PDA

View Full Version : ouwe marshall met een extra plek voor preamp buisje; wat te doen?



Orpheo
18 maart 2012, 22:44
Ik heb een ouwe marshall, en het knaagt dat er nog een extra preamp pit in kan, maar dat ie niet gebruikt wordt. de hele buisvoet wordt niet gebruikt, en ik heb het idee dat ie wel gebruikt KAN gaan worden.

Dit zit er allemaal in wat niet gebruikt wordt:

buisvoetje
reverb-tank
klein trafotje (voor de reverb)
en ook nog 2 gaten waar een pot, misschien 2 in passen, en/of toggles.

Goed, wat is daar voor leuks mee te doen? Ik zit te denken aan nog een gainstage erin proppen (als het kan met een pot om de mate van gain te bepalen?), en/of de reverb-tank te gebruiken voor reverb, en/of die kleine trafo te gebruiken voor iets dat ik gelezen heb als 'guytron-trick'. dat houdt in, voor zover ik als leek begrepen heb, dat het signaal eerst door een heel kleine eindtrap gaat (vandaar die extra buisvoet en kleine trafo) en dan pas door de 'grote' 100w eindtrap.

Als ik 'alles' zou willen zouden er nog 2 buisvoeten en nog een kleine trafo inmoeten. Trafo, smoorspoel, zoiets.

Hoeveel werk zou dat allemaal zijn om te LATEN doen, en dus: Hoeveel zou het ongeveer kosten? moet ik denken aan 400E ex materiaal? 1000 euro ex materiaal? Hoeveel kan ik daar zelf van doen als leek die goed kan solderen met enige ervaring in electronica?