de koptelefoon van de drummer. Je zit dan wel aan de van te voren opgenomen tempi vast...

apekop
19 februari 2013, 12:50
dat zou best eens kunnen werken aangezien de jamman stereo in en uit is. Als je gitaar dan in input links gaat en links uit naar je versterker. De click neem je dan op via input rechts en gaat dan via output rechts naar de drummer.

Ik weet dan alleen niet hoe je het gesynced krijgt zodat je er weer over heen kan gaan loopen met quantize.

Midwolda
19 februari 2013, 14:16
De JamMan heeft een aparte uitgang voor de click op een koptelefoon, onafhankelijk van links of rechts.
Je kunt per WAV aangeven ja/nee en tempo van de click.

ellisvertellis
19 februari 2013, 14:34
@Lucaars: Welke wedstrijd ga je meedoen?

Lucaars
19 februari 2013, 20:22
Wat ik nu doe is, het lied beginnen, dan met mijn voet het tempo intikken. Dan als ik een loop moet maken,maak ik die loop, dan quantized die jamman dat met het tempo van mijn voet en soleer ik erover..

apekop
19 februari 2013, 23:27
De JamMan heeft een aparte uitgang voor de click op een koptelefoon, onafhankelijk van links of rechts.
Je kunt per WAV aangeven ja/nee en tempo van de click.

Ik heb zelf de Jamman stereo Delay/looper en daar zit geen aparte uitgang voor een click op. Op de Jamman stereo wel zie ik nu. Ik dacht altijd dat de Jamman stereo Delay nog uitgebreider was dan de gewone Jamman stereo, maar dat is dus qua aansluitingen niet zo. Vreemd eigenlijk dat ze die click output op de Delay versie hebben weg gelaten. Ook aangezien die nog 100 euro duurder is dan de gewone Jamman stereo.

Lucaars
21 februari 2013, 16:54
Maar weet nu iemand hoe je vooraf ingestelde clicktrack dingen met jammanager kan laten horen op je jamman? want bij mij hoor ik alleen het ritme als ik iets heb opgenomen of als ik het zelf mt mijn voet instel.. Het lampje knippert wel bij de ingestelde loops