PDA

View Full Version : Hayden Mofo Buizen



Exi
12 maart 2012, 20:48
Ik heb wat vragen over de Hayden Mofo 15W Combo.
(1 kanaal, "Class A", met mastervolume en een regelbare boost (mofo control), Brits geluid)

Ik heb deze versterker laatst voor een aardig prijsje op de kop kunnen tikken.
Hij kwam met een Chinese Eminence speaker die ik inmiddels vervangen heb door een Eminence Private Jack (tone is vergelijkbaar met een Greenback).
Dit is al een hele verbetering en hij cruncht heerlijk, maar ik heb nog steeds last van een fizzy geluid als ik de presence en treble verder open wil draaien.

Het hoog in deze versterker is dus niet echt mooi, dat is vooral te merken bij het cleane geluid en als ik de (mofo)gain verder wil opendraaien.
Ik verwacht uiteraard geen Fender "belletjes hoog" of een superstrak Metal-geluid, maar ik voel dat er verbetering in zit.
Het geluid van de versterker mag wat mij betreft wat warmer en ronder, maar niet donkerder.

Zou een buizenwissel hierbij kunnen helpen?

Ik heb de versterker al even open gehad en dit zit erin:

pre-amp:
V1 JJ ECC83S
V2 JJ ECC83S
V3 Ruby 12au7 (???) (voor meer info zie ook: hier (http://forum.orangeamps.com/viewtopic.php?f=2&t=41930))

Poweramp:
2x Ruby EL84C

Over de Ruby buisjes is niet veel te vinden. Het schijnt een bedrijf te zijn die random buizen inkoopt en ze herlabelt.
EL84C zijn waarschijnlijk Chinese eindbuizen.
Ik ben van plan om deze te vervangen door JJ EL84 buizen.

Over de 12au7 buis ben ik nog niet helemaal uit. Ik neem aan dat dit de fasedraaier is. Volgens het topic op Orangeamps.com (zie link hierboven) is deze buis uit te wisselen met andere 12..7 buizen.
Als ik deze bijvoorbeeld uitwissel met een 12at7, wat zou dan het effect zijn op de versterker? Meer/minder headroom? Andere klank?
De V1 en V2 buizen hoeven wat mij betreft niet vervangen te worden, of zijn hier ook betere alternatieven voor om het geluid te vinden dat ik zoek?

Zoals je ziet heb ik nogal wat vragen, ik ben ook redelijk nieuw met deze materie, dus deel je inzicht, dat zal ik erg op prijs stellen:)

muziekschuur
12 maart 2012, 20:53
Ik vraag me af of er gewoon niet een te lichte voeding in zit... Veel van die buizenversterkers klinken net niet lekker en de grotere broertjes klinken dan weer wel en het enige verschil is dan vaak de voeding.

tommus42
12 maart 2012, 21:11
Heb je er een schema van? 12AU7 is volgens mij een ecc82, heeft weinig gain.

Exi
12 maart 2012, 21:17
Ik heb helaas geen schema kunnen vinden. 12au7 is inderdaad een lage gain buis, dus ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik die vervang door een ander type.
Een te lichte voeding, klinkt wel aannemelijk. Daar is kosteneffectief zeker weinig aan te doen?

tommus42
12 maart 2012, 21:59
Ik denk niet dat het fizzy geluid van de voeding komt. Als je hem openschroeft kun je zien of er brightcaps inzitten, kun je eventueel schakelbaar maken.

Exi
14 maart 2012, 15:42
Ik heb even met een maat overlegd die wat meer ervaring heeft met buizen.
Ik heb de versterker ook even laten horen. Hij vond de versterker vooral erg donker klinken en inderdaad fizzy.
Hij heeft me Tung Sol 12ax7 buisjes aangeraden om de versterker wat opener en ronder te laten klinken.
Voor de fasedraaier raadt hij me aan om gewoon 12au7's te houden en te gaan experimenteren

Ik heb meteen maar even een bestelling gedaan bij Tonefactory voor de eindbuizen en de Tung Sols en twee verschillende 12au7's (Tung Sol en JJ). Ik ben benieuwd.

Even kijken of ik een mic kan regelen om het verschil in geluid op te nemen. Handig voor mezelf en misschien ook interessant voor jullie :)

Exi
15 maart 2012, 18:54
De buizen waren vandaag binnengekomen. De JJ 12au7 was voorlopig niet leverbaar, dus die heb ik geannuleerd, zodat ze de buizen meteen konden verzenden. Ik heb nu dus alleen een Tung Sol 12au7.

Resultaat na de wissel:
Een veel beter hoog, de fizzyness is een heel stuk minder geworden en ik kreeg er een nettere clean voor terug.
De versterker klinkt helderder / strakker / moderner. High gain klinkt véél beter.
Nadeel is dat de versterker nu heel wat sterieler klinkt, maar misschien moet ik er nog even aan wennen.
Misschien zet ik de JJ ECC83S terug in één van de pre-amp posities om het weer iets op te warmen en ik ga even kijken wat het verschil is tussen de twee 12au7 buisjes.

Ik heb helaas geen tijd voor opnames, maar een buizenwissel maakt echt wel een hoorbaar verschil. (Al kost het een paar centen):ok:

EDIT: Ik heb nu de Tung Sol in V2 weer vervangen door een JJ. Nu klinkt het helemaal perfect met de Tung Sol in V1 en JJ in V2. Best of both worlds.:lovelove: