PDA

View Full Version : 2e hands amp Diezel VH4S



metalison
17 maart 2012, 09:15
Paar maanden geleden op een aantal versterkers gespeeldom te kijken welke versterker het beste bij mij aan zou sluiten. Ik was uiteindelijk helemaal weg van de Diezel VH4S icm met een mesa rectifier combo (2x12 combo met V30's). Verliefd, punt uit! :airguitar:

Nu heb ik eindelijk die Diezel 2e hands op de kop kunnen tikken... Alleen denk dat er iets mis mee is :(Alle kanalen leken in eerste instantie prima te werken. Echter eenmaal in de oefenruimte aangesloten klinkt de versterker echt behoorlijk dof. (heel weinig hoog) Zeker op kanaal 3 en 4 mist er echt iets. Zelfs met de treble en presense helemaal open is er nog steeds niet veel hoog en kinkt het nog steeds vrij dof. :(
Ik heb verschillende gitaren (Gibson, Fender, ESP, Ibanez) en combos (V30, G12K100 en greenbacks) geprobeerd maar nog steeds weinig, weinig hoog. :(

De sound die ik een paar maanden geleden op deze versterker hoorde was echt heel anders. Kan dit misschien te maken hebben met oude buizen en moeten deze vervangen worden? Iemand andere ideeen? :makeup:

guhlenn
17 maart 2012, 09:47
Doorademen, diep uitademen en de versterker reparateur bellen. Kunnen de buizen zijn, hoeft iig niets ernstigs te zijn ;).

Misery Signals
17 maart 2012, 13:16
Verwacht je ook aan wat midi-problemen :)

MS

metalison
17 maart 2012, 17:47
Bedankt voor de geruststelling guhlenn. Weet je toevallig ook een goede en betrouwbare reparateur in omgeving leiden? :)

MS, ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld. Bedoel je dan ik ook midi problemen kan verwachten of zou dit door verkeerde midi-instellingen kunnen komen? (ofwel zou ik deze kunnen oplossen door het aansluiten van een midi floorboard of dergelijke?)

Misery Signals
18 maart 2012, 14:28
Hangt ervan af wanneer die Diezel gemaakt is geloof ik.

Diezel VH4's (en blijkbaar ook Herberts) gefabriceerd voor een bepaalde datum krijgen massaal problemen met de midi schakeling. Gewoon de midi unit die begint te flippen, verkeerde kanaal, fx loop die onnodig wordt geactiveerd enz. Was ooit in 2007 ergens bij een tech in Lommel hier, NEL, voor een retube van mijn Bogner Uberschall. Stonden drie Diezel VH4's open op de reparatietafel. Allemaal kapotte midi unit en ook het groot aantal componenten die per head verschilden (wat een rommeltje vanbinnen in die amps trouwens) werd op de korrel genomen.

Dit probleem is bekend bij Diezel en wordt dan ook doorgaans gratis opgelost door een nieuwe unit in te bouwen.
Kerel die ik ken heeft ook een VH4 met flippende midi. Mag hem meenemen naar de Frankfurt Music Messe en krijgt daar op de hotelkamer bij de heer Diezel himself een andere midi unit. Is niet de enige op dat forum (niet bedoeld als spam maar op aantal leden met problemen):
http://www.gearspot.be/forum/gear-in-aanbieding-f55/topic8645.html

Vette sound trouwens, die amps.

MS

metalison
18 maart 2012, 20:31
Ik heb de midi mogelijkheden nog niet gebruikt, maar ik hoop niet dat die van mij voor midi problemen op de operatie tafel in lommel komt te staan. :)

Ik heb een beetje electronica achtergrond en ga denk zelf de pre en power buizen vervangen. Als dat niet werkt heb ik het in iedergeval geprobeerd en heb ik in het ergste geval een extra setje buizen. Mocht het niet werken kan hij altijd nog naar een monteur. :)

metalison
19 maart 2012, 15:58
Nieuwe buisjes zijn besteld besteld voor zowel pre als power sectie. Zodra ik ze binnen heb ga ik ze vervangen.

Nu hopen dat het daarmee straks is opgelost :)

vinni
19 maart 2012, 17:17
Had de eerste Diezel soms 6L6 buizen en deze EL34's?

Heb jij soms de Diezel bij Westerhaven vandaan?

Vinni

metalison
20 maart 2012, 11:07
Hoi Vinni, ik heb de amp inderdaad bij Westerhaven vandaan. Ik werd hier prima geholpen en bij de demo viel mij ook eigenlijk niets op. Pas in de oefenruimte op wat hoger volume om mee te spelen met de drummer viel pas echt op dat het niet eens lijkt op wat ik eerder had gehoord.

De eerste diezel waar ik op speelde was een nieuwe. Voor zover ik op internet kon vinden zijn de modellen na 2006 uitgerust met EL34 buizen. In de versterker die ik heb gekocht zitten ook EL34 buizen.

vinni
20 maart 2012, 11:31
Ik heb 'm dus ook getest maar kon niets vreemds ontdekken.
Zat meer dan genoeg hoog in.

Wellicht een oorzaak buiten de versterker ?

Trouwens.....een hele mooie/goeie versterker!

Groet,
Vinni

metalison
20 maart 2012, 11:58
Bedankt, zeker prachtig apparaat! :cheerup:

Ik ga woensdagavond nog even verder testen. Ik zal de zelfde opstelling ook even aansluiten op een paar andere versterkers, misschien dat het toch in de opstelling zit.

LordRiffenstein
20 maart 2012, 13:27
Ik zal de zelfde opstelling ook even aansluiten op een paar andere versterkers, misschien dat het toch in de opstelling zit.

Kan je eens even vertellen wat die opstelling is en hoe je die aansluit? Heb je al getest met enkel een gitaar en goeie kabels?

metalison
21 maart 2012, 10:14
De opstelling is zeer simpel, ik plug de gitaar direct in de versterker en een combo'je daarop aangesloten. Heb verschillende kabels en gitaren geprobeerd. Gitaren klinken wel anders maar met allen uiteindelijk hetzelfde issue, weinig hoog.

Heb gisteravond de buizen vervangen van zowel voor pre als power sectie. Het verschil is heel duidelijk hoorbaar en bottom end lijkt een stuk strakker. Vanavond nog even testen op volume. :blast:

Justinschut
21 maart 2012, 16:36
Ik zou hem aansluiten op een speakerkast inplaats van een combo, lijkt me toch wat verstandiger :p

Johannes
21 maart 2012, 21:18
De opstelling is zeer simpel, ik plug de gitaar direct in de versterker en een combo'je daarop aangesloten. Heb verschillende kabels en gitaren geprobeerd. Gitaren klinken wel anders maar met allen uiteindelijk hetzelfde issue, weinig hoog.

Heb gisteravond de buizen vervangen van zowel voor pre als power sectie. Het verschil is heel duidelijk hoorbaar en bottom end lijkt een stuk strakker. Vanavond nog even testen op volume. :blast:

Heb je de eindbuizen wel afgeregeld?


Ik zou hem aansluiten op een speakerkast inplaats van een combo, lijkt me toch wat verstandiger :p

Een losse speakerkast zou ook mijn keuze zijn.

metalison
22 maart 2012, 11:03
Eindbuizen zijn gebiast op 35ma per buis zoals in de diezel handleiding.


Ik zou hem aansluiten op een speakerkast inplaats van een combo, lijkt me toch wat verstandiger :)
Uhmm met combo bedoelde ik uiteraard een 2x12 speakerkast... Dus.. lijkt me overduidelijk.. :hide:

Gisteravond kwam er helaas iets tussen, dus kon niet meer testen. Zal moeten wachten tot het weekend.

Heb op internet ook nog wat verder gezocht en ik kwam een topic tegen waarin een mod wordt genoemd voor het krijgen van een betere gain structure (verhelpt de muddyness) en voor een betere presence. Het zou gaan om een mod voor modellen van de VH4 voor 2007. Bij het openen van mijn versterker zag ik dat deze was gesigneerd in 2005, dut wellicht is dit wel de oplossing die ik zoek. Helaas is het topic al iets ouder en wordt de oplossing niet genoemd. Is er bij iemand iets bekend over deze 'mod'? :lp:

Justinschut
25 maart 2012, 17:02
Uhmm met combo bedoelde ik uiteraard een 2x12 speakerkast... Dus.. lijkt me overduidelijk.. :hide:

Nou ja een speakerkast combineert niet zoveel, een combo is een versterker en speakerkast in 1 (hence the name)

metalison
25 maart 2012, 18:30
Dit weekend uitvoerig getest met 2 andere gitaristen waarvan 1 ook eigenaar is van een VH4, dus konden we (afgezien van stereo) goed vergelijken. Beide hadden zelfde ervaring, alsof er een stapel doeken over de speakers ligt... We hebben uren zitten tweaken en verschillende luidsprekerkasten gebruikt, ook weer buizen gewisseld, hij klinkt gewoon niet als die andere VH4. Op laag volume klinkt hij best aardig, kanaal 1 en 2 doen het prima, maar zodra de gain erin gaat en het volume omhoog, gaat het fout. Doffe ellende....:dontgeti:

metalison
29 maart 2012, 13:14
Ze hebben voorgesteld om de top te laten oppikken en de deze te laten repareren. Top is inmiddels ook al opgepikt, nog even afwachten.

sjaak1990
3 april 2012, 15:47
Goede service! Leuk, ook bij een 2e hands amp, hoop dat het opgelost wordt, vast geen al te groot probleem.
Doen ze het gratis?

metalison
4 april 2012, 12:05
Wat mij betreft is het wel beetje vanzelfsprekend dat een winkel garantie geeft op een product dat ze verkopen, 2e hands of niet. Het is ook niet zo dat ie voor een paar tientjes werd weggegeven. ;)

De top is kosteloos bij mij opgehaald voor reparatie, aan de service mankeert het in ieder geval niet. :ok:

Hoop in ieder geval dat ze snel komen met goed nieuws!

metalison
10 april 2012, 11:51
Gerepareerde versterker afgelopen vrijdag ontvangen en van het weekend getest. Monteur heeft aangegeven dat er iets mis was met de bekabeling en dat dit is verholpen. Bij het testen vroegen we ons af er überhaupt iets is veranderd aangezien wij vrijwel geen enkel verschil konden opmerken met de vorige keer. Het geluid is nog steeds dof en modderig. :angry:
Heb al even contact met ze opgenomen, er werd mij gevraagd om woensdag even terug te bellen en het even met de monteur te overleggen.

We zijn inmiddels al weer een tijdje verder en begin mijn goede moed langzaam te verliezen. Het is niet bepaald een aankoop die ik graag in mijn berging zou zien verdwijnen... Woensdag even bellen... Misschien komt het nog goed....... :(

polviggen
10 april 2012, 12:16
Ik zou je geld terugvragen. Of de versterker naar Diezel zelf laten opsturen.
Dit lijkt me ook geen defect, maar een wat andere versie van het circuit.

Iceman
11 april 2012, 13:49
Opsturen naar Peter Diezel zelf, erg grote kans dat ie je amp gratis weer helder maakt.

metalison
11 april 2012, 15:15
Heb vandaag opnieuw gebeld en gesproken met de monteur en werd erg vriendelijk te woord gestaan. Hij heeft uitgelegd wat er is gerepareerd en wat hij aangaf klopt bij nader inzien ook wel, echter is dit niet zo opmerkelijk als dat we hadden gehoopt en klinkt hij nog steeds lang niet zoals we willen. Hij gaf aan dat we zouden kunnen proberen om de voorversterker buis te vervangen door een 12AX7WB omdat deze meer gain zou leveren en daarmee een stuk feller zou moeten klinken. (Hij gaf ook aan dat dit misschien ook wel was bij de top die we eerder hoorden) Dit zal technisch ongetwijfeld een goed idee zijn, maar zo moeten we aan de versterker blijven tweaken en de kans dat dit het gewenste resultaat gaat leveren is voor mijn gevoel erg klein. :nervous:

Dus heb ik contact opgenomen met de verkoop, had er inmiddels een hard hoofd in dat ie uiteindelijk lekker ging klinken. Heb het verhaal voorgelegd en kreeg hier aan de telefoon te horen dat er sprake is van een 8 dagen return policy. Aan het topic te zien loop dit al een tijdje maar we hebben echt alles geprobeerd de versterker naar ons zin te krijgen en uiteindelijk is besloten om de versterker op te sturen ter reparatie. Na de reparatie was de sound die we zochten er nog steeds niet en heb gelijk gebeld. Natuurlijk zijn er inmiddels meer dan 8 dagen verstreken, de versterker was stuk! Dat gaf hun monteur toch ook aan... Ik snap de regels maar wtf! Ik koop een apparaat van paar duizend euro...

Voorstel: Kom bij ons een andere versterker uitzoeken en dan verrekenen we het bij het inruilen. Op zich niet eens zo gek, maar we kochten de versterker voor de diezel zijn sound, dan gaan we toch geen andere kopen.

Ben er voor vandaag in ieder geval helemaal klaar mee. Misschien toch maar triangel gaan spelen.

polviggen
12 april 2012, 10:03
rechtstreeks contact opnemen met Peter Diezel.

een voorversterkerbuisje wisselen gaat nooit zoveel verschil maken.

Iceman
15 april 2012, 15:58
rechtstreeks contact opnemen met Peter Diezel.

een voorversterkerbuisje wisselen gaat nooit zoveel verschil maken.


Wat Pol zegt, dat gaat niet zoveel verschil geven.

Neem contact op met Peter Diezel!!!
De man is gepasioneerd over zijn baby's en ik geloof nooit dat hij je niet zal helpen. Dat gekloot aan die VH4 door andere techneuten en ontevreden klanten kan hij niet mee leven.
Je zult hoogstens de transportkosten moeten lappen.

metalison
17 april 2012, 10:42
Heb inmiddels een slecht gevoel over de versterker en het duurt me allemaal een beetje te lang. Geld terug gaat niet gebeuren, heb met de winkel afgesproken om ook alternatieven te bekijken. Wat mij betreft ook een optie.

Bedankt voor jullie feedback en morele steun! Ik heb het gevoel dat we er best uit gaan komen. Maarja welke top wordt het dan wel.... :lp:

marc_o
17 april 2012, 12:18
Een Herbert of de nog uit te komen Demon?

metalison
17 april 2012, 13:02
Helaas ben ik nu wel beperkt tot de merken waarvan de winkel dealer is. Ze zijn onder andere dealer van Blackstar, Bogner, Brunetti, ENGL, H&K, Marshall, Mesa Boogie en Vox. Een Diezel lijkt er dan ook niet meer in te zitten. :(

Ik ben op zoek naar een veelzijdige 4 kanaals en het liefst midi schakelbaar. Een lekkere metal sound is voor ons het belangrijkste maar wil er zeker ook andere stijlen op kunnen spelen. De ENGL SE E670 lijkt me een goede kanshebber maar ik ben eerlijk gezegd niet heel erg bekend met ENGL versterkers. De recensies zijn veel belovend en ook de features van het apparaat zijn enorm. Probleem is alleen dat ik dat ding nergens kan testen. Op de soundsamples mag hij dan wel super klinken maar dat is toch anders... :airguitar:

sjaak1990
17 april 2012, 16:26
Had niet door dat hij bij een winkel gekocht was. Zou inderdaad een andere versie van de amp kunnen zijn. Met een ander buisje maak je er een andere amp van, je verandert het karakter op zijn hoogst een beetje...Kan met een kleine aanpassing misschien wel worden zoals je het wilt, weet niet hoeveel verschil er is bij latere revisies.

Hoe kan het dat je het voor de aankoop niet gehoord hebt?

Brunetti xl r-evo LTD zou misschien ook wat zijn, maar 3 kanalen alleen.
ENGL is killer dan Diezel.

marc_o
18 april 2012, 10:29
Helaas ben ik nu wel beperkt tot de merken waarvan de winkel dealer is. Ze zijn onder andere dealer van Blackstar, Bogner, Brunetti, ENGL, H&K, Marshall, Mesa Boogie en Vox. Een Diezel lijkt er dan ook niet meer in te zitten. :(

Ik ben op zoek naar een veelzijdige 4 kanaals en het liefst midi schakelbaar. Een lekkere metal sound is voor ons het belangrijkste maar wil er zeker ook andere stijlen op kunnen spelen. De ENGL SE E670 lijkt me een goede kanshebber maar ik ben eerlijk gezegd niet heel erg bekend met ENGL versterkers. De recensies zijn veel belovend en ook de features van het apparaat zijn enorm. Probleem is alleen dat ik dat ding nergens kan testen. Op de soundsamples mag hij dan wel super klinken maar dat is toch anders... :airguitar:

Bogner XTC is erg goed, maar met alle genoemde merken heb je wel een model erbij wat goed kan scheuren.
Wanneer je de VH4 koos vanwege kanaal 3, waarbij je moeiteloos TOOL uit je speakers hoort knallen, moet je je bij ENGL achter de oren krabben, dat zit er gewoonweg niet in...dan moet je op zoek naar een amp met een dik middengebied en dat lukt bij Bogner en Hughes en Kettner wel en zeker ook bij een goed afgestelde Rectifier...

metalison
18 april 2012, 13:24
Hoe kan het dat je het voor de aankoop niet gehoord hebt?
Op laag volume klinkt hij ook lang niet slecht en we hebben hem daar niet echt opengetrokken. Pas in de oefenruimte waar we hem echt gingen opendraaien kwam hij gewoon niet mee met de andere gitarist. Ontzettend dof. We hadden eerder een Diezel VH uitgeprobeerd en waren toen echt onder de indruk. Ook was er toen een goede test ruimte. Had aangenomen dat een VH4 een VH4 zou zijn, maar dat viel dus vies tegen.
Dacht daarna ook dat het waarschijnlijk de buizen zouden zijn dus heb alles vervangen met het door Diezel geadviseerde spul. Heeft helaas ook niets geholpen. Winkel heeft ook een poging gedaan om hem te repareren maar het is nog steeds dezelfde doffe modderbak.

Ik heb de rectifier eerder getest tegenover de diezel vh4 getest (bij thomann) en was er toen niet heel enthousiast over. Moeilijk te verwoorden maar klonk naar mijn idee een stuk digitaler. Ik heb niet zo veel ervaring met ENGL en wil dit ook best een proberen. Zal ook een kijken of ik in de buurt een Bogner XTC of iets van H&K kan vinden.

Bedankt voor de input in elk geval!

Misery Signals
18 april 2012, 18:19
Moet hij echt vier kanalen hebben die je voor één stijl allemaal gebruikt?
Ik wilde dat namelijk ook. Ik heb nu al even een Mesa Roadking II met midischakeling achterop, en ik gebruik in praktijk niet echt meer dan twee kanalen, af en toe eens een derde erbij, maar vier kanalen... Nooit. Ik heb hem nu, maar zou hem niet weer opnieuw kopen ifv veelzijdigheid, de sound is wel goed natuurlijk.
BTW een Mesa met TS ervoor, sound is smaak maar m.i. een super alternatief voor een metalsound (organischer) ipv een Engl.

MS

metalison
19 april 2012, 12:22
Gistermiddag heb ik eindelijk op een engl powerball 2 kunnen spelen. Lastige omstandigheden op hoog volume maar gelukkig heeft iedereen mijn kattengejank overleeft. :cooler:
Ik vond het geluid zeker niet slecht, maar ook niet bijzonder. Het mag best wat rauwer.

Ik ga proberen dit weekend naar een grote zaak duitsland te gaan en daar het een en ander te testen. Ik zal ook zeker de Mesa nog eens proberen maar met een tubescreamer! :ok:

Verder heb ik ook goede verhalen gelezen over de engl steve morse. Schijnt ook een lekkere rauwe top te zijn en wil ik ook zeker even proberen.!