PDA

View Full Version : Gebroken onderdeel



depatrick
16 maart 2012, 16:30
Bij het vervangen van mijn snaren is een van de zes witte dopjes (met zwarte stip) gebroken. Ik kan helaas geen foto uploaden. Nu is mijn vraag, wat is de originele naam van deze dopjes, en waar kan ik op internet nieuwe dopjes kopen voor mijn ibanez v72 e.

Bij voorbaat dank,

Patrick

Mr.Fingers
16 maart 2012, 16:33
Jammer, dat is de gitaar hier bij mij in de vuilbak achterlaten, daar valt niets meer aan te doen...

En nu serieus: die dopjes, die heten "brugpennen", of in het engels: "bridge pins", en dat valt gewoon los te kopen. Let wel: je hebt er verscheidene maten in, dus best even eentje meenemen naar de muziekwinkel, om te zien welke er past.

depatrick
16 maart 2012, 16:35
Dankjewel, ik ben wederom verrast door de snelle en vriendelijke hulp hier op dit forum.

Riny
16 maart 2012, 19:12
Doorgaans is het een standaard diameter op het hoogste, punt 5 mm.
Maar zeg nooit, nooit en is het dus inderdaad verstandig een brug- pen mee te nemen, al was het maar om het zelfde type (uiterlijk/kleur) mee naar huis te nemen.:soinnocent:

LaurentB
16 maart 2012, 21:19
Ook de conische vorm kan verschillen, dus beslist een originele meenemen!

Riny
16 maart 2012, 21:30
Ook de conische vorm kan verschillen, dus beslist een originele meenemen!
Helemaal mee eens.
Maar is dat mogelijk de loop der jaren niet gestandaardiseerd?

LaurentB
16 maart 2012, 21:55
Helemaal mee eens.
Maar is dat mogelijk de loop der jaren niet gestandaardiseerd?
De meeste zullen wel hetzelfde zijn, maar je weet maar nooit.

Rizz
16 maart 2012, 22:18
Je zal hooguit wat verschil in lengte hebben.. Laatst wat tusq pinnen besteld en die waren 5mm korter.. Diameter was prima en de lengte levert ook geen problemen op, dus..

En dan nog, plastic pinnetjes kan je je geen buil aan vallen, kost bijna niets....

LaurentB
16 maart 2012, 22:43
Zeker, maar is gewoon irritant mocht je met de verkeerde thuiskomen.

Rizz
16 maart 2012, 22:48
Zeker, maar is gewoon irritant mocht je met de verkeerde thuiskomen.

Da's ook weer waar! Is het cirkeltje weer rond.. Zie bovenstaand advies! :D

Mr.Fingers
16 maart 2012, 23:50
Je zal hooguit wat verschil in lengte hebben..
Toch niet hoor, ik moest een jaartje terug voor een vriendin een setje brugpennen hebben voor een oude Höfner uit de zeventiger jaren, dus ik gewoon standaardsetje gekocht, bleek dat gewoon niet te passen, die gitaar had van die hele smalle, kleine pegs.

Rizz
17 maart 2012, 00:36
Toch niet hoor, ik moest een jaartje terug voor een vriendin een setje brugpennen hebben voor een oude Höfner uit de zeventiger jaren, dus ik gewoon standaardsetje gekocht, bleek dat gewoon niet te passen, die gitaar had van die hele smalle, kleine pegs.

Ok... Maar was de stelling niet net dat tegenwoordig bijna alles gestandaardiseerd is? Tuurlijk zullen er verschillen zijn, maar 9 van de 10 setjes die verkocht worden, hebben dezelfde diameter.. En ik kan me zo voorstellen dat iig de meeste budgetgitaren een standaardmaat hebben om het goedkoper te maken..

Laser
18 maart 2012, 20:53
De meeste formaten tegenwoordig zijn gebaseerd op het Martin formaat; er zijn andere formaten in omloop voor oudere gitaren. Het is dus best om een oude pen mee te nemen en ervoor te zorgen dat je de juiste pen hebt.
Koop ze ineens in een stel van 6; er zullen er in de toekomst nog wegwippen wanneer je dat het minst kan hebben; reservepennen horen bij de standaard uitrusting ( klein bakje in gitaarkoffer) zoals een nieuwe set snaren bvb.
Overweeg misschien een upgrade naar hardere pennen ipv de goedkope plastiek pennen. Hardere pennen ( tusq, been) brengen de trillingen beter over op de brug en het bovenblad, kunnen (voor een nauw luisterend oor) de klank verbeteren. Maar dat is dan onderwerp voor een ander item...

Mattia
19 maart 2012, 10:13
Of 'gewoon' de standaard bij de meeste higher-end gitaren - houten bridge pins. IMO zijn de opties dat, of gewoon been. Zelf heb ik nog ongeveer 130 pins in boxwood en ebben liggen, en enkele been pins op bestelling (en voor de lol een set messing, maar dat doet met niet veel).

Je hebt in wezen twee soorten bridge pins in twee variaties: slotted (met groefje, bijna allemaal) vs. unslotted (geen groef, groef in de brug, is 'beter' maar wordt zo goed als nooit gedaan bij fabrieksgitaren), dus ga maar uit van slotted. Diameter is niet zo'n punt en is relatief standaard, maar de 'taper', de hoek van de licht conische vorm, die varieert wel, met 3 graden en 5 graden als 'standaard' maten.

Eko
19 maart 2012, 13:27
Ik heb ook diverse soorten en maten liggen. Soms krijg ik een setjes snaren van mensen en dan probeer ik diverse endpins uit om te kijken waar het beste resultaat mee gehaald wordt. Ik gebruik 2 acoustische gitaren in de band ( Gibson SJ 200 & ColeClark Fatlady )die allebei anders reageren op andere snaren en/of endpins. Been / (hard)hout / metaal of kunststof leuk om het allemaal eens te proberen. Cosmetisch kan het ook uitmaken. Een zwarte gitaar met witte pins vind ik minder. Er zijn ook endpins met letters , ook leuk.