PDA

View Full Version : Gitaar geluid verbeteren (Les Paul model Copie).



muziekfreak
17 maart 2012, 14:58
Hallo,
Ik heb hier nog staan een Copie van een Les Paul Model elektrische Gitaar Waarschijnelijk gemaakt in China.
Om precies te zijn een Richwood Re-129.
Maar dat ding is gewoon niet te stemmen teminsten als je hem goed hebt gestemd dan klinkt die nog vals?.
De gitaar ziet er anders wel mooi uit maar op het gehoor niet dus!.
Kan het ook helpen om er eens nieuwe snaren op te leggen of betere element zou dat helpen mischien?.
Graag jullie profesionele advies??.
William.

freakystyle
17 maart 2012, 15:13
Hij klinkt echt vals als in de tonen kloppen niet? Alleen hoger op de hals of ook bij open akkoorden? Dan gaan nieuwe elementen ook niet werken.. Die gaan het alleen nog maar duidelijker vals laten klinken.

Ik denk dat ie geintoneerd moet worden. Hier is een linkje hoe je dat moet doen..

http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen

LesPaul1612
17 maart 2012, 15:22
Als je een gitaar zuiver stemt, dan hoort hij (bij bijvoorbeeld een open akkoord) gewoon zuiver te klinken.
Als dat niet zo is, kan dat hier aan liggen:

-oude snaren, die gelijk weer vals zijn
-je drukt de akkoorden verkeerd in, waardoor de akkoorden alsnog vals klinken
-Je gitaar is niet geïntoneerd, zie het linkje van Freakystyle

Jasper.
17 maart 2012, 15:25
Slechte topkam, waarin de snaren haken misschien. Hoor je ''tikjes'' als je aan het stemmen bent?

muziekfreak
18 maart 2012, 10:32
Dat tikken bij de topkam heb ik hier niet bij die Richwood maar wel bij mijn Fender Stratocaster(niet uit china!!usa)daar heb ik het bij de G snaar maar dat stemd dus ook niet zo mooi.Heb er al eens een drupje olie in gedaan maar dat help maar heel kort!.
William.

freakystyle
18 maart 2012, 10:44
Ja, ok. Maar heb je al wat aan die Richwood gedaan? Weet je al wat het probleem is?

VLP
18 maart 2012, 11:03
Deze video's kunnen je wel helpen denk ik.

http://www.youtube.com/watch?v=g5Y-WkqGOkI
http://www.youtube.com/watch?v=Q1kGr9ayqUs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=-DvsjxUFQ3o&feature=related

muziekfreak
18 maart 2012, 11:23
Nou het gekke is dat ik deze gitaar een hele tijd niet heb aangeraakt om dat ik toen vondt dat die echt niet klonk!! heb ik later een echte Fender Stratocaster (Am Special)gekocht en ja die klonk heerlijk (behalfe wat stemproblemen G snaar).
Maar nu ben ik er weer eens mee bezig geweest met de Richwood en tot mijn verbazing nu dus klinkt die helemaal nog niet zo gek?.
Waarom als die nu wel goed in het gehoor ligt snap ik niet maar ga er toch wel nieuwe snaren op zetten kijken of het nog beter kan.
Vandaag maakt ik nog wel even wat geluidsopnames.
William.

freakystyle
18 maart 2012, 15:11
Ik ben wel benieuwd naar wat je er precies aan hebt gedaan dat die nu wel weer goed klinkt. ;-)

guitarkid
18 maart 2012, 21:33
Maar dat ding is gewoon niet te stemmen teminsten als je hem goed hebt gestemd dan klinkt die nog vals?.
De gitaar ziet er anders wel mooi uit maar op het gehoor niet dus!.
Kan het ook helpen om er eens nieuwe snaren op te leggen of betere element zou dat helpen mischien?.


Sinds ik nieuwe pick up's heb op al m'n gitaren hoef ik nooit meer te stemmen! Dat had ik jaren geleden moeten weten. Maar ja, geen professionele hulp op internet-fora! :seriousf:
Maar troost je, mijn gitaren zien er op het eerste gehoor ook niet mooi uit, maar klinken op het eerste gezicht wel ok! ;)

Martijn-w
18 maart 2012, 22:50
Verandering van spijs doet eten..

Ik merk zelf ook dat een gitaar lekkerder lijkt te klinken als ik er een tijd niet op gespeeld heb. En dan na een tijdje ben ik hem weer gewend en klinkt de andere gitaar weer beter.

freakystyle
19 maart 2012, 15:38
Inderdaad! Maar dan ga je toch geen post daarvoor openen, zeggen dat je gitaar niet goed klinkt, advies vragen terwijl je er niet eens op hebt gespeeld. En als je hem wel weer oppakt klinkt ie ineens wel weer goed.. ghehehe

Nobler
19 maart 2012, 16:52
Het eerste wat van belang is, is om te weten of de gitaar niet goed te stemmen is (dus dat als je hem voor een open akkoord goed gestemd hebt, dat hij toch vals klinkt als je een akkoord hoger op de hals pakt), of dat hij als je hem goed hebt gestemd, na enige tijd spelen toch weer vals wordt.

In het eerste geval kan het aan de afstelling liggen, in de eerste plaats aan de intonatie. Goed intoneren kun je alleen met nieuwe snaren, maar niet meteen. Je moet natuurlijk even wachten tot de eerste rek er uit is.

Het vals zijn kan echter ook aan andere dingen liggen die af te stellen zijn (snaarhoogte, de stand van de hals, de gleufjes in de topkam), maar het kan ook zijn dat de frets gewoon niet goed op de hals liggen, of dat de hals niet goed in/aan de body bevestigd is (zeker bij een geschroefde hals). Dat zijn dingen die je aan een gitaarbouwer moet overlaten en wat bij een Richwood waarschijnlijk niet uitkan om te herstellen.

Als je de gitaar wel tijdelijk goed kunt stemmen, maar de stemming daarna weer verloopt, ligt het aan de stemmechanieken en kun je proberen er een setje betere mechanieken op te zetten.

muziekfreak
19 maart 2012, 19:05
Dat die nu opeens wel goed klinkt,ik weet niet hoe dat kan heb er weinig aan gedaan hoor mischien zit het tussen de oren!!??.
Maar ik ik ga hem wel nog oppimpen dat lijkt me wel leuk werk, met deze onderdelen 'Seymour Duncan SH55g Elementen,Een betere Brug om af testellen, Betere Stemmechaniek en nieuwe snaren van D'Addario XL's(10-46).
Ook betere potmeters elektronica maar dat kom later nog.
Ik zal nog een geluidsopname maken van nu en later.
Wordt vervolgt?.
William.