PDA

View Full Version : Mesa Mark series, pull functies.



interessander
11 maart 2012, 19:26
Ik heb gisteren weer eens geexperimenteerd met de diverse pull functies op mijn Mark III (op lead). Vooral de treble shift en de pull deep.

Zijn er nog meer Mesa Mark eigenaren die deze of andere pull functies gebruiken en waarvoor?

Op andere marks zoals de IV heten sommige functies anders en ik las ergens op het grailtone forum dat daar de pull deep standaard in het circuit zit. Op zich frappant want het is een behoorlijk verschil, ik heb zelf nog nooit op een IV gespeeld dus ik heb geen idee of de IV standaard meer bas heeft.

Misery Signals
11 maart 2012, 20:24
Wat een vreemde vraag. Meer variatie om je sound te zoeken?

Wel vreemd dat ze al die knoppen push/pull maken. Waarom geen kleine switches zoals bv Soldano en Mesa? Erg vervelend trouwens om je settings te laten staan en je head te moeten transporteren als er knoppen uitgetrokken staan.

MS

caliban
11 maart 2012, 20:37
Toen ik mijn mark 3 nog had waren meestal alle knoppen gepull'd, vond ik persoonlijk het beste klinken.

interessander
11 maart 2012, 21:01
Wat een vreemde vraag. Meer variatie om je sound te zoeken?

Wel vreemd dat ze al die knoppen push/pull maken. Waarom geen kleine switches zoals bv Soldano en Mesa? Erg vervelend trouwens om je settings te laten staan en je head te moeten transporteren als er knoppen uitgetrokken staan.

MS

De vraag is gewoon uit nieuwsgierigheid over gebruikerservaringen met deze extra functies, niks vreemds aan toch?

Waarom geen kleine switches geen idee, er zitten wel kleine switches op voor de eq bijvoorbeeld, die kan op aan en auto. Voor de pull functies geldt ook dat deze vaak juist op clean en r2 of enkel op lead betrekking hebben, verder blijven de knoppen gewoon uit staan in mijn flightcase, geen probleem mee.

interessander
12 maart 2012, 11:14
Hier nog wat leesvoer voor de verschillende functies van de III tov de IV: http://forum.grailtone.com/viewtopic.php?f=3&t=51449
En hier over de werking van de pull deep knop: http://forum.grailtone.com/viewtopic.php?f=3&t=46467

guitarnijboer
12 maart 2012, 12:41
Misschien heb je hier wat aan:

Pull bright = een bypass cap over de volumepotmeter. Deze zorgt vooral bij lagere instellingen van de volumeknop voor extra treble / glazig geluid. Normaal gesproken verlies je hoog als je de volume knop omlaag draaid. Deze condensator bypassed het tophoog om de potmeter heen. Niet echt fijn voor gebruik bij overdrive, maar voor sommige clean geluiden wel prettig.

Treble shift = een condensator parallel aan de treble condensator. Je treble condensator in de tonestack wordt 4 x zo groot en je tonestack laat meer mid / hi mid door. Dit is een duidelijke 'fatboost' voor je leadkanaal en zorgt voor een dikkere toon met meer overdrive. De tonestack geeft meer mid / hi mid signaal door naar de volgende trap. Je treblepotmeter hoger zetten betekent in de pull positie dus ook meer gain. Je bass en mid regelaars doen minder. Deze functie zit geschakeld via een LDR en werkt alleen op het lead kanaal.

Bass shift = het zelfde als de pull deep functie alleen dan op de eerste triode. Er wordt geschakeld tussen een .47uf kathode bypasscap (push) en een 15uF bypasscap (pull). Met de knop ingeduwd wordt het laag van het binnenkomende gitaarsignaal afgehaald wat zorgt voor een strakkere overdrive toon (minder modderig). Er blijft echter met singlecoil gitaren en clean aanzienlijk minder bass 'boom' over. Je kunt deze functie misschien het beste vergelijken met schakelen tussen de normale (pull) en high (push) input van een Marshall super lead versterker.

Rhythm 2 = handmatig schakelen tussen Rhythm 1 en Rhythm 2. In de lead mode krijg je iets meer gain als je deze knop uittrekt, hoewel dat waarschijnlijk niet de bedoeling was.

Pull deep = het zelfde als de bass shift, maar dan op de laatste triode voor de eindtrap. Ook hier weer een schakelaar tussen een .47uF en 15uF kathode bypass condensator, maar dan op de mengbuis voor de fasedraaier. Het totale geluid van de voorversterker, reverb en effectloop wordt hiermee beinvloed. De pull stand is eigenlijk de normale stand, in de push stand wordt het laag weggehaald. Het totaalgeluid wordt met de knop ingedrukt meer gefocust op het mid en hoog. Het klinkt als je alleen speelt voor geen meter, maar met een band in de mix kan dit zorgen voor een geluid wat meer snijdt en minder andere instrumenten in de weg zit. Ik gebruik echter altijd de pull stand.

Pull lead: handmatig schakelen tussen Rhythm 1 of 2 en lead

pull bright (leadmaster): geeft extra hoog aan het overdrive geluid wat handig kan zijn als je zachtjes speelt, maar toch voldoende definitie en hoog in je leadgeluid wilt houden. Anders dan de bright functie op de volumeknop zit er in dit geval een kleine bypass cap op de kathode van de tweede triode van het oversturings 'kanaal' die zorgt voor extra versterking van het hi-mid en hoog. Een gewone bypasscap op de mastervolume net zoals bij de eerste volumeknop zou namelijk heel smerig klinken. Toch is ook dit een compensatie voor het hoog dat je kwijtraakt als je de volumeknop (pen) ( in dit geval master en leadmaster ) omlaag draaid. Speel je harder dan wordt dit effect al snel teveel en kun je de knop beter induwen.

succes ermee!

interessander
12 maart 2012, 13:37
Bedankt voor de toelichting, het is dus met pull deep aan eigenlijk de standaard-instelling en dat zou ook verklaren waarom de Mark IV deze optie niet meer heeft maar dat deze vast in het circuit is verwerkt.

Ik speel zelf vaak met treble shift, zonder pull deep en dan de master wat harder (rond 2/2,5), zeker geen gebrek aan bas, de bas staat zelf op 1 en de EQ in een V-shape. Als ik daarbij de pull deep aanzet dan gaat de amp harder en komt er vooral een enorme lading druk in het laag bij wat iets teveel van het goede is.

Misschien moet ik de sound nog eens opnieuw instellen met de pull deep aan, alles iets minder extreem op de grafische EQ en bijdraaien totdat ik weer een goede sound heb gevonden.

allochthomas
12 maart 2012, 13:53
Ik had zelf altijd de treble shift en de pull deep aan staan.

guitarnijboer
12 maart 2012, 17:16
Misschien moet ik de sound nog eens opnieuw instellen met de pull deep aan, alles iets minder extreem op de grafische EQ en bijdraaien totdat ik weer een goede sound heb gevonden.

Aha, ja ik gebruik de EQ eigenlijk nooit, maar daar kun je ook een flinke bak laag mee bijdraaien inderdaad.

interessander
12 maart 2012, 17:32
Aha, ja ik gebruik de EQ eigenlijk nooit, maar daar kun je ook een flinke bak laag mee bijdraaien inderdaad.

Klopt, bij mij is het overigens meer een subtiele V, de eerste twee staan iets boven de middellijn (iets wat de pull deep ook zou kunnen doen) en de 750Hz staat vrij ver naar beneden omdat hij anders extreem dozig klinkt (en extreem hard gaat)

interessander
18 maart 2012, 12:37
Ik heb het gisteren eens geprobeerd met de pull deep aan, maar dat was geen succes. Veel te veel resonantie in het laag wat de rest compleet in de weg zat (op de V30's boven in de speakerkast, de EVM's onderin konden het wat beter aan) Met de pull deep uit snijdt hij veel beter door de mix en met de bas op 0,5 en de master een beetje open en een beetje meer op de EQ heb je meer dan genoeg bas zonder dat het boomy wordt.

Ik heb ook de eerste volumeknop iets harder gezet, dat icm de treble shift geeft een fijne distortion, iets meer gain en wat minder stug maar nog altijd met veel punch.

Orpheo
18 maart 2012, 13:15
ik zal ook eens gaan spelen met die pull deep. ik gebruik 'm zelf graag icm een strat over de eerste twee kanalen. geeft 'm een beetje een fender-style sag in het laag, wat ik te gek vind voor wat cleaner werk. kan daar zeer goed mee uit de voeten, maar goed... ik gebruik m'n mk3 eigenlijk alleen voor clean of een beetje een randje.

interessander
18 maart 2012, 15:07
Goed punt, ik gebruik hem voor 99% op lead, en al helemaal niet met een strat. Op clean heb ik het niet eens getest gisteren en R2 gebruik ik uberhaupt niet, maar daarvoor zou het best eens goed kunnen werken.

De settings voor nu:

http://www.chain-metal.nl/mark3/front.php?bg=0&t=Thrash&p=45&d1=70&d2=65&d3=5&d4=80&d5=25&d6=65&d7=60&p1=&p2=1&p3=&p4=&p5=&p6=&p7=&g1=70&g2=60&g3=10&g4=55&g5=65

guitarnijboer
18 maart 2012, 16:19
Een 4 x 12 kast met 2 EV en 2 V30 speakers is ook weer heel wat anders dan de open back combo met een 1 x 12 EV die ik heb. Dat zal ook wat uitmaken. Mooi toch dat ie zo veelzijdig is!

allochthomas
18 maart 2012, 16:30
Ik scoopte de lage frequenties altijd een beetje met de deep switch aan, anders was het laag al helemaal niet meer te houden.

@Orpheo: jij gebruikt de mark III nou juist voor dat gene waar ik hem de deur uit heb gedaan

Orpheo
19 maart 2012, 00:50
klopt :) maar ik gebruik 'm soms ook voor high gain, en ook vaak voor clean. voor mij is 't de beste mark die ik tot nu toe in handen heb gehad, en voor mij werkt ie voorlopig uitstekend. volgend jaar komt m'n glaswerks amp, en die zal dan deze amp 'vervangen'. sprankelender, smoother in zijn clean, crunch en distortion. maar goed, die dingen zijn ook 'maar' 3500$.

Ik heb wat getest maar ik vind die deepswitch juist tof. ik heb 'm uitgetrokken, bas onder de 1, en dat werkt voor mij uitstekend.