PDA

View Full Version : chorus



werchterrulez
7 juni 2003, 19:23
Ik zoek een mooi choruspedaaltje.

Ik vroeg me af wat het verschil is tussen de Boss Chorus en de Boss Chorus ensemble.

Heeft iemand nog andere tips bij het kopen van een choruspedaaltje (b.v. die van Marshall), laat het me maar effe weten.

Danke

kokteejl
7 juni 2003, 19:29
hey op http://www.bossus.com/ kan je soundsamples horen

BLOK182
7 juni 2003, 20:38
misschien is een Electro-Harmonix Small Clone wat? Ziet er wel cool uit, en Electro Harmonix spul klinkt meestal heel leuk. En tis weer eens wat anders dat de Boss-cliché he? Ben zelf ook wel in zo'n Small Clone geinteresseerd, even als in de Electric Misstress. Iemand ervaring hiermee?

Metoshade
7 juni 2003, 22:09
De effecten van Electro Harmonix klinken wel erg mooi, maar ik loop altijd tegen het volume verschil aan als ik ze voor mijn versterker gooi. Het is net of de pedalen toon en volume (signaal) zuigen, ook als ze niet zijn ingeschakeld (geen true bypass dus...) Dit is ook de reden waarom ik mijn Small Stone heb weggedaan. Ik vond het effect mooi, maar het signaal verlies was gewoon te storend... :cry:

B108
7 juni 2003, 22:40
Ik heb een Marshall Supervibe.
k heb m okazie gekocht voor 25 euro, maar nieuw is hij ook niet zo duur en hij klinkt leuk voor solo's,...

Robbert
8 juni 2003, 04:02
Small stone is eigenlijk een phaser, maar op lage instelling klinkt het als een chorus. Erg lekker, heb er ook één maar moet nog even omgebouwd worden.

Verder..

De bekende CE-1 van Boss. Erg lekker, maar met een enkele draaiknop voor de chorus erg eenvoudig. Wel een tweetal knoppen voor de vibrato, maar daar ben ik niet kapot van.
Lekker pedaal, maar geen 175 Euro waard.

DC-2, vier drukknopjes. Van lichte tot heavy chorus. Mist de bas toch wel; erg jammer. Wel lekkere chorus, maar zonder die bas, zonde.

DC-3, voorganger van de CE-5. Vrij milde chorus, lekker in te stellen. Als enige uit de Boss chorus serie digitaal.

CE-5; best wel een lekkere chorus. Klinkt niet echt warm, maar wel goed in te stellen. Je kan het hoge of lage frequentiegebied accentueren. Zeker niet slecht!

Dan heb ik ook een Ibanez CS-505. Deze is hot! Slechts twee draaiknopjes maar da's ook voldoende. Geen echte vette chorus, maar, zoals ik graag wil, zeker aanwezig. Snoept niet al te veel bas weg. Vreet echter wel batterijen. Moeilijk te vinden tenzij je voor de Maxon reissue gaat.

Dussss.. conclusie.

Tja. Net wat je zoekt. Zoek je een erg aanwezige vette chorus, denk ik niet dat je een van de bovenstaande moet hebben.
Wil je een simpele, goede chorus: Ibanez/Maxon CS-505 of de Boss DC-2.
Betaalbaarder: DC-3 of CE-5.

Overigens schijnen de CE-2 van Boss en de Ibanez BC9 (dubbele chorus) ook erg leuk te zijn!

dml
8 juni 2003, 09:54
Ook erg mooi: Boss CE-20. Wel wat duurder maar klinkt erg goed.

Speeddemon
8 juni 2003, 14:40
Ik heb een CH-1 Superchorus gehad, verkocht en voor hetzelfde geld een ouwe CE-2 i.z.g.st. gevonden (incl. doosje) en die klinkt stukken karaktervoller.
Ik heb me laten vertellen dat de CE-2 niet eens onderdoet voor de Fulltone ChoralFlange, die 10x zo duur is...

Hij is alleen niet stereo, maar wel thick tone and shimmering!

Nicci
8 juni 2003, 20:19
Ik heb jaren op de CE5 gespeeld. Mooie chorus. Komt het beste uit de verf als je hem stereo gebruikt. Toch ben ik pas overgeschakeld op een CE2. Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste. Ik heb me laten vertellen dat hij analoog is en dat zou goed kunnen. De CE5 klinkt blikkeriger dan de CE2. Altijd lastig om geluid uit te leggen, maar de CE2 'versmelt' met het gitaargeluid en de CE5 legt er een laagje bovenop. Persoonlijk vind ik de CE2 mooier. Ik heb hem pas nog voor 5 tientjes kunnen kopen . . . .

Speeddemon
8 juni 2003, 21:30
Ik had hem voor 4,5 tientje... :razz: 8-)

Maar idd, hij klinkt allesbehalve blikkerig en ik heb ergens anders al eens gezegd dat een CE-2 je geluid "enhanced" ipv verandert.

Jeee
8 juni 2003, 22:15
Ik heb een Marshall Supervibe.
k heb m okazie gekocht voor 25 euro, maar nieuw is hij ook niet zo duur en hij klinkt leuk voor solo's,...

ik heb hem ook, nieuw gekocht voor 75 euro ... :evil:
klinkt echt heel goed, heel "organisch" of hoe heet dat dan?

en hij is "passive bypass", zoals ze dat bij marshall noemen. of dat nu echt true bypass is laat ik in het midden, maar ik hoor in elk geval nauwelijks een verschil. bij pakweg die boss-pedalen is dat wel wat anders.

Speeddemon
9 juni 2003, 00:34
en hij is "passive bypass", zoals ze dat bij marshall noemen. of dat nu echt true bypass is laat ik in het midden, maar ik hoor in elk geval nauwelijks een verschil. bij pakweg die boss-pedalen is dat wel wat anders.
dan is jouw ervaring anders dan de mijne. Boss pedalen hebben over het algemeen een zeer goeie FET bypass.

Jeee
9 juni 2003, 10:02
dan is jouw ervaring anders dan de mijne. Boss pedalen hebben over het algemeen een zeer goeie FET bypass.


ja, maar je blijft duidelijk een verschil horen.

Nicci
9 juni 2003, 10:38
Ik zie dat enkelen denken dat de complete CE serie van Boss analoog is. Volgens mij is dit niet zo. Ik heb jaren op de CE5 gespeeld en ik betwijfel ten zeerste of hij analoog is. De CE20 sowieso niet.

Robbert
9 juni 2003, 11:35
Nicci, volgens mij zijn de chorussen van Boss wél analoog. Op de Digital Dimension na. Er staat mij bij dat er eens op Alt.Guitar.Effects een soortgelijke discussie was.

ff checke...

http://groups.google.nl/groups?hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=ce-5+analog&sa=N&tab=wg&lr=
Check ff het bericht van Kate Ebneter, zij is de Boss guru uit de VS.

Nicci
9 juni 2003, 12:32
ik zou ernaast kunnen zitten. het verschil tussen mijn JC120 en de CE5 is echter zo groot, dat ik het betwijfel dat de laatste ook analoog is.

Nicci
9 juni 2003, 12:33
ik zou ernaast kunnen zitten. het verschil tussen mijn JC120 en de CE5 is echter zo groot, dat ik het betwijfel dat de laatste ook analoog is.

Negative K3 fan
9 juni 2003, 13:04
de CH-1 en CE5 zijn echt wel digitaal.

Nicci
9 juni 2003, 13:06
de CH-1 en CE5 zijn echt wel digitaal.

want . . . . . . .

Negative K3 fan
9 juni 2003, 13:07
maak ze open: zitten chipjes in! en verder heb ik het ook nog ergens gelezen. die oudere ce's waren de laatste analogen van boss.

Nicci
9 juni 2003, 13:09
ik mijn CE2 ook open gemaakt, maar niets dat erop wijst dat hij analoog is. printplaatje met van alles erop.

Robbert
9 juni 2003, 13:27
Een pedaal kan alleen digitaal zijn, als er een A/D converter inzit...

Die zitten er dus niet in bij de genoemde pedalen. WEL uiteraard in de andere dan de stompbox pedalen.

Bij de Jazzchorus zit een CE-1 ingebouwd. Maar dat kan ook een CE-2 zijn. Hoe dan ook, echt analoog!

Nicci
9 juni 2003, 13:32
Een pedaal kan alleen digitaal zijn, als er een A/D converter inzit...



en de CE5? ik raak zo langzamerhand nieuwsgierig . . . .

Bates15
9 juni 2003, 13:50
Chipje? Dat is dus uiterlijk. Wat de chip intern doet kan je van buiten niet zien. Kan ook een opamp zijn, of wat anders.....

Speeddemon
9 juni 2003, 22:10
ik mijn CE2 ook open gemaakt, maar niets dat erop wijst dat hij analoog is. printplaatje met van alles erop.

nee, je zegt het verkeerd;
niets wijst erop dat ie digitaal is.

Bijna alle analoge pedalen hebben wel een printplaat (ofwel PCB).

trouwens, ik sluit me aan bij Robbert, alle ECHTE digitale pedalen van Boss dragen ook het bijvoegsel "Digital" (Digital Metalizer, Digital Dimension, Digital Delay, etc. etc.)

Dirk_Hendrik
10 juni 2003, 09:00
Ik weet het niet zeker maar:
Analoge chorusses werkten met emmertjestgeheugenchips. Die werden gemaakt door Panasonic en die zijn daar eind 1999 mee gestopt. Of Boss heeft nog een enorme voorraad liggen of ze hebben een alternatief. Daar Boss een Japans multinational bedrijf is (Just In Time management dus) kan ik me niet voorstellen dat ze nog pakhuizen met chips hebben. Als ze een alternatief hebben vermoed ik dat dat digitaal is. Analoge alternatieven zijn er eenvoudigweg niet meer...

Dat er chips of een printplaatje inzitten zegt niets over digitaal of analoog. Sterker nog, ik heb nog nooit een choruspedaal gezien zonder chips en loof een grote sigaar uit voor de eerste die mij zo'n pedaal laat zien. ;-)

Nicci
10 juni 2003, 16:51
Hoe we het ook wenden of keren: mijn ce2 klinkt mooier dan de CE5 die ik had.

Speeddemon
10 juni 2003, 17:20
Hoe we het ook wenden of keren: mijn ce2 klinkt mooier dan de CE5 die ik had.
Ik heb de CE-5 nog niet bespeeld, maar mijn CE-2 klinkt wel stukken beter dan een CH-1.