PDA

View Full Version : Corrosie op buispinnen



Nielsje
16 maart 2012, 14:08
Bij het klussen aan m'n versterker haal ik altijd de buizen eruit, om beschadiging te voorkomen.
Nu kom ik er achter dat een van m'n pre-amp buizen licht (als in: een beetje) groene corrosie vertoont. Nou kan ik dat er wel afschuren, maar moet ik m'n buisvoet ook reinigen, en hoe ontstaat zoiets?
De rest vertoond namelijk niets..

Tabula Rasa
16 maart 2012, 21:06
en hoe ontstaat zoiets? metaal... zuurstof... ehhhh hoe gaat iets roesten? Bedoel je dat nou? Je zit toch op school? Krijg je geen natuurkunde en scheikunde? Kan de juf dat niet ff uitleggen?

Frits van Mourik
17 maart 2012, 00:55
Bij reiniging van noval-buisvoeten heb ik aardig succes met een forse maat "interdentale tandenborstel" van Het Kruidvat.
Zo'n miniatuur-reageerbuisborsteltje. Drupje contactspray erop en dan flink raggen!

E-J
17 maart 2012, 11:37
Klussen? Ben je wat aan het veranderen in je SC, Niels?

Nielsje
17 maart 2012, 15:15
metaal... zuurstof... ehhhh hoe gaat iets roesten? Bedoel je dat nou? Je zit toch op school? Krijg je geen natuurkunde en scheikunde? Kan de juf dat niet ff uitleggen?

Ja, beetje domme vraag natuurlijk :).
Ik zat meer met dingen in m'n hoofd als: hoe kan er nu vocht bij die buisvoet komen? Is bier overgegaan oid?


Bij reiniging van noval-buisvoeten heb ik aardig succes met een forse maat "interdentale tandenborstel" van Het Kruidvat.
Zo'n miniatuur-reageerbuisborsteltje. Drupje contactspray erop en dan flink raggen!

Bedankt voor de tip! Die ga ik proberen!


Klussen? Ben je wat aan het veranderen in je SC, Niels?

Jij hebt de achterkant van m'n amp destijds toch gezien? Ik heb het achterpaneel gestript van de impedantie schakelaar, en er een eurochassis deel ingezet. Het achterpaneel was verder nogal een gatenkaas, dus ik ben van de week eindelijk begonnen met het maken van nieuwe achterplaat van een stuk staal. Wilde het eerst netjes spuiten, maar laat het nu gewoon net als de rest van de amp onbewerkt. Zal als het klaar wel even een foto posten, het wordt wel strak :)

Tabula Rasa
17 maart 2012, 16:50
Ja, beetje domme vraag natuurlijk :).
Ik zat meer met dingen in m'n hoofd als: hoe kan er nu vocht bij die buisvoet komen? Is bier overgegaan oid?



Ja, ik kon het niet laten, aangezien ik weet dat je best technisch aangelegd en onderlegd bent :soinnocent:
Tip van Frits is wel geniaal en die ga ik zeker onthouden.

E-J
18 maart 2012, 15:22
Jij hebt de achterkant van m'n amp destijds toch gezien? Ik heb het achterpaneel gestript van de impedantie schakelaar, en er een eurochassis deel ingezet. Het achterpaneel was verder nogal een gatenkaas, dus ik ben van de week eindelijk begonnen met het maken van nieuwe achterplaat van een stuk staal. Wilde het eerst netjes spuiten, maar laat het nu gewoon net als de rest van de amp onbewerkt. Zal als het klaar wel even een foto posten, het wordt wel strak :)

Ben benieuwd naar het resultaat! Ik zou ook de looks ongewijzigd laten, of je moet voor een compleet nieuwe behuizing gaan... dat wilde je eerst toch ;)

Het blijft toch een geweldig versterkertje, zo praktisch! Studiokees in de hand, pedalboard in tas in de andere, en gitaar op de rug..!

Nielsje
18 maart 2012, 17:06
Ben benieuwd naar het resultaat! Ik zou ook de looks ongewijzigd laten, of je moet voor een compleet nieuwe behuizing gaan... dat wilde je eerst toch ;)

Heb ik dat gezegd? Hm.. heb wel ooit eens met de gedachte gespeeld, maar dat is me veel te veel werk.
En zolang het ding z'n werk doet ben ik er erg blij mee. Alhoewel ik nu wel ook al een beetje aan het zoeken ben naar een manier om muziek te maken met minder herrie (Eleven rack oid )