PDA

View Full Version : Ontwerp rozet



Rizz
14 maart 2012, 09:46
Zoals jullie misschien weten, ben ik op dit moment bezig met een OM. Hoewel de bouw van de verschillende onderdelen niet helemaal in een logische volgorde gaat, ga ik bijna beginnen met m'n rozet.. Deze ga ik thuis maken, om weer wat tijd te besparen op de cursus.

Ik loop een beetje stuk op het ontwerp. Eigenlijk wil ik 'm niet al te wild maken, daar ik de top (curly redwood) vooral wil laten spreken...

Dus.. Zat ik zelf te denken aan een z/w/z ring aan de binnenkant, op 5mm van het klankgat. Daar 5mm tussen en een ring van afwisselend ziricote en esdoorn taartpartjes, afgesloten met een ebben lijntje en z/w lijntjes tussen de partjes.. En dan evt. een z/w/z ring op weer 5 mm.

Bindingen worden esdoorn en het ziricote matched de zij-en achterkanten en het overgrote deel van het kopfineer.

Wat vinden jullie hiervan? Eventuele suggesties zijn meer dan welkom.. (houtsoorten en ontwerp) Ik heb evt. ook nog wat marblewood tot m'n beschikking.. Ook graag rekening houdend met mijn beperkte niveau..

Alvast bedankt!

stijnkenens
14 maart 2012, 10:20
Zowiezo symmetrisch houden, anders klopt er iets niet aan een rozette, vind ik.

En ook enkel natuurlijke houtkleuren gebruiken, niets gekleurd, en als er geen plastiek in de gitaar zit, ook niet gebruiken in de rozette.

Verhoudingsgewijs moet je zien dat een witte lijn in een lichte top altijd overheerst, dus als je zw-w-zw ergens tussen steekt, zou je de zwarte lijn dikker moeten maken.

En eerst testjes maken, gewoon even alle fineertjes even bij elkaar houden, en dan zien of het lukt.


Dit is uiteindelijk de rozette geworden van mijn fleta kopie.
Maar het is wel wat gepuzzel geweest voor ik er op uit kwam.

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/fleta/DSC05881.jpg



s.

Rizz
14 maart 2012, 18:51
Dat is een mooie rozet, stijn! Maar zoiets ligt nog wel even buiten m'n bereik... Er wordt niet voor niets gezegd dat de rozet dé kans voor een bouwer is om z'n vakmanschap te tonen.. Ik heb laatst van de cursusgever gehoord dat ik minder onhandig ben dan ik zelf denk, maar ik moet nog een hoop leren!

Je tips zijn iig ter harte genomen en ik ga vna even lekker aan de tekentafel zitten..

crazycow
20 maart 2012, 18:39
Ziet er heel mooi uit. Maar nou moet er nog een rozet van gemaakt worden, dus blokjes in verstek aan elkaar. Ik ben heel benieuwd hoe je dat uitmeet en zaagt (het moet wel mooi vloeiend op elkaar aansluiten neem ik aan) en ook hoe het geworden is.......

Momenteel gebruik ik zelf nog prefab rozetten maar ik wil op termijn wel m'n eigen rozetten gaan maken. Overigens heb ik zelf niks tegen gekleurd hout, alhoewel ik weet dat het na een tijdje kan gaan vervagen afhankelijk van de kleur. Vraag me dan ook altijd af hoe het zit met zwart gekleurd hout, aangezien vrijwel niemand ebben gebruikt voor purfling.....

Mattia
20 maart 2012, 23:09
Ik vind 't persoonlijk veelst de 'druk' klinken. En hoe mooi de rozet van stijn ook is vind ik 'm ook absoluut niet passen bij een curly redwood top met ziricote zij/achterbladen. Ik zou het hout moeten zien om echt te kunnen oordelen, maar het klinkt allemaal wel erg 'wild': EN curly redwood (rood, flame), EN Ziricote (bruin/zwart/groenig, streperig en druk), EN (gevlamd?) esdoorn (geel, andere flame). Druk!

Wat voor purfling schema gebruik je rond de gitaar zelf? Wel of geen abalone erbij?

Je kan ook 'gewoon' overwegen om een simpele single-ring houten rosette (ziricote), beetje haaks, erin te zetten, met daaromheen zwz/zwz (dubbel layer of enkel, aan jouw de beslissing). Beste tip daarvoor: eerst de houten ring inleggen, dan een gleuf voor de purfling frezen, niet in een keer alles precies proberen te passen. Simpel voorbeeld van mijn hand, wel beetje 'bling' maar niet heel complex:

http://mvalente.home.xs4all.nl/guitarpics6/ban/Ban11.jpg

Of je gaat richting minimalisme, als het tophout toch als zo druk is: binding van het klankgat zelf, en niks anders.

Rizz
21 maart 2012, 07:33
Ik vind 't persoonlijk veelst de 'druk' klinken. En hoe mooi de rozet van stijn ook is vind ik 'm ook absoluut niet passen bij een curly redwood top met ziricote zij/achterbladen. Ik zou het hout moeten zien om echt te kunnen oordelen, maar het klinkt allemaal wel erg 'wild': EN curly redwood (rood, flame), EN Ziricote (bruin/zwart/groenig, streperig en druk), EN (gevlamd?) esdoorn (geel, andere flame). Druk!

Wat voor purfling schema gebruik je rond de gitaar zelf? Wel of geen abalone erbij?

Of je gaat richting minimalisme, als het tophout toch als zo druk is: binding van het klankgat zelf, en niks anders.

Geen abalone, Bindingen worden esdoorn met op het bovenblad z/w/z en achter z/w.. Het ziricote is over van het achterblad. Ik zat er zelf ook al over te twijfelen, heb intussen een ontwerp gemaakt, maar dit is sws te druk en veel te groot.. Dat heeft me wel doen besluiten om het kleiner en idd minimalistischer te doen. Een enkele ring ziricote had ik ook al aan gedacht..

Ik heb op de DGBM een te gek ontwerp gezien op de akoestische afvalhoutgitaar (1 van mijn favorieten iig) van iemand naar ik dacht uit rotterdam. Deze had een open rozet uit een enkele strook hout. Deze blijft maar in m'n hoofd rondspoken, maar ik weet niet of ik het visgraatmotief van de top wil doorbreken.

Bedankt iig voor de tips...

Mattia
21 maart 2012, 07:50
Even kleine tip mbt purflings: IMO binnenste rand nooit wit of maple. Altijd zwart. Maple als 'afgrenzing' kan, als het niet perfect aansluit, onregelmatig en rommelig lijken. Liever toch een heel dun, zwart lijntje er langs als demarcatie.

Probeer het even uit op een stukje restant. Met lijm.

Rizz
21 maart 2012, 07:55
Dan ben ik toch blij dat ik niet gehinderd ben door veel ervaring.. :) Heb de skunkstripe en het kopfineer ook met z/w afgewerkt en dat ziet er erg strak uit! Dat zijn overigens wel rechte lijnen, kan me wel voorstellen dat dat anders wordt als je het gaat buigen..

Rizz
21 maart 2012, 14:12
Nou je tips zijn aangekomen mattia!

Heb er nog 's over nagedacht en het grof uitgetekend, maar het wordt ws een smalle ring van alleen ziricote, met aan de buiten- en binnenkant en streepje ebben en om het e.e.a. toch te doorbreken, twee kleine partjes ws esdoorn (ong. 15mm breed) in een rechte lijn van elkaar, 1 rechtsboven en 1 linksonder, gescheiden van het ziricote met ook weer een ebben lijntje.. Eenvoudig, elegant en genoeg om geen afbreuk te doen aan het bovenblad..