PDA

View Full Version : close mic op gitaar of juist op afstand



freddie bassman
19 maart 2012, 20:47
Zetten jullie de microfoon altijd bijna tegen het speakerdoek aan of ook wel ns op 1 of meedere meters afstand?

Wie heeft hier ervaring mee?


Stef

bass blom
19 maart 2012, 20:52
probeer het gewoon, als de omstandigheden het toelaten kan het heel mooi zijn. hangt ook erg van cab en ruimte af.
meerder meters lijkt me onzin of je moet zo'n lasser met een 400 watt bak bij de hand hebben :D

guhlenn
20 maart 2012, 09:20
Ik doe eigenlijk altijd close micen, maar hangt natuurlijk af van je muziekstijl, smaak en gewenst resultaat.

Baker
21 maart 2012, 15:46
We zijn bezig met opnemen nu. Ik heb een dynamische mic op enkele cm's van het speakerdoek gezet, en een condensator op een meter afstand. Bij opname heb ik twee sporen gebruikt. Het resultaat is verbluffend! De dynamische mic geeft een strak, prikkend en fel resultaat, de consensator een ruimtelijk, warm natuurgetrouw resultaat. Beide zijn bruikbaar, en in de mix kun je daar een beetje mee spelen. Erg mooi.

freddie bassman
21 maart 2012, 20:33
We hebben al veel combinaties geprobeerd en het word waarscheinlijk de SM7B + Beyer Soundstar of als we met 3 mics per gitaar gaan werken (lijkt me wat overbodig) de AKG D112 + Beyer M201 + MD421

Speakercabinets keuze uit V30's/Soundcity Fane's/ Greenbacks

Binnekort ns n beetje mee kutten, mischien idd een close en een op afstand!

marter544
22 maart 2012, 00:43
Je moet dan wel ff letten op evt. fasefouten wanneer je dat doet, een fasefout kan je sound goed om zeep helpen.

freddie bassman
22 maart 2012, 22:46
hoe werkt dat dan precies?! als t goed klinkt is t tog goed of zie ik dat nou zo verkeerd :)

guhlenn
26 maart 2012, 09:03
hoe werkt dat dan precies?! als t goed klinkt is t tog goed of zie ik dat nou zo verkeerd :)

Nee hoor, dat klopt. Als het niet goed klinkt, heb je last van fase fouten. Als het wel goed klinkt, heb je geluk met je fase fouten ;).

bass blom
26 maart 2012, 09:15
en anders ff een fase meter zoeken en installeren..

http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?2839072-Found-a-Useful-Free-Phase-Correlation-Meter-VST-Plug-In