PDA

View Full Version : Welke social media zijn (nog) relevant voor een band?



ruezzz
15 maart 2012, 09:42
Welke social media zijn (nog) relevant voor een band?

Uiteraard Twitter, Facebook en YouTube.
Maar MySpace, heeft het nog zin om daar werk in te steken?
Verder nog dingen die van nut (kunnen) zijn?

Bloodline
15 maart 2012, 11:10
Myspace's hart klopt op het moment even veel als die van Whitney Houston.

Het belangrijkste (mijn mening) is dat je 1 punt hebt wat je mekka is. Vaak is 1 facebook page met rootmusic bandpage al genoeg.


Greeettzz,

Mendel

arcane
15 maart 2012, 14:50
Bandcamp vind ik persoonlijk wel prettig, weinig meuk en tirelantijnen.

barno
15 maart 2012, 15:01
Geen sociaal medium à la lettre, maar ik vind dat een band toch wel een good ol' fashioned website moet hebben.
En niet zo'n 1 pagina-ding met enkel twitter, fb en yt links.

Baker
15 maart 2012, 15:46
@barno
Waarom vind je dat? Wat is de toegevoegde waarde nog?

barno
15 maart 2012, 15:59
Een clevere website met goede navigatie en content geeft grote meerwaarde. Visuals zijn nu eenmaal belangrijk (en dan heb ik het niet enkel over filmpjes, think logo, huisstijl, uitstraling, image...).

Die social networks hebben allemaal zo'n lelijke generische lay out die schreeuwt, wij zijn amateurs maar wel all over aanwezig op het net! :)

muziekschuur
15 maart 2012, 16:07
Ik vind dit overigens wel een goede vraag. Ik zie vanuit de mp3 verkoophoek dat daar waar je je internetwinkel kan nestelen een reden hebt om aanwezig te zijn. Dan weet je ook waar je voor spek en bonen aanwezig bent. Als je direct via myspace muziek aanbiedt dan doe je dat een soort van gratis. Doe je het via cdbaby of Soundclick dan heb je meteen een plek waar men ook een mp3'tje kan scoren.

Justinschut
15 maart 2012, 20:36
Het gaat er niet om wat je gebruikt, het gaat er om wat andere mensen gebruiken...

Alles dus. Gewoon zoveel mogelijk van de populaire dingen aanmaken en bijhouden. De ene keer regel je iets via Facebook, dan stuur je ze weer een Youtube link en subscriben mensen op je videos en voor het buitenland zijn er misschien nog mensen enigzins met Myspace bezig.

Ik vind een eigen website ook altijd wel prettig. Dan kan je helemaal zelf kiezen wat je op welke manier presenteert. Gewoon alles dat mensen willen weten/zien van je band overzichtelijk bij elkaar en dat in een cool jasje dat bij je band past

ruezzz
17 maart 2012, 01:54
Thanx voor jullie input!
MySpace laat ik in ieder geval even voor wat het is...
Soundclick moet ik me nog even in verdiepen.

MjS
17 maart 2012, 13:44
Belang van je website is groot: dat is de plek waar je helemaal vrij bent om het te doen zoals jij dat wilt. Vergelijk het met de album art: het is DE manier om visueel iets ondersteunends te presenteren.

N.D.
17 maart 2012, 19:21
Thanx voor jullie input!
MySpace laat ik in ieder geval even voor wat het is...
Soundclick moet ik me nog even in verdiepen.

Op Soundclick gebeurt ook niet zoveel meer. Kun je beter voor soundcloud kiezen.

Jay75
11 augustus 2012, 23:45
Wij doen veel met facebook en twitter en hebben een eigen pagina. Bandcamp om de hele cd's op aan te bieden werkt ook goed, daar verkopen we best veel op dus wordt goed bekeken. Maar inderdaad, eigen site wordt ook nog steeds goed bezocht, de rest is fijn en leuk om te communiceren met andere mensen die naar je muziek luisteren of de concerten bezoeken.

paulusdeBKB
12 augustus 2012, 02:02
Het valt me op dat Hyves hier niet wordt genoemd, terwijl dat (afhankelijk van wat voor soort muziek je maakt) toch echt wel een interessant kanaal kan zijn. Tenzij je primair internationaal georiënteerd bent, zou ik dat zeker aan de social media mix toevoegen. En al helemaal als je in het Engels wilt communiceren. Dan hou je Facebook voor internationaal, en Hyves voor communicatie in het Nederlands.

Verder zou ik zeggen: alles dat je wat lijkt een tijdje proberen; statistieken bijhouden en na verloop van tijd evalueren. Rinse, repeat.

-Martijn-
12 augustus 2012, 17:34
Hyves? Dat is misschien leuk als je Nick of Simon heet en je doelgroep vooral 12 tot 15 jarige meisjes zijn, maar anders heb je daar niet veel meer te zoeken geloof ik.

Baker
12 augustus 2012, 17:38
Inderdaad, hyves voegt weinig meer toe. Twitter, facebook en soundcloud, hou het daar maar op voorlopig. Oh ja, en youtube, als je die ook onder de social media schaart.

JohnMar
3 september 2012, 12:11
Kwam toevallig een leuk artikel tegen over bands en social media (http://www.bax-shop.nl/blog/index.php/archives/featured/vraag-fanbase-om-feedback) op het blog van bax-shop!