PDA

View Full Version : Dempen van snaren bij slide blues



dennis1989
12 maart 2012, 19:57
Hallo,

Ik wil graag (acoustische) slide blues leren spelen en heb hier een poosje terug al een boek voor aangeschaft. Nu wil ik mij eerst vooral richten op de basis, namelijk het dempen van snaren behalve de snaar die aangeslagen wordt. Dit gaat opzich wel goed, tot ik nu op een niveau zit waarbij ook basnoten gebruikt worden. Als de basnoot de 4e snaar is, kan ik de 5e en 6e snaar dempen met mijn duim, maar als de 5e (of 6e) snaar gebruikt wordt, hoe demp ik dan de andere bassnaren?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik zit namelijk helemaal vast.

Alvast bedankt!

Hotpepper01
13 maart 2012, 07:14
Dennis, allereerst welkom op het forum !

Ik vraag me af hoe ik dat doe. Nu ben ik bij lange na geen doorgewinterde slide speler, maar ik heb de E gitaar die ik gebruik voor slide in een open E stemming staan. Dan zijn de 4e en de 6e snaar in ieder geval dezelfde noot (maar andere toonhoogte). Ik sla aan en demp met de duim en vingertoppen van mijn speelhand (rechts) en heb de slide om de ringvinger van mijn linkerhand. De wijs en middelvinger van de linkerhand (achter de slide) leg ik plat op de snaren (niet indrukken) en schuif ik mee met de slide. Zo wordt eea al gedempt. Natuurlijk niet alles. Maar dat is hoe ik het doe.

Zoek anders eens wat "slide blues guitar lessons"op. Dan zie en hoor je het, dat is veel beter dan dat ik schrijven kan. Youttube heeft hele kuddes op dat gebied....

Harald
13 maart 2012, 07:23
Twee handen dempen. De slidehand dempt (naar keuze) achter de slide, zodat de snaar maar aan één kant van de slide klinkt. Met de andere hand demp je de snaren die je niet wilt horen. Waarschijnlijk om die reden dat veel slide gitaristen met vingers aanslaan ipv met plectrum. Je bent dan best flexibel. Alle lagere snaren kun je met duim of handpalm dempen, de hogere met niet gebruikte vingers.

barno
13 maart 2012, 11:06
Ik heb dit filmpje nog al es gepost. hier zie je heel goed demping met rechthand.


http://www.youtube.com/watch?v=Pf2k7WpkIxQ

Harald
13 maart 2012, 11:37
Heb hem vorig jaar in Raalte gehoord. Verbluffend hoe dichtbij je bij de sound van Eric Johnson kunt komen met een slide!

dennis1989
13 maart 2012, 20:12
Het dempen met de slidehand lukt me al aardig. Harold, je zegt dat je alle lagere snaren met duim of handpalm kunt dempen, de hogere met niet gebruikte vingers. Als ik de 5e snaar aansla (met de duim), kan ik met mijn palm alleen de 6e snaar dempen. De ringvinger en middelvinger gebruik ik om 2 andere noten aan te slaan. hoe demp ik de 4e snaar in dit geval? Pak ik die dan samen met de 3e snaar met de wijsvinger?

Hier de tab voor wat meer duidelijkheid:

11/12
11/12
------
------
----0-
------

Harald
14 maart 2012, 09:08
In dat geval zou ik de slide zo houden dat hij de g snaar niet raakt. Aanslaan met duim, wijs en middelvinger, dan wijs en middelvinger op de d en g snaar zetten, en duim op de lage e... zo even zonder gitaar.

Harald
16 maart 2012, 09:41
http://www.youtube.com/watch?v=4LdVRCUEli4

Vanaf 8'40'' heeft hij het even over dempen.