PDA

View Full Version : Lijmen half losgelaten toets



Japcaster
12 maart 2012, 17:58
Nadat mijn Japstrat een maand in het park buiten heeft liggen wegteren (zie topic gestolen MIJ Strat (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151765-MIJ-Fender-Stratocaster-weg-na-inbraak)), ben ik voorzichtig begonnen met de restauratie.

Ondanks de vele aangeboden hulp, ben ik toch eerst zelf maar aan de slag gegaan, anders leer je nooit iets toch? En het werkt sowieso fijner te weten dat ik altijd een vangnet heb, gna...

Grootste punt van zorg is momenteel de hals. Hij is nog recht, maar de toets heeft deels losgelaten en die moet dus weer op zijn plek gelijmd worden.Eerste gedachte was met een spatel houtlijm naar binnen te werken en de boel met klemmen vaqst te zetten, maar ten eerste vraag ik mij af of houtlijm wel de juiste keus is, moet ik bijvoorbeeld geen beenderlijm gebruiken zoals meubelmakers? En volstaat het volprutsen van de ontstane speling of kan ik de toets beter geheel opnieuw lijmen? In dat geval vraag ik me af hoe ik 'm nog verder los krijg zonder e.e.a. te beschadigen.

Trussrod is overigens nog goed voor zover ik kan zien, maar voor de zekerheid wil ik 'm eigenlijk van een flinterdun laagje olie voorzien om roest te voorkomen. Hij is alleen via de skunkstripe achter bereikbaar, maar moet die er echt uit of kan ik er ook heel dunne olie in en uit laten lopen om vervolgens de hals een weekje te laten uitlekken?

Alvast dank voor het meedenken!

Tabula Rasa
12 maart 2012, 20:07
Cool dat je het zelf gaat proberen. Halspen zit dus nog netjes ingepakt en als je tussen neck en toets kijkt, dan zie je geen halspen. Mooi, dan kan daar ook geen lijm tussen komen. Neem gewoon witte houtlijm (kan van de bouwmarkt, of kan titebond zijn.).

Gewoon genoeg ertussen doen en dat er weer uit persen met lijmklemmen. Je kan de toets en hals ook strak inbinden met post-elastieken die je tot een soort van bungeekoort knoopt, sileconenslang etc.... Zolang je de boel maar strak dichtklemt. Halspen zou ik niets mee doen. Als ie droog is, dan is ie droog.... Maak er geen vette baggerbende van.

oigun
12 maart 2012, 21:45
Probeer eerst of de toets nog netjes aansluit, door het vocht kan het zijn dat de lijm zacht geworden is maar nu inmiddels weer uitgehard, zodat je de toets niet meer mooi passend kan lijmen. Dan moet hij er dus af wat eigenlijk het beste is want je wilt de oude lijmresten eigenlijk volledig kwijt. Houtlijm hecht slecht op oude lijm. Het verwijderen van de toets kan mbv een strijkbout, niet te heet maar de middelste stand plamuurmes ertussen en af en toe ook het plamuurmes wat verwarmen met de bout.Als de toets er af is kan je met een vochtige doek en de strijkbout de oude lijm weghalen. Hierna de verbinding vlakschuren en opnieuw lijmen. Doe rustig aan en zorg dat de boel niet te heet word dit kan een kromme toets opleveren en/of geschroeide inlays.

Japcaster
13 maart 2012, 15:49
Haha, mooi zijn jullie, voor beide oplossingen de methode aandragen! Nu moet ik nog steeds de lastige beslissing zelf maken. ;)

Ik denk dat ik er een combinatie van maak. Op zich sluit hij nog wel netjes aan, maar het is wel een idee om met een warm plamuurmes de lijm wat proberen te verwijderen. We gaan er mee bezig!

Maar eerst kijken of ik het logo, serienummer en de rest van de letters op de kop kan reproduceren. Die zitten nu op een gebarsten half losse laklaag. Ga er een foto van maken en printen op decalpapier (http://www.modelbrouwers.nl/shop/catalog/decals-en-benodigdheden-decal-papier-c-66_67.html?language=nl&sort=2a). Hopelijk lijkt dat straks een beetje. Dan kan ik de boel kaal schuren en beginnen met het plakken van de toets.

Tabula Rasa
13 maart 2012, 21:36
Decals kan je ook van marktplaats halen. Er zitten wat mensen die hele goeie vervalsingen maken. In ieder ander geval zou ik het afzeiken, maar aangezien het hier om een echte fenderhals gaat en het een restauratie is... geen probleem. Op Ebay is ook wel wat te vinden.

Japcaster
14 maart 2012, 09:14
Eerlijk gezegd hou ik er ook niet van, dat gepruts met decals, maar in dit geval vind ik het zonde als de boel verloren gaat. Met name het serienummer is belangrijk, waardoor ik uiteindelijk toch zelf iets moet proberen. Komt goed!

Roel64
14 maart 2012, 16:50
Toets in zijn geheel verwijderen lijkt mij de beste optie.
Hier staat het netjes uitgelegd. http://www.stewmac.com/tsarchive/ts0155.html

Japcaster
20 maart 2012, 07:39
Toets is er af. Dacht dat het nooit ging lukken. Strijkbout plofte uit elkaar, dus heb maar voorzichtig met een verfbrander gewerkt. Was ik toch al mee bezig geweest om de lak van de hals af te halen. Telkens stukje bij beetje vanaf 'gepaste afstand' de boel warm gemaakt met een scherp geslepen en aan de hoeken afgerond plamuurmes half voor de blaasmond als geleider. Werd die meteen goed heet. Daarna stukje bij beetje onder de toets gewrikt. Taaie klus en niet iets waar je al te weekhartig bij moet zijn.

Uiteindelijk prima gelukt, alleen in het begin had ik een flinterdun oppervlakkig strookje van een cm van de toets die bleef zitten.

Nu nog wachten op de Titebond. Ik heb me suf gezocht naar reviews, omdat mensen elkaar zo makkelijk napraten in deze, maar uiteindelijk vond ik toch meer voors dan tegens (en verdacht weinig goede onderbouwingen), dus heb ik maar een flesje besteld...

Postbode heeft ook geen elastieken maar aan zijn stuur hangen trouwens, dus ik ben klaar voor actie!

Tabula Rasa
20 maart 2012, 07:46
Zo stoer dat je het toch zelf gaat proberen.... Te gek! Body ga je ook zelf proberen? Trekt die al weer een beetje recht?

barno
20 maart 2012, 08:04
way to go. een fretboard proper verwijderen is niet gemakkelijk. I know. Witte houtlijm kan ook maar titebond is beter imo. Ook al omdat het vloeibaarder is en beter uitstrijkbaar.
Nu opletten want het bouwvirus gaat langzaam maar geheel bezit van je nemen... :)
succes

Japcaster
20 maart 2012, 15:00
@ Tabula Rasa
Ach, zonder proberen leer ik het natuurlijk nooit! Desalniettemin weet ik je te vinden als ik het verpruts! ;)
De body ga ik ook zelf doen. De lak (meer een kunststof coating) is er vanaf en hij droogt mooi op. De slagplaat past er al weer op en de tremolocover lijkt ook weer te kloppen met de gaatjes. Er zitten wel wat dunne barstjes in, maar te dun om er lijm in te laten lopen. Zal het eens met die titebond proberen en anders zal het met de grondverf wel dicht gaan. Over die verf zal ik zometeen trouwens nog even een topic openen...

@barno
Dat bouwvirus steekt inderdaad flink de kop op, al is wat ik nu doe toch behoorlijk 'bouwpakketterig'. Lijkt me nog niet makkelijk een rechte hals te maken en bijvoorbeeld een toets te maken zonder dure frees en schaafbanken, lintzagen en dat werk. Toch, ik zie het er nog wel een keer van komen...
Scheelt ook dat ik flink bruikbaar advies krijg hier. Ideaal!

barno
20 maart 2012, 17:40
Een herstelling doen is vaak moeilijker dan bouwen from scratch. Ik heb veel gitaren gebouwd met enkel een bovenfrees, decoupeerzaag, boormachine en wat handgereedschap. Een een fretboard kan je goedkoop prefab kopen. Dus ik kijk uit naar je eerste bouw :) maar nog meer naar de herstelling van de jap.

Japcaster
24 maart 2012, 19:43
*Update*

Met lijmklemmen en 'postelastiekbunjeejumpkoord' in de aanslag, heb ik vanmiddag de toets op z'n plek gelijmd. Iets te rijkelijk Titebond aangebracht en met druipende vingers geprobeerd zoveel mogelijk van dat kleefspul van de hals te vegen. :soinnocent:

Met de klemmen er op denk je dat de boel al wel goed vast zit, maar eenmaal het elastiek er omheen, kwam er nog veel lijm uit. Groite smeerboel, maar ik had me goed ingelezen...

Na een klein uurtje de boel losgehaald en met een doek die ik telkens in loeiheet water doopte en vervolgend flink uitwrong, kon ik alle lijmellende er redelijk makkelijk af boenen. Het kost je het gevoel in je vingers, maar het werkt wel!

Toets lijkt er mooi strak op te liggen nu. Ik laat 'm even een paar dagen met rust om de lijm goed te laten drogen en er voor te zorgen dat het oppervlakkige vochtlaagje kan verdampen. Daarna kijken wat ik aan de weervlekken in het hout kan doen (tips zat gekregen), decal kopiëren, lak er op en klaar!

Ike57
24 maart 2012, 19:46
Je hebt de smaak al goed te pakken hè?

Hierna volgt waarschijnlijk een complete zelfbouw? (als je het virus één keer hebt .... ) :D

Dimitri92
24 maart 2012, 20:11
Zojuist het hele verhaal eens rustig teruggelezen. Wat een nachtmerrie maar wat mooi ook weer dat hij terug is en dat je zelf aan de restauratie begonnen bent! Ik ga hem volgen en helpen duimen dat ie weer in volle glorie terug kan keren !

pasqual
24 maart 2012, 21:29
Mooi verhaal en hopelijk wordt ie weer zo goed als voorheen. Ik mis alleen wat fotootjes ter illustratie...

Japcaster
25 december 2012, 14:08
Afgelopen zomer zo gefocust op het werk aan de hals, dat ik de foto's tussendoor vergeten ben. Ach, aan het stappenplan van een beginner hebben jullie toch niets. ;)

Inmiddels zit de hals weer aan de body vast en staan de snaren weer gespannen. Hij is nog niet perfect, maar dat komt wel goed.
Ik verwijs voor foto's graag door naar dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151765-MIJ-Fender-Stratocaster-weg-na-inbraak/page7

Jilles
25 december 2012, 15:31
Houtlijm wat verdunnen en met een injectienaald inspuiten werkt ook, daarmee kun je wellicht de houtlijm wat beter in de kier krijgen.

EDIT: Oeps, was pas op pagina een met lezen denk ik.. hehe

oigun
26 december 2012, 01:07
Houtlijm wat verdunnen en met een injectienaald inspuiten werkt ook, daarmee kun je wellicht de houtlijm wat beter in de kier krijgen.

EDIT: Oeps, was pas op pagina een met lezen denk ik.. hehe

Nog een kleine kanttekening... op oude lijm lijmen is niet heel verstandig, grote kans dat het slecht hecht.

Japcaster
26 december 2012, 12:49
Nog een kleine kanttekening... op oude lijm lijmen is niet heel verstandig, grote kans dat het slecht hecht.

Jep, goeie tip. De oude lijm heb ik inderdaad verwijderd. Het spul was toch al zacht van het verhitten om de toets los te halen, dus daar ben ik meteen maar mee doorgegaan. Je schraapt het er zo af met een scherp geslepen plamuurmes (hoekjes wel afgerond, anders heb je giga kans op beschadigingen)

Jilles
26 december 2012, 16:43
(hoekjes wel afgerond, anders heb je giga kans op beschadigingen)

Kijk dit vind ik dat weer een goede tip, afgeronde hoekjes :)