PDA

View Full Version : Actie, fretbuzz en een rechte hals...



fastfolkert
12 maart 2012, 15:08
Sinds een paar jaar heb ik een Yamaha FG730s waar ik erg tevreden mee ben op 1 dingetje na….
De actie is wat te hoog (ca. 3,5mm tussen lage E en 12e fret) en er is een beetje fretbuzz op de 4e en 5e fret. Voornamelijk op de D en G snaar. Ik gebruik 012 snaren btw.
Ik heb ‘m al eens naar een lokaal goed bekend staande gitaarwinkel in Wierden (Ov) gebracht maar die konden (anders dan een nieuw topkammetje….) niets voor me doen.

Dus wil ik zelf aan de slag. Het valt me op dat de hals kaarsrecht is. Als ik een capo op de 1e fret zet en op de 15e fret indruk, liggen de snaren ter hoogte van de 7e fret vrijwel aan, ik schat nog geen 0,1mm ruimte.
Mijn voorstel is om de hals een ietsje holler te zetten (minder buzz?) , en bovendien een wat lager brugzadel nemen zodat de actie lager wordt.

Mijn vraag: zijn dit de juiste maatregelen of is er iets anders nodig? Tips? Do’s en dont's?
Bedankt!

barno
12 maart 2012, 15:25
Brugkam verlagen en hals ietsie hol zetten me goede start. Er van uitgaand dat de frets correct gevlakt zijn.

LaurentB
12 maart 2012, 16:44
Het kan zijn dat het iets holler zetten van de hals al volstaat. De halsafstelling is altijd stap 1. Oh wacht, maar de actie is zo hoog, daarom wil je een lager zadel. Wel apart om met 3,5 mm actie nog steeds fretbuzz te hebben trouwens.

Riny
12 maart 2012, 19:19
Tijd geleden voor iemand ook een Yamaha akoustisch gitaar (instapmodel) onderhanden gehad.
Ook hier was de actie te hoog en de hals/toets wat bol, dus met flinke buzz.

Eerst de hals aan een lichte holling geholpen om een referentiepunt te hebben, brugkam aangepast voor een redelijke actie, hals juist afgesteld (hol) op 0.3 op de 7de fret met als eindresultaat, na het bewerken van de brugkam, 2 mm op de 12de fret lage E en hoge E op 1.6.
Intonatie aangepast op de brugkam middels, vijlen, intonatie controleren, vijlen, enz. net zolang tot alle snaren toonzuiver over de gehele toets waren/zijn.
Aan de topkam heb ik niets hoeven te wijzigen voor het nieuwe 0.11 set snaren, deze liggen voor plusminus de helft in de topkam.

P.s. De genoemde maten zijn een gemiddelde welke voor de eigenaar als prettig werd ervaren dus heb ik deze zo gelaten.

fastfolkert
17 maart 2012, 09:08
Allen dank voor de tips. Ik heb een (identiek) brugzadeltje besteld op de eebaai en als dat binnen is zal ik de boel gaan afstellen in de hierboven voorgestelde volgorde.

fastfolkert
3 april 2012, 22:35
Bump-update

afgelopen weekend kwam mijn Ebay brugzadel binnen (op goede lengte).
Allereerst de kaarsrechte hals van mijn gitaar een fractie hol gezet (met snaren erop) door met de meegeleverde inbussleutel ongeveer 30 graden linksom (losser) te draaien. Uurtje wachten en de holling gecontroleerd.
Daarna snaren eraf en het nieuwe zadel met een schuurblokje zodanig afgeschuurd aan de onderkant totdat ik de goede actie had.
Alles weer gestemd en voila; fretbuzz weg en actie naar mijn smaak!

Leermoment: wat twee muziekzaken in Hengelo en Wierden niet lukte, kun je met een beetje geduld en tips van dit forum best zelf ;)

Gerth
4 april 2012, 09:19
Tsja, die muziekzaken... je hebt naar mijn eigen ervaringen drie mogelijkheden in dit soort kwesties:

1. je gaat naar een muziekzaak waar ze zeggen dat je het zelf niet mag doen, willen graag alles voor jou fixen maar bakken er uiteindelijk niets van;
2. je gaat naar een muziekzaak waar ze zeggen dat je het zelf niet mag doen maar durven er zelf ook niet aan beginnen en geven je het adres van een peperdure gitaarbouwer die dan toch geen tijd heeft;
3. je gaat naar een GOEDE muziekzaak... :-)

P.S. en met wat gezond verstand en hulp van een forum kom je zelf inderdaad al een héél end.

fastfolkert
4 april 2012, 09:35
Tsja, die muziekzaken... je hebt naar mijn eigen ervaringen drie mogelijkheden in dit soort kwesties:

3. je gaat naar een GOEDE muziekzaak... :-)

P.S. en met wat gezond verstand en hulp van een forum kom je zelf inderdaad al een héél end.

Klopt, item #3 ben ik hier in 't oooooosten helaas nog niet tegengekomen. Ik denk dat die jongens in Wierden het wel kunnen, maar toen ik er was gaven ze IMHO weinig blijk van interesse en tijd....
En uiteindelijk zijn dit soort afstellingen in een gitaar ook *bedoeld* om afgesteld te worden; als je het rustig aanpakt verklooi je niks.

Harald
4 april 2012, 11:06
De hals recht moet op zich kunnen, maar dan moet het fretwerk wel in prima staat zijn. Onlangs zelfs voor het eerst een gitaarbouwer gehoord die dit bevestigde :) Punt is dat het fretwerk dan heel nauw luistert. Hals iets hol is dan al snel de makkelijke oplossing. Daarnaast speelt speelstijl ook nog een rol natuurlijk. Heavy strummen is een ander verhaal dan een fingerstyle gitarist die aait.

fastfolkert
4 april 2012, 11:32
De hals recht moet op zich kunnen, maar dan moet het fretwerk wel in prima staat zijn. Onlangs zelfs voor het eerst een gitaarbouwer gehoord die dit bevestigde :) Punt is dat het fretwerk dan heel nauw luistert. Hals iets hol is dan al snel de makkelijke oplossing. Daarnaast speelt speelstijl ook nog een rol natuurlijk. Heavy strummen is een ander verhaal dan een fingerstyle gitarist die aait.

De gitaar (Yamaha FG730S) is op zich prima afgewerkt en ook de frets zijn zo op het oog erg netjes. Maar de hals was wel zo recht als een plank. Als ik de lage E op de 1e en 15e fret indrukte, lag hij overal vrijwel "aan".
Daarnaast ben ik een redelijk stevige speler (a la Neil Young in de vroege 70s; ik spaar nog voor een D-45...); dus een beetje holling was voor mijn gitaar de oplossing. Kon de actie ook nog wat lager ;-)

Gerth
4 april 2012, 11:44
Die "holling" is zeer strikt gezien bij een "perfecte" gitaar (hals, frets) gecombineerd met een relatief zachte en afgewerkte speelstijl niet nodig, maar gezien deze twee voorwaarden elkaar zelden ontmoeten zijn de meeste gitaren toch gebaat met een "zo licht mogelijke" holling. Inderdaad de gulden middenweg zoeken tussen holling en actie... leuk toch :)

fastfolkert
4 april 2012, 11:56
...... gecombineerd met een relatief zachte en afgewerkte speelstijl....

Precies! *dat* is dan weer een verbeterpunt voor mij :)