PDA

View Full Version : Proefballonetje: Gitaarbouw Uitwisseling



Mattia
15 maart 2012, 21:50
Ik denk, ik doe eens een wild voorstel.

Ik heb eindelijk, na twee jaar, weer een degelijke werkplek, ruimte en soort van tijd om gitaren te bouwen. Er liggen nog 6 projecten op de werkbank in de categorie 'bijna af' (bijna allemaal lak, inlay, fretwork), waar ik realistisch gezien over een maandje of 3 mee klaar ben. En dan heb ik eindelijk weer de tijd om te gaan bouwen, om mezelf te storten in wat nieuwe projecten! Nu heb ik ideen genoeg, gitaren zat die ik wil/zal gaan bouwen, maar vooralsnog niet echt een duidelijke lijst mensen die zitten te wachten op een custom build van mijn hand. Ook speel ik het laatste jaar weer steeds meer, en ben ik wat gaan lessen om mezelf te forceren om mezelf over dat 'lesplateau' te tillen.

Wat ik wel altijd merk is dat een nieuw instrument altijd extra creatieve energie geeft. Van de gitaren die ik aan het bouwen ben zijn er twee voor mij (de beruchte strat en tele die al jaren in een holding pattern zitten, voor diegenen die zich dat nog kunnen herinneren), de rest voor vrienden. Nu zie ik steeds vaker inspirerende bouwsels hier verschijnen, altijd inspirerend als bouwer, steeds vaker van de categorie 'damn, zou ik best willen hebben!'.

Nu dacht ik dus het volgende: zijn er mensen die het interessant zouden vinden om in ruil voor een gitaar van mij een gitaar vóór mij te gaan bouwen? Dus "I build you one, you build me one"? Zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan, beetje risico, maar dat maakt het wel spannend. Je moet wel bouwers hebben waarvan je denkt dat het niveau een beetje overeen komt en een stijl die jouw zint. In ieder geval moet er enige inspraak zijn over wat voor soort instrument de ander wil, basics over wat diegene mooi of juist lelijk vind, maar juist ook een beetje vrijheid voor de bouwer om zelf een soort visie neer te zetten. Je plaatst dus geen bestelling, maar geeft alleen wat kaders aan waarbinnen de ander mag werken.

Ik kan meerdere 'opties' bedenken:
1. Je spreekt een budget af, type gitaar, paar basic eigenschappen en ieder gaat z'n gang
2. Je stelt materialen ter beschikking aan de ander - soort 'Ready Steady Cook' maar met gitaren

Ik zou ook zeggen, verplicht publiek bouwdraadje, met deadline liefst op de gitaarbouw beurs in October. Ik sta er wel voor open - nog anderen met interesse? Maakt me niet zo veel uit wat ik bouw, elektrisch of akoestisch (wel steelstring). Zelf speel ik vooral veel akoestisch, maar dan is het misschien juist leuk om elektrisch te 'krijgen'.

Iemand interesse? Ideen? Commentaar?

Thiez
15 maart 2012, 22:23
Heel gaaf idee!! Lijkt me erg gaaf. Maar denk dat het moeilijkste wordt om de tijd een beetje op elkaar af te stemmen.
de ene bouwer rammelt er in paar weken een uit. en de andere doet er 1,5 jaar over.

Overigens heb ik zelf pas 1 bouw afgerond. Nog wel veeeeel in de planning zitten maar nog niet veel ervaring dus.

barno
15 maart 2012, 23:23
Ik vind het wel een coole denkpiste.

Javaca
15 maart 2012, 23:26
WTF? Niet om je topic en idee te hijacken, maar vanavond schoot bij het eten precies het zelfde idee door m'n hoofd. http://www.hb-forum.nl/images/smilies/eek2.gif


Heb helaas geen mogelijkheid zelf mee te doen vandaar werd het al snel aan de kant geschoven. Maar dit is weird... http://www.gitaarnet.nl/images/smilies/icon_eek.gif

Mattia
15 maart 2012, 23:29
Heheh....nou, mooi toch? Great minds think alike zullen we dan maar zeggen :-p

Staat het bouwen bij jouw stil dan? Zelfs met je minimale powertools mad building skills?

oigun
16 maart 2012, 08:49
Leuk idee!

Kakihara
16 maart 2012, 09:20
Ik ben al afgeschreven, zowel qua bouwsnelheid als qua niveau :D
Lijkt me wel leuk om te volgen, moest het ervan komen.

Mattia
16 maart 2012, 10:06
Het hoeft niet 'maar' een paar bouwers te zijn - juist leuk om verschillende mensen mee te laten doen.

no 1 hops
16 maart 2012, 10:09
ik kan er niet aan meedoen maar de suggestie om het meer kans van slagen te geven van het ready steady cook is geweldig.

*elke deelnemer zorgt zelf voor het materiaal van zijn gitaar die de ander gaat bouwen*

reden: dan draait het alleen nog maar om inzet en tijd en minder kans op financiële debacles.
vind dit goed doordacht Mattia

crazycow
17 maart 2012, 10:22
Lijkt me een leuk idee, maar ik durf het voorlopig nog ff niet aan, nog een beetje meer oefenen, misschien over een jaartje ofzo.

Thiez
17 maart 2012, 11:51
Ik ben al afgeschreven, zowel qua bouwsnelheid als qua niveau :D
Lijkt me wel leuk om te volgen, moest het ervan komen.


Lijkt me een leuk idee, maar ik durf het voorlopig nog ff niet aan, nog een beetje meer oefenen, misschien over een jaartje ofzo.

Dat is juist het leuke als die mensen ook mee doen toch? Ik heb zelf ook pas 1 gitaar achter de rug maar lijkt me wel leuk om te doen.
Hout van een gitaar kost (mits je beetje standaard neemt) geen drol in vergelijking met de hardware. Dus wat dat betreft lijkt het me ook leuk om juist de minder ervaren bouwers tegenover elkaar te zetten misschien.

MyGreenLady
17 maart 2012, 12:00
Vind het wel een cool idee, hoewel ik zelf net begonnen ben met tijd en geld te investeren in het bouwen van gitaren. Op het moment wil ik vooral de elektronica onder de knie hebben.

Mattia
17 maart 2012, 12:33
Dat is juist het leuke als die mensen ook mee doen toch? Ik heb zelf ook pas 1 gitaar achter de rug maar lijkt me wel leuk om te doen.
Hout van een gitaar kost (mits je beetje standaard neemt) geen drol in vergelijking met de hardware. Dus wat dat betreft lijkt het me ook leuk om juist de minder ervaren bouwers tegenover elkaar te zetten misschien.

Dat was ook een beetje mijn bedoeling inderdaad - het moet 'ongeveer' fair zijn; een first-time bouwer een uitwisseling laten doen met een prof of semi-prof met 40 gitaren onder z'n riem is misschien niet helemaal fair, al zeggen aantallen alleen lang niet alles.