PDA

View Full Version : The Lo Lands | Be My Guide (with Paul Coenradie)



The Lo Lands
11 maart 2012, 19:28
Hierbij mijn nieuwste instrumentale nummer 'Be My Guide' met medewerking van goede vriend en gitarist Paul Coenradie (gitarist bij o.a. Aniday, Robby Valentine en Bert Heerink). In het verleden hebben we samen wel eens gejammed maar het is er nooit van gekomen om samen wat op te nemen, tot nu! De backwards gitaarsolo in het midden van het nummer is van mijn hand maar de overige solo partijen zijn van Paul. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden...

Be My Guide (http://thelolands.nl/music.html)

pasqual
12 maart 2012, 22:42
Zal ik dan maar? goed nummer. Zo te horen is de begeleiding van jouw? Tenminste, ik denk jouw stijl hier te herkennen ondertussen:ok:
Het gitaarwerk van Paul laat me met vlagen aan Jeff Beck denken, vooral hoe hij de tremelo gebruikt. De mix is wat mij betreft dik in orde, de gitaren staan er lekker warm op, alles is afzonderlijk goed te horen. Enige puntje van kritiek zou zijn dat dit nummer wat mij betreft niet af is. Je leunt op 2 thema's en een derde thema zou moeten kunnen. Het kan een bewuste keuze zijn natuurlijk dus is maar een mening uiteindelijk.

The Lo Lands
13 maart 2012, 11:48
Zal ik dan maar? goed nummer. Zo te horen is de begeleiding van jouw? Tenminste, ik denk jouw stijl hier te herkennen ondertussen:ok:
Het gitaarwerk van Paul laat me met vlagen aan Jeff Beck denken, vooral hoe hij de tremelo gebruikt. De mix is wat mij betreft dik in orde, de gitaren staan er lekker warm op, alles is afzonderlijk goed te horen. Enige puntje van kritiek zou zijn dat dit nummer wat mij betreft niet af is. Je leunt op 2 thema's en een derde thema zou moeten kunnen. Het kan een bewuste keuze zijn natuurlijk dus is maar een mening uiteindelijk. Met zoveel goede muziek op dit moment hier kan het soms wat langer duren voordat je een reactie mag ontvangen ;)

Dankjewel Pasqual voor je altijd opbouwende en positieve reacties! De begeleiding is inderdaad van mij dat heb je goed gehoord, gelukkig ;) Qua eindmix/master heb ik afgelopen dagen nog wel lopen stoeien maar heb gisteravond de laatste puntjes op de 'i' gezet. Deze mix heb je ook beluisterd aan de tijd van je geplaatste reactie te zien.

Toen ik twee weken geleden de basis had opgenomen en in eerste instantie zelf de solopartijen zou inspelen was het nummer in basis voor mij af. Nu Paul zijn partijen heeft ingespeeld voelt het voor mij toch ook wel dat er meer in had gezeten. De keuze is bewust gemaakt maar je hebt hier wel een gedeeld punt :) Volgende keer beter :ok:

Hierbij de videoclip:


http://www.youtube.com/watch?v=FQz_abobK6o

Duhsjaak
14 maart 2012, 10:52
Hi
Geniaal minimalistisch/bijna surrealistisch video'tje. Fraai. Welke LP is dat. Zegt me niets. Zou kunnen als het uit de DJ scnene komt. Want daarin ben ik helemaal niet thuis.

Je muziek ben ik doorgaans enthousiaster over. Normaal zit daar een beetje een schurend/ruw randje aan dat hier een beetje lijkt te zijn weggestreken.

Het is vreselijk smaakvol in elkaar gezet, maar aan de gladde kant voor mijn persoonlijke smaak.

Niet onbelangrijk is of je er zelf tevreden over bent. Waarschijnlijk veel belangrijker, maar daarover hul je je in nevelen.
De volgende keer ga ik er weer voor zitten. Want nieuwsgierigheid naar je liedjes blijft.
Vriendelijke groet, Gus

The Lo Lands
14 maart 2012, 12:17
Hi
Geniaal minimalistisch/bijna surrealistisch video'tje. Fraai. Welke LP is dat. Zegt me niets. Zou kunnen als het uit de DJ scnene komt. Want daarin ben ik helemaal niet thuis.

Je muziek ben ik doorgaans enthousiaster over. Normaal zit daar een beetje een schurend/ruw randje aan dat hier een beetje lijkt te zijn weggestreken.

Het is vreselijk smaakvol in elkaar gezet, maar aan de gladde kant voor mijn persoonlijke smaak.

Niet onbelangrijk is of je er zelf tevreden over bent. Waarschijnlijk veel belangrijker, maar daarover hul je je in nevelen.
De volgende keer ga ik er weer voor zitten. Want nieuwsgierigheid naar je liedjes blijft.
Vriendelijke groet, Gus Dankjewel Gus. Vond het vidiootje ook wel doeltreffend en ook snel te maken. Het nummer op de LP ben ik (en Paul) natuurlijk, what else ;) Het is een LP van Jimi Hendrix - Band of Gypsys op het Track label (rood vinyl). Het LP label heb ik voor de video aangepast naar dat van The Lo Lands :sssh: Als ik ooit wat muziek ga uitbrengen dan wordt dat ook op rood vinyl!

En tja de solo's zijn niet van mijn hand maar van Paul (behalve de backwards solo). Paul heeft een toch wel rauw maar gladdere sound met meer compressie. Zodra je met andere mensen gaat samenwerken verandert het overall geluid. Zelf ben ik zeer tevreden maar vind het leuk te lezen dat jij mijn sound ook erg waardeert :-) Als Paul zijn sound veel 'beter' zou zijn moet ik er maar mee stoppen :seriousf:

Volgend nummer weer alleen maar ik vond het erg leuk om met Paul eens wat op te nemen, wat we nog wel vaker gaan doen.

bass blom
14 maart 2012, 12:27
ik dee vroegah ook wel eens een backwards solo, gewoon de tape omdraaien.
hoe doe je dat in het digitale domein?

klinkt weer erg lekker als gewoonlijk :D

The Lo Lands
14 maart 2012, 12:32
ik dee vroegah ook wel eens een backwards solo, gewoon de tape omdraaien.
hoe doe je dat in het digitale domein?

klinkt weer erg lekker als gewoonlijk :D Dank je Bass!! Backwards solo is eerst real time ingespeeld en daarna in het digitale domein omgedraaid. Er zijn ook delay pedalen met een soort backwards functie maar werkt veel minder goed in mijn beleving. Geen band omdraaien maar Appeltje+Shift+B in Logic en gaan ;)

bass blom
14 maart 2012, 12:34
ok dus dan speel je bij de 'gewone' muziek in.
en dan maar afwachten hoe het uitkomt :D

The Lo Lands
14 maart 2012, 14:05
ok dus dan speel je bij de 'gewone' muziek in.
en dan maar afwachten hoe het uitkomt :D Klopt ja! Deze was in één keer goed maar vaak past het gewoon niet in het nummer :) Beetje een lucky shot zeg maar.

Duhsjaak
14 maart 2012, 14:22
Hi
Ah.... wat een informatie dichtheid in je respons.

Geschiedvervalsing:
Je hebt me mooi bij de neus gehad met je rooie vinyl. Dat jullie dat niet waren, was mij wel duidelijk, maar het resultaat is fraai. Da's zeker. Achter de vraag had trouwens een vraagtekentje gemoeten. Nu is het net alsof ik het je toeblaf. Sorry daavoor.

Jij stopt als die andere sjaak beter is. Stop maar met stoppen dus. Ik (persoonlijk - en ook nog gebaseerd op 1 lied) vind jou beter. Of dat voor hem aanleiding is om dan maar te stoppen??? Zo zie je maar wat dat soort vriendschappen waard zijn. Ik heb een keer een poging gewaagd zo'n debiliserende smiley in te voegen, maar mijn hart lag er niet in. Is dus ook niet gelukt. Ga ik dus niet nog eens proberen.

En lekker doorgaan met samenwerkingen, wat de buitenwereld er ook van zegt. Zo belangrijk is dat allemaal niet. Als jullie kicken, een beter fundament is er niet voor zo'n collaboratie.

Af en toe een stukkie van je eigen en ik ben weer voor maanden happy! In ernst: Ik vind het echt genieten man!
Vriendelijke groet, Gus

pasqual
14 maart 2012, 18:52
Als Paul zijn sound veel 'beter' zou zijn moet ik er maar mee stoppen :seriousf:
Volgend nummer weer alleen maar ik vond het erg leuk om met Paul eens wat op te nemen, wat we nog wel vaker gaan doen.

Natuurlijk meen je dit niet serieus: Zal best zijn dat Paul beter is maar de vraag is dan, op welk vlak? Technisch, qua gevoel of wat het maken van goede composities betreft? Het gaat er om hoe je met andere muzikanten samenspeelt en anders/beter gaat klinken omdat je elkaar aanvult. Dat is het mooie van hoe iemand anders jouw muziek interpreteert en daarom verrassend anders kan laten klinken.
Dus ik zou zeggen: To be continued!

bass blom
14 maart 2012, 18:57
Klopt ja! Deze was in één keer goed maar vaak past het gewoon niet in het nummer :) Beetje een lucky shot zeg maar.

en maar dus kun je de begeleiding ruw mixen en omkeren en daarbij inspelen, die track dan weer omkeren en in je mix plakken :D
dan komt het minder op toeval aan. :D

The Lo Lands
14 maart 2012, 20:26
@ Gus: mijn muziek op rood vinyl uitbrengen is een beetje een droom van me. Soms is de droom mooier dan de werkelijkheid en deze clip visualiseert dit idee een beetje denk ik :) Het uiteindelijke medium verandert namelijk niets aan de muziek.

@ Pasqual: Dit is gekkigheid natuurlijk en je hebt helemaal gelijk! To be continued...

@ Bass: dat idee houdt ik in mijn achterhoofd! Wat je zegt klinkt helemaal niet zo gek :crazyhappy: Hoewel toeval in muziek toch erg leuk kan zijn :)

Duhsjaak
15 maart 2012, 07:24
Hi
Het toeval is een basisvereiste bij alles dat ik op artistiek gebied onderneem. In ben er 100% van overtuigd dat controle mooie ambachtelijke dingen oplevert. Hoe meer controle, hoe meer je het toevallig vinden van leuke vondsten waarnaar je niet op zoek was, voorkomt. 't Is een beetje moeilijke zin.
Maar neem maar aan dat ik controle zo veel mogelijk uitschakel.

Dat dat niet volledig lukt (en soms volledig niet) is een gegeven dat het alleen maar leuker maakt. Zeker als het op een bepaald punt wel lukt. Zie het als een speelse manier omgaan met de materie.

Ik kan je alleen maar ertoe proberen uit te nodigen het te gaan proberen. Net als alles dat je aan het proberen bent moet je er even geduld mee hebben.

Maar dan merk je dat er steeds vaker momenten zijn waarop je je zelf blijkt te kunnen verrassen. Het is het verrasssingselement dat dat je door je controle voorkomt.

En alle gelul terzijde: ik ben fan. Dus rood vinyl voor geplande dingen en geel vinyl voor liedjes waarbij je toeval een kans hebt gegeven?
Vreindelijke groet, Gus

The Lo Lands
17 maart 2012, 17:24
Hi
Het toeval is een basisvereiste bij alles dat ik op artistiek gebied onderneem. In ben er 100% van overtuigd dat controle mooie ambachtelijke dingen oplevert. Hoe meer controle, hoe meer je het toevallig vinden van leuke vondsten waarnaar je niet op zoek was, voorkomt. 't Is een beetje moeilijke zin.
Maar neem maar aan dat ik controle zo veel mogelijk uitschakel.

Dat dat niet volledig lukt (en soms volledig niet) is een gegeven dat het alleen maar leuker maakt. Zeker als het op een bepaald punt wel lukt. Zie het als een speelse manier omgaan met de materie.

Ik kan je alleen maar ertoe proberen uit te nodigen het te gaan proberen. Net als alles dat je aan het proberen bent moet je er even geduld mee hebben.

Maar dan merk je dat er steeds vaker momenten zijn waarop je je zelf blijkt te kunnen verrassen. Het is het verrasssingselement dat dat je door je controle voorkomt.

En alle gelul terzijde: ik ben fan. Dus rood vinyl voor geplande dingen en geel vinyl voor liedjes waarbij je toeval een kans hebt gegeven?
Vreindelijke groet, Gus Het één sluit het ander niet uit. Of je opzoek gaat naar totale controle of onbegrensde vrijheid maakt mij niet uit zolang je maar speelt. Ik wil hier alleen nog aan toevoegen dat je niet teveel over muziek maken moet praten maar dat het vooral een kwestie is van simpelweg doen, doen en doen ;) Frank Zappa zou gezegt hebben 'shut up 'n play yer guitar' ;)

Han S
17 maart 2012, 20:46
Milo, het is meer dan fraai en even had ik een associatie met het betere werk van de Shadows. Ik weet dat het een totaal andere muziek is, maar de sfeer leidde me die kant op. Het geluid is prachtig en ik zou iets minder begeleidende gitaar gedaan hebben en iets meer drums, pietsie.

Paul is een wonderlijke gitarist en ik hoop dat hij nog eens echt groot wordt. Ik heb hem een keer in de studio meegemaakt en wat me altijd zal bijblijven is zijn prachtige sound. Hij had een stereogeluid waar ik van omviel en zijn spel? Helemaal goed.

Dit zijn de juweeltjes, geen formule 1 gefreak maar wel heel erg mooi.

The Lo Lands
18 maart 2012, 11:38
Milo, het is meer dan fraai en even had ik een associatie met het betere werk van de Shadows. Ik weet dat het een totaal andere muziek is, maar de sfeer leidde me die kant op. Het geluid is prachtig en ik zou iets minder begeleidende gitaar gedaan hebben en iets meer drums, pietsie.

Paul is een wonderlijke gitarist en ik hoop dat hij nog eens echt groot wordt. Ik heb hem een keer in de studio meegemaakt en wat me altijd zal bijblijven is zijn prachtige sound. Hij had een stereogeluid waar ik van omviel en zijn spel? Helemaal goed.

Dit zijn de juweeltjes, geen formule 1 gefreak maar wel heel erg mooi. Dankjewel Han! Ik ken de muziek van de Shadows niet maar zo zie je maar dat iedereen muziek associeert met zijn eigen muzikale referentiekader :)

Ik heb bijna een week het nummer niet meer beluisterd omdat ik altijd na intensief afmixen en masteren er even niet van kan genieten. Gistermiddag weer beluisterd en kan nu de schoonheid er weer van inzien :mmmm: Paul is inderdaad een gitarist met een geluid en techniek waar je mond van kan openvallen. Grappig dat je mixtechnisch opnoemt dat de drums wel iets meer in de mix hadden gemogen. Ik had dit zelf ook, maar omdat deze drumpartij met brushes is gespeeld klonk het soms vreemd in mijn oren de drums harder te zetten. Uiteindelijk dus toch besloten het zo te laten. Ik zal voor de mp3 op mijn website de drums nog een tikkie harder in de mix zetten!

En mooi is waar ik het voor doe ;)