PDA

View Full Version : Solo volume



GeertGozer
16 maart 2012, 14:12
Hallo,

Ik heb er tijdens het repeteren en live soms last van dat mijn solo´s te zacht zijn. Het rythm geluid is prima maar zodra ik een solo doe val ik in het niet. Ik heb een volume pedaal gekocht maar dat veranderd mijn sound. Als ik mijn volume zacht zet word het geluid dun. Ik heb het al op verschillende plaatsen op mijn pedalboard geprobeerd en ook in de effectsloop. De minimum volume staat vol open en dat werkt ook niet op deze manier.

Hoe kan ik mijn solo´s harder maken? Ik heb gezien dat sommigen dit met een equalizer pedaal doen. Is dat te doen? Wat ik namelijk ook niet wil is dat mijn buizen gaan oversturen. Dus puur een kleine sprong in volume.

bedankt alvast voor reacties!

ellisvertellis
16 maart 2012, 14:20
Er was recent een gelijkaardig topic met heel wat tips, maar weet het zo niet onmiddellijk staan... iemand?

Nielsje
16 maart 2012, 14:23
zoekfunctie + booster gaat je helpen.

Mitch
16 maart 2012, 15:20
Het sterft van de topics hierover. Geavanceerde zoekfunctie, zoeken binnen forum, zoeken binnen Effecten, zoektermen solo of boost of lead. Ga je tientallen topics over vinden. De meeste hier zijn nog steeds gecharmeerd van EQs. Persoonlijk vind ik dat niet veel soeps, maar 'voor elk wat wils' zullen we maar zeggen.

yavin
16 maart 2012, 16:31
Ik gebruik zelf een EH LBP-1 hiervoor. Een cleane boost voor net dat beetje extra, maar heb ook gehoord van mensen die een eq-pedaal gebruiken voor de boost. Gewoon een kwestie van de schuifjes naar boven zetten.

Waldtyr
16 maart 2012, 21:27
Ik gebruik zelf een EH LBP-1 hiervoor. Een cleane boost voor net dat beetje extra, maar heb ook gehoord van mensen die een eq-pedaal gebruiken voor de boost. Gewoon een kwestie van de schuifjes naar boven zetten.

Dit is doorgaans de meest gebruikte manier. Ik heb zelf ook even gezocht voor een los volumepedaal, maar niet om solo's te boosten maar om het gezoem van mn pickup's te verminderen tussen nummers zonder de volumeknop van de gitaar te hoeven aanraken. Maargoed, uiteindelijk de voorang gegeven om mn pedalenplank-koffer in elkaar te flansen waar ik helaas geeen extra plaats op heb voor zo'n ding. Verder heb ik met m'n compressor het gezoem redelijk goed kunnen bedwingen.

guitarkid
20 maart 2012, 16:19
Booster! Betaalbaar en als je handig bent: Newtone Flowerbooster. Betaalbaar kant en klaar: Electro Harmonix LPB-1, maar ik ben daar minder gecharmeerd van. En verder zijn er talloze meer en minder dure boosters!

daan161
21 maart 2012, 08:41
Voor een goeie cleane solo boost gebruik ik mijn compressor, die ik dan op hoger
Niet egt waar het voor bedoeld is, maar werkt voor mij prima.
Het voordeel vind ik, dat daardoor de effecen die in die sound zitten ook ''geboost'' worden.
Hiervoor moet je wel de compressor na je modulatie plaatsen

ellisvertellis
21 maart 2012, 09:24
Voor een goeie cleane solo boost gebruik ik mijn compressor, die ik dan op hoger
Niet egt waar het voor bedoeld is, maar werkt voor mij prima.
Het voordeel vind ik, dat daardoor de effecen die in die sound zitten ook ''geboost'' worden.
Hiervoor moet je wel de compressor na je modulatie plaatsen

Doe ik ook zo, werkt goed, maar je sound veranderd er wel van, wordt een pak dikker. Dus in wezen niet ideaal als neutrale booster. Maar wie wil er nu een "neutraal" effect? :ok::cheerup:

Heibel
21 maart 2012, 09:32
Er is inderdaad al e.e.a. over geschreven. Wat wel helpt is hoe je keten eruit ziet en of je de oversturing van de versterker gebruikt. Als je alles uit pedaaltjes haalt, met 'n cleane versterker, dan kun je 'n LPB, of een vergelijkbare booster/ EQ als laatste pedaal in je keten zetten vóór je versterker. Dan krijg je de gewilde 'clean volume boost'. Haal je je drive uit de versterker, dan is eenzelfde pedaal in de effectloop wenselijk. Suc6

JDB7
3 mei 2012, 19:02
MXR MC401 BOOST LINEDRIVER gebruik ik altijd

Wicked Willy
3 mei 2012, 20:13
Zvex Superhardon!

guitarkid
4 mei 2012, 09:04
Zvex Superhardon!


Booster! Betaalbaar en als je handig bent: Newtone Flowerbooster. Betaalbaar kant en klaar: Electro Harmonix LPB-1, maar ik ben daar minder gecharmeerd van. En verder zijn er talloze meer en minder dure boosters!

Newtone Flowerbooster dus. Dat zei ik en is betaalbaarder... :)

peter_heijnen
4 mei 2012, 09:43
Als ik mijn volume zacht zet word het geluid dun.
Een booster zou kunnen werken voor je, maar als dat niet werkt is de 'kasha quickmod mini mastervolume' mogelijk een uitkomst.

http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/Daily/News/Kasha_Amps_Unveils_Quikmod_Mini_for_Tube_Amps.aspx

Die quickmod mv maakt van je non mastervolume amp instant een mastervolume amp zonder enige tussenkomst van een amptech incl soldeerbout maar door het simpele vervangen van v1 door de quickmod.

ECHTER, de quickmod is ook voetschakelbaar on/off waardoor je kunt switchen tussen 'stand vol' en 'stand quickmod'. 'Stand quickmod' is uiteraard regelbaar waardoor je dus een rhytmstand tov je leadstand kunt maken. Een 'trandsparantere' boost is ondenkbaar.

Enig mogelijke nadeel van de quickboost: hij is uiteraard wat groter dan de preampbuis die hij moet vervangen waardoor de mogelijkheid bestaat dat ie niet past in zeer kleine combos doordat bijv de interne speakerrand in de weg zit (zoals bij mij dus).

Maw, ik heb dus een nooit gebruikte QM in de aanbieding! ;)

PM maar als je interesse hebt.

lindstrom
4 mei 2012, 11:43
MXR MC401 BOOST LINEDRIVER gebruik ik altijd

Ik ook, en voor mij is er geen betere optie!