PDA

View Full Version : element vangen geluid van tikken op slagplaat op?



apekop
12 maart 2012, 00:20
Als ik op een van mijn gitaren op mijn slagplaat tik met mijn vingers hoor ik dat gebonk ook door mijn versterker. Hoe kan dat? en wat kan ik eraan doen?

bass blom
12 maart 2012, 01:00
de apekop hoort gebonk op de slagplaats.
klinkt als google vertaalpoëzie :D

wat voor een gitaar/element? het is misschien wel microfonisch, waxpotten als het kan..

apekop
12 maart 2012, 01:46
het gaat Dimarzio elementen van een Vigier Surfreter. Ik hoor het bij alle drie de elementen.

Wat is waxpotten?

bass blom
12 maart 2012, 09:33
waxpotten is je elementen onderdompelen in een mix van waxinelichtjes en bijenwas bij een temperatuur van 70 graden.
zijn ze al wat ouder die pups?
ook bij nieuweren komt het wel eens voor.
een goeie test om het zeker te weten is vlak bij een pup praten, als je dat kunt horen door je versterker zijn ze microfonisch.
de wikkeling is dan te los, daardoor beweegt het draad teveel en met die was fixeer je de boel.

apekop
12 maart 2012, 10:04
ok, dank voor de uitleg. De gitaar is uit 2000, dus nog redelijk nieuw. Het vreemde is dat je het bij alle drie de elementen hoort.
Het lijkt me sterk dat ze alle drie microfonisch zijn?

Ik heb even geprobeerd met praten door de elementen en ik hoor niet veel uit de versterker als ik dat doe. Als ik er met mijn vingers op de gitaar tik/bonk hoor ik dat heel hard uit de versterker. Je hoort het bij heel de gitaar, maar het hardst als je dicht bij de elementen komt.

bass blom
12 maart 2012, 10:47
dan lijkt er niets aan de hand.
als je gitaar niet gaat gillen door de versterker, met je hand op de snaren.

apekop
12 maart 2012, 10:51
maar dat gebonk is toch niet normaal? Je moet dan steeds voorzichtig zijn dat je niet met je vingers op de slagplaat komt. Bij andere gitaren van mij heb ik er geen last van.

bass blom
12 maart 2012, 11:03
ontdek je het pas nu of had hij het altijd al?

Ukeloeder
12 maart 2012, 11:07
Zijn de elementen aan de slagplaat gemonteerd of aan de body?

apekop
12 maart 2012, 11:15
@Ukeloeder: geen idee, ik denk aan de slagplaat. Het gaat om deze gitaar:
http://www.vigierguitars.com/page/fiche_produit.php?id_prod=256


ontdek je het pas nu of had hij het altijd al?

Ik heb de gitaar nog niet zo lang, dus ontdek het nu pas.

Ukeloeder
12 maart 2012, 11:20
Aan de slagplaat dus. Is het geluid echt heel hard? Net zo hard als wanneer je speelt?

apekop
12 maart 2012, 11:33
Als je er op tikt is het echt behoorlijk hard.

Ace 1.15.19
12 maart 2012, 12:28
Misschien een geluidsfragmentje?

HaroldA
12 maart 2012, 13:58
Is het niet gewoon zo: een element zet een variable afstand tot de snaren om in een elektrische stroom. Als je op je slagplaat slaat, trilt het element (en de body + snaren) en veranderd de afstand tov de snaren.

Des te strakker de elementen vastzitten, des te minder herrie?


Of denk ik nu te simpel?

apekop
16 maart 2012, 13:06
Misschien een geluidsfragmentje?

ok, hier een geluidsfragmentje. Eveb snel opgenomen met een Tascam handheld recorder. Eerst sla ik een paar losse snaren aan en daarna tik/klop ik op verschillende plaatsen van de de slagplaat. Als ik op omhuizing van de elementen klop hoor ik ook veel gebonk. Klinkt mij niet normaal in de oren, en bij andere gitaren hoor ik dan geen bijgeluiden:

http://soundcloud.com/bodde/kloppen-op-de-slagplaat

HaroldA
16 maart 2012, 13:21
ok, hier een geluidsfragmentje. Eveb snel opgenomen met een Tascam handheld recorder. Eerst sla ik een paar losse snaren aan en daarna tik/klop ik op verschillende plaatsen van de de slagplaat. Als ik op omhuizing van de elementen klop hoor ik ook veel gebonk. Klinkt mij niet normaal in de oren, en bij andere gitaren hoor ik dan geen bijgeluiden:

http://soundcloud.com/bodde/kloppen-op-de-slagplaat

Al mijn gitaren maken dit soort geluiden als ik er klappen op geef.

apekop
16 maart 2012, 15:35
Ik heb 6 elektrische gitaren en 5 bassen en geen enkele geeft een dergelijk (hard) geluid als ik er op tik. Let wel, het zijn geen klappen maar tikken met de vingertoppen. Als ik zachtjes op de elementenbehuizing klop hoor ik het ook heel hard uit de versterker, dat heeft ook geen enkel instrument wat ik heb in die mate. Je hoort wel iets, maar niet zo erg als bij deze gitaar.