PDA

View Full Version : Stem Probleem Fender Gitaar?.



muziekfreak
16 maart 2012, 15:49
Hallo,
Gisteren wou ik weer even oefen op mijn Fender AM Special en eerst even kijken of de snaren allemaal goed gestemd stonden,zo niet dan hoor ik dat wel.En had wat snaren bijgestemd voor de G en na een tijdtje hoorde ik wel dat de G snaar niet echt lekker klonk,heb ik deze even op het gehoor wat bij gedraait?maar mischien net even te veel want het stem apparaat gaf al aan dat het ny de D snaar was (oeps?)dus weer goed gemaakt met het stamapparaat he naar de G.
Maar toen ondekte ik ook dat bijna alle andere snaren E-A-D-B- ook behoorlijk ontstemd waren en als ik ze dan weer goed had staan waren ze na een paar minuten weer aardig onstemd?? heel vreemd wat ik anders nooit heb.
Het is dan heel moeilijk om het weer goed te krijgen,het duurt weer een tijdtje dat bijna alle snaren weer goed af te stellen,normaal blijven de snaren wel goed op stemming staan.
Kan het zijn dan je dan per ongeluk een bepaalde snaar zo ver terug vooruit heb gedraait dat de anderen ook mee gaan?? nee Toch??.

Klopt het ook dat de G snaar vaak moeilijkere doet dan de rest ik heb eens het advies gehad iets lager stemmen dan cde rest,bij een op E akkoord klinkt als de G snaar goed gestemd is op de nul van het stem app.dan klinkt het vals een open E maar stem je een streepje lager klink het vaak al beter!.
William.

bass blom
16 maart 2012, 16:00
de G snaar is vaak een probleem.
maar als je hem per ongeluk zoveel hoger had? dan trekt dat flink aan de veren.
dus dat moet dan weer 'settelen' allemaal.
maar het kan natuurlijk ook zijn dat je intonatie niet goed is.

muziekfreak
16 maart 2012, 16:33
Ja dat kan het ook zijn dat dan de tremeloveren weer moet bekomen,want ik zie nu wel dat het weer steeds zuiverer wordt.
intonatie daar zal ik ook even naar kijken of het allemaal goed staat,maar ik hoor het vaak op de open E dat de G snaar niet lekker klinkt maar hoger op de hals klinkt het goed.
William.

bass blom
16 maart 2012, 18:38
dat is waarom er dingen als earvana en buzz feiten bestaan.

Riny
16 maart 2012, 19:07
Zelf ook veel last gehad dat tremelo-onding (Squire strat Jap) en raakte daar persoonlijk ook ontstemd van.:mad:
Om de genoemde reden heb ik deze vast gezet, gebruik hem toch zelden op de strat.

Wanneer ik met mijn Gretschgitaar met Bigsby- tremelo werk heb ik geen last van "ontstemming" en daar hou zelf ook een goede en fijne stemming aan over. ;)

Fenderfan
18 maart 2012, 23:27
Hoe lang geleden heb je deze snaren erop gezet ?