PDA

View Full Version : 3D gitaren



California Jam
14 maart 2012, 20:41
Via een link kwam ik op deze site: http://www.odd.org.nz/index.html

Wowwwwww!!! Als hij op deze manier met een Strato komt ben ik om!

DvU
14 maart 2012, 21:37
Ben benieuwd naar de kosten, en de kwaliteit. Bij een stootje wil je immer niet dat hij in twee stukken ligt.
Je kan er hele leuke dingen mee doen, dat 3D printen.

Mr. Dynamite
14 maart 2012, 22:25
Op school staat ook een 3D printer, daarmee kunnen we soort schuim/plastic modelletjes maken.
Die 'brandstof' is wel knap duur, dus die gitaar zal ook wel het nodige kosten..

Jilles
14 maart 2012, 22:34
Je zou zo'n holle skeletconstructie in metaal kunnen printen, als een soort van valley-arts 2.0. Maar of het ook klinkt?

Vast wel. :D

pueblo
14 maart 2012, 23:00
wij hebben ook een 3D printer op school, het materiaal is inderdaad vrij duur en vrij broos
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/375510_2323447171716_1415710797_31888442_177458493 9_n.jpg
(9.5cm hoog, 9.5cm diep, vooraan 8.5cm breed, achteraan 10cm) dit kostte me 33euro aan materiaalkosten, en uit dit materiaal wil je echt geen gitaar hebben :p. Maar met metaal 3D printer zal het wel mogelijk zijn, maar dat zal nogal duur zijn

Jilles
14 maart 2012, 23:21
Ja klopt. Maar je hebt niet de bewerkings- en afwerkingskosten van een houten gitaar erbij. Ik denk zelf dat het binnen aanzienlijke tijd 'rendabel' wordt/is om die gitaren te printen. (Maar dan neem ik de nieuwprijs van gibsons als uitgangspunt, dat wel.)

interessander
15 maart 2012, 08:56
Het lijkt me niet echt een fantastisch materiaal voor een gitaar, nog even los van de akoestische eigenschappen.
Maar sterk is het wel, tijdje geleden een SLS prototype geprint wat net niet lekker paste, in plaats van een nieuwe te printen toch maar de dremel er bij gepakt en het viel me op hoe taai het materiaal was. Het is ook nylon natuurlijk, maar vanwege de opbouw had ik het veel brosser verwacht.

G-shock
15 maart 2012, 10:22
Knap werk!!

Nu nog een vleesprinter en het printen wordt dan eindelijk interessant

wietse
15 maart 2012, 13:13
vreemde topictitel, alle gitaren zijn in 3D.

HaroldA
15 maart 2012, 13:40
vreemde topictitel, alle gitaren zijn in 3D.

Nietus :stop:

http://th06.deviantart.net/fs4/150/i/2004/234/0/9/Guitar_Drawing.jpg

frekie
16 maart 2012, 12:18
Ik heb ooit eens iemand langs gehad die een CNC frees had, hij had een meubelmakersbedrijf ofzo. Hij wilde een Les Paul uitfrezen via zo'n digitale file van het internet. Ik heb mijn Jap Tokai LP er eens bijgepakt en hem haarfijn uitgelegd dat het zo simpel nog niet is allemaal ;)

Telecaster body CNC frezen cq. 3D printen zou kunnen, er zijn veel files te vinden op het internet. Er zijn diverse dappere pogingen gedaan om nieuwe materialen en ontwerpen te gebruiken voor de elektrische gitaar, Bond, Steinberger, Catalyst. 99% vd gitaristen wil nou eenmaal een Strat, Tele of LP.

Martijn-w
16 maart 2012, 13:11
Er zijn ook forumleden met een cnc machine. Cocobolo dacht ik. Werkt prima hoor.

Nielsje
16 maart 2012, 13:26
Bij Shapeways kan je in allerlei materialen en vormen printen in 3D.
Overigens hoeft zo'n apparaat nog maar weinig te kosten, kunststof printer kost nog maar 700 euro en het printspul kost geen drol.

interessander
16 maart 2012, 14:10
Bij Shapeways kan je in allerlei materialen en vormen printen in 3D.
Overigens hoeft zo'n apparaat nog maar weinig te kosten, kunststof printer kost nog maar 700 euro en het printspul kost geen drol.

Daar zit nogal wat verschil in he, want een printer van 700 euro zoals een reprap gebruikt een FDM achtige techniek en dat is heel wat anders dan SLS wat shapeways bij het standaard materiaal gebruikt. Het materiaal heeft een andere opbouw en resolutie en dat heeft gevolgen voor de sterkte en de looks.

Nielsje
16 maart 2012, 14:21
oh, ja, daar ben ik me wel van bewust hoor. \
Excuus dat ik de indruk geef dat de apparaten van shapeways van die 700 euri machines zijn, want dat zijn het niet :)

Jeroen_K
17 maart 2012, 00:51
Nietus :stop:

http://th06.deviantart.net/fs4/150/i/2004/234/0/9/Guitar_Drawing.jpg

C'est ne pas un gitaar!

Is het niet handiger (nav het voorbeeld op de website) om dit te lasersnijden? Kan met metaal maar natuurlijk ook met hout.

Pirate
17 maart 2012, 12:41
ze maken wel al protheses van 3d geprint materiaal!

RS-Rik
17 maart 2012, 23:02
Ik denk dat je gewoon positieve mallen uit de 3d printer haalt, daar keramiek o.i.d. omheen bakt en het model door verhitting eruit laat vloeien. Dan heb je een negatieve mal die je vol laat lopen met aluminium en daar is je gitaar.



Dat plastic van de 3d printer is absoluut niet sterk genoeg om een gitaar van te maken.

pueblo
18 maart 2012, 00:20
het materiaal van een 3d printer is niet altijd plastic en het plastic is niet altijd van dezelfde materie, dus ik denk dat het niet zo omslachtig moet :)

interessander
18 maart 2012, 12:24
Een 3d printer is inderdaad maar een verzamelterm voor een aantal verschillende technieken en mogelijke materialen.

Als ik die gitaar zo bekijk dan is dat waarschijnlijk een polyamide oftewel nylon en dat is zeker sterk genoeg. Het leuke van deze techniek is dat je dingen kunt maken die met mallen onmogelijk zijn, zoals de spinnen in deze gitaar die in een keer mee geprint worden, maar ook dingen zoals een kogelgewricht of complete sets tandwielen.