PDA

View Full Version : "HNAD" Marshall JMP 2204 uit '77



Henri H
16 maart 2012, 23:39
Nadat ik ruim een jaar geleden een JCM 800 2204 heb gekocht, welke me bijzonder goed bevalt, ben ik op zoek gegaan naar de voorloper hiervan: de Marshall JMP 2204.
Niet omdat deze zoveel beter zou klinken, maar meer voor de "mojo", en het gevoel te hebben iets unieks in mijn bezit te hebben. Ze komen niet erg vaak voorbij op de 2e hands sites, en al helemaal niet in originele staat.

Gisteren zag ik ineens een advertentie van een ex-bandlid uit de midden jaren '90 op MP, die zijn JMP 2204 te koop aanbood, dus ik zo snel mogelijk in de telefoon geklommen, en direct een deal gemaakt, was zo gebeurd. :)
Hij had de amp zo'n 15 jaar geleden gekocht, en heel weinig gebruikt. Het grootste gedeelte van de tijd heeft ie gewoon ongebruikt in zijn woonkamer gestaan. Hij had hem van de week weer 's aangezet, en hij deed het ook nog.

Enfin, ik erheen vanavond, en even getest ...... natte krant .... wat een domper!
Het ding klonk echt voor geen meter, dus even overlegd, en ik mocht hem wel meenemen om thuis te testen, en evt. even na te laten kijken. Zo gezegd zo gedaan. Vanavond heb ik hem thuis even getest, klonk wel iets beter over mijn eigen 2x12 met G12-65's, maar niet zoals het hoort, vrij bassig, geen ballen, ronduit slecht.
Eerst heb ik even de eindbuizen verwisseld met een paar die ik nog had liggen > geen verschil.
Daarna nog even de preamp buisjes verwisseld, maar ook hier nagenoeg geen verbetering.

Waarschijnlijk is er dus iets anders aan de hand, misschien een elco (of meer).
Misschien kan één v.d. forumleden a.d.h.v. onderstaande foto's (telefoonkwaliteit :makeup:) al zien wat er aan de hand is?

https://lh4.googleusercontent.com/-ego7nJ3eUeo/T2Ov38g1anI/AAAAAAAAAn4/BWwOELBJtA4/s720/2012-03-16%2022.20.54.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-toR_OdAOKjc/T2Ov5a7IXFI/AAAAAAAAAoA/KK--A_LfTCE/s720/2012-03-16%2022.20.42.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-BoD2EwVMpOc/T2Ov9lgRIxI/AAAAAAAAAoI/AK-c__3sPD4/s720/2012-03-16%2022.20.23.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/-kV2GMqPTaAk/T2OwB-VruLI/AAAAAAAAAoY/AaJDaKrOyMM/s720/2012-03-16%2022.19.52.jpg

HaroldA
16 maart 2012, 23:46
Gefeliciteerd! :ok:

Heb je de bias gechecked? Anders denk ik dat de filtercaps wel eens aan hun einde kunnen zijn. Heel normaal voor een 35 jaar oude amp ... Kost een paar 10-tjes, maar dan zou hij veel minder 'sag' moeten hebben.

Henri H
17 maart 2012, 00:00
Bedankt.
Ik zal hem zo snel mogelijk naar een amp-dokter brengen.
Die filter caps, zijn dat die witte dingetjes? Op de eerste foto zie je er een paar die wat donkere plekjes vertonen.
De meeste ervan hebben van die donkere plekjes, maar dat valt weg op de foto.
Op de 3e foto is het ook goed te zien.

Edit: bias niet gechecked nee....

HaroldA
17 maart 2012, 00:04
Die filter caps, zijn dat die witte dingetjes?

De filter caps zijn de grote 50+50uF blauwe bekerelco's ... Als ze van Daly zijn, zijn ze nooit vervangen en kunnen ze wel eens droog zijn.

dodeboboeror
17 maart 2012, 01:05
Ik had hetzelfde euvel met mijn JMP 2204 uit '76, even naar de buizendokter gebracht en nu klinkt 'ie weer lekkerrrrr

:ok:

driesp
17 maart 2012, 09:17
Zeker doen die filtercaps vervangen, is een werkje van niets en je amp komt opnieuw in leven.

HaroldA
17 maart 2012, 10:25
Werkje van niks, maar wel met dodelijke voltages!

HUESSEN
17 maart 2012, 12:50
High Voltage Rock'n'Roll:blast:

Mooi zo'n uitdaging en dan versteld staan van de sound.Gaaf Henri !

The Running Man
17 maart 2012, 12:54
Gefeliciteerd Henri, echte karakteramp.
Dit komt vast helemaal goed

Rinze
17 maart 2012, 13:04
Ik had hetzelfde euvel met mijn JMP 2204 uit '76, even naar de buizendokter gebracht en nu klinkt 'ie weer lekkerrrrr

:ok:
Maar wel errug hard :soinnocent:

Thiez
17 maart 2012, 18:32
Lekkaah! Die mojo heeft hij zeker!

Henri H
17 maart 2012, 19:26
Ik heb hem vandaag weggebracht. Over 1 à 2 weken zullen we het weten.
Hij gaat inderdaad hard zat. Ik zou hem het liefst op 2 à 3 (master volume) hebben, maar dat vind de rest v.d. band(s) niet zo oké. :(

Voordat ik hem wegbracht heb ik even goed naar de blauwe elco's gekeken, maar kon niks zien aan de buitenkant. Het schijnt dat ze ook gewoon na verloop van tijd hun capaciteit verliezen.
Maar misschien is het wel gewoon de bias even afstellen.....

muziekschuur
17 maart 2012, 21:21
Wel een geheel originele amp. M.a.w. z'n geld waard.

humbucker
19 maart 2012, 10:28
Zeker een mooi ding!!!


Maar wat heb je er aan als je de master nog niet eens op 2 kan zetten :???:

Henri H
19 maart 2012, 11:01
Nou, master op 1 klinkt ook erg goed. :)

humbucker
19 maart 2012, 11:05
Haha, geloof ik graag!

Maar toch ben ik van mening dat een buizenbak het best klinkt "when cranked". Ieder zijn ding natuurlijk!

zoon van Piet
19 maart 2012, 11:51
Haha, geloof ik graag!

Maar toch ben ik van mening dat een buizenbak het best klinkt "when cranked". Ieder zijn ding natuurlijk!

Da's een leuke algemene regel in een ideale wereld..
Maar dit soort oude brulbakken stamt uit de tijd dat milieu nog gewoon de Parijse onderwereld betekende en er geen db-regeltjes bestonden.
Ik heb mn ouwe superlead maar een keer boven de 2 gehad - en toen wilde ik verder weg dan de gitaarkabel lang was..
Hte gaat erom dat je het punt vindt waar de buizen genoeg signaal krijgen om lekker smeuïg te klinken. Eindbuisvervorming is natuurlijk prachtig, maar geen haalbare kaart in de huidige tijden. Daar staan wetten inde weg, en praktische bezwaren.. ;)

Midwolda
19 maart 2012, 12:42
...
Eindbuisvervorming is natuurlijk prachtig, maar geen haalbare kaart in de huidige tijden. Daar staan wetten inde weg, en praktische bezwaren.. ;)

Hmmm... heb net een MiniMass voor m'n 12Watt Koch Classic SE gekocht, en dat bevalt vooralsnog erg goed.
Heb nu de lekkere sag en compressie die je bij hardwerkende eindbuizen krijgt, maar dan wel op huiskamer-nivo.
Het enige wat mist is speaker breakup en broekspijpengewapper, maar dat bewaren we dan maar voor op het podium.
Ander voordeel: de verhouding gain-master kan nu blijven staan zoals ik het wil, ongeacht het volume.
En een +3dB of zelfs +6dB treble switch er bij is ook nooit verkeerd als je op een ouwe Les Paul speelt.

zoon van Piet
19 maart 2012, 13:23
shit! je hebt natuurlijk gelijk..
Maar ik had het niet over moderne toepassingen van kleine eindbuisjes met powersoaks en zo. Da's toch nog effe anders dan de ouderwetse beuk in je maag van een kwartet El 34's op oorlogssterkte...

muziekschuur
19 maart 2012, 13:28
Toch leuk dat Koch een nieuwe powersoak heeft voor 160 ballen nieuw...
http://www.koch-amps.com/images/stories/frontweb.jpg

E-J
19 maart 2012, 13:38
On topic:

Ik heb vroeger wat informatie gezocht voor modifications voor mijn toenmalige JMP 2203. Het schijnt dat de JMP 2204's uit 1976 en begin 1977 'non-cascading gainstages' hebben (als het ware een 1987 model met een master volume), en een stuk minder klinken. Je zou eens kunnen kijken of de jouwe zo één is...


The main difference in sound between the cascaded ["1987M"] and non-cascaded 2204's is a fair bit more gain, less noise overall, and more harmonic content overall. The 1987M version of the 2204 circuit just sounds flat and lifeless to my ears. It can be improved a LOT by lowering the 330K resistor on the V2 socket to 100K, but then you need to alter the plate resistors (and possible cathode resistors) on V1 to get that level of gain back. Better to convert to the cascaded version IMO.
The early non-cascaded 2204 is sort of middle ground between the 1987 and the cascaded 2204, but doesn't have the redeeming features of EITHER of those circuits in my opinion.

bron: http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=3&t=35759

humbucker
19 maart 2012, 15:14
shit! je hebt natuurlijk gelijk..
Maar ik had het niet over moderne toepassingen van kleine eindbuisjes met powersoaks en zo. Da's toch nog effe anders dan de ouderwetse beuk in je maag van een kwartet El 34's op oorlogssterkte...

Klopt helemaal! Maar dat is dan ook net de reden waarom ik liever op een licht vermogensampje (lees 15W) speel dan op een zwaardere bak. Ik vind zo'n JMP qua looks en sound echt super, maar je kan hem nergens opendraaien en da's gewoonweg jammer.

Rinze
19 maart 2012, 16:31
Klopt helemaal! Maar dat is dan ook net de reden waarom ik liever op een licht vermogensampje (lees 15W) speel dan op een zwaardere bak. Ik vind zo'n JMP qua looks en sound echt super, maar je kan hem nergens opendraaien en da's gewoonweg jammer.
Bij ons kan dat prima hoor. Je moet alleen wel in een band vol oude dove lullen zitten :supercool:

Maar los daarvan, een 50 of 100 watt buizenbak klinkt toch anders dan een 15 watt bakje, ook op lagere volumes.

zeiler
19 maart 2012, 16:49
{...} Daar staan wetten in de weg, en praktische bezwaren.. ;)

een hele grote + 1!

humbucker
19 maart 2012, 16:56
Bij ons kan dat prima hoor. Je moet alleen wel in een band vol oude dove lullen zitten :supercool:

Maar los daarvan, een 50 of 100 watt buizenbak klinkt toch anders dan een 15 watt bakje, ook op lagere volumes.

Elke versterker klinkt anders dan een andere, das nu eenmaal logisch. Of dat nu aan die wattages ligt is moeilijk te testen.
Het is volgens mij gewoon een kwestie van smaak en voorkeur, en daar valt nu eenmaal niet over te discussiëren. Ieder z'n ding!

Henri H
19 maart 2012, 21:06
On topic:

Ik heb vroeger wat informatie gezocht voor modifications voor mijn toenmalige JMP 2203. Het schijnt dat de JMP 2204's uit 1976 en begin 1977 'non-cascading gainstages' hebben (als het ware een 1987 model met een master volume), en een stuk minder klinken. Je zou eens kunnen kijken of de jouwe zo één is...



bron: http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=3&t=35759Interessant, maar ik heb er te weinig kaas van gegeten om precies te snappen wat het verschil is. Hoe kan ik zien of het om een cascading of non-cascading model gaat? Zijn dat alleen een paar technische verschillen, of ook uiterlijk?

Wat betreft de discussie over vermogen en sound, de enige amp die deze sound enigszins benaderd is naar mijn idee het 2e kanaal van de Marshall 6100. En natuurlijk de JCM 800 2204, maar die zijn technisch gelijk aan elkaar.
Veel dynamischer ben ik ze niet tegengekomen.
En ja, ik zou hem ook liever wat harder zetten, maar op stand 1 klinkt ie ook prima, en wat mij betreft beter dan welke andere amp dan ook.

HaroldA
20 maart 2012, 10:01
Aan de linkerkant van het bord zitten de V1A en V1B cathode caps + weerstanden en die hebben zo te zien de waardes van een "plexi-achtige" ipv de welbekende 2204 preamp. Die elco hoort daar in ieder geval niet thuis. Fix van een paar minuten + paar onderdelen en een wereld van verschil!

http://metroamp.com/wiki/images/5/5f/Metro_MV_component_labels.jpg

Henri H
31 maart 2012, 23:09
'k Heb gisteren even gebeld met de zaak die hem nakijkt voor me, en het blijkt dat de ene eindbuis veel warmer wordt dan de andere.
Dit was mij ook al opgevallen toen ik er even 2 andere buizen in had gezet, maar dacht dat het door de (oude) buizen kwam.
Ze gaan nu uitzoeken wat de oorzaak hiervan kan zijn.
Hopelijk wordt het probleem snel opgelost.....

Henri H
6 april 2012, 12:04
Aan de linkerkant van het bord zitten de V1A en V1B cathode caps + weerstanden en die hebben zo te zien de waardes van een "plexi-achtige" ipv de welbekende 2204 preamp. Die elco hoort daar in ieder geval niet thuis. Fix van een paar minuten + paar onderdelen en een wereld van verschil!

http://metroamp.com/wiki/images/5/5f/Metro_MV_component_labels.jpg

Ik heb de amp gisteravond opgehaald. Er zijn 2 preamp buizen vervangen, de bias is afgesteld (stond veel te hoog volgens de technicus), en hij heeft alle componenten nagelopen.
Ik heb hem in de winkel op een nieuwe grijze Marshall 1960 Vintage cab getest, en het leek erop dat ie beter klonk, maar nog niet echt overtuigend. Ik heb hem toen maar meegenomen, en over mijn eigen 2x12 met 65's getest, maar er is niet veel verbetering qua sound (wel wat). Hij blijft doffig klinken, en als ik de preamp op 8 of hoger draai is het net of de speakers beginnen te trillen, weird. :confused:

Ik vermoed dus dat ik idd één van die eerdere versies (cascaded?) heb, vooral omdat er op de V1A cathode cap 680n staat, de weerstand ernaast (zie foto) is 2,7K (in het circuit gemeten).

https://lh6.googleusercontent.com/-RDTR2jpCQnE/T367sk7FWrI/AAAAAAAAAvw/qbdQwQDOg9A/s720/2012-04-06%2011.45.45.jpg

De weerstand naast de blauwe cap geeft 10K aan, ook gemeten in het circuit:

https://lh3.googleusercontent.com/-Qbt7HAGPRt4/T367p7vV-9I/AAAAAAAAAvg/rD7NXa60vLs/s720/2012-04-06%2011.46.19.jpg

Volgens onderstaand schema hoort die blauwe cap er helemaal niet te zitten, of zie ik dat fout?
De waardes van de weerstanden en 680n cap lijken wel goed toch?
Is het veilig om die blauwe cap eruit te solderen, en 's te kijken hoe dat klinkt?

http://metroamp.com/wiki/images/e/eb/2204_50W_MV.jpg

Thiez
6 april 2012, 13:47
Het lijkt er inderdaad op dat die daar niet hoort te zitten. Maar je zou eigenlijk even moeten kijken waar hij mee verbonden is. Want hij kan er wel naast zitten in de layout maar misschien zit hij wel ergens anders in het schema. Over het algemeen werkt een schema wat nauwkeuriger en makkelijk (vind ik) dan een layout view.

Henri H
6 april 2012, 13:59
Ik ben nu de step by step "oddball" conversion aan het lezen:

http://home.comcast.net/~mamp17/Unsorted Pics.html

Even naar de onderste link scrollen, en de zip-file openen.

Henri H
6 april 2012, 15:05
Dit ziet er ook "anders" uit:

https://lh4.googleusercontent.com/-1K1P9TLi130/T37orVaAXYI/AAAAAAAAAv4/9MXkl8aG-Cc/s720/2012-04-06%2014.57.52.jpg

Henri H
6 april 2012, 17:23
Nou, ik heb de foto's van Unsorted Pics goed bekeken, de tekst nagelezen, en heb de stoute schoenen aangetrokken en de blauwe cap verwijderd (los gesoldeerd).
Nu klinkt de amp beter, minder zgn. trillende speakers als ik de preamp opendraai, en de harmonische noten klinken beter, maar toch blijft de amp dof klinken. Ik moet de treble en gain vol open draaien om het een beetje bite te laten geven. Dat is niet normaal bij deze amp naar mijn idee.
Ook heb ik een stuk minder gain dan ik gewend ben bij ander 2204's.
Met mijn Goudie FX tubescreamer ervoor, en vol open, klinkt ie wel lekker, vette hardrock sound, maar zonder pedalen is ie veel te clean naar mijn idee.
Ook heb ik het idee dat ie minder hard gaat dan "normaal".

Bij het meten v.d. weerstanden rond de preamp-pot en inputs, zag ik dat de waardes afweken van de waardes die her en der op het net vermeld staan, maar dat zou ook kunnen komen doordat ik in het circuit heb gemeten(?).

Oh, ik heb nog een mooie site gevonden met pica's van, in principe elke amp, maar dit is de link naar de JMP 2204's: klik (http://www.amparchives.com/album/Marshall/50 Watt Series 1966-1981/2204 Master Volume 50W/index.html)

jerome
6 april 2012, 19:26
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar waarom laat je m niet ff door een buizentech nakijken?
Je kan wel van alles gaan modden maar volgens mij is er gewoon iets stuk.
Ik heb met mijn 2203 ook zoiets gehad, er was een eindbuis stuk en een 2 componenten op de print waren versleten.
Nu brult en gromt ie weer als een beest!

Henri H
6 april 2012, 19:36
Ik heb hem gisteren net opgehaald van een checkup bij een gerenommeerde muziekwinkel (American Guitar Store in Enschede).
De eindbuizen, en ook de overige componenten zijn volgens die zaak in orde.

Als je het topic had doorgelezen, had je dat geweten. ;)

Ik ben wel benieuwd naar de meningen van de amptechs hier op het forum, Nico, Frans e.d.
Als zij kunnen oordelen, a.h.v. de foto's of, en welke weerstanden/caps ik zou moeten wijzigen, dan lukt mij dat zelf ook wel denk ik, ben niet vies van wat soldeerwerk, en de Koekstad heeft een goede elektronica-zaak (van Schoor (http://www.vanschoorelectronica.nl/)).

HaroldA
6 april 2012, 19:45
Meten in het circuit is niet betrouwbaar: http://samengstrom.com/24614782/en/read/4_Band_Resistor_Color_Codes

Henri H
6 april 2012, 19:47
1 op de 7 mannen is kleurenblind, ik ben d'r één van. ;)
Maar toch bedankt. M'n dochter ziet perfect kleuren. :)

jules
6 april 2012, 21:25
nee dat klinkt niet alsof je amp in goede doen is. mijn jmp 2204 heeft heel veel hoog en bite haha de treble staat in het high gain kanaal op 2, het clean kanaal is ietsie doffer maar met de treble op de helft weer net zo veel hoog en bite. en trouwens ehh je hebt hem zelf ook gehoord he :)

driesp
7 april 2012, 12:24
Een 2204 hoort inderdaad erg bright te zijn. Vind ze met greenbacks zelfs enorm schel.
Dus ik zou even heel het circuit aflopen. Ook de filter caps zullen wel eens aan vervanging toe zijn, of is dat al gebeurd?

E-J
7 april 2012, 14:46
Waarom laat je hem nu niet gewoon modificeren naar de cascaded gainstages JMP 2204? Dat is de oplossing.

Henri H
7 april 2012, 15:15
Ik heb gisteren geprobeerd het circuit aan te passen volgens de handleiding op Unsorted Pics, maar ik kwam er niet echt uit, en/of ik durfde op een gegeven moment niet verder te gaan, omdat bij mij veel waardes van de weerstanden en caps hetzelfde waren als in de beschrijving.
Daar raakte ik een beetje door van de leg. :confused:

Ik heb hem vandaag naar een amptech gebracht, en die zag het wel zitten om er een "echte" 2204 van te maken.
Ook gaat ie de filtercaps nameten.

Binnenkort meer. :)

jules
7 april 2012, 18:40
Succes man, komt helemaal goed, believe me bij de eerste aanslag hoor je meteen of tie goed is

svdijk
9 april 2012, 10:24
Hey Henri, de filtercaps moet je zowiezo laten vervangen, da's veiliger, en je amp klinkt meteen een stuk "frisser". Verder zie ik wel een paar vreemde dingen op de foto's; wat is dat roze draadje wat aan elkaar gesoldeerd is, en wat is er met die weerstand aan de hand die daar onder zit? De elco die rechts langs de 10k weerstand zit, lijkt origineel te zijn, maar ken ik niet van een "gewoon" mastervolume circuit.
Het zijn eenvoudige versterkers, en makkelijk te repareren, en te modificeren, iemand die er een beetje verstand van heeft moet 'm makkelijk weer goed en origineel kunnen maken!! Succes ermee!

Henri H
9 april 2012, 11:45
Hoi Stefan,

Als de filtercaps hun capaciteit nog steeds hebben, moet ik ze dan alsnog laten vervangen?
Volgens de amptech is dat niet nodig in dat geval.

Je bedoelt dat witte draadje wat langs die 68K weerstand loopt?
Ik heb geen idee, maar ik heb wel gutshots gezien van andere amps uit '77, maar ook van later, die hetzelfde draadje hebben.

'77'er:

http://www.amparchives.com/album/Marshall/50%20Watt%20Series%201966-1981/2204%20Master%20Volume%2050W/77%202204%20JMP%20Master%20Volume%2050W%20SN%20SA0 1923J/slides/%21Bbg3vzgBGk%7E$%28KGrHqQOKiIEq49g4CNKBKwWUn46HQ% 7E%7E_3.jpg

'79'er:

http://www.amparchives.com/album/Marshall/50%20Watt%20Series%201966-1981/2204%20Master%20Volume%2050W/79%202204%20JMP%20Master%20Volume%2050W%20SN%20SA0 9024L/slides/8.jpg

Ik hoop dat ik hem snel weer kan ophalen..... :)

driesp
9 april 2012, 13:05
Das gewoon een doorlussing van de preamp volume naar de eerste voorversterkbuis zo te zien. Van mij loopt ie niet door de PCB, maar gaat gewoon eronder rechtstreeks. Die 68k weerstand op de 2e foto aan het grijze draadje is van mijn 79'er ook gewoon op de buisvoet gemonteerd, en het draadje van de input naar die buis loopt ook gewoon onder de PCB. Denk dat dit origineel wel zo is, maar het beinvloed de sound niet.

svdijk
9 april 2012, 17:35
Als de filtercaps hun capaciteit nog steeds hebben, moet ik ze dan alsnog laten vervangen?

Mijn ervaring is dat oude Marshall's met de originele Daly filtercondensatoren nogal sponzig, niet strak, en wat doffig kunnen klinken.
Persoonlijk zou ik ze dus vervangen, ook als ze nog goed zijn.
Mijn JCM800 2210 vond ik altijd veel te gecrompressed, na vervanging van de elco's klonk 'ie weer strak en gedefinieerd, zo ook bij m'n JCM800 2203, waar de vorige eigenaar de Daly's al vervangen had.

HaroldA
9 april 2012, 17:38
Mijn ervaring is dat oude Marshall's met de originele Daly filtercondensatoren nogal sponzig, niet strak, en wat doffig kunnen klinken.
Persoonlijk zou ik ze dus vervangen, ook als ze nog goed zijn.
Mijn JCM800 2210 vond ik altijd veel te gecrompressed, na vervanging van de elco's klonk 'ie weer strak en gedefinieerd, zo ook bij m'n JCM800 2203, waar de vorige eigenaar de Daly's al vervangen had.

Mijn JMP 2204 heeft ook nog de originele Daly's. Als mijn 2203 af is zal ik die ook maar eens gaan vervangen dan. JJ of F&T?

svdijk
9 april 2012, 17:55
Mijn JMP 2204 heeft ook nog de originele Daly's. Als mijn 2203 af is zal ik die ook maar eens gaan vervangen dan. JJ of F&T?

Zijn allemaal oké, ik heb ze met elco's van TAD vervangen, die zijn goed en goedkoop.

Henri H
9 april 2012, 18:07
Mijn JMP 2204 heeft ook nog de originele Daly's. Als mijn 2203 af is zal ik die ook maar eens gaan vervangen dan. JJ of F&T?Maaruh, 2 weken geleden had je me toch een monstersound! "If it ain't broke don't fix it" denk ik dan!

Ik wacht het eerst even af, en als de sound idd te sponzig of doffig is, kan ik ze altijd nog laten vervangen.

HaroldA
9 april 2012, 18:10
Maaruh, 2 weken geleden had je me toch een monstersound! "If it ain't broke don't fix it" denk ik dan!

Dat is ook wel weer zo, maar misschien is het net als nieuwe buizen: je wist niet dat je ze nodig had tot ze vervangen waren!

Henri H
9 april 2012, 18:17
Ach, ook daarover hoor ik mensen zo vaak iets zeggen.
Ik had gloednieuwe JJ's EL34L's in mijn JCM 800 2204, die (waarschijnlijk door mijn eigen toedoen) kapot gingen, en vervangen heb voor een paar oudjes die ik nog had liggen van een vorige amp, waarvan de buizen (al dan niet terecht) vervangen waren, maar ik hoor geen verschil hoor, zal mijn gehoor wel zijn..... :confused:

Henri H
13 april 2012, 23:38
Vanavond heb ik 'm opgehaald, nadat ik hem eerst even getest had.
Er zaten 2 weerstanden op de low input, één van 120K en één van 56K.
Deze zijn verwijderd, en het schema is aangepast naar een cascaded circuit.
Volgens mijn amptech hoorden die weerstanden daar niet, dus is de amp in het verleden al 's (door Marcel de Groot?) gemodificeerd.

De amp is nu dus weer in originele staat, en klinkt nu zoals het hoort, veel bite, helder(/trebly), redelijk wat gain, en op de low input een cleane sound met een stuk minder volume.
Misschien dat ik de cap(s?) op de input nog 's verwijder of vervang door zgn. silver mica's.
Deze zouden volgens mijn amptech een iets softere tone bewerkstelligen.
De filter caps lijken nog in orde, omdat de amp genoeg bite, maar ook genoeg laag lijkt te hebben.
Maandag gaat ie mee de oefenruimte in.

Vanavond heb ik even snel een filmpje gemaakt. Het betreft 2 gitaarpartijen door elkaar heen, die ik in de looper van mijn TC Flashback delay heb gezet. Het beeld en geluid is helaas niet al te best, want heb het opgenomen met mijn cheapo Samsung telefoon.


http://www.youtube.com/watch?v=s1ZuiXQ9Oso

En nog wat foto's:

https://lh5.googleusercontent.com/-RzpbyM9s9S8/T4iC5pNyHPI/AAAAAAAAAyE/tyJL_cdpUQE/s720/2012-04-13%2021.39.21.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-dXJZvqy23Ag/T4iC4GmMdnI/AAAAAAAAAx0/IAvGWe5suSg/s720/2012-04-13%2021.40.47.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-BSgQhRXclQM/T4iC07EjBvI/AAAAAAAAAx0/Qkr7hCqIXi4/s720/2012-04-13%2021.41.26.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/-4rw3OOtMWpo/T4iDEMi9yUI/AAAAAAAAAx0/Ik6CyRBYNAE/s720/2012-04-13%2021.47.45.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-GIOg14Da4mc/T4iEZsdqFWI/AAAAAAAAAx0/j76DrFZJrNA/s720/2012-04-13%2021.52.14.jpg

Henri H
13 april 2012, 23:48
Oh ja, op de één na laatste foto is volgens mij een extra weerstand te zien, welke door mijn amptech geplaatst is, omdat anders de bias niet lager dan 30 mV ingesteld kon worden, wat een beetje te hoog zou zijn.
Nu staat ie keurig op 25 mV.

Edit: nog 2 foto's :)

https://lh4.googleusercontent.com/-VmLr07ASbpQ/T4iGDWcOf2I/AAAAAAAAAx0/xBLGS-O_0_c/s576/2012-04-13 21.59.30.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-BskojQS7CF4/T4iEYdJN9-I/AAAAAAAAAx0/V2bFJCuX32Y/s720/2012-04-13 21.52.44.jpg

jules
14 april 2012, 13:35
Te gek man, blij voor je dat hij het weer doet zoals het hoort

tommus42
14 april 2012, 13:36
Mooi ding, zonder meer:ok:. De ingang met die hoge weerstand zou best een geschikte mod kunnen zijn geweest als je met pedalen speelt. Ik vind de eerste trap van Marshall's vaak teveel gain hebben.

jules
14 april 2012, 19:35
Bij mij heeft de low ingang ook minder volume, en pakt mijn m13 perfect maar wil straks toch het meeste met de high ingang doen, die klinkt toch het puurste ook clean als je het volume terugpakt

Henri H
14 april 2012, 21:42
Vandaag heb ik hem nog even samen met m'n broer bij mij thuis aan de tand gevoeld.
M'n broer heeft mijn JMP 50W 2x12 combo zo'n 10 jaar geleden overgenomen, en hij omschreef het alsof mijn versterker "krèèng!", en de zijne meer "krààng!" doet. (ik hoop dat jullie het snappen ;))
De mijne klinkt wat dunner, en/of wat meer trebly, maar het karakter zit er wel degelijk in.
Misschien toch 's kijken naar die bright caps....

@Tommus: ik weet het niet hoor, maar ik ga altijd uit van een goed basisgeluid, ook wanneer ik (distortion) pedalen gebruik, hetzij een goede crunch, of een goede clean, evt. met een klein randje, maar dit klonk echt ronduit slecht naar mijn idee, kwestie van smaak misschien...

driesp
15 april 2012, 10:46
welke speakers heeft die combo?
En welke speakers heb jij?

Henri H
15 april 2012, 11:29
Beide dezelfde G12-65 speakers, en mijn 2x12 cab is ook 1/3 open back.

Ik ga zo meteen de bright cap verwijderen denk ik, heb gisteravond tot diep in de nacht topics zitten doorlezen op TGP en op het Marshall forum. Er zijn veel gasten die beweren dat de bright cap de sound verbetert, voller maakt, maar ook enkelen die de bright cap juist prettig vinden. Ik kreeg de indruk dat die laatste groep lagere preamp settings gebruikten, lager dan 5 ofzo.
Ik zit meestal rond de 6 à 7.

driesp
15 april 2012, 13:09
Had hem lange tijd eruit van mezelf, en dat leek inderdaad te helpen, maar als je dan meer begint te lezen, zit deze er ook niet zonder reden. Heb onlangs m'n amp terug origineel gezet, en ja hoor... Vind ze nog altijd het beste klinken.

Ze waren in die tijd zeker niet dom bij Marshall, ze wisten wel wat ze deden.

Er zitten er trouwens 2, één over de pre-amp volume, en één over de 470k ingangsweerstand. Die eerste verwijderen heeft wel een goed effect, maar die zit er ook opdat de amp bij lage volumes niet te dun zou klinken.

E-J
15 april 2012, 13:47
Check deze website eens... ! Staan een aantal zeer interessante modificaties op voor je versterker.

http://www.tone-lizard.com/Ultimate_JCM800.htm

HaroldA
15 april 2012, 14:10
Check deze website eens... ! Staan een aantal zeer interessante modificaties op voor je versterker.

http://www.tone-lizard.com/Ultimate_JCM800.htm

Ik heb daar ook al wel eens wat van geprobeerd, maar eigenlijk zijn dat mods om je 800 niet als een 800 te laten klinken.

HaroldA
15 april 2012, 14:12
Ik ga zo meteen de bright cap verwijderen denk ik, heb gisteravond tot diep in de nacht topics zitten doorlezen op TGP en op het Marshall forum. Er zijn veel gasten die beweren dat de bright cap de sound verbetert, voller maakt, maar ook enkelen die de bright cap juist prettig vinden. Ik kreeg de indruk dat die laatste groep lagere preamp settings gebruikten, lager dan 5 ofzo.
Ik zit meestal rond de 6 à 7.

Preamp op 10 en de brightcap zit niet meer in het circuit.

Verwijderen is overigens niet nodig: gewoon aan 1 kant losknippen en opzij buigen. Zo kun je 'm ook heel makkelijk weer terugsolderen indien gewenst.

Henri H
15 april 2012, 15:10
Had hem lange tijd eruit van mezelf, en dat leek inderdaad te helpen, maar als je dan meer begint te lezen, zit deze er ook niet zonder reden. Heb onlangs m'n amp terug origineel gezet, en ja hoor... Vind ze nog altijd het beste klinken.Je zal het vast niet zo bedoelen, maar doordat je ging lezen, heb je besloten hem weer terug te zetten, en geconcludeerd dat dat beter klinkt? Beetje vreemd. :???:



Ze waren in die tijd zeker niet dom bij Marshall, ze wisten wel wat ze deden.

Er zitten er trouwens 2, één over de pre-amp volume, en één over de 470k ingangsweerstand. Die eerste verwijderen heeft wel een goed effect, maar die zit er ook opdat de amp bij lage volumes niet te dun zou klinken.Ik heb die eerste idd verwijderd. De 2e heeft dus niet zo'n gunstige invloed volgens jou?
Het is trouwens bij lagere preamp volumes, wat ik begrepen heb v.d. diverse fora.


Check deze website eens... ! Staan een aantal zeer interessante modificaties op voor je versterker.

http://www.tone-lizard.com/Ultimate_JCM800.htmThx, interessante site, met goede illustraties.
Misschien dat ik er nog 's wat mee ga doen.


Preamp op 10 en de brightcap zit niet meer in het circuit.

Verwijderen is overigens niet nodig: gewoon aan 1 kant losknippen en opzij buigen. Zo kun je 'm ook heel makkelijk weer terugsolderen indien gewenst.preamp op 10 = bypass v.d. bright cap, had ik ook al gelezen ja.

Ik heb hem eruit gesoldeerd daarnet, en het lijkt erop dat dit het voor mij is, minder bright, wat vollere toon, maar wel een subtiel verschil. Misschien komt dat doordat ik de preamp op 6/7 heb staan, dat is misschien net de grens waarbij de bright cap z'n werk wat subtieler doet.

Het is een iets ander beestje dan mijn JCM 800 2204, wel het zelfde karakter, maar toch anders.
Dat is natuurlijk ook wel logisch, zit zo'n 12 jaar verschil in bouwjaar, en ook de buizen zijn van andere makelij.
Zowel de voor- als eindbuizen zijn van Koch, althans, er zit een stikker op van Koch.
Valt daar nog veel te verbeteren misschien?

HaroldA
15 april 2012, 15:13
Valt daar nog veel te verbeteren misschien?

Vast wel. Preampbuisjes mag je zo uitwisselen!

HaroldA
20 april 2012, 23:55
Vast wel. Preampbuisjes mag je zo uitwisselen!

Nog iets mee gedaan?

Henri H
21 april 2012, 00:17
Ja, ik heb wat verschillende preamp buisjes geprobeerd, maar hoor eigenlijk geen verschil.
Afgelopen week heb ik hem op mijn 4x12 cab (met G12-65's) gebruikt tijdens de repetitie van mijn coverband, maar dat viel eigenlijk erg tegen. De amp heeft weinig dynamiek, klinkt wat directer/platter, en minder vol.
Misschien dat het toch wel een goed idee is om de filter caps en/of de eindbuizen te vervangen.

In mijn oefenkeldertje, op laag volume, klinkt ie wel lekker met mijn Goudie FX tubescreamer, met veel gain dus, instant old skool Metallica, super strak, dus dat is wel lekker.
Ik wil hem a.s. maandag dan ook eerst 's testen met mijn rock/metal band in de oefenruimte.

Wat me verder nog opviel, is dat ie i.c.m. mijn pedalen (10 stuks waarvan de helft TB) nogal heftig reageert wat betreft tonesuck.
Zonder pedalen klinkt ie beter.
Daar hebben mijn JCM 800 en Stiletto minder last van.

Nog iets vreemds; met mijn toenmalige combo (2104?) en mijn huidige JCM 800 reageert het master volume anders dan bij deze JMP.
De JMP kan ik rustig op 2 à 3 zetten, terwijl dat bij die andere amps met 1 of 1,2 ophoudt, maar misschien is dat gewoon een andere potmeter?

Rinze
21 april 2012, 08:34
Het lijkt toch alsof er iets niet goed is met dat ding. Onze andere gitarist heeft een JMP en een JCM800. De JMP klonk eerst niet geweldig, weinig volume, moest inderdaad vrij ver open. Na een goeie service-beurt klinkt ie beter dan de JCM800, vetter. Kan ook aan buizen liggen natuurlijk. Maar hij is nu ook "normaal" wat betreft volume, terwijl ie eerst bij ons wel op pre en master op 7 moest om mee te komen (heb het ding een poosje gebruikt toen mijn versterker kuren had). Nu is het goed als ie op 2 staat, net als bij de JCM800.

Die bright cap neemt inderdaad op lagere pre-amp standen laag weg. Ik had hem in mijn JCM800 destijds ook verwijderd. Dan kan het ding ineens clean ook lekker dik klinken. Verder zou het vervangen van pre-amp buisjes toch wel hoorbaar moeten zijn imho. Misschien toch ook een teken dat er iets niet helemaal goed is?

Henri H
21 april 2012, 10:08
Hoi Rinze, bedankt voor je post, kan ik wel wat mee denk ik.
Mijn vermoeden is een beetje hetzelfde.

Ik heb echter in het verleden wel 's vaker buizen (ook eindbuizen) verwisseld, ook bij andere amps, en ik hoor maar erg weinig verschil.
De verhalen van mensen die wel grote verschillen horen, neem ik dus met een korreltje zout.

Rinze
21 april 2012, 10:45
Ik heb mijn JCM 800 destijds laten verbouwen door een bevriende amptech. Mijn JCM klonk altijd erg goed, met een enorm volume en hij had veel gain ten opzichte van andere 800's. Ik wilde er toen nieuwe voorversterkerbuisjes in hebben, we hebben het een voor een geprobeerd en steeds geluisterd. Al snel kwamen we tot de conclusie dat we niets moesten wisselen. De op dat moment twintig jaar oude buisjes klonken verreweg het beste. Zelfs als we ze van plaats lieten wisselen werd het geluid direct minder. Waarschijnlijk een toevalstreffer in de buisjes die er vanuit de fabriek waren ingezet.

Maar ook met andere versterkers heb ik de ervaring dat het merk, type en exemplaar voorbuis uitmaken. Let wel: in een band, zeker met twee gitaristen, zul je er minder van horen dan bij een droge test in je eentje. Maar ik heb het verschil wel ervaren.

svdijk
21 april 2012, 10:48
Hey Henri, is er niet toch wat meer aan de hand met die versterker? Is er veel in gesoldeerd geweest misschien? Eigenlijk moet je het circuit helemaal checken, en de spanningen controleren in de amp. Andere eindbuizen en nieuwe elco's kunnen heel veel verschil uitmaken, maar niet de dingen die jij beschrijft (volume knop die anders werkt, tone-suck e.d.).
Verder heb ik zelf veel mods uitgeprobeert die op tone-lizard staan, maar ik persoonlijk vind 'm origineel toch het beste, inclusief de bright-cap!! Maar da's persoonlijk natuurlijk!

Henri H
21 april 2012, 12:43
In mijn JCM 800 zaten gloednieuwe JJ EL34L buizen, maar zoals ik eerder al zei gingen die, waarschijnlijk door eigen toedoen (verkeerde impedantie) kapot.
Ik heb ze toen vervangen voor een paar oude buizen die uit mijn JCM 800 4212 combo kwamen, en ik hoorde geen verschil.
Ze zitten er nog steeds in, en die amp klinkt erg goed.

HaroldA
21 april 2012, 12:46
Ik heb ze toen vervangen voor een paar oude buizen die uit mijn JCM 800 4212 combo kwamen, en ik hoorde geen verschil.
Ze zitten er nog steeds in, en die amp klinkt erg goed.

Ik heb per ongeluk mijn JMP 2204 wekenlang op 8 Ohm gehad terwijl m'n 1960TV cab 16 Ohm is. Toen daar nieuwe buizen in gingen kon ik het verschil enorm goed horen! Punch was terug en veel minder "pisserig" hoog.

In mijn 4104 combo moesten de eindbuizen vervangen worden omdat ze enorm microfonisch waren: het omzetten van on en/of standby hoorde je keihard terug ;)

Henri H
21 april 2012, 13:00
Hey Harold, geen kater? :)

HaroldA
21 april 2012, 13:01
Hey Harold, geen kater? :)

Ben alweer een paar uur actief, heb onder andere een humbuckerraampje gemonteerd! ;)


... en van die paar Chouf'jes krijg ik geen kater hoor. Sterker nog: er is naderhand ook nog wat whiskey achteraan gegaan :sssh:

Henri H
3 mei 2012, 22:11
Ik wil de filter caps laten vervangen, maar moet ze zelf bestellen.
Heb ik hier de goeie: http://www.tonefactory.nl/shop2/50uf50uf-500v-p-1723.html#!tab1 ?

jerome
3 mei 2012, 22:27
Ik zou persoonlijk voor F + T elco's gaan.
Duurder maar degelijk!

Henri H
3 mei 2012, 22:50
OK, F&T zitten in het mandje. :)

Deze wielen lijken me ook wel wat voor mijn '79er 1960 cab met G12-65'ers. http://www.tonefactory.nl/shop2/cabinet-wielen-srew-p-10276.html

Is dat wat?

Edit: ik bedoel deze: http://www.tonefactory.nl/shop2/cabinet-wiel-push-p-3008.html

fantastik_badr
3 mei 2012, 23:21
Kennis van me heeft exact die gebruikt onder z'n 1960 cab, onverwoestbare dingen zijn dat: aanrader!

jerome
5 mei 2012, 00:22
OK, F&T zitten in het mandje. :)

Deze wielen lijken me ook wel wat voor mijn '79er 1960 cab met G12-65'ers. http://www.tonefactory.nl/shop2/cabinet-wielen-srew-p-10276.html

Is dat wat?

Edit: ik bedoel deze: http://www.tonefactory.nl/shop2/cabinet-wiel-push-p-3008.html

Die eerste zou ik niet nemen. Na 1 sessie/transport waren ze al naar de kloten.
Ze zijn niet duur maar het zijn dan ook imitatie-Marshall-wielen uit China.
De originele Marshall wielen vind ook niet echt superkwaliteit maar toch een stuk beter.

Die 2e link die je aangeeft zijn prima wielen. Komen volgens mij ook uit China, maar toch best wel degelijk.
Ik heb er welliswaar geen optredens mee gedaan, maar ik heb daar wel vertrouwen in.

Henri H
5 mei 2012, 00:47
Ik heb de filter caps, de wielen en een paar originele Marshall hoekstukjes vandaag opgehaald bij Tonefactory.
Wat een aardige en behulpzame zaak is dat zeg!
Hij adviseerde mij idd ook de F&T caps en deze wielen, en gaf me advies over het afstellen van de versterker e.d.

Ik denk dat ik de caps er zelf in probeer te zetten, maar ben wel een beetje beducht voor het feit dat de caps die er nu nog in zitten, behoorlijk wat (dodelijke!) spanning kunnen bevatten.
De amp staat nu al zo'n anderhalve week stil. Zullen ze dan nog steeds veel lading kunnen hebben?
Ik heb een multimetertje van een paar euro's, waarmee ik DC kan meten.
Kan ik dan gewoon tussen de plus en min met die multimeter de spanning meten, of moet ik tussen het chassis en de plus de spanning meten?
Moet de (geaarde) stekker dan in de amp zitten of juist niet?
Ik neem ook aan dat ik de amp niet aan moet zetten, omdat de caps zich dan weer laden.

De reden dat ik het toch zelf wil gaan doen is dat ik mijn amptech verkeerd begrepen heb, en dat hij a.s. week geen tijd heeft.

nico verduin
5 mei 2012, 08:16
Hadden ze dat niet gelijk bij Tonefactory kunnen uitleggen?

bass blom
5 mei 2012, 08:39
je kunt het ontladen met een weerstand doen maar dan moet je het juiste punt weten.

is het niet ook zo dat je er een gitaar in kunt doen en dan een vol akkoord aanslaan en helemaal uit laten klinken terwijl je de amp uit zet?

Henri H
5 mei 2012, 10:51
Hadden ze dat niet gelijk bij Tonefactory kunnen uitleggen?Ik was toen nog in de veronderstelling dat ik het zou láten doen, bovendien had ik niet veel tijd, dus heb maar 5 minuten gebabbeld ofzo.

@Bass: zou kunnen, maar daar vertrouw ik dus maar niet op. :)

bass blom
5 mei 2012, 11:10
ik heb het zo onlangs met een ouwe bassman 50 gedaan toen ik de voedingcaps ging vervangen en ik leef nog :D

nico verduin
5 mei 2012, 11:10
je kunt het ontladen met een weerstand doen maar dan moet je het juiste punt weten.

is het niet ook zo dat je er een gitaar in kunt doen en dan een vol akkoord aanslaan en helemaal uit laten klinken terwijl je de amp uit zet?

Meestal is dat voldoende. Zolang de buisjes nog gloeien, geleid er stroom en kun je door signaal toe te voegen, de elco's grotendeels leegtrekken (niet op standby zetten dan). Daarna evt. ff meten of er nog spanning op staat als je hem open hebt. En ff een weerstand erop zetten (10K oid 1-2W) met een paar krokodillen clips tussen de hoogspanning en GND zetten om ze helemaal leeg te trekken. Wederom niet op standby zetten, want dan ontlaad je maar een deel van de voedingsketen. En als je ze daarna toch gaat vervangen kun je ook gewoon een dikke schroevendraaier tussen de + en GND zetten voor het allerlaatste beetje. Je gooit die elco's immers toch weg.
Als je twijfelt welk punt je hebben moet, gewoon op de standby schakelaar zetten (en de amp niet op standby zetten).
En last but not least (en zeker in jouw geval). HAAL DE STEKKER UIT HET STOPCONTACT!!!!!
Gezien je vragen, zou ik er sowieso niet aan beginnen. Maar goed die keuze heb je kennelijk al gemaakt. Als er ergens 230V in die amp staat, zie ik je rustig in staat om daar aan te komen. Dus altijd de stekker uit het stopcontact halen

Henri H
5 mei 2012, 11:30
Nico bedankt.
Ik snap dat als ik de elco's ga vervangen, dat ik de stekker eruit moet hebben, maar ik dacht misschien tijdens het ontladen dat dat via de aarde/chassis moet, maar blijkbaar dus niet.
Ik weet het nog niet of ik het zelf ga doen, ik kan ook een weekje wachten, maar heb een hekel aan wachten. :p

Misschien dat ik het morgen ga doen....
Als ik maandag niks van me heb laten horen, is het mis gegaan. ;)

Henri H
6 mei 2012, 18:14
De filter caps zitten erin, en ook de bright cap heb ik toch maar weer terug gezet.
Ik vind hem erg vet klinken nu, morgen repeteren.

En ja, ik leef nog, heb eerst de spanning gemeten, en die was nog maar zo'n 5 V.
Dat leek me veilig genoeg. :)
Het vervangen op zich was een eitje, behalve die ene die onder de printplaat zit, maar ook die ging goed.

big dooley
7 mei 2012, 08:44
nico, klopt het dat je ook kan drainen dmv van een jumperkabel tussen pin 1 van een preampbuis en aarde, of is dat een fabeltje?

Henri H
8 mei 2012, 21:23
Gisteren tijdens de repetitie heb ik 'm flink aan de tand gevoeld. :rockon:
Ik moet zeggen, hij klinkt gewoon goed, een stuk beter dan met die oude caps.

De volume pot kan ik nog steeds op 2 a 3 zetten zonder dat het te hard gaat met een stevige drummer.
Op zich vind ik dat niet zo'n probleem, maar ik vraag me wel af of dit normaal is, en zo niet, waar dat dan aan kan liggen.

De tonesuck is nog steeds aanwezig, dat vind ik ook behoorlijk irritant.
Alleen als alle pedalen uit zijn (eigenlijk m'n favoriete sound) heb ik daar echt last van, dit i.t.t. mijn JCM 800.
Vooral het feit dat de JMP een bak met punch en helderheid mist door de tonesuck, vind ik erg jammer.

De eindbuizen misschien alsnog?
Dit zijn EL34 met een sticker van Koch erop.
Ook de preamp buisjes zijn van Koch (waarvan 2 nieuwe), maar om nu weer €30,- uit te kakken voor een setje eindbuizen, waarvan ikzelf betwijfel of het veel zal uitmaken..... misschien eerst 's de set uit m'n JCM 800 proberen.....

Chroxy
9 mei 2012, 15:29
euh? zeg ik iets stoms als die tone-suck dan aan je pedalen kan liggen en je het simpelweg meer opmerkt bij je JMP dan JCM800? Je speelt met een stapel 10-serie ibanezen toch, daar zou de oorzaak kunnen liggen.

Henri H
9 mei 2012, 17:30
Ja, zit wat in, maar zowel mijn Stiletto als mijn JCM 800 hebben er een stuk minder (nauwelijks merkbaar) last van.

Klote 10-serie-pedalen. ;)

Henri H
11 mei 2012, 18:28
Ik heb per ongeluk mijn JMP 2204 wekenlang op 8 Ohm gehad terwijl m'n 1960TV cab 16 Ohm is. Toen daar nieuwe buizen in gingen kon ik het verschil enorm goed horen! Punch was terug en veel minder "pisserig" hoog....Misschien dat ik de eindbuizen toch ook maar 's laat vervangen, nu de nieuw filter caps erin zitten.
Misschien dat het verschil dan beter hoorbaar is?
Ik houd van een volle krachtige sound, met veel punch. Welke buizen kan ik dan het beste nemen?

Ook ga ik nog wat experimenteren met de preamp-buisjes.

Henri H
11 mei 2012, 19:34
Svetlana?

http://www.tonefactory.nl/shop2/svetlana-el34-matched-p-1002.html



Dit is de standaard EL34 buis die Marshall gebruikt voor zijn versterkers. Dat schept
natuurlijk verwachtingen. Met de betrouwbaarheid van deze buis zit het wel goed.
Ook de levensduur van de buis is uitstekend te noemen. Het frequentieverloop van deze buis is zeer lineair. Wat hem ook zeer geschikt maakt voor audio toepassingen. De sound van de buis over het
algemeen behoorlijk Brits en vol te noemen (Marshall). De bassen zijn goed
gedefinieerd en spreken snel aan. Het mid is prima in balans en heeft voldoende
focus. Het hoog klinkt lekker crispy en open. Een goede buis, die eigenlijk overal
inzetbaar is. Veel headroom en mooie bassen. Niet voor niets zie je deze buis niet alleen in gitaarversterkers maar ook in high end audio apparatuur!


http://www.tonefactory.nl/shop2/images/SVETEL34.jpg

big dooley
11 mei 2012, 19:52
Svetlana?

http://www.tonefactory.nl/shop2/svetlana-el34-matched-p-1002.html



http://www.tonefactory.nl/shop2/images/SVETEL34.jpg

dat zijn dus de "fake" svetlana's die gemaakt worden door new sensor (EH, tungsol, sovtek etc etc)
voor de "echte" svetlana's die standaard in marshalls geplaatst worden, en ook door marshall zelf worden aanbevolen om in oudere types te plaatsen, komen van winged C... het is nogal een verhaal, maar new sensor heeft de rechten op de naam "svetlana" opgekocht voor de US en canada-markt waardoor "winged C" zijn eigen naam niet meer mocht gebruiken... in europa worden dus 2 svetlana's verkocht gemaakt door verschillende fabrikanten die niets met elkaar te maken heeft

winged C's zijn tegenwoordig flink duur en imo hun prijs niet waard... maar das persoonlijk

big dooley
11 mei 2012, 19:58
deze dus:
http://www.tonefactory.nl/shop2/el34-winged-matched-p-997.html

ik zie dat de prijs nog verder omhoog is gegaan... 37.25 per stuk..... mijn god, daar heb je een paartje EL34's voor van andere fabrikanten

Henri H
11 mei 2012, 22:36
OK, thx. :ok:

Dat scheelt weer een paar €'s. :)
Ik denk dat ik maar voor JJ's ga dan, lijkt me prijs/technisch het beste dan.
Nu maar hopen dat die het wat langer volhouden dan mijn vorige duo JJ's.

big dooley
12 mei 2012, 00:12
tja, dat is de pest met buizen... welk merk je ook gebruikt...
een tech op het marshallforum had 4 quads winged C's gekocht en van de 16 kon hij er 5 van wegdonderen...
sommige mensen met AFD100's hebben problemen gehad met de standaard 6550's (ook winged C) die erin zaten...
van JJ heb ik ook aardig wat horrorverhalen gelezen, maar het quadje KT77's die ik gebruik doen nu bijna 4 jaar dienst en hebben nog geen kik verkeerd gegeven...
wat voor spanningen heb je binnenin? (anode, schermrooster, etc)

Henri H
12 mei 2012, 00:32
....
wat voor spanningen heb je binnenin? (anode, schermrooster, etc)Ik ben niet techneut genoeg om dat te weten/meten, maar ik ben van plan om de bias adapter van Tonefactory aan te schaffen zodat ik de bias zelf kan afstellen.

Kan ik de anodespanning en schermrooster met een (cheapo) multimeter meten, en zo ja, hoe doe ik dat?

HaroldA
12 mei 2012, 00:35
Bestel gelijk een 220k bleeder weerstand. Ontlaad je je caps mee, is veiliger.

Je kunt ipv die bias adapter ook 2 weerstanden van 1 ohm kopen. Is hetzelfde.

Henri H
12 mei 2012, 00:45
Ik heb begrepen dat de filter caps ook met een 1K (1 a 2 W) weerstand ontladen kunnen worden?

Ik zal me eerst 's inlezen in het afstellen van de bias e.d.
Ik moet toch eerst ff een pas op de plaats maken qua gear-uitgaven. De crisis is hier ook voelbaar, en voorlopig heb ik amps genoeg die goed klinken en functioneren, maar deze JMP wil ik uiteindelijk wel weer tip top in orde hebben.
Hij klinkt nu al wel behoorlijk, maar het kan nog beter heb ik het idee, voller, vetter, (iets) meer punch.

jerome
12 mei 2012, 01:11
In één van mijn JMP2203's waren na 4 maanden 2 van de 4 JJ EL34 eindbuizen naar de kloten.
Maar volgens mij is dit exemplarisch en dus gewoon een kwestie van pech hebben...
Daarna zijn er 4 Tung Sols eindbuizen ingegaan en die bevielen erg goed!
Erg degelijk en stabiel. En mijn buizentech heeft ze na een jaar doorgemeten en ze bleken nog steeds erg goed en stabiel te zijn en bovendien erg goed gematched!

Mijn andere JMP2203 heb ik al 30 jaar en ik heb er diverse merken EL34 eindbuizen in gehad, Telefunken, Philips, Sovtek, Marshall gelabelde (Groove?) tubes enz
Met mijn voorlaatste kwartetje gematchte NOS Philips (dure!) eindbuizen had ik ook niet bepaald veel geluk.
Binnen een jaar 1 buis stuk.
Maar ik heb gelukkig de andere 3 kunnen inruilen bij mijn buizentech voor een nieuw kwartetje gematchte NOS Philips buizen.
(Ik hoefde maar 1 nieuwe buis af te rekenen!)
Als er weer een stuk gaat dan ben ik er klaar mee en dan gaat er ook hier een kwartetje Tung Sol's in...

HaroldA
12 mei 2012, 01:16
Ik heb overal JJ El34l in zitten. Geen problemen mee.

big dooley
12 mei 2012, 01:18
alles op jouw eigen risico:
versterker aan, in playmode met buizen erin (dus cabinet aangesloten, natuurlijk)
en dan het spanningsverschil meten tussen chassis en pin 3 (anodespanning) of pin 4 (schermspanning)
vanaf de onderkant van de buisvoet gezien, zie je een geleidingsbaantje (wat ervoor zorgt dat de buis er maar op 1 manier inpast) kloksgewijs tel je dan vandaar uit naar pin 3
let op, er staat een flinke gelijkspanning op (400/500 volt)

big dooley
12 mei 2012, 01:22
oh ja, mochten er weerstanden zitten (1 ohm) tussen pin 8 en chassis van de eindbuisvoetjes, hoef je geen biasprobe te kopen, dan kun je daar een spanningsverschil meten, wat volgens de wet van ohm gelijkstaat met de hoeveelheid stroom die door de kathode loopt... op die manier kun je ook de bias berekenen :)

big dooley
12 mei 2012, 01:26
...Mijn andere JMP2203 heb ik al 30 jaar en ik heb er diverse merken EL34 eindbuizen in gehad, Telefunken, Philips, Sovtek, Marshall gelabelde (Groove?) tubes enz


marshall heeft nooit groove tubes gebruikt naar mijn weten...
ligt er aan welk jaar dat was... in midden jaren 90 gingen ze over op svetlana's (winged C tegenwoordig) daarvoor hadden ze geloof ik tesla's (eind jaren 80) in de tussenperiode moesten ze het met 5881 en 6L6 doen

nico verduin
12 mei 2012, 08:12
Ik heb begrepen dat de filter caps ook met een 1K (1 a 2 W) weerstand ontladen kunnen worden?

Dat kan je uitrekenen:

500V / 1000 ohm = 500mA
P = I^2 R = 0.5^2 * 1000 = 62.5W. Dus in de eerste fractie van een seconde moet hij 62.5W piek kunnen hebben. Wat denk je zelf:seriousf:

jerome
12 mei 2012, 09:00
marshall heeft nooit groove tubes gebruikt naar mijn weten...
ligt er aan welk jaar dat was... in midden jaren 90 gingen ze over op svetlana's (winged C tegenwoordig) daarvoor hadden ze geloof ik tesla's (eind jaren 80) in de tussenperiode moesten ze het met 5881 en 6L6 doen

Ok, ik denk dat ik inderdaad het e.e.a door elkaar haal...:hide:
Het schiet mij namelijk ineens te binnen dat Groove ook zo'n merk was dat zelf geen buizen maakte maar ze bij diverse buizenfabrieken liet maken met hun eigen label erop...

Henri H
12 mei 2012, 11:58
Dat kan je uitrekenen:

500V / 1000 ohm = 500mA
P = I^2 R = 0.5^2 * 1000 = 62.5W. Dus in de eerste fractie van een seconde moet hij 62.5W piek kunnen hebben. Wat denk je zelf:seriousf:0.5^2 * 1000 = volgens mij 250W.

Met een weerstand van 22K kom je op 0,5 Watt uit met deze berekeningen, dus dat zou veilig zijn?

HaroldA
12 mei 2012, 12:20
0.5^2 * 1000 = volgens mij 250W.

Met een weerstand van 22K kom je op 0,5 Watt uit met deze berekeningen, dus dat zou veilig zijn?

Neem gewoon 220k, geeft minder belasting op de voeding en werkt snel genoeg.

big dooley
12 mei 2012, 17:19
Ok, ik denk dat ik inderdaad het e.e.a door elkaar haal...:hide:
Het schiet mij namelijk ineens te binnen dat Groove ook zo'n merk was dat zelf geen buizen maakte maar ze bij diverse buizenfabrieken liet maken met hun eigen label erop...

niet WAS... maar IS... en ze verkopen een berg met bullshit marketing, zoals distortion ratings en balanced triodes voor fasedraaiers... hun prijzen zijn ook vrij onbeschoft te noemen

nico verduin
13 mei 2012, 10:12
niet WAS... maar IS... en ze verkopen een berg met bullshit marketing, zoals distortion ratings en balanced triodes voor fasedraaiers... hun prijzen zijn ook vrij onbeschoft te noemenNou Nou wat een frustraties:seriousf:

HaroldA
13 mei 2012, 13:15
Bleeder topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?142863-Marshall-1987x-bleeder-weerstanden-om-condensatoren-te-ontladen

big dooley
13 mei 2012, 16:21
frustraties wil ik het niet noemen... heb ooit een quadje gehad van ze gehad in mijn DSL, klonken absoluut niet verkeerd...
beter dan de standaard svets die erin zaten, maar ik wist destijds niet beter en heb er aardig diep voor in de buidel moeten tasten...

tegenwoordig ben ik een groot voorstander van JJ's, goed, goedkoop en klinken ook nog eens naar mijn smaak :)

Henri H
23 mei 2012, 22:22
OK, vakantiegeld komt eraan, tijd voor verse buizen, waarschijnlijk JJ's. :)

Ik heb nog even met mijn amptech gemaild, en gevraagd hoe heet/koud hij de bias had afgesteld.
Hij mailde mij dat hij deze meestal afstelt "tussen de 25 en 30 mA omdat dat bij oude buizen en versterkers zo gebruikelijk was en nog steeds goede resultaten geeft."

Ik moet zeggen dat de versterker best goed klinkt, vooral met mijn Goudie FX tubescreamer ervoor, en de preamp rond 7, instant mega vette 80's metal.
Zonder effecten echter kan het naar mijn idee toch nog wel beter, iets meer "ballen" en/of punch ofzo, wat voller/vetter en wat meer dynamiek.

Niek van Tonefactory vertelde mij dat de bias tussen 33 en 38 mA afgesteld moet worden bij een anode-spanning van 460 V.
Zie ook deze biascalculator: http://www.tonefactory.nl/shop2/biascalulator-a-21.html

Onderaan de spreadsheet staat precies datgene vermeld wat bij mij het geval is, koude bias > minder dynamiek, dunnere sound.
Misschien dat een paar mA's al voldoende zijn om hem wat te kietelen?

Ook heb ik even gezocht op het net naar een instructie voor het zelf afstellen van de bias.
Is dit een goede guide?: http://www.tube-town.net/diy/bias-setup-e.pdf

En ik heb even wat Youtube filmpjes bekeken. Met zo'n biasadapter lijkt het me een fluitje van een cent. http://www.tonefactory.nl/shop2/biasadapter-plug-play-p-2933.html
Bovendien kan ik dan wat vaker en eenvoudiger de bias zelf checken en aanpassen, altijd handig toch?

Harold, die bleeder-weerstanden bevallen nog steeds goed?
Misschien ook maar een paar daarvan bestellen....

interessander
23 mei 2012, 22:53
Henri, toen ik nieuwe buizen voor mijn Mesa ging bestellen raadde Niek me de EL34L aan, met wat meer headroom, weet niet of dat ook in jouw geval per se wenselijk is, maar misschien het overwegen waard...

Henri H
24 mei 2012, 08:03
Ja, misschien doe ik dat wel. In mijn JCM 800 zaten ze ook, totdat ze kapot gingen.....
Ik dacht dat ik forumlid Nico Verduin of Cluseau ook 's heb horen zeggen (lees: gelezen) dat die EL34L's wat steviger geconstrueerd zouden zijn, waardoor ze langer meegingen, en dat het verder eigenlijk dezelfde buis is als de normale EL34.

Edit: maar heeft die MIII dan EL34 pitten?

interessander
24 mei 2012, 08:56
Ook, het is een simul-class met 2x EL34 en 2x 6L6, op half power alleen de EL34's in class A. Ik heb toevallig net een verse set eindbuizen geplaatst, de oude met daarbij ook de L variant zaten er iets van 4 jaar in zonder problemen.

Henri H
24 mei 2012, 09:58
"Best of both worlds" dus. :)

keesss
25 mei 2012, 15:29
Even een vraagje he. Is die amp van je een PCB of een PTP?

nico verduin
25 mei 2012, 15:50
als ie niet helemaal verbouwd is:seriousf: is het nog steeds een PCB (zie eerste pagina). Want?

Chris Winsemius
25 mei 2012, 15:54
alle 2203/2204s zijn pcb, de modellen (zowel jmp als jcm800) hebben t/m 1983 de potmeters en ingangen chassis-mounted, daarna (en dan met de ingangen NAAST elkaar ipv. BOVEN elkaar) zijn de ingangen en pots pcb-mounted, tevens is de filtering bij 100 Watters dan anders (3 bekers ipv. 6).

Henri H
25 mei 2012, 16:32
Ha die Chris, leuk weer 's wat van je te lezen.
Wat denk jij? Zouden verse buizen de trick kunnen doen om hem nog wat beter te laten klinken, of zou er meer aan de hand kunnen zijn?

Chris Winsemius
25 mei 2012, 16:55
Ha die Chris, leuk weer 's wat van je te lezen.
Wat denk jij? Zouden verse buizen de trick kunnen doen om hem nog wat beter te laten klinken, of zou er meer aan de hand kunnen zijn?

thanks!
zou je even kunnen aangeven wat je mist/zoekt/etc. en wat er tot nu toe aan de amp gedaan is? op die manier kan ik misschien wat zinnigs verder, nu weer aan de werktuin- of tuinwerktafel verder met wat oude Fenders en Marshalls....

Henri H
25 mei 2012, 17:29
Ik zal het zo kort mogelijk samenvatten:

Toen ik hem kreeg klonk ie echt belabberd, totaal geen punch, en het karakter van de amp was totaal anders dan origineel. Ik herkende hem totaal niet.
Het bleek dat er ooit iemand wat met de inputs heeft zitten stoeien, extra weerstanden e.d.
Zie deze foto:
https://lh4.googleusercontent.com/-1K1P9TLi130/T37orVaAXYI/AAAAAAAAAwI/G74bWydPDtc/s640/2012-04-06%2014.57.52.jpg

Ook zat er een extra condensator welke ik zelf heb verwijderd waarna hij ook al iets beter ging klinken:
https://lh3.googleusercontent.com/-Qbt7HAGPRt4/T367p7vV-9I/AAAAAAAAAwI/lvktEFKibPA/s640/2012-04-06%2011.46.19.jpg

In eerste instantie heeft The American Guitar Store er toen 2 nieuwe preamp buisjes ingezet, en de bias opnieuw afgesteld.
Het resultaat was teleurstellend, eigenlijk nauwelijks verschil.
Ik vermoed dat het circuit non-cascaded is geweest/gemaakt, en dat de beide inputs waren doorgelust op de een of andere manier, want op beide inputs had ik nagenoeg hetzelfde k*tgeluid.

Daarna heb ik hem uiteindelijk naar mijn vaste amptech gebracht, en deze heeft hem heel netjes naar cascaded circuit gebracht, nadat ik het eerst zelf geprobeerd had, maar niet verder durfde te gaan, vanwege shielded draden e.d.
Dit heeft al erg veel geholpen. Ik herkende het geluid weer, maar miste toch nog punch, ballen en dynamiek.

Daarna heb ik zelf de filter caps vervangen, wat ook voor enige verbetering heeft gezorgd.
Nu mis ik enkel nog een beetje dynamiek. Als ik b.v. het gitaarvolume terug draai, blijft ie een beetje vies klinken, niet echt lekker helder, wat bij mijn JCM 800 2204 wel het geval is.

Mijn gitaartech mailde mij vorige week dat hij de bias tussen 25 en 30 mA afstelt, maar Niek van Tonefactory geeft heel stellig aan dat dit echt te laag is, en in zijn bias-excel-sheet geeft hij ook aan dat de amp bij een te lage bias dynamiek verliest, en dunner gaat klinken.

Nu zit ik dus te denken om de eindbuizen te vervangen (JJ EL34(L)), en de bias rond de 35 mA in te stellen m.b.v. de biasadapter van Tonefactory.

Zou dit mijn probleem kunnen verhelpen?

big dooley
25 mei 2012, 17:40
tja, bias afstellen zonder de anodespanning te meten lijkt mij niet de juiste manier...
de 50 watt JCM800 2204's hadden vaak een vrij lage anodespanning.... rond de 380Vdc... als je dan de bias afstelt op 25/30mA, dan lijkt mij dat vrij koud... weet niet hevoel spanning er op de JMP staat?

Henri H
25 mei 2012, 17:42
Ik was wel van plan de anodespanning eerst te meten, en aan de hand daarvan de bias af te stellen.
Normaal gesproken ligt deze rond de 460V volgens Niek van Tonefactory, en dan is 35 mA normaal volgens zijn schema/advies.

Edit: De anodespanning kan ik meten tussen pin 1 en 3 dacht ik?

Chris Winsemius
25 mei 2012, 17:56
Ik was wel van plan de anodespanning eerst te meten, en aan de hand daarvan de bias af te stellen.
Normaal gesproken ligt deze rond de 460V volgens Niek van Tonefactory, en dan is 35 mA normaal volgens zijn schema/advies.

Edit: De anodespanning kan ik meten tussen pin 1 en 3 dacht ik?

yep
zonder de exacte anodespanning te weten kan ik niets zinnigs over de biasstroom zeggen maar da's imo wel iets dat gewoon goed moet zijn. bij oude 2204/2203s komen weleens exemplaren voor met totaal andere spanningen/etc.; je kan niet zeggen dat 'n 2204 altijd 460 Volt heeft (eerder uitzondering dan regel), meestal zitten ze rond de 400 Volt maar meten = weten in dit geval.
voor de rest zou ik echt die amp op m'n werkbank moeten hebben

big dooley
25 mei 2012, 18:43
Ik was wel van plan de anodespanning eerst te meten, en aan de hand daarvan de bias af te stellen.
Normaal gesproken ligt deze rond de 460V volgens Niek van Tonefactory, en dan is 35 mA normaal volgens zijn schema/advies.

Edit: De anodespanning kan ik meten tussen pin 1 en 3 dacht ik?

anodespanningen waren in die tijd verre van consistent tussen dezelfde modellen door... meten is inderdaad weten
pin 3 en pin 1 kan inderdaad, ikzelf ben er meer voor om pin 3 en ergens op het chassis te pakken... hoef je niet met twee handen een "levend" circuit in... maar das wat je zelf makkelijker vind

Henri H
25 mei 2012, 19:41
Bedankt Chris en Big D.

big dooley
25 mei 2012, 20:38
zitten er trouwens weerstanden tussen pin 8 en het chassis gesoldeerd? want dan heb je waarschijnlijk geen probe nodig...

Henri H
26 mei 2012, 11:45
Geen idee, ik zal 's kijken als ik weer tijd heb.

Wat is een probe? :noob:

cluseau
26 mei 2012, 12:20
Wat is een probe? :noob:

Hij bedoeld waarschijnlijk een biasadapter.

Een meetweerstand in de kathodelijn is hetzelfde, alleen goedkoper.

big dooley
26 mei 2012, 13:23
Hij bedoeld waarschijnlijk een biasadapter.

Een meetweerstand in de kathodelijn is hetzelfde, alleen goedkoper.

yup dat bedoel ik... sorry, ik zit teveel op engelstalige forums :D

keesss
26 mei 2012, 18:05
als ie niet helemaal verbouwd is:seriousf: is het nog steeds een PCB (zie eerste pagina). Want?

Iemand raadde mij die kleine Marshalls af en zei dat een amp die PTP, helemaal handgemaakt of gesoldeerd ofzo, beter is dan een PCB plaat. Volgens hem is het duur om te repareren als er iets mis is met de PCB plaat van een amp. Verder zei hij dat je dan de hele PCB moet vervangen.

Tot slot kwam hij met een merk, A-wai amps en raadde mij deze aan.

Daarna heb ik wat gezocht en toen zag ik dat de JCM800's ook een PCB hebben, dus zo erg zal het toch niet zijn?

big dooley
26 mei 2012, 18:21
Iemand raadde mij die kleine Marshalls af en zei dat een amp die PTP, helemaal handgemaakt of gesoldeerd ofzo, beter is dan een PCB plaat. Volgens hem is het duur om te repareren als er iets mis is met de PCB plaat van een amp. Verder zei hij dat je dan de hele PCB moet vervangen.

Tot slot kwam hij met een merk, A-wai amps en raadde mij deze aan.

Daarna heb ik wat gezocht en toen zag ik dat de JCM800's ook een PCB hebben, dus zo erg zal het toch niet zijn?

mug -> olifant

nico verduin
26 mei 2012, 18:29
Er is niets mis met een Printplaat versterker. Echter als het op een reparatie aankomt, dan moet je onder de print komen en dat betekent dat er meer demontage werk in zit. En Arbeidsloon is een dure factor. Er zijn sommige "reparateurs" die aan de bovenkant bijv. een extra component solderen waardoor er onder de mat (onderkant printplaat) er een slechte verbinding kan ontstaan. dat soort reparateurs kun je dus beter niet hebben, want dan kan goedkoop wel eens duurkop worden.
De PCB vervangen mag je successievelijk naar het land der fabelen verwijzen. Als je van plan bent om van alles te modificeren kun je beter iemand zoeken die er een voor je bouwt en dan gelijk PtP en kan je naar hartelust sleutelen (lees solderen, verbouwen etc).
Printplaat is niet meer dan een bordje (glasvezel-epoxy) met koperbanen erop. Als je niet kan solderen (te heet cq te lang op een punt) dan kan het koper loslaten. Wel had je vroeger nog wel eens wat goedkopere (mag niks kosten) printplaten. Daar is de koper/printplaat lijm niet zo sterk. Maar huidige generatie PCB's zijn prima. Mits je niet constant er aan gaat sleutelen.
Die Awai amps is gewoon een tube-town bouw pakketje. Is geen vergelijking met de marshalls.
Dus ik weet niet wie die "iemand"was, maar mogelijk moet je voor dit soort vragen een andere "iemand" zoeken:seriousf:

keesss
26 mei 2012, 18:52
Dat was een Nederlander die net als ik op MyLesPaul zit.

Iig, ik vond het ook erg vreemd dat hij zoiets zei terwijl alle high end versterkers ook een pcb hebben.

bass blom
26 mei 2012, 18:54
Dat was een Nederlander die net als ik op MyLesPaul zit.

Iig, ik vond het ook erg vreemd dat hij zoiets zei terwijl alle high end versterkers ook een pcb hebben.

als die allemaal (nog) PTP zouden zijn zouden ze 2 a 3 a 4 keer zo duur zijn.

big dooley
26 mei 2012, 19:03
als die allemaal (nog) PTP zouden zijn zouden ze 2 a 3 a 4 keer zo duur zijn.

en wellicht 4 keer zo groot... een PTP JVM410H... ben benieuwd wie dat aandurft :D

keesss
26 mei 2012, 19:43
Ach so, niets om over druk te maken dus, Bedankt

driesp
26 mei 2012, 20:25
Oh PCB of niet, als't een 30 jaar oude amp betreft en er is nooit echt iets mis mee geweest, dan zal dat nu ook niet opeens gebeuren.
Niets mis met PCB's, als de potmeters en de lampvoetjes er niet opzitten tenminste. Maar dan hoeft er ook niets mis mee te zijn.

Henri H
26 mei 2012, 23:30
Zo klinkt ie met een LP Standard op het hals-element, gitaarvolume behoorlijk geknepen:


http://www.youtube.com/watch?v=unFvgYFurgQ

En op deze probeer ik Slash te zijn :D:


http://www.youtube.com/watch?v=_LkbpgeOJfE

cluseau
27 mei 2012, 09:54
Oh PCB of niet, als't een 30 jaar oude amp betreft en er is nooit echt iets mis mee geweest, dan zal dat nu ook niet opeens gebeuren.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk zijn er PCB's die heel degelijk gebouwd zijn maar afhankelijk van de omstandigheden zal op een gegeven moment een onderhoudsbeurt nodig zijn. Zo zijn er componenten welke kwa belasting op het randje zitten en de nodige warmte produceren. Dit heeft zijn uitwerking op de las en die is al veel zwakker dan bij een PtP amp. Bij een PtP amp zijn de zwaardere componenten vaak mechanisch aan het chassis of turretboard bevestigt wat de belasting op de las ten goede komt. Bij een PCB hangen de componenten aan een draadje wat zonder mechanische ondersteuning direct afhankelijk is van de las. Gewoon doorwerken met een print zal je op een gegeven moment opbreken. Ontelbare voorbeelden van gezien. Een PCB is dus niet zo betrouwbaar als een PtP constructie.

driesp
27 mei 2012, 11:12
Sorry, ik heb me misschien niet goed verwoord, maar ik bedoel dus wel degelijk een goed onderhouden PCB amp die een volledige check up heeft gekregen.

cluseau
27 mei 2012, 11:42
Ja snap ik, geen punt man. Het gaat erom dat TS niet op het verkeerde been wordt gezet in zijn keuze.

keesss
27 mei 2012, 13:34
Maar aangezien ze bijna allemaal, ook de duurdere modellen, een PCB hebben, zijn de PTP topch niet zooooveeeeeeeel beter dan een PCB?

Henri H
27 mei 2012, 13:46
Nee. .......

keesss
28 mei 2012, 15:08
Oké. .

big dooley
28 mei 2012, 15:31
Maar aangezien ze bijna allemaal, ook de duurdere modellen, een PCB hebben, zijn de PTP topch niet zooooveeeeeeeel beter dan een PCB?

heeft ook te maken met het ontwerp van de versterker:
de JVM 410H is gebaseerd op de 2203, wat weer afgeleid was van de superlead
zowel de JVM als de 2203 zijn PCB, maar het aantal gebruikte componenten verschilt nogal
de 2203 heeft ongeveer 75 componenten en marshall doet er ongeveer een uur en een kwartier over om een PCB klaar voor inbouwen te krijgen... de JVM zit over 500 componenten en daar doen ze 20/25 minuten over
zet 2 ouwe JCM800's of JMP's naast elkaar en ze zullen nooit helemaal hetzelfde klinken, wat met de JVM wel het geval is
PTP duurt uiteraard nog veel langer

Henri H
3 juni 2012, 18:12
Ik heb de anodespanning gemeten: 395 Volt.
Volgens de biascalculator van Tonefactory zou de bias dan tussen 38 en 44 mA afgesteld moeten worden.

Vandaag ben ik weer bij mijn amptech geweest, en heb samen met hem de bias wat hoger ingesteld, 40 à 42 mA.
Behalve dat de amp wat harder gaat merk ik eigenlijk maar weinig klankverschil. De bias op 30 mA klinkt ook prima.
Ook is de extra weerstand, welke ervoor zorgde dat de bias lager (rond de 27/28 mA) kon worden afgesteld, verwijderd.
Nu kan de bias tussen 30 en 60 mA worden afgesteld.
Tevens hebben we een ander preamp buisje in V1 (weet het type niet meer) en KT77 eindbuizen geprobeerd, maar ook dit verschil was maar subtiel naar mijn mening.
De KT77 leverden wel iets meer laag, en met het andere preamp buisje werd de amp iets strakker, maar dat is niet wat ik zoek.
Ik wil de amp wat dynamischer en warmer laten klinken.

Toen kwam hij op het idee om de (keramische) condensators te vervangen voor Sozo caps, en silver mica's.
Dit zou een wat warmere klank moeten leveren.
Ik heb de amp daar dus maar achter gelaten, in de hoop dat die caps voor datgene gaan zorgen wat ik zoek.
Tevens komen er nieuwe JJ El34 buizen in.

Binnenkort meer. :)

Chris Winsemius
3 juni 2012, 23:20
silver mica's en 'n warmere klank???????

Henri H
3 juni 2012, 23:37
Warm > Sozo
Helder > silver mica

???

Ja, ik weet het ook niet, ik laat me ook maar adviseren.
Hij vertelde dat die kleine caps op de print (en bij de inputs) "prutdingen" waren, en dat hij die meestal als eerste vervangt.
De witte keramische caps (zie foto) klinken "keramisch" volgens hem, dat wil zeggen, een beetje kil/doods.
Ik hoop dat het vervangen hiervan de nodige verbetering zal opleveren, en een beetje helderheid kan ie ook nog wel gebruiken.
Het klinkt nog wat vlak allemaal, hoewel ie best al wel goed klinkt hoor.
Ik mis alleen nog ff iets, moeilijk uit te leggen.....

https://lh5.googleusercontent.com/-toR_OdAOKjc/T2Ov5a7IXFI/AAAAAAAAAsA/RLu7NAzk2xM/s640/2012-03-16 22.20.42.jpg

Chris Winsemius
3 juni 2012, 23:48
bruine (dat zijn keramische) LATEN ZITTEN (waardes vanaf 1nF en lager), silver mica op die plekken maakt het nog brighter en scheller...
die witte voor 22n/etc. zijn idd. niet top maar ik vraag me nog steeds af wat er precies met die amp aan de hand is

Henri H
3 juni 2012, 23:56
.... ik vraag me nog steeds af wat er precies met die amp aan de hand isIk weet niet of er iets "aan de hand" is met deze amp, maar ik mis nog net ff wat warmte, dynamiek en ook wat helderheid. Het is ook net niet punchy genoeg. Iets wat wel in mijn voormalige JMP combo, en ook in mijn huidige JCM 800 zat cq. zit.

toneblo
4 juni 2012, 17:29
Papier in olie's op 22n ( over warmte gesproken ) en wellicht in combinatie met een paar silvermica's net helemaal je ding ... 't zijn maar wat suggesties.., jij voelt aan de amp wanneer een bepaalde modificatie "jouw " ding is.
Probeer het allemaal eens uit en je weet hoe het "voelt".
B.t.w: kan ook gewoon aan de O.T. liggen dat ie net iets anders klinkt, er zijn zoveel factoren die van invloed zijn op je amp..
Heeft ie net iets meer of minder wikkelingen, ander koperdraad, ander formaat blikpakket etc..

HaroldA
4 juni 2012, 17:33
Iets wat wel in mijn voormalige JMP combo

Stiekem binnenwerk omruilen? :sssh: Combo (2104) past 1-op-1 in de head (2204).

jules
14 juni 2012, 15:41
wel grappig om te zien hoe totaal anders mijn jmp er van binnen uitziet

Henri H
24 juni 2012, 00:01
Vandaag heb ik hem weer opgehaald.
Er zitten nieuw Sozo's en Silver Mica's in, en alle buizen zijn vervangen (ook de preamp buizen), alles JJ. De bias staat weer op 30 mA.
Ik moet zeggen dat het resultaat erg subtiel verbeterd is, nog niet helemaal zoals ik had gehoopt, maar misschien verwacht ik wel teveel van deze simpele amp.
Ik heb iets meer helderheid en ook iets meer warmte, maar ik heb 'm alleen nog op laag volume getest, dus de uiteindelijke conclusie laat nog op zich wachten..... 't is wel een lekkere amp hoor, goed bruikbaar op lagere volumes, en ook voor thuis perfect.

jules
24 juni 2012, 13:50
op volume moet je toch eens proberen, dan klinkt tie van mij toch echt ff een heel stapje harder, zet heem eens op 2,5 of 3

HaroldA
25 juni 2012, 17:37
Ik heb de anodespanning gemeten: 395 Volt.
Volgens de biascalculator van Tonefactory zou de bias dan tussen 38 en 44 mA afgesteld moeten worden.


De bias staat weer op 30 mA.

Leg uit?

big dooley
25 juni 2012, 17:45
Leg uit?



Vandaag ben ik weer bij mijn amptech geweest, en heb samen met hem de bias wat hoger ingesteld, 40 à 42 mA.
Behalve dat de amp wat harder gaat merk ik eigenlijk maar weinig klankverschil. De bias op 30 mA klinkt ook prima.

in dit geval heeft het weinig nut om je buizen zo heet te zetten... op 30mA gaan ze langer mee dan op 40 á 42 mA... en als je dat net zo lekker vind klinken... ideale biasafstelling is een persoonlijk iets, zolang je maar niet op standje self-destruction afstelt

Henri H
25 juni 2012, 18:44
Wat Big Dooley zegt, ik merk geen verschil in geluid, behalve dat ie wat harder gaat op een hogere bias waarde. De hoeveelheid gain heeft geen invloed vond ik.

Harold, hoe stel jij de preamp af als je met TANK86 speelt, op 10?
Ik zet hem meestal op 8, omdat ik hem dan net iets cleaner krijg met gitaarvolume geknepen.
De gain van m'n 808+ zet ik dan op 5, en volume op 10.

HaroldA
25 juni 2012, 18:46
Harold, hoe stel jij de preamp af als je met TANK86 speelt, op 10?

Ergens tussen de 7 en 8, soms nog wat minder ... Ross Distortion op vol volume en gain rond 2-3 uur.

Henri H
26 juni 2012, 22:24
Nou, gisteravond was het dan zover, oefenen met de metalband.
Ik ben toch best wel tevreden hoor met het resultaat, heb opnames gemaakt en even terug geluisterd ..... VET! :rockon:

De warmte, dynamiek en helderheid zit er zeker wel in, nagenoeg gelijk aan de JCM 800.

Einde topic. :ok:

interessander
26 juni 2012, 23:21
Einde topic. :ok:

Mooi niet, ik ben wel benieuwd naar die opnames dan ;)

Henri H
26 juni 2012, 23:25
Daar was ik al bang voor..... :hide:

Ik zal eerst toestemming moeten vragen aan de andere bandleden, wie weet binnenkort.

jules
3 juli 2012, 08:55
poe toch wel wat werk gekost he Henri, hoeveel geld heb je er uiteindelijk nog in moeten steken?

Henri H
3 juli 2012, 10:38
Met de aanschaf en alle tweaks e.d. was ik wel zo'n €1000,- armer...... alles voor een goeie sound. :)

Gisteren weer ff in mijn hok (keldertje) bezig geweest, toch wel een prachtsound hoor, helemaal goed. :ok:

jules
3 juli 2012, 10:40
ja ik merk ook dat je zon amp toch een beetje moet leren kennen, ik vind zo ook erg mooi in de high gain input met gain net iets over 2, krijg je echt een beetje die mooie plexi woody sound he

HaroldA
3 juli 2012, 10:42
Met de aanschaf en alle tweaks e.d. was ik wel zo'n €1000,- armer...... alles voor een goeie sound. :)

Valt nog reuze mee! :ok:

Henri H
3 juli 2012, 10:45
Klopt! Toevallig heb ik dat gisteren ook even gedaan ja, preamp op 2 à 3 en de MV lekker open; heerlijke rand, en idd lekker "woody".
Het is natuurlijk een echte rockbak, maar er zit veel meer in dan alleen dat.

jules
3 juli 2012, 10:55
ja echt wel, ik vind ook het low gain kanaal super bruikbaar met een goede pedalen bak, mooi harmonisch zeker met wat pedalen ervoor te gek.

Henri H
3 juli 2012, 12:09
@Harold: valt nog mee idd, had goedkoper gekund als ik hem niet in eerste instantie naar The American Guitarstore had gebracht, want dat heeft eigenlijk niks opgeleverd, en heeft veel gekost. :(

@Jules: Mijn low input is qua volume veel zachter dan het high kanaal, maar is op zich ook een mooie sound idd. Ik heb echter niet echt goede pedalen daarvoor om hem lekker te laten scheuren, hoewel...... mijn SHO-kloon van Newtone is daar best geschikt voor. In de praktijk zal ik dit kanaal ook niet/nooit gebruiken, dus ik overweeg nog steeds om daar een extra MV in te plaatsen.

jules
3 juli 2012, 14:33
ik wil ook graag een tweede master volume schakelbaar, maar mag rustig instelbaar aan de achterkant zijn hoor

Henri H
3 juli 2012, 14:41
Jij hebt gaten te over. :ok:

jules
4 juli 2012, 09:00
hehehe zeg dat maar goed het clean is iets zachter, maar wel heeeeel goed boostbaar, met de gain vol open een heeel klein randje, met de gain op 9 gewoon heerlijk helder clean. En qua volume ach zet je master maar eens halfopen kijken hoe de band reageert :P

Henri H
10 november 2012, 23:17
Mijn JMP is sinds vandaag in volle glorie te horen op onze nieuwe demo (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157944-Structure-Seven).
Voor de cleane partijen heb ik mijn Mesa Stiletto gebruikt.
Alles is met een Les Paul Standard 2003 (burstbuckers) ingespeeld.
Als overdrive/booster heb ik mijn Goudie FX 808+ gebruikt.
Ben d'r blij mee.
:cheerup:

HaroldA
11 november 2012, 17:34
Old skool!! :ok:

Lekker geluidje, mooi eerlijk. Iets te veel "crunchy bits" voor mijn smaak (ben niet ven de tube screamers) maar past er perfect bij!

jerome
11 november 2012, 17:59
Ik vind het ook wel lekker klinken, ook niet helemaal mijn ding, maar wel lekker!
Blijkt wel weer hoe je zo'n JMP nog aardig kan kleuren en tweaken!! ;)

Henri H
11 november 2012, 19:58
Harold, wat bedoel je met "crunchy bits"?

Dat het je muziek (en/of sound) niet is kan ik me goed indenken, 't is geen hapklare muziek. :)

HaroldA
11 november 2012, 21:50
Harold, wat bedoel je met "crunchy bits"?

Te grote mid-boost van de TS waardoor er te veel "knetter" in zit ... werkt wel goed voor dit genre!

jules
28 november 2012, 20:55
laatst een gelegenheids optreden gedaan op de 40 jarige bruiloft van mijn ouders, haha mijn pa was de bassist, en ik dus met de marshall. bij sultans of swing, radar love, honky tonk woman, en whatever you want speel ik over het high kanaal, vaak alleen een beetje delay en waar nodig (whatever you want) een drupje flanger. voorla radar love is gewoon zonder effecten rechtstreeks een les paul in het gain kanaal, haha let niet te veel op het spel want er zat al behoorlijk wat alcohol in :)

http://www.youtube.com/results?search_query=limestone+blue&oq=limestone+blue&gs_l=youtube.3..0.8829.12449.0.13368.14.10.0.4.4.0 .183.1115.5j5.10.0...0.0...1ac.1.-jLxHeld_Q8

Henri H
29 november 2012, 12:21
Heb even een stukje Whatever You Want gekeken. Ik luister door de slechte opname kwaliteit heen, klinkt vet man!
Welke flanger gebruik je?

In onze opname van Disaster Area (http://www.youtube.com/watch?v=EVM4l8KeSNM) hoor je een Ibanez DCF10.

jules
29 november 2012, 15:45
haha gewoon zon dingetje dat op mijn line6 m13 zit. Dankje wel jaa de opname kwaliteit van een iphone is niet je van het he, maar ach. Ik moet zeggen dat ik absoluut geen spijt heb van mijn aankoop, het is een heerlijke no nonsense amp met een eigen geluid. Ik ben er echt van gaan houden.

Henri H
28 juni 2013, 21:48
Ik had de JMP op 31 maart (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?159359-Noorder-Gitaar-Dag-editie-2013-!!&p=2967691&viewfull=1#post2967691) omgeruild voor een gemodificeerde JMP, maar had toch een beetje spijt dat ik de originele niet meer had, en dus heb ik die vandaag weer opgehaald.
Nu heb ik dus een JCM 800 2204, een JMP 2204, een gemodificeerde JMP 2104 in een kleine aftermarket headshell en een Mesa Boogie Stiletto. :crazyhappy:

Alle vier de amps klinken ongeveer hetzelfde, maar hebben toch genoeg variatie naar mijn smaak.
De JCM 800 is het meest dynamisch, en klinkt het warmst. Ik heb hier een 2e mastervolume in laten zetten, wat hem echt heel veelzijdig maakt.
De gemodde JMP heeft een fantastisch mooi plexi-achtig clean kanaal en een heerlijke high gain scheur, maar is minder dynamisch.
Ik heb de indruk dat ie op hoger volume op z'n best is, vooral het cleane kanaal gaat dan echt "leven".
De "originele" JMP 2204 klinkt gewoon lekker old school rock, en verandert in een metal-monster met een flinke overdrive en/of cleanboost ervoor. Hij is iets minder dynamisch dan mijn JCM 800. Volgens Xavier (Dr. Tube) komt dat o.a. door de lagere voedingsspanning.
De Stiletto is wat mij betreft de ultieme veelzijdige en ook redelijk dynamische "thuis-versterker", want hij klinkt eigenlijk het lekkerst op laag volume.

4 versterkers dus..... whoaaa :)

Hendriks
28 juni 2013, 23:17
Op de koffie bij Xavier geweest? :)

Henri H
28 juni 2013, 23:30
Hij heeft me geen koffie aangeboden. :(
Desondanks vind ik hem tof.

Henri H
29 juni 2013, 00:21
Ff een paar kiekjes van m'n telefoon:

https://lh3.googleusercontent.com/-U_xTUrxaTHE/Uc4LsZafiRI/AAAAAAAABz4/lj-j3pZ-Xgo/s512/2013-06-28%2022.31.22.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-qgFf4lqUyoo/Uc4LsBHGxoI/AAAAAAAABz4/EI5KaPYec04/s640/2013-06-28%2022.31.54.jpg

Rinze
29 juni 2013, 09:43
Mijn telefoon ziet er heel anders uit :???:



Mooi spul!

SloeGin
29 juni 2013, 10:52
Fantastisch!
Marshall Heaven :lovelove:

Henri H
29 juni 2013, 12:05
Mijn telefoon ziet er heel anders uit :???:
..Gelukkig maar, anders zou het leven er saai uitzien toch? ;)

@Sloegin: Marshall, Marshall, en nog eens M.......








Mesa. ;)