PDA

View Full Version : Engl 840/50 stereo power amp: Geen geluid uit linkerkanaal



queswal
17 maart 2012, 13:44
Ik heb probleem met mijn Engl 840/50 power amp. Dit is een stereo eindversterker en deze heeft af en toe het probleem dat er geen geluid komt uit het linker kanaal.

De eerste keer dat dit probleem zich voor deed was dat op een moment dat de versterker 3 maanden niet gebruikt was. Ik heb vervolgens gegoogled en gevonden dat dit probleem zich vaker voor doet bij versterkers die een tijd niet gebruikt zijn. Je kunt het op lossen door de buizen een keer los te trekken en weer terug te steken. Dat heb ik gedaan en ik heb een half jaar lang bijna geen last meer gehad van dit probleem. En als het probleem zich voor deed (dat is denk ik 2 keer geweest), dan was het vanzelf weer opgelost als de versterker even aan stond.

Maar toen ik een paar weken geleden terug kwam van vakantie (en we een maand niet gerepeteerd hadden) deden beide kanalen het niet. Toen de versterker een tijdje aan stond deed het rechterkanaal het wel weer, het linker kanaal echter niet.

We hebben toen het volgende getest:
- Kabels
- De voorversterker
- het speakercabinet
En daar lag het allemaal niet aan.

Daarna hebben we het volgende gedaan:
De 4 6L6GC eindbuizen gewisseld (er zijn er 2 voor het linkerkanaal en 2 voor het rechterkanaal). Deze hebben we omgewisseld). Dat had geen resultaat

Vervolgens hebben we de standby aan / uit schakelaar van het linkerkanaal los gehaald, open- en schoon gemaakt. En toen deed hij het weer!

Ik heb de hele avond zonder problemen gerepeteerd. De week daarop ook, maar toen we gisteren op moesten treden deed het linkerkanaal het wederom niet.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Een verotte buisvoet misschien? Maar de buisvoeten zien optisch gezien gewoon goed uit. Er zitten in deze eindversterker ook nog 3 12ax7 buisjes. Zou het daar aan kunnen liggen? Verder zit er in de eindversterker ook voor ieder kanaal een “Output Transformer” . Kan het misschien zijn dat deze het aan het begeven zijn?

tommus42
17 maart 2012, 13:57
Klinkt als een slecht contact, kan van alles zijn:soinnocent:. De OT is het niet denk ik. Zitten de ecc83's op een print?

queswal
17 maart 2012, 14:15
Klopt. De ECC83's zitten op een print.

tommus42
17 maart 2012, 14:25
Je zou de buisvoetjes opnieuw kunnen vastsolderen. Maar wacht even, want het is vast wat anders.

queswal
31 maart 2012, 22:34
Buisvoetjes opnieuw solderen heeft inderdaad niet geholpen. Het vervangen van de zekeringen wel! Hij doet het dus weer! :-)

tommus42
31 maart 2012, 22:54
:D, beter. Volgens mij kun je wel iets omhoog met de waarde van de zekering.

cluseau
1 april 2012, 09:48
Buisvoetje solderen is een optie dus daar heb je goed aan gedaan mits je geen punt hebt overgeslagen en goede lasjes hebt gemaakt. Maar zelfs dan kun je de buisvoetjes niet helemaal uitsluiten omdat het soms de voetjes zelf zijn die slecht contact kunnen maken met de buispinnen. Verder hebben de acties die je op internet vond geen enkele zin. Plaats het maar bij de andere indianenverhalen. Door het wisselen van buizen maak je zelfs kans op een verstoorde bias instelling. Helaas zijn er veel wijsneuzen op internet die hun persoonlijke ervaring plaatsen maar de oplossing totaal niet kunnen onderbouwen.

Begin eerst met de send/return jack's schoon te maken. Daar kan veel ellende van komen vooral als je ze nooit gebruikt. Een optie is om ze met een kabeltje even te verbinden en kijken of je dan nog uitval hebt.

queswal
1 april 2012, 20:35
Bedankt voor de reacties. Hij doet het weer en klinkt als een klok, dus ik blijf er voorlopig mooi van af :-) (hij heeft overigens geen loop)

cluseau
1 april 2012, 20:54
(hij heeft overigens geen loop)

Owja stom.....