PDA

View Full Version : 'Stil/Clean' spelen



flamed28
13 maart 2012, 20:30
Ik las een tijdje geleden een interview met (mijn sindsdien favoriete gitarist, kende hem daarvoor niet) Paul Gilbert in het magazine 'Gitarist'.
Hij had het over dat hij altijd zo 'clean' mogelijk probeerde te spelen.
Ik had er zelf nooit zo opgelet tot toen, en bij een cleane sound lukt t wel redelijk, maar als ik er (aardig) wat distortion overheen gooi, wil t bij mij nog wel ns wat warrig klinken (bijgeluiden enzo)

Mijn vraag,
Hebben jullie tips, oefeningen of technieken waardoor je ook met distortion 'clean' kan spelen?

Alvast bedankt,

Stephan

pimmetje
13 maart 2012, 20:45
Tempo weer ff terugschroeven op wat je probeert te spelen en goed leren dempen.

Terminus
13 maart 2012, 20:47
Tempo weer ff terugschroeven op wat je probeert te spelen en goed leren dempen.

Dat is alles wat er te leren valt, verder gewoon oefenen

flamed28
13 maart 2012, 20:58
En dempen is gewoon met je palm en misschien delen/vingers van je linkerhand?
Nog een klein off topic vraagje (misschien een klein beetje niet)
Ik deed raken altijd door mn duim over de snaren heen te leggen tot aan de snaar die ik wilde spelen, maar ik zie gitaristen dat nooit doen en toch t rake-geluid krijgen, doen die dat met de palm van hun rechterhand ofzo?

pimmetje
14 maart 2012, 07:49
En dempen is gewoon met je palm en misschien delen/vingers van je linkerhand?
Hogere snaren dempen met de vingers van je hals-hand, lagere met je duim en/of muis van je slaghand.
Iedereen heeft er denk ik wel een IETS andere truc voor... afhankelijk van hoe je je hand en duim laat staan...

Wat ook helpt, is het verkleinen van je slagbeweging. Dan is er immers minder kans dat je nog een andere snaar raakt. Helpt direct ook voor je snelheid.


Nog een klein off topic vraagje (misschien een klein beetje niet)
Ik deed raken altijd door mn duim over de snaren heen te leggen tot aan de snaar die ik wilde spelen, maar ik zie gitaristen dat nooit doen en toch t rake-geluid krijgen, doen die dat met de palm van hun rechterhand ofzo?
Zelf gebruik ik voor het dempen bij een rake eerder een vinger van de slaghand. Eventueel als extra zekerheidje nog wat geholpen door palm-mute.

terrasbeest
14 maart 2012, 09:44
Oefen met een akoestische.
Distortion word vaak misbruikt om een gebrekkige techniek te verhullen.

'Iets andere stijl' dan Paul Gilbert,voorbeeld dat clean čn snel kan :

http://www.youtube.com/watch?v=gZey9fRiH4w&feature=fvst

Terminus
14 maart 2012, 13:12
Oefen met een akoestische.
Distortion word vaak misbruikt om een gebrekkige techniek te verhullen.

'Iets andere stijl' dan Paul Gilbert,voorbeeld dat clean čn snel kan :

http://www.youtube.com/watch?v=gZey9fRiH4w&feature=fvst

Heb je de openingspost wel gelezen eigenlijk?

terrasbeest
14 maart 2012, 16:07
Ik heb zelfs het interview gelezen.

Terminus
14 maart 2012, 17:52
Waarom kom je dan met de suggestie zonder distortion te spelen, terwijl hij in de openingspost zegt dat clean spelen het probleem niet is? Er is een verschil tussen clean spelen (techniek) en met een clean geluid spelen. Op een akoestische gitaar heb je, net als bij een cleane elektrische gitaar, minder bijgeluiden dan bij distortion. Dat is ook waar Paul Gilbert heeft zelf aardig wat nummers gemaakt waar hij clean of op een acoustische gitaar de sterren van de hemel speelt, maar het gaat hier over distortion zonder bijgeluiden.

Clean oefenen is geen slecht advies, daar niet van, maar naar mijn mening is het handig om te oefenen zoals het uiteindelijk zal klinken, zodat je dat geluid kan verbeteren.

barno
14 maart 2012, 18:02
ik vind nochtans dat terrasbeest een punt heeft. Sloppiness is vaak een gevolg van steeds met distortion spelen. Als je snelle runs op een acoustische gitaar leert spelen, zal je vanzelf accurater gaan spelen, want anders klinkt het helemaal niet.

Harald
14 maart 2012, 18:15
Op een akoestische is legato een stuk lastiger. Je moet meer aanslaan. Op een elektrische met veel gain hoef je eigenlijk nauwelijks iets aan te slaan. Maar dan is dempen weer extreem belangrijk. En dat wordt met meer gain ook duidelijker hoorbaar. Hoe je het beste oefent hangt dus sterk van de partij af. Dempen is de belangrijkste factor voor TS. Het andere punt is het vermijden van onnodig geschuif, en het correct optillen van vingers. Op dat gebied vermoed ik dat de klassieke gitaristen nog de meeste harde training hebben verzonnen.

flamed28
14 maart 2012, 19:37
Ja, dát is dus het punt.

Even een voorbeeld, eeehm...
Om effe bij Gilbert te blijven.
In Daddy, Brother, Lover, Little Boy - Mr. Big zit een loopje voordat ze de desbetreffende zin zingen.
Linkje: http://www.youtube.com/watch?v=3A-2D5AkE3I

Als ik dat loopje clean speel, klinkt t zeg maar clean.
Als ik de gain een beetje opdraai (beetje een blues-rock niveau), klinkt t clean maar al wat minder.
Gain gewoon rond 8, begin ik al bijgeluiden te horen.

(Op beide variaties trouwens)

terrasbeest
14 maart 2012, 19:49
ik vind nochtans dat terrasbeest een punt heeft. Sloppiness is vaak een gevolg van steeds met distortion spelen. Als je snelle runs op een acoustische gitaar leert spelen, zal je vanzelf accurater gaan spelen, want anders klinkt het helemaal niet.

Ik heb het niet met zoveel woorden willen zeggen, maar daar komt het in zeer veel gevallen idd op neer.Ik speel nooit ( meer) met distortion, omdat het niet past bij wat ik speel.
Twee jaar terug had ik , nogal impulsief, een nylonsnarige gekocht.Dat is een wel zeer ontnuchterende ervaring geweest.( wat Harald zegt )

allochthomas
14 maart 2012, 19:53
Ik oefen nu alleen maar onversterkt of met een cleane sound als ik me echt puur op techniek concentreer. Wat wel nog eens tricky is met redelijk wat gain spelen is voorkomen dat je andere open snaren mee gaan trillen tijdens snelle passages

Harald
15 maart 2012, 09:47
Bij klassiek krijg je twee problemen. Het gepiep als je over snaren schuift, en ongewenste resonanties, waardoor tonen door kunnen klinken. Dempen en nette vingerzetting is dan echt essentieel. Speel je met veel gain, dan heb je daar ook al snel mee te maken. Speel je clean is de kunst juist om alles goed te articuleren. Legato of alles aanslaan hebben gewoon allebei hun eigen valkuilen. En op elektrische gitaar heb je ook genoeg gitaristen die juist wel heel veel aanslaan.

el loco
15 maart 2012, 20:06
Met veel gain moet je inderdaad leren omgaan: het kan misschien wat gebrekkige techniek verbloemen, maar het kan ook een gebrekkige techniek juist blootleggen! Ik kan me niet herinneren dat ik er specifiek op geoefend heb ofzo, denk dat je het gewoon veel moet doen (zoals zo vaak met gitaarspelen...)

2e rocker
18 maart 2012, 22:47
Wat ik merk bij sweepen, en wat volgens mij ook hier het geval is, is dat door de hoge hoeveelheid gain de kleine foutjes als snaren door elkaar laten klinken etc. versterkt worden. bij een cleane sound vallen deze foutjes niet erg op, maar ze zijn er wel! Let er maar op. Als tip zou ik geven: oefen zeer langzaam met metronoom op 80 bpm en dan gewoon op volle gain langzaam noot voor noot, als het moet met een pauze van een seconde tussen de noten, de riff spelen. De eerste keren lijkt het onzinnig en heel langzaam, maar een 3 dagen merk je verschil. Ook heel erg belangrijk: zet je vingers in een hoek van 90 graden op de toets. Het is goed voor je techniek en verzekerd je dat je door schuiven niet per ongeluk de snaar eronder raakt

Brewskie
18 maart 2012, 23:27
Ik deed raken altijd door mn duim over de snaren heen te leggen tot aan de snaar die ik wilde spelen, maar ik zie gitaristen dat nooit doen en toch t rake-geluid krijgen, doen die dat met de palm van hun rechterhand ofzo?

Volgens mij heeft niemand tot dusver gereageerd op de vraag over de raking. Ik demp bij het 'raken' met de handpalm.

Ik heb het geleerd in een SRV-lesson van Stevie Snacks.


http://www.youtube.com/watch?v=2VqXo3inORs&feature=player_embedded

barno
18 maart 2012, 23:46
Volgens mij heeft niemand tot dusver gereageerd op de vraag over de raking. Ik demp bij het 'raken' met de handpalm.

Ik heb het geleerd in een SRV-lesson van Stevie Snacks.


ja, maar bij raking gaat het over half gedempte snaren hoorbaar maken. is eigenlijk bedoelde sloppiness maar met veel distortion werkt dat niet.

terrasbeest
19 maart 2012, 01:01
Ik denk nog steeds dat je eerst 'zuiver' moet kunnen spelen als je niet wil dat je verkeerde/slechte techniek benadrukt/versterkt wordt als je met gain gaat spelen. Ik ben het er wel mee eens dat je ook moet oefenen wat je čcht gaat spelen. Je kan niet een ' beetje' aan je techniek werken.

flamed28
19 maart 2012, 18:44
Bedankt Brewskie ;)
Ik zal voortaan ook extra gaan opletten als ik clean speel, ik zei wel dat t dan goed klonk, maar misschien als ik goed luister komen er dan ook foutjes naar boven die ik meestal pas duidelijk hoor wanneer ik de gain (bijna) volgooi.
Bedankt voor de tips allemaal :)

Jeez, hij is wel langdradig zeg :) (guy in het filmpje)