PDA

View Full Version : Rare waardes tijdens afstellen bias marshall superlead



Bullseye
17 maart 2012, 22:37
Tijdens het afstellen van de bias meet ik tussen de CT van de uitgangs trafo en de pinnen 3 van de eindbuizen sterk afwijkende amperages.

Ik heb 4 KT 77 eindbuizen, de linker 2 kan ik afstellen op 37 mA is goed maar dan staan de rechter 2 eindbuizen op ca 82 mA. Ik heb het hele voedings circuit nagemeten maar kan buiten de pinnen 3 van de eindbuizen om verder geen rare of afwijkende waardes ontdekken.
De versterker doet het, alleen geeft erg veel ruis en overstuurt vrij snel.

Kunnen de rimpel filters (hier een oorzaak zijn ? Die dateren uit '76 ( blauwe daly's )

Iemand een idee ?

cluseau
17 maart 2012, 23:22
Ligt niet aan je elko's, check eerder de kopelcaps en de roosterspanning.

Bullseye
19 maart 2012, 13:11
Ik meet 490Vdc bij elk buisvoetje ( gisteravond) lijkt me goed.... op de pinnen 5 heb ik wanneer de potmeter voluit heb staan -45Vdc.

Nu heb ik toch even de 6 elco's vervangen omdat ik aardig veel ruis en oscillatie had, dit ben ik nu kwijt gelukkig.
toen alles weer ff doorgemeten zonder de eindpitten erin en nu kon ik de bias muv V4 wel goed afstellen.
Ik heb daarna even wat 1 ohm weerstandjes op de pinnen 1-8 naar gnd gemonteerd om de bias anders te lezen, dit komt muv V4 op dezelfde waardes ( maar dan in mV ) uit.
Met de ruststroom potmeter helemaal open krijg ik op V5,6 en 7 25 mV en op V4 24,43V .
Mijn gedachte was dat de buizen mischien niet goed gematched zijn, toen heb ik wat buizen verwisseld maar het probleem bij V4 blijft hetzelfde.

Ik heb ook een PPiMV erin zitten deze is correct aangesloten, en met het doormeten ook geen rare dingen tegen gekomen.

Sinds het vervangen van de Elco's meet ik nu andere waardes, maar ben er nog niet.
Hoe kan dat trouwens, kunnen de elco's spanning of stroom gelekt hebben ?
Ik had eerder ook last van een soort trafo brom wat goed te horen was, daar ben ik nu van af.

cluseau
19 maart 2012, 16:09
Met de ruststroom potmeter helemaal open krijg ik op V5,6 en 7 25 mV en op V4 24,43V .

Dat lijkt me een beetje gortig voor een 1 Ohm weerstandje :soinnocent:

Ik dacht even aan lekkage in de buisvoet van V4 maar de roosters staan toch parallel en je meet ook -45V toch? Zonder buizen kan je geen spanning meten over de 1 Ohm weerstanden anders heb je zeker lek in de voet.

Bullseye
19 maart 2012, 20:14
Inderdaad ik meet bij alle 4 de buisvoeten -45V de

Het gekke is dat wanneer ik er geen buizen erin heb, meet ik over de 1 ohmse weestanden netjes 0 V met de buizen erin heb ik op V4 24V over deze weerstand staan terwijl ik op de overige 3 24mV heb.
Als ik dan de rustroom meet heb ik op V4 en V5 24 mA en op V6 en V7 47mA, dit veranderd niet als ik de buizen omruil.
Voor de rest heb ik alle waardes zonder de buizen erin op de goede plek, met de buizen heb ik de verschillen zoals genoemd.
Zal het dan toch aan de buizen kunnen liggen ? maar dan zullen de waardes per voet toch ook moeten veranderen als ik de buizen omruil.
Errugg vreemd heb dit nog nooit mee gemaakt.

cluseau
19 maart 2012, 20:24
met de buizen erin heb ik op V4 24V over deze weerstand staan terwijl ik op de overige 3 24mV heb.

Reken ff mee, als de weerstanden 1 ohm zijn is de stroom natuurlijk 0.024/1 = 24mA
Meet je 24V over 1 ohm volgt daaruit dat de stroom 24/1 = 24A is......huh....ja 24 Ampertjes en dat kan niet. De weerstand zal wel 1k zijn ipv 1 ohm.

Bullseye
19 maart 2012, 20:39
Hmmm zou gek zijn maar niet onmogelijk .... Ik ga ff checken

matto
19 maart 2012, 23:04
Gek Hoezo ? 24 ampere is VEEL hoor!

Bullseye
19 maart 2012, 23:18
Nah ja ik bedoel te zeggen als hij 24 amp is dan zat dat buisje nu klem en vast in mijn plafond denk ik.
Aangezien de anode stroom 100mA max is.

Ik heb wel ff de weerstanden nagekeken, blijkt dat het 1 ohm weerstandje op V4 defect was liet geen waarde door.
Deze heb ik nu vervangen en nu krijg op elk voetje dezelfde waardes, resp. 24mV ....nu kan ik hem afstellen !!!

Alleen zit ik nog met de rustroom die geeft tussen CT en pin 3 op alle 4 de buisvoeten 40-50mA zou dit niet 24mA moeten wezen ?

matto
20 maart 2012, 06:43
Bij 490 V op de anodes kom ik bij 40 mA op 19.6 watt per buis.
Een KT 66 kan max 25 watt aan, je zit dus wel op een redelijke waarde bij 40 mA.

cluseau
20 maart 2012, 16:26
Ik heb wel ff de weerstanden nagekeken, blijkt dat het 1 ohm weerstandje op V4 defect was liet geen waarde door.
Deze heb ik nu vervangen en nu krijg op elk voetje dezelfde waardes, resp. 24mV ....nu kan ik hem afstellen !!!

Alleen zit ik nog met de rustroom die geeft tussen CT en pin 3 op alle 4 de buisvoeten 40-50mA zou dit niet 24mA moeten wezen ?

Zie je wel, bij 70V is de buis volledig afgeknepen en daarom zul je niet meer spanning meten op de katode. De buis is immers volledig uit geleiding.

Als je tussen de centertap en een anode meet pak je twee buizen tegelijk. logisch dat de stroom dubbel is.