PDA

View Full Version : Snaren vervangen - hoe vaak?



soup
12 maart 2012, 20:31
Toen ik mijn Seagull heb gekocht heb ik onmiddellijk de snaren vervangen maar ondertussen zijn we 1,5 jaar verder dus misschien zou ik ze best vervangen. Ik speel er ongeveer een uurtje op per dag maar ze zien er nog erg goed uit en klinken nog mooi dus misschien is het onnodig?


Dus hoe vaak vervangen jullie je snaren, bij een elektrische doe ik het 'regelmatig' maar ik ga er van uit dat deze snaren langer meegaan.

Mr.Fingers
12 maart 2012, 21:22
Is geen regel voor. Op mijn D35 liggen snaren van 1998, en dat klinkt goed (in mijn oren)

VLP
12 maart 2012, 21:46
Ik had ooit een leraar en hij vervangde zijn snaren soms na een week als hij veel had gespeeld. Op een akoestische gitaar.

Ikzelf na 4-5maand en ik speel elke dag een uurtje. (elektrische gitaar)

vederlicht
12 maart 2012, 21:47
Ik treed niet op, maar oefen vrijwel dagelijks en vervang mijn snaren gemiddeld eens in de 3 maanden (alleen Elixir doe ik langer mee).
Het komt voor dat ik de snaren nog redelijk vind klinken maar merk toch een groot verschil als de nieuwe snaren erop zitten, veeeel beter!
Vederlicht♫

Merelvh
12 maart 2012, 21:49
Om de 1,5 maand!

Freeqi
12 maart 2012, 22:07
mmm, voor dat hout met die mensuur 1256,43 uur ... ;-)

gebruik je 5 zintuigen zou ik zeggen ...

Flipkoos
12 maart 2012, 22:08
Bij intensief gebruik een maand? Gecoate snaren iets langer, niet gecoate snaren iets korter Maar ik speel nogal afwisselend op mijn akoestische gitaren, dus het is wat verspreid. Ik vind het ook gewoon leuk werk...versnaren... :-)

Off-topic: Tip voor wie niet van gecoate snaren houdt: Newtone Masterclass Double Wound. Klinken super en gaan bijna net zo lang mee. (zijn ook bijna net zo duur haha..)

vederlicht
12 maart 2012, 22:19
He, Flipkoos! Jij woont toevallig niet in de buurt van Lochem want dan heb ik wel wat "versnarenklusjes" voor je. Ik heb er zo de pest aan.....!!!
Vederlicht♫

Flipkoos
12 maart 2012, 22:44
Is maar 150km joh...
:soinnocent:

Muzieknono
13 maart 2012, 09:38
Ook hier heb je mensen die hun gezonde verstand gebruiken zoals mr. Fingers en echte freaks, ik vervang ze op mijn nylon als ik het ga horen of wanneer er een aantal na elkaar zijn gebroken, en bij mijn staalsnarige als de klank achteruit zou gaan of wanneer ik merk dat ze stroef en dof worden.
Wat ik bij een nieuwe gitaar altijd heb gedaan is meteen nieuwe snaren er op en dan kan ik toch een héééééééle poos voort hoor.
Bij mijn nylon breken regelmatig de A en de D snaar, dus die vervang ik dan tussendoor.
Veel succes.
Mvgr. Dirk Jan :B

Rizz
13 maart 2012, 10:00
Nylon: eens in de drie weken, want die gaan echt snel achteruit, vind ik dan, ik hou gewoon van die lekkere knisper met nylon snaren...

Staal: zolang ze niet dof gaan klinken, vind ik het goed.. Speel nu met d'addario EXP .011 fb en die bevallen erg goed, spelen lekker en klinken echt super! Wat me vooral opvalt, is dat ze spelen als .012's, zijn veel stabieler als bijv d'addario EJ26.. Deze zitten er nu dik 2 maanden op, maar dat halen ongecoate snaren bij mij meestal niet, hooguit als ik te lui ben en vergeet te bestellen....

zoon van Piet
13 maart 2012, 10:08
Ik mis nog een argumentje in deze discussie: zweetklauwen!
Ikzelf ben gezegend met warme droge handen ( aldus mn vriendin). Mijn snaren gaan lang mee, op mn gibson durf ik ze gerust een jaar te laten zitten. Op een minder goede gitaar vervang ik de snaren eerder, trouwens.
Maar ik ken een paar jongens die van die zweterige jatten hebben. Als die aan mijn gitaar gezeten hebben,kan ik de snaren eigenlijk meteen vervangen, omdat het een plakkerige roestende zooi wordt. Zweet corrodeert als de ziekte. Vreemd genoeg zijn enkele van de beste gitaristen die ik ken juist voorzien van zulke zweetklauwen.

Rizz
13 maart 2012, 10:14
Ik mis nog een argumentje in deze discussie: zweetklauwen!
Ikzelf ben gezegend met warme droge handen ( aldus mn vriendin). Mijn snaren gaan lang mee, op mn gibson durf ik ze gerust een jaar te laten zitten. Op een minder goede gitaar vervang ik de snaren eerder, trouwens.
Maar ik ken een paar jongens die van die zweterige jatten hebben. Als die aan mijn gitaar gezeten hebben,kan ik de snaren eigenlijk meteen vervangen, omdat het een plakkerige roestende zooi wordt. Zweet corrodeert als de ziekte. Vreemd genoeg zijn enkele van de beste gitaristen die ik ken juist voorzien van zulke zweetklauwen.

Helemaal gelijk! Heb een leerling waar het zweet letterlijk uit haar handen gutst! Zelfs gecoate snaren gaan er snel aan. Heb 'r wel geadviseerd om iedere keer na het spelen alles droog te maken, maar dat verzuimt ze nog steeds, dus gaan die snaren ook een stuk harder!

Riny
13 maart 2012, 10:48
vervangen?

Zoals als eerder door iemand aangegeven, gebruik je zintuiglijke waarnemingen.

Eko
13 maart 2012, 14:50
Ik ken van die handen , die zweten. Ik heb ze zelf. De gecoate snaren gaan ca 4-5 weken mee. Snaren zonder coating ongeveer een paar uur. Of 1 gig. Aan het eind van het optreden staat de roest er al op!

soup
13 maart 2012, 15:43
vervangen?

Zoals als eerder door iemand aangegeven, gebruik je zintuiglijke waarnemingen.

Ik stel de vraag omdat ik anders heel lang met hetzelfde setje snaren kan blijven spelen, ik snap best dat je gewoon even moet kijken naar de huidige staat en hoe ze klinken. Maar mijn snaren zien er altijd heel goed uit dus kan ik daar niet echt iets op aanmerken. Enkel vind ik ze soms niet mooi klinken maar de andere keer weer wel en dat hangt ook van je gehoor af op dat specifieke moment.

Ik heb zo al eens 6 maanden lang met hetzelfde setje snaren op mijn elektrische gitaar gespeeld en ik las toen in een topic dat veel mensen al om de 2 weken hun snaren vervangen.

Rizz
13 maart 2012, 15:53
Luister vooral eens naar het verschil als je je snaren hebt vervangen... Dat geeft vaak al aan dat je misschien vaker moet vervangen.. Dat is voor mij vooral de motivatie om ze te vervangen, ik hou gewoon van crispy geluidjes! :) En dat geldt dubbel voor akoestisch!! Aan de andere kant zijn er ook mensen die van het geluid van oudere snaren houden..

chris c
13 maart 2012, 16:04
Na 1,5 jaar dagelijks gebruik zal het verschil in klank alleszins vrij spectaculair zijn.
Als je de gitaar beter vindt klinken, moet je de snaren vaker vervangen. Als de "nieuwe" klank je niet zo bevalt, dan kun je ze er zolang oplaten als je wil (of zolang de snaren willen).

LaurentB
13 maart 2012, 19:41
Nylon: eens in de drie weken, want die gaan echt snel achteruit, vind ik dan, ik hou gewoon van die lekkere knisper met nylon snaren...

Staal: zolang ze niet dof gaan klinken, vind ik het goed.. Speel nu met d'addario EXP .011 fb en die bevallen erg goed, spelen lekker en klinken echt super! Wat me vooral opvalt, is dat ze spelen als .012's, zijn veel stabieler als bijv d'addario EJ26.. Deze zitten er nu dik 2 maanden op, maar dat halen ongecoate snaren bij mij meestal niet, hooguit als ik te lui ben en vergeet te bestellen....

Dat vind ik dus precies andersom. Stalen snaren gaan al snel te dof klinken, idd zeker niet meer dan 2 maanden (en dan heb ik het over gecoate snaren), terwijl dat bij nylon snaren niet zo hard gaat.

Rizz
13 maart 2012, 19:56
Dat vind ik dus precies andersom. Stalen snaren gaan al snel te dof klinken, idd zeker niet meer dan 2 maanden (en dan heb ik het over gecoate snaren), terwijl dat bij nylon snaren niet zo hard gaat.

Als je je nylon puur als tokkelinstrument gebruikt, klopt dat wel.. Mijn Yamaha g230 is lange tijd de enige gitaar geweest die ik had, dus strumde daar ook veel mee en dan gaan je snaren wel hard achteruit... Ik speel er nu niet zoveel meer op, dus ze gaan nu ook wel wat langer mee...

Mijn VGS heeft voor deze prijsklasse een verbazingwekkend geluid en de snaren blijven op deze ook langer goed als op m'n Fender Gemini, wat op zich al vreemd is.. Misschien heeft 't met de stijfheid van het bovenblad te maken?

Watchmaker
13 maart 2012, 20:09
In mijn (korte) conservatoriumperiode elke 10 dagen max, nylon. Dan waren ze echt doorgesleten, vooral de D begon dan te rafelen. Gebruik nu D'addario Composites, anderhalf keer duurder maar gaan drie of vier keer zo lang mee - qua klank dan! Destijds bestonden die nog niet.

Op de SG zat vroeger DR, mijn destijds favoriete merk. Verving ze zodra het "metalen randje" aan het geluid geheel verdwenen was. In mijn beleving was dat al heel gauw. ;) Op de LP eerst een paar setjes Dunlops (mwah) geprobeerd, paar sets DR in huis gehaald maar ook Elixirs. Die laatste zitten er nu nog op, gaan echt veel langer mee (qua klank tenminste).

De enige keer dat er bij mij ooit een snaar brak (speel sinds 1980) was op de Raimundo, bij een setje Savarez. Geloof dat 't de G-snaar was. Begrijp dus ook niet zo goed hoe mensen regelmatig nylon snaren kunnen breken...? Nou speel ik (klassiek) alleen met mijn nagels, moet ik er wel bij zeggen.

LaurentB
13 maart 2012, 20:18
Als je je nylon puur als tokkelinstrument gebruikt, klopt dat wel.. Mijn Yamaha g230 is lange tijd de enige gitaar geweest die ik had, dus strumde daar ook veel mee en dan gaan je snaren wel hard achteruit...

Ja ok, daar had ik niet aan gedacht inderdaad.

vederlicht
13 maart 2012, 22:13
Om de 1,5 maand!

Hoeveel studeer/speel jij gemiddeld per dag? Is het omdat de klank duidelijk verminderd is of hou je 1,5 maand als veilige stelregel aan?
Vederlicht♫

Merelvh
13 maart 2012, 22:21
Hoeveel studeer/speel jij gemiddeld per dag? Is het omdat de klank duidelijk verminderd is of hou je 1,5 maand als veilige stelregel aan?
Vederlicht♫

Gemiddeld denk ik 2 uur, de ene dag meer als de andere. Ik vind echt dat de klank snel achteruit gaat, na anderhalve maand 'leeft' het geluid niet meer. Als ik een periode veel optreed doe ik er denk ik een kleine maand mee.
Ik stem mijn snaren ook erg veel om, dat heeft er ook wel mee te maken!

Muzieknono
14 maart 2012, 07:58
In mijn (korte) conservatoriumperiode elke 10 dagen max, nylon. Dan waren ze echt doorgesleten, vooral de D begon dan te rafelen. Gebruik nu D'addario Composites, anderhalf keer duurder maar gaan drie of vier keer zo lang mee - qua klank dan! Destijds bestonden die nog niet.

Op de SG zat vroeger DR, mijn destijds favoriete merk. Verving ze zodra het "metalen randje" aan het geluid geheel verdwenen was. In mijn beleving was dat al heel gauw. ;) Op de LP eerst een paar setjes Dunlops (mwah) geprobeerd, paar sets DR in huis gehaald maar ook Elixirs. Die laatste zitten er nu nog op, gaan echt veel langer mee (qua klank tenminste).

De enige keer dat er bij mij ooit een snaar brak (speel sinds 1980) was op de Raimundo, bij een setje Savarez. Geloof dat 't de G-snaar was. Begrijp dus ook niet zo goed hoe mensen regelmatig nylon snaren kunnen breken...? Nou speel ik (klassiek) alleen met mijn nagels, moet ik er wel bij zeggen.

Mijn A en D snaar breken voornamelijk als de gitaar aan de muur hangt, dan kom ik 's morgens beneden en is er eentje gebroken, als ik elke tien dagen mijn snaren zou vervangen brak er bij mij ook geen.
Mvgr. Dirk Jan :B

sly
14 maart 2012, 17:16
Ik probeer er een maand mee te doen, ik gebruik dan Martin snaren 12-54 zonder coating.
Ik merk meestal na 3 a 4 weken dat het geluid en de intonatie wat minder wordt door vuil en slijtage .
Het is natuurlijk er afhankelijk van hoeveel je speelt en, ik heb de ervaring dat als je na elke keer spelen de snaren schoonpoetst zij ook langer meegaan.
Gitaren waar ik weinig op speel hebben heel lang dezelfde snaren.

Leuk al die verschillende verhalen!

Groet Silvester

vederlicht
14 maart 2012, 22:32
[QUOTE=Muzieknono;2811133]Mijn A en D snaar breken voornamelijk als de gitaar aan de muur hangt, dan kom ik 's morgens beneden en is er eentje gebroken, als ik elke tien dagen mijn snaren zou vervangen brak er bij mij ook geen.
Mvgr. Dirk Jan :B[/QUOT

Dat vind ik toch heel apart! Dus de snaren breken eerder als jouw gitaar aan de muur hangt? En dan met name de A en D-snaar.
Ik ben heel benieuwd wat , volgens jou , hiervan de oorzaak is. Ik ken dit fenomeen niet maar ben graag bereid weer wat te leren.
Vederlicht♫

Flipkoos
14 maart 2012, 23:25
Kabouters...

Nee, ik ben ook wel heel benieuwd. Bij mij hangen ook 5 gitaren aan de muur en er is nog nooit zoiets gebeurd...

Rizz
15 maart 2012, 07:16
Ah, gelukkig, ik ben niet de enige die dat heeft! :ok: Overigens wel alleen met nylon snaren... Kom je de woonkamer in vol inspiratie :dontgeti:en kan je eerst snaren gaan zitten vervangen... :confused:

En ook een keer door een kat die 1 van mijn gitaren als krabpaal wilde gebruiken.. Dikke striem over haar neus en ze is daarna nooit meer in de buurt van een gitaar gekomen.. Gek?? :D

vederlicht
15 maart 2012, 21:29
Ah, gelukkig, ik ben niet de enige die dat heeft! :ok: Overigens wel alleen met nylon snaren... Kom je de woonkamer in vol inspiratie :dontgeti:en kan je eerst snaren gaan zitten vervangen... :confused:

En ook een keer door een kat die 1 van mijn gitaren als krabpaal wilde gebruiken.. Dikke striem over haar neus en ze is daarna nooit meer in de buurt van een gitaar gekomen.. Gek?? :D

En Rizz, wat is volgens jou de oorzaak van het snaren knappen bij "aan de muur hangende gitaren?
Vederlicht♫

LGK
15 maart 2012, 21:48
2 maanden ofzo... Bij mij worden ze vaak al snel vies. Net of ze roesten... Ik zal wel zweet handjes hebben. Maar eigenlijk het liefst zo veel mogenlijk ;)

Grz

Rizz
15 maart 2012, 21:52
En Rizz, wat is volgens jou de oorzaak van het snaren knappen bij "aan de muur hangende gitaren?
Vederlicht♫

Die paar keer dat het gebeurd is, was dat altijd boven de kast en met niet al te jonge snaren. Door mijn werk chippen m'n nagels snel en ben ik niet altijd even consequent in het onderhoud. Daarbij komt dat ik vrij agressief speel en m'n Yamaha veel als countrygitaar heb gebruikt. 1+1=3 en je hebt af en toe een snaar die het niet meer aankan. Misschien ook wel een mindere kwaliteit snaar.. Wie zal het zeggen? Een tijdje lang heb ik last gehad van een knappende D-snaar bij het tweede fret, dat bleek uiteindelijk een braampje te zijn. Op zich niet zo gek met een 34 jaar oud beestje....

Maar heel eerlijk gezegd weet ik het eigenlijk niet en is bovenstaande een gok op basis van mijn eigen ervaringen en gewoontes... Heb me er ook nooit echt in verdiept, ben me nu pas aan het verdiepen in wat gitaren nu eigenlijk zijn en alles wat ermee te maken heeft...

rogiermusic
25 maart 2012, 00:02
Ik vervang ze regelmatig, om de 3-4 weken, meestal wanneer ze een beetje dood beginnen te klinken.
Ik maak de gitaren ook altijd helemaal schoon bij het vervangen.

@Mr.Fingers 1998???? Hoe vaak speel je erop?

Laser
25 maart 2012, 22:11
Ik vervang ze van zodra ze dof beginnen klinken; hoe vaak dat is hangt van de gitaar af en hoe vaak ik ze bespeel.
Als de coating van de Elixirs begint af te bladderen vervang ik ze zeker.
De EXL D'Addario's bladderen niet af maar die gaan eraf van zodra de sprankel uit de hoge tonen verdwenen is.

En telkens kijk ik de fretboard en frets even na, goed reinigen, afstrijken met een doekje met citroenolie, en nieuwe snaren erop. Dan kijk ik ook even de actie na, en stel die wat bij indien nodig.

Zo blijft het boeltje in goede conditie...

Harald
26 maart 2012, 09:03
Na 1,5 jaar dagelijks gebruik zal het verschil in klank alleszins vrij spectaculair zijn.
Als je de gitaar beter vindt klinken, moet je de snaren vaker vervangen. Als de "nieuwe" klank je niet zo bevalt, dan kun je ze er zolang oplaten als je wil (of zolang de snaren willen).

Zoveel wat er over te zeggen valt, teruggedrongen tot een praktische stelregel :)

De sound is een kwestie van smaak. De snelheid van slijtage is afhankelijk van persoonlijke factoren, de chemische samenstelling en hoeveelheid van je zweet niet de minste. Ik heb wel eens een setje gecoate d'Addario in 10 minuten helemaal dood gespeeld! Dat was overigens in Italië, warm, en ik zweette veel. Punt is dat je het achteruit gaan van de snaren vaak niet heel bewust hoort. Valt pas op als je snaren verwisselt. Heb dat met name bij Elixer heel erg. Ongecoate Martin snaren zijn nieuw mooi, maar die hoor ik een half uur later al weer veel doffer zijn. En bij nylon zijn helemaal nieuwe snaren vaak wat ongebalanceerd qua klank, tussen de omwonden en niet omwonden snaren. Maar, ze moeten ook niet te oud zijn.

Klein ander puntje, zo gauw je merkt dat op gehoor stemmen moeilijker is dan anders, of dat zelfs de oktaafzuiverheid van de gitaar slechter wordt, gelijk snaren vervangen. Dat heeft meestal met oude/vieze/versleten snaren te maken.

Uiteindelijk zijn budget, tijd en smaak bepalend voor hoe vaak je ze verwisselt.

Harald
26 maart 2012, 09:05
Met nylon heb ik het idd. ook al een paar keer meegemaakt dat er ineens spontaan een snaar breekt van een gitaar in een standaard. Geen idee waarom. Vervang nylon overigens niet zo vaak, omdat ik toch vooral steel string speel. Vermoed dus dat het gewoon de ouderdom is.

Op mijn eerste gitaar speelde ik de D snaar altijd aan gort, dan brak de wikkeling. Daarna hield de snaar het ook niet lang meer uit.

bass blom
26 maart 2012, 09:13
ik ga vandaag een setje elixers proberen, 010-052.

Harald
26 maart 2012, 10:50
010, op een akoestische?

LaurentB
26 maart 2012, 11:13
Het kan wél; ik was eens bij iemand op bezoek die dat op een Alhambra steelstring had zitten, en het klonk niet zo slecht als ik verwacht had. Maar je hebt er wel een lichtgebouwde gitaar voor nodig denk ik.

Rutger
26 maart 2012, 11:55
Gisteravond maar ns een setje snaren vn mn akoestische vervangen. Ik speel er niet veel op, maar ze waren na 3 jaar zo dof en stug als een scheepskabel, nauwelijks op vooruit te komen. Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Toen ik vrij intensief speelde verving ik ze maandelijks, meestal voor een gig. k Heb ns een setje snaren in één avond weggespeeld: buiten +35 graden, binnen nog warmer, glibberend van het zweet over die snaren heen en aan het eind alle snaren zwart, dof en verroest.

Af en toe je snaren met een doek en wat spiritus schoonmaken scheelt ook.

bass blom
26 maart 2012, 11:55
010, op een akoestische?

:seriousf: had niet in de smiezen dat dit om akoestisch gaat :D

LaurentB
27 maart 2012, 10:40
:seriousf: had niet in de smiezen dat dit om akoestisch gaat :D

Gut, je zit hier anders wel op het akoestisch forum :D

bass blom
27 maart 2012, 10:59
ja, ik kijk altijd bij: nieuwe berichten, en zag de titel en zag niet dat het dit subforum was :D

peppie55
2 april 2012, 19:38
Ik heb een takamine eg530ssc, met daarop "MARTIN MSP4100 PHOSPHOR BRONZE LIGHT (012-054)". Maar ik vindt dat deze snaren slecht klinken in drop d, in het begin klonk het al niet zo best maar nu is het al helemaal een drama, het klinkt nu echt voor geen meter, de snaren zijn nu ongeveer 3 maanden oud. Welke zouden jullie aanraden?

rogiermusic
2 april 2012, 22:52
elixers, of d'addario. Voor drop d zou ik medium light nemen.

Smoky
3 april 2012, 10:17
ik vervang als er 1 springt ...

peppie55
3 april 2012, 12:18
elixers, of d'addario. Voor drop d zou ik medium light nemen.

Welke elixirs zijn dan het beste voor een helder en punch geluid polyweb of nanoweb?

En zijn de snaren van ernie ball ook wat?

Rizz
3 april 2012, 12:27
Welke elixirs zijn dan het beste voor een helder en punch geluid polyweb of nanoweb?

En zijn de snaren van ernie ball ook wat?

Als je wat meer helder wilt, neem dan bronze ipv Phosphor bronze.. Voor de rest is het uitproberen wat bij jouw gitaar en jouw speelstijl past.. Als je van plan bent eens in de drie maanden snaren te vervangen en je speeelt wel veel, zou ik idd elixirs of d'addario EXP doen, gecoate snaren iig.. Persoonlijk ben ik niet zo heel gek van elixirs, maar dat is echt een love or hate verhaal, dus dat moet je zelf uitvinden! Hetzelfde geldt voor EB

Voor drop D idd beter vanaf .012-.056

peppie55
3 april 2012, 13:00
Als je wat meer helder wilt, neem dan bronze ipv Phosphor bronze.. Voor de rest is het uitproberen wat bij jouw gitaar en jouw speelstijl past.. Als je van plan bent eens in de drie maanden snaren te vervangen en je speeelt wel veel, zou ik idd elixirs of d'addario EXP doen, gecoate snaren iig.. Persoonlijk ben ik niet zo heel gek van elixirs, maar dat is echt een love or hate verhaal, dus dat moet je zelf uitvinden! Hetzelfde geldt voor EB

Voor drop D idd beter vanaf .012-.056

Maar over polyweb zeggen ze dat er minder bijgeluiden van de snaren zijn met slides enzo, is dit waar of werkt dit voor geen meter?

Rizz
3 april 2012, 13:04
Die schijnen idd wat gladder te zijn... Ik vind het te glibberig, maar het is wel retesnel!

De Polyweb zijn dikker gecoat dan de nanoweb en zijn zodoende gladder, die laatste zijn vooral ontworpen om de feel van ongecoate snaren te benaderen, maar dan met een langere levensduur..

http://www.ehow.com/info_7821440_difference-nanoweb-polyweb-guitar-strings.html

peppie55
3 april 2012, 13:06
Die schijnen idd wat gladder te zijn... Ik vind het te glibberig, maar het is wel retesnel!

Ik denk dat ik dat wel fijn vind, want wat vrienden zaten al te klagen over het piepen met een slide.

soup
24 april 2012, 17:34
Heb mijn snaren gisteren vervangen en ben nu wel van mening dat ik ze vaker moet vervangen. Klinkt veel beter, sprankelend, alsof ik met een delay speel. Heerlijk. :)

Guitar GoD
24 april 2012, 21:53
hebben jullie ook dat als jullie op je steelstring gewone d'adario's zetten. ze na een dag of 2 meteen flink dof klinken? speel nu een tijdje op elixirs, en daar is dat gelukkig niet meer. wel vreemd..

LaurentB
25 april 2012, 00:12
hebben jullie ook dat als jullie op je steelstring gewone d'adario's zetten. ze na een dag of 2 meteen flink dof klinken? speel nu een tijdje op elixirs, en daar is dat gelukkig niet meer. wel vreemd..

Ja, maar je kunt niet gewone snaren met gecoate snaren als Elixirs vergelijken. Vooral als je wat vochtige handen hebt kan dat na een paar dagen al een dramatisch effect hebben. Dat gezegd hebbende, hebben d'Addario's inderdaad nogal eens een wat snelle verandering in klank in het begin. Ik had laatst ook eens gecoate d'Addario's geprobeerd, en ook die vind ik sneller achteruit gaan dan Elixirs.