PDA

View Full Version : een paar typische opnametrubbeltjes voor wie 12 snaren wil spelen.



zoon van Piet
12 maart 2012, 10:02
Effe bijkomen na een weekendje muziek, dus maar even een topic openen :)
Ondanks mijn haat/liefde voor 12 snarige gitaren maak ik steeds meer gebruik van die krengen. Gelukkig krijg ik het spel ook steeds beter onder de knie (oeps, dikkenekmodus OFF). Vooral sinds ik een mooie Guild (http://img141.imageshack.us/img141/9710/img0102kku.jpg)heb, gaat het me redelijk af..
Maar bij de opnames van onze vorige single (http://soundcloud.com/nova-borgers/nova-borgers-never-be-clever) stuitte ik op wat uitdaginkjes die ik graag wil delen, tot lering en vermaak.

Live gaat dat allemaal wel okay (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xtTjbDp4rgg) met die in Cis gestemde Guild. En deze gitaarpartij ( met zacht plectrum) is nou niet bepaald moeilijk of zo. Bij de opname werden er een of twee dure mics voor gezet, aangevuld met het signaal van de - blues approved- DeArmond pickup. Vanwege die laatste had ik de octaafsnaar van de lage e vervangen door een d uit ene elektrisch setje. Die snaar is namelijk de enige bronze omwikkelde octaafsnaar en heeft in vergelijking met de andere octaafsnaren nauwelijks output via het magnetisch element. Live ben ik al overgestapt op gewone -elektrische- snaren. fuk het akoestische geluid, we spelen immers versterkt.
Maar goed: de bassen worden in dit nummer zowel op de E's ald de A's gespeeld. en de niet omwonden octaafsnaar van de A gaf een wezenlijk ander geluid dan op de E. Live geeft dat niet, maar in de studio was het storend.
Dus heb ik alle basnoten apart ingespeeld. Op de E snaren. Omdat ik helemaal naar de tiende fret moest voor de hoogste basnoot, kwam ik daar in een lichte intonatiebrei terecht, die zo typisch is voor 12 snaren. Die hogere basnoten heb ik nog eens apart opgenomen, met de snaren zodanig gestemd dat ze op die tiende fret zuiver waren.
Vervolgens heb ik alle resterende 'akkoorddelen' opgenomen, zeg maar. Dat valt nog niet mee, omdat je gewend bent alles te spelen. Uiteindelijk ontstond zo een goed klinkende, maar tamelijk levenloze gitaarpartij, waarin nogal wat gaten zaten, op plaatsen waar ik meestal zomaar wat doe ter in- en opvulling. Daarom is uiteindelijk nog een elektrisch gitaartje toegevoegd ( een in Cis gestemde Fender Jaguar, ik wist niet eens dat dit kon, die stemming op een shortscale :) ).

Al met al een totaal andere benadering dan ik gewend ben - of waar ik als gitarist voor sta: ongecompliceerd lekker spelen. Maar goed, het was een interessant proces en zo leer je nog eens wat..

Ernest01
12 maart 2012, 11:40
Inderdaad heel interessant.
Bedankt voor deze leerzame post. Het gebruik van snaren voor een elektrische gitaar.... geniaal.

zoon van Piet
12 maart 2012, 11:51
graag gedaan!
En tja, elektrische snaren - en dan graag op de dikte die je normaliter voor akoestisch zou gebruiken- heffen de onbalans tussen de normale en de octaafsnaren goeddeels op bij gebruik van magnetische elementen.
En op mijn Guild klinkt het ook bij akoestisch gebruik eigenlijk gewoon hartstikke goed.

Dus nogmaals: fuk het akoestische geluid! Let's play electric!
hier (http://www.youtube.com/watch?v=ekDxP1c949o) nog een opname waar ie imho uitstekend klinkt vanaf 0:40 een seconde of tien en vanaf 5:15 de hele song.

jahallozeg
12 maart 2012, 14:01
Never be clever, jeetje wist niet dat het op deze manier zo indringend kon zijn, komt in mijn to play lijstje erbij. Weet ik ook hoe de zoon van Piet eruit ziet. ;)

zoon van Piet
12 maart 2012, 14:08
Ik ben maar een van de zonen van Piet. In dat eerste filmpje (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xtTjbDp4rgg) zie je er drie! ;)

LaurentB
12 maart 2012, 14:34
Mooie cover op deze manier!

Harald
12 maart 2012, 14:58
Als ik naar het live filmpje luister vraag ik me af waarom je het niet op een elektrische 12 string speelt? Lijkt me wel wat voor die typische Rickenbacker sound.

zoon van Piet
12 maart 2012, 15:06
Ja, ik zou natuurlijk best graag een Rickenbacker 12snaar hebben.. wie niet?
Maar ik heb al behoorlijk moeten ploeteren voor de Guild en die geeft eigenlijk alles wat ik wil. En de theatershow die we doen is helemaal akoestisch ( in de zin van: geen amps).

jplm
12 maart 2012, 19:04
Variax 500, dé oplossing voor al uw 12-snaar problemen :-).

Groet, Jan.

LaurentB
12 maart 2012, 19:13
Variax 500, dé oplossing voor al uw 12-snaar problemen :-).

Groet, Jan.

digitaalbarbaar! :D

zoon van Piet
14 maart 2012, 10:31
Komend weekend een nieuw studio-experimentje: Nashville tuning! En om een beetje eigenzinnig te wezen, doe ik dat op acht snaren..

Harald
14 maart 2012, 11:02
Eigenlijk op 12, maar dan 2 keer 6. Partij dubbel inspelen, een keer high strung, een keer normaal.

OF gewoon als solo instrument. Twijfel nog steeds of dit nu één of twee gitaren zijn...


http://www.youtube.com/watch?v=wjn8oNQyrpY

zoon van Piet
14 maart 2012, 12:41
Ik ga hem gebruiken als solo-instrument, voor een aanvullende partij die niet overeenkomt met de normale gitaarpartij.. ben benieuwd hoe dat gaat.
Het heet ook wel de Poor Man's Twelve.. maar in mijn geval heb ik de normale snaren van een Sigma 12string verwijderd.
http://img259.imageshack.us/img259/6325/foto0210ua.jpg

Tot ik bij de hogere snaren kwam. Ik heb besloten die dubbel te laten, zodat ik acht snaren heb..
http://img651.imageshack.us/img651/2139/foto0209o.jpg

( en de quiz van de dag: wiens handtekening staat op deze Sigma? ;))

Harald
14 maart 2012, 14:25
Geen idee! Bedacht me net dat ik ook nog wat met Nashville tuning heb liggen. Zie sounds... Toch wel leuk om mee te spelen af en toe. Ik gebruik er een oude Washburn voor, die ooit een gebroken kop heeft gehad, en wat extra klankgaten heeft gekregen. Om over mijn aanpak om de aktie wat lager te krijgen maar te zwijgen. Zadeltjes (yes, 6 losse zadels) lager gemaakt, maar dan wel aan de andere kant... Totaal onbespeelbaar in standaard stemming, maar in deze stemming, en voor wat goede microfoons klinkt het ding reusachtig...

SantaX
14 maart 2012, 14:53
Aan de leesbaarheid van de tekst te zien, Blind Willie McTell :seriousf:

zoon van Piet
14 maart 2012, 15:50
Je zit er niet ver naast, maar itt Blind Willie is deze persoon levend, blank en ziend.
en vrouw..

SantaX
14 maart 2012, 18:06
Ah, had ik het bijna goed! Toch niet Merel van hier he?
Edit: nee ik weet het niet, ik dacht nog aan Leo Kottke, maar ik zit gewoon in de hoek van de 12-snaar spelers te denken en daar ken ik er eigenlijk maar 2 van. Die voldoen niet aan jouw beschrijving.

zoon van Piet
14 maart 2012, 20:17
je moet zoeken in de hoek van de rockende chicks..
ik hou mn mond nog even, voor het geval anderen mee willen doen aan de quiz.. :)

zoon van Piet
16 maart 2012, 12:19
update: opnamesessie gaat ( voorlopig) niet door..
zit ik met een achtsnarige gitaar in nashville tuning..

Maar goed, kan ik er gelijk even mee oefenen en experimenteren.. zit te denken aan een dubbele g snaar. of mogelijk zelfs een octaaf-gtje ( met een 008 snaar..). De gsnaar is de centrale snaar in deze stemming, omdat ie het hoogst is. ik wil m er iets meer uit laten springen..

oh.. de chick van de quizzzzzzz.. laat ik nog een aanwijzing geven. Deze (uitstekende) Sigma heb ik in bruikleen van mn nichtje. nichtje weegt 100 kg en draagt houthakkersoverhemden. Ze trok onlangs een maand lang van ierland naar Italie om haar idool te volgen tijdens haar europese tournee.

dadgad
16 maart 2012, 13:14
Hallo Zoon,

Je zou eens kunnen kijken naar Roger McGuinn's custom 7-string Martin. Hij heeft er
voor gekozen om alleen op de G snaar een octaaf snaar te hebben - de andere 5 zijn enkel.
Zie: http://guitarinternational.com/2010/10/21/roger-mcguinn-talks-the-byrds-martin-guitars-and-home-recording/

Wat betreft die chick: Melissa Etheridge ? Niet dat ik de handtekening kan ontcijferen...

Greetz,

Han.

Mr.Fingers
16 maart 2012, 13:36
Ja, ik zou natuurlijk best graag een Rickenbacker 12snaar hebben.. wie niet?

Ik heb er zelf eentje (370/12), met een 12-zadelbrug, dus de intonatie is perfect: nadeel is dan weer dat de hals ZO smal is aan de topkam (12 snaren op 38mm) dat een beetje open akkoord spelen op het randje van onmogelijk is als je geen kleuterhandjes hebt.

De Martin D7 is inderdaad ook een leuke oplossing, maar dan heb je die mooie, volle sound niet meer, en da's jammer.

Ik heb gisteren op een Gibson J185/12 gespeeld, die in D stond gestemd, met een DeArmond klankgatelement, en dat ging perfect, met een frisse klank in het basregister.

Iets totaal anders:


http://www.youtube.com/watch?v=HX9Qhqu13fw

zoon van Piet
16 maart 2012, 13:48
Tja,Rickies zijn eh.. eigenzinnig! :)

maar ik ben blij met mn Guild, die weet in mijn liefde/haat voor 12 altijd de juiste kant te vinden..

Die originele DeArmond pu's zijn wel echte klassiekers. En de klank ervan is onnavolgbaar. Je kunt zeggen dat het niks meer met akoestisch van doen heeft, maar het klinkt gewoon beregoed..

@dadgad: ik ga zeker geen martin kopen voor die ene snaar! ;)
maar het vermeerderen van de G snaar is niet bepaald nieuw, Compay Segundo van Buena Vista Social Club deed dat bv ook al, net als menig bluesman en de Tielman bros.. ik denk er nog even over...

Maar je bent wel de winnaar van de quiz!! :) :)
( mn nichtje gebruikt deze Sigma niet meer, sinds ze enkele jaren de 'echte' ME signature van Ovation kocht..)

Harald
16 maart 2012, 14:05
Melissa Etheridge, ik heb een leerlinge (tenminste, tijdje uit de running geweest ivm gezondheid, mailde net dat ze weer wilde beginnen, en nu heb ik me van mijn fiets laten rijden, ben zelf dus even beperkt inzetbaar) die hier meer dan een beetje jaloers op zou zijn!

Een ME siganture vind ik dan weer wat overdreven. Ze speelt leuk slag dat wel. Maar goed, paar jaar geleden speelden we op een bluesfestival in duitsland waar Joan Armatrading ook speelde. Die blijkt zelfs haar eigen gitaartech mee te hebben. Verbaasde me ook best.

zoon van Piet
16 maart 2012, 15:17
Maar Joan speelt dan ook prima gitaar en doet bijna alle gitaarpartijen op haar albums.
ik heb in mijn journalistentijd een collega onvoorzichtig en lomp horen vragen wie gitaar speelde op haar plaat. haar ogen schoten vuur!

En de ME Ovations zijn mooie gitaren - zelfs een fervent O-hater als ik moet dat toegeven. Nichtje heeft de 6 en de 12, ze zijn allebei prima. Maar wel duur....
Voor je leerlinge heb ik ook nog een koffer met handtekening! ;)

zoon van Piet
17 maart 2012, 10:58
Na wat gepruts heb ik besloten de opzet te laten zoals ie is. Een dubbele g leidt teveel af, de beide snaren lijken elkaar in de weg te zitten. Een enkele g zegt meer: prrring! als je begrijpt wat ik bedoel. Dus ik ga voor de acht snaren in 'ZvP stemming', die een kruising is tussen Nashville en de Tielman Brothers..

Nu nog wachten op een nieuwe opnamesessie.. de mijne verviel omdat Thijs Schrijnemakers die dag orgel kon komen spelen..dan moet Peer plaats maken, he? :)