PDA

View Full Version : Gitaar afstellen in Zuid-Limburg, waar moet ik zijn?



Optimus
17 maart 2012, 13:34
Ik heb een Jackson RX10D Rhoads Gitaar X-Series, die moet nodig afgesteld worden. De snaren lopen vrij ver weg van het fretboard. Als ik de tremelo laat zakken krijg ik meteen veel fuzz (of hoe je dat noemt) bij de eerste fretten.

Ik durf niet echt zelf de nekpin af te stellen, of dit moet een ''standaard'' probleem zijn. Het liefst breng ik hem in de buurt van Landgraaf naar een reparateur. Maar ik heb geen idee waar, ik las op het forum over Henk en Rien uit Brunsum en ik ken een muziekzaak in Heerlen maar verder...Ik vraag me ook af wat zo'n afstelbeurt ongeveer zal gaan kosten.

Als iemand me advies kan geven dan hoor ik het graag.

Groeten Optimus :zz:

Danar
17 maart 2012, 20:58
Hoi Optimus,

Het zelf afstellen van de trussrod (nekpin) is inderdaad iets wat je aan de vakman kan overlaten, tenzij je zlef meer ervaring hebt. Ik bergrijp echter uit je verhaal dat je dat niet hebt, dus heel verstandig. Ik heb geen ervaring met Jacksons, maar er zouden ook nog andere problemen kunnen zijn, tenzij je hebt vastgesteld dat het echt de nek is. Een winkel in heerlen is Guus Arons Guitar Shop. Ik weet niet welke winkel in heerlen jij kent, maar ik zou zeggen loop eens langs. Het afstellen van een gitaar is erg afhankelijk van wat er gebeurd moet worden, maar ik denk dat dit probleem met een tientje of 2 a 3 wel opgelost is.

Groeten Danar

Optimus
17 maart 2012, 21:22
Hoi Danar,

Bedankt voor je reactie. Die winkel ken ik wel, ik ga daar binnenkort even langs. Ik had daar nieuwe snaren gekocht, 0.10. Blijkbaar had ik voorheen altijd 0.09 erop. (of in ieder geval snaren die minder spanning opleverde) Waardoor die tremelo helemaal omhoog kwam, toen ben ik aan die tremelo gaan draaien, met een schroevendraaier bij de veren. Vervolgens heb ik ook nog even met een imbus de tremelo in zijn geheel laten zakken.

Met andere woorden, oops. Ik had beter gewoon meteen weer 0.09 snaren kunnen halen.

Ruud313
18 maart 2012, 10:09
Als je .10 beter vindt klinken of spelen zou ik die gitaar gewoon door Arons laten afstellen op .10. Ik geloof dat Guus Arons een vrij uitgebreide werplaats heeft, dus dat moet wel goed komen daar.

guhlenn
19 maart 2012, 08:22
Ik zou even zoeken naar Dick, van het voormalige bedrijf uit roermond, wie weet ook alweer waar hij tegenwoordig zit?

domi235
19 maart 2012, 08:52
Ah Dick van Reijnen (of Muzikaza). Werkt tegenwoordig bij Gear Pro in Weert. Zelf erg tevreden over die zaak / beste man!

guhlenn
19 maart 2012, 09:05
Juist. Die. Effe rijden tegenwoordig (gvd!), maar is het waard hoor.

RogerRabbit
19 maart 2012, 12:16
Muziekhuis Lyana in Stein, daar kun je ook terecht voor een afstelbeurt.

guhlenn
19 maart 2012, 12:30
Heb je ervaring met Lyana?

RogerRabbit
19 maart 2012, 13:33
Ik heb m'n twee gitaren bij Lyana gekocht (m'n electrische toevallig pas een week geleden). Als je daar een gitaar koopt, dan zit daar ook een afstelbeurt bij inbegrepen. Dan laat je na een tijdje nieuwe snaren erop zetten en wordt de gitaar zo optimaal mogelijk afgesteld en betaal je dus alleen de snaren. Mijn westerngitaar heeft inmiddels dus al zo'n afstelbeurt gekregen en ik ben er wel tevreden over. Je zult de gitaar wel moeten achterlaten en dan duurt het meestal één of twee dagen.

JaimeB
19 maart 2012, 20:16
Guus Aarons is prima voor zo'n afstelbeurt. Brunssum bij Rien zou ik niet direct voor je gitaar aanraden. Maar voor versterkers en andere elektronica is Rien the man to see!