PDA

View Full Version : Locking Nut verhogen?



TheYoungMetalAttack
14 maart 2012, 17:42
Hallo,

Ik heb een Dean ML die een beetje last heeft van fret buzz 3e en 4e/5e fret van de lage E en A.
De nek staat goed en de Floyd Rose staat al redelijk hoog. De fret buzz is niet storend maar omdat ik de floyd rose redelijk hoog heb moeten zetten is de actie op de hoge frets iets te hoog geworden, ongeveer 1 mm te veel.
Ik heb het idee dat de topkam te hoog is, en dat als ik deze zou verhogen en de de brug zou verlagen de actie beter is. Is dit iets wat ik zelf kan doen?

Ik ben best goed met dit soort priegelwerk, maar het verder geen ervaring ofzo. Ik had gelezen dat een stukje dubbelgevouwen aluminiumfolie er tussen goed werkt.
Ik heb een floyd rose, dus een locking nut.

Hoe gaat dit in zn werk? Ik dacht zelf aan; nut's loshalen, floyd rose met een potloodje op zn plaats houden, snaren ontspannen en aan de kant houden, locking nut los schroeven, op maat gemaakt stukje aluminiumfolie er tussen en alles weer netjes op zn plaats draaien.

Goed idee of te riskant?

barno
14 maart 2012, 17:52
Ooit gehoord van truss rod? ...

Een topkam moet normaal zo gesneden zijn dat de snaar enkele tienden van een mm over fret 1 loopt. Meestal is dat wel ok bij een fabrieksgitaar (vaak net iets te hoog).

groovieguitarguus
14 maart 2012, 18:26
Barno, het is een Locking Nut, dus NIET gesneden.

Locking Nut verhogen kan zeker!
Als je het netjes doet geen punt!

TheYoungMetalAttack
14 maart 2012, 18:35
Ooit gehoord van truss rod? ...
.

Ja.. lijkt me logisch dat ik dat al heb geprobeerd.

barno
14 maart 2012, 23:35
Barno, het is een Locking Nut, dus NIET gesneden.


dacht dat het ging om locking na de kam maar soit, blijft eender. imo gaat men nooit de nut verhogen ifv een lagere actie of een fretbuzz probleem.

fretbuzz ligt aan
halshoek
frets (levelled)
hoogte zadel
bow/backbow hals

bij een te lage nut zal je bij een goed afgestelde hals last hebben van buzz op de de eerste fretten, niet op 4 en 5

juz my two cents :)

oigun
15 maart 2012, 08:25
""fret buzz 3e en 4e/5e fret van de lage E en A. ""


Als er geen buzz is bij open snaren heeft het niet zoveel zin de topkam hoger te maken...
Dus ligt het ergens anders aan ofwel de neck staat te plat/bol ofwel de frets zijn niet level. Het kan zijn dat er één fretje iets omhoog gekomen is waarschijnlijk dan de 6de aan de baskant..
Diagnose blijft lastig op een forum.

Kom je er niet uit ga dan even langs een goeie tech.

TheYoungMetalAttack
15 maart 2012, 20:08
Ja zal ik doen. Ik zit er aan te denken om voor een onderhoudsbeurt bij The American Guitarstore in Enschedé langs te gaan.

groovieguitarguus
15 maart 2012, 20:40
Hoi, ik zie dat je in Borne woont... Tussen Almelo en Hengelo?

Dan is Dick Dijkman wellicht een betere optie... Zit in Delden: http://www.dickdijkman-guitardesign.com/pages/contact.html