PDA

View Full Version : Marshall Class 5 mist na gepruts volume, punch en helderheid



guitarguru
11 maart 2012, 14:25
Ik heb er niet te veel aan gedaan, maar lijk toch iets verprutst te hebben :soinnocent:

Gek gemaakt door allerlei mods op het net, ben ik maar es begonnen, in mijn vorige week 2e hands gekochte combootje, met de input impedantie te verhogen van 470k naar 1M (safe Mod). Er meteen andere buisjes ingezet, want stock dingen zijn altijd slecht.... Resultaat: geen volume en punch meer. Dus stock buisjes teruggezet en voila, probleem opgelost.

Ik vond toch dat de amp had ingeboet aan feel en sound, dus heb er weer een 470k ingezet ipv de 1M. Alles dichtgeschroefd en ja hoor, tube rattle, waar deze amp om bekend staat. Amp open gehaald, tikken met potlood op buisjes, vond V1 licht microfonisch, maakte lichte bijgeluiden, zo ook op V2 zelfde resultaat. In V1 een JJ buisje gestopt. Tikken met potlood gaf kraak en plofgeluidjes en een brom........ oei! Toch maar weer die Marshall buisjes erin gezet en V1 en V2 omgewisseld, Joost weet waarom..... Heb ook rubber ringen erin gezet bij V1 en V2. Alles weer dicht, en ja hoor.... geen volume en punch.

Dus de amp weer open, buisjes omgewisseld, alles dicht, geen tube rattle meer trouwens, maar weet zeker dat ik minder volume en gain heb dan toen ik hem kocht.... :???: Hij was eerst kneiterhard met volume halverwege, maar nu is het aangenaam voor thuis, maar wil hem in de band gaan gebruiken.

Trouwens via mijn pedalboard klinkt alles redelijk okay, maar plug ik mijn gitaar rechtstreeks in, dan heb ik een zacht en dof geluid. Heeft iemand misschien een goed idee? :chicken:

guitarguru
11 maart 2012, 19:33
Sjonge jonge, had een 470R erin gesoldeerd ipv een 470K....................

marc_o
11 maart 2012, 19:57
Ik heb er niet te veel aan gedaan, maar lijk toch iets verprutst te hebben :soinnocent:

Gek gemaakt door allerlei mods op het net, ben ik maar es begonnen, in mijn vorige week 2e hands gekochte combootje, met de input impedantie te verhogen van 470k naar 1M (safe Mod). Er meteen andere buisjes ingezet, want stock dingen zijn altijd slecht.... Resultaat: geen volume en punch meer. Dus stock buisjes teruggezet en voila, probleem opgelost.

Ik vond toch dat de amp had ingeboet aan feel en sound, dus heb er weer een 470k ingezet ipv de 1M. Alles dichtgeschroefd en ja hoor, tube rattle, waar deze amp om bekend staat. Amp open gehaald, tikken met potlood op buisjes, vond V1 licht microfonisch, maakte lichte bijgeluiden, zo ook op V2 zelfde resultaat. In V1 een JJ buisje gestopt. Tikken met potlood gaf kraak en plofgeluidjes en een brom........ oei! Toch maar weer die Marshall buisjes erin gezet en V1 en V2 omgewisseld, Joost weet waarom..... Heb ook rubber ringen erin gezet bij V1 en V2. Alles weer dicht, en ja hoor.... geen volume en punch.

Dus de amp weer open, buisjes omgewisseld, alles dicht, geen tube rattle meer trouwens, maar weet zeker dat ik minder volume en gain heb dan toen ik hem kocht.... :???: Hij was eerst kneiterhard met volume halverwege, maar nu is het aangenaam voor thuis, maar wil hem in de band gaan gebruiken.

Trouwens via mijn pedalboard klinkt alles redelijk okay, maar plug ik mijn gitaar rechtstreeks in, dan heb ik een zacht en dof geluid. Heeft iemand misschien een goed idee? :chicken:

Ja, ik heb een erg goed idee :-)

guitarguru
11 maart 2012, 20:03
Pfff, dat viel dus nog mee. De juiste weerstand erin en alle volume en punch weer terug.................... en voorlopig geen tube rattle meer. Houden zo! Zo, ben het gemod weer even zat. :seriousf:

bass blom
11 maart 2012, 20:05
leuk toch? :D
mooi dat je nix gemold hebt!

guitarguru
11 maart 2012, 20:06
Ja, ik heb een erg goed idee :-)


Stereo spelen zeker?? Verzekerd van dubbele ellende!! :seriousf:

Mitch
14 maart 2012, 09:35
Ach, dat arme beestje maar ploegen tegen die enorme weerstand (je pickups dan hè?) :D Maar effe, die verhoging van de ingangs impedantie zou juist bij single coils verbetering meoten geven van de helderheid (door minder load). Jouw ervaring was anders? Ik heb op mijn Class5 nog steeds niet gespeeld met mijn Jazzmaster, maar ik wil die wel kunnen gebruiken op de Marshall.
De Gretsch was in ieder geval geen succes. Het indrukwekkende laag dat het hals element uitbraakt werd volkomen geabsorbeerd hahahaha! Met mijn Les Pauls blijft het een heerlijk ampje hoor...

guitarnijboer
14 maart 2012, 10:12
Ach, dat arme beestje maar ploegen tegen die enorme weerstand (je pickups dan hè?) :D Maar effe, die verhoging van de ingangs impedantie zou juist bij single coils verbetering meoten geven van de helderheid (door minder load). Jouw ervaring was anders?

Waarschijnlijk was het een 100K ipv 1M

guitarguru
14 maart 2012, 10:16
Ach, dat arme beestje maar ploegen tegen die enorme weerstand (je pickups dan hè?) :D Maar effe, die verhoging van de ingangs impedantie zou juist bij single coils verbetering meoten geven van de helderheid (door minder load). Jouw ervaring was anders? Ik heb op mijn Class5 nog steeds niet gespeeld met mijn Jazzmaster, maar ik wil die wel kunnen gebruiken op de Marshall.
De Gretsch was in ieder geval geen succes. Het indrukwekkende laag dat het hals element uitbraakt werd volkomen geabsorbeerd hahahaha! Met mijn Les Pauls blijft het een heerlijk ampje hoor...

Heb speciaal zojuist even mijn Tele aangesloten :ok: Ik kan niet anders concluderen dan dat ik voldoende helderheid heb hoor, zo stock. Ik vond na die mod vooral de feel niet lekker meer. Voelde iets opgefokter, minder gecontroleerd en de sound was minder warm en dunner. Vooral met mijn Les Paul was dat verre van lekker. Ik laat hem zoals ie nu is.
Inderdaad, het volle luchtige laag van mijn semi-hollow Duesenberg komt er niet goed uit. Komt o.m. door het kleine kastje met 10" speakertje, maar zal ook wel in het circuit zitten. Ik neem de kleine maar gewoon voor wat het is.
Vraag me nu wel af of de 1974x of de 2061x niet precies is wat ik nodig heb voor bandgebruik. IK zou ook nog eerst eens een 2x12 kastje kunnen proberen op de C5. Heb je daar al ervaring mee Mitch?

guitarguru
14 maart 2012, 10:19
Waarschijnlijk was het een 100K ipv 1M

Nou, nou, nou, nou.....................................nee die 1M heb ik echt wel gebruikt. Maar 470 Ohm of 470.000 Ohm maakt echt wel verschil zeg!!

E-J
14 maart 2012, 16:25
Heb je nu die Lyle Caldwell modificaties gedaan? Wat vind je er van?

guitarguru
14 maart 2012, 17:38
Heb je nu die Lyle Caldwell modificaties gedaan? Wat vind je er van?

Nee hoor. Weet je, het is als met zovele geleerden. Ze zijn het nooit met elkaar eens. Op het Marshall forum post weer iemand, die Lyle's modificaties verwerpt, en zijn eigen ideeen neerschrijft. Ik heb geen zin in experimenteren om het experimenteren. De eerste de beste mod die ik toepaste, die zij beiden aanraden overigens, kon mij al meteen niet bekoren. Het doorploeteren van hun ellenlange uiteenzettingen kan mij nog niet bewegen om hun mods daadwerkelijk te gaan uitvoeren.

guitarguru
15 maart 2012, 08:49
@Mitch: Even iets specifieker dan. Heb je de C5 al uitgeprobeerd over jouw 2x12 Vernet kast met M20's?

Overigens, en het kan komen omdat ik wat grieperig ben, vind ik de C5 niet zo lekker meer klinken dan toen ik hem net had gekocht. Hij lijkt wat stugger te zijn geworden en wat 'harsher' bij vervorming. Zou het kunnen dat ik nou die 2 preampbuisjes verwisseld heb zitten tov stock, of aan het weerstandje (zelfde waarde, ander merk) die er nu inzit? :confused:
Zou het zo nauw kunnen luisteren?

bass blom
15 maart 2012, 08:56
lijkt mij eerder de buisjes.
aan de andere kant, weerstanden hebben een tolerantie..
als de stock aan de lage of hoge kant zat en de vervanger andersom kan dat wellicht uitmaken.
heb je de stock weggegooid?

tommus42
15 maart 2012, 10:20
Goedkope rommel:D. Schema zal ongetwijfeld goed zijn, maar de componenten matig vrees ik met zo'n massaproduct.

guitarguru
15 maart 2012, 10:35
lijkt mij eerder de buisjes.
aan de andere kant, weerstanden hebben een tolerantie..
als de stock aan de lage of hoge kant zat en de vervanger andersom kan dat wellicht uitmaken.
heb je de stock weggegooid?

Stock gelijk weggemieterd ja .. Zal die 2 buisjes eens omwisselen dan. Enorm gedoe om buisjes te wisselen man. Halve amp uit mekaar schroeven, plus weer kans op tube rattle als bijprodukt.

marc_o
15 maart 2012, 10:55
Stock gelijk weggemieterd ja .. Zal die 2 buisjes eens omwisselen dan. Enorm gedoe om buisjes te wisselen man. Halve amp uit mekaar schroeven, plus weer kans op tube rattle als bijprodukt.

Je hebt een miskoop gedaan vrind, je had die van mij moeten kopen, maar pruts maar door, als ie straks van een brug afflikkert (door jouw toedoen) dan kun je me mailen hoor, denk dat ik 'm nog wel even heb, helaas :-)

guitarguru
15 maart 2012, 10:58
Je hebt een miskoop gedaan vrind, je had die van mij moeten kopen, maar pruts maar door, als ie straks van een brug afflikkert (door jouw toedoen) dan kun je me mailen hoor, denk dat ik 'm nog wel even heb, helaas :-)

Ja, wrijf het me maar in :seriousf:

Mitch
15 maart 2012, 11:10
Ik heb de amp wel op mijn kast gehad, maar die geeft mismatch (ampje 1, kast 8 ohm). Dat vond ik géén fijne combi. Ik heb 'm echter ook over twee 4x12 gehad die wél 16 ohm waren en dat was fenomenaal. Ik denk dat als je de amp op een om het even welke redelijke 2x12 zet zonder mismatch, het een uitstekende amp is die doet wat je zoekt. Ik overweeg te zoeken naar een trafootje die wél die taps heeft.

De 1974x is leuk, maar als combo vind ik 'm niet zo denderend en de 2061 gaat gewoon te hard.

marc_o
15 maart 2012, 15:34
Ja, wrijf het me maar in :seriousf:

Noem je prijs en ik stuur 'm op..

bass blom
15 maart 2012, 16:24
Noem je prijs en ik stuur 'm op..

100 euro, details per pm :D

marc_o
16 maart 2012, 10:18
100 euro, details per pm :D


Prima, 1 van de details zijn de 120 Euro verzendkosten.

bass blom
16 maart 2012, 10:28
:seriousf:

guitarguru
16 maart 2012, 15:03
Nou, hij gaat nog net niet de dichtstbijzijnde brug af, daar ziet ie er te guitig voor uit, maar ik krijg er maar geen goede sounds meer uit. Op laag volume, clean dus, gaat het nog wel, maar vooral de vervorming klinkt uitermate ruk. Krasserig, schel en 'farty'. Ook volume kom ik weer tekort lijkt mij, al weet je het op een gegeven ogenblik ook niet meer precies. Het lijkt mijn VintageModern wel van vroeger qua sound. Zou hem echt wel eens naast een ander exemplaar willen horen. Misschien heeft de mijne toch een probleem ergens in het circuit of zo, of ik hou totaal niet van het klassieke Marshall geluid, maar kan me nauwelijks voorstellen dat iemand dit lekker vind klinken. :chicken:
Nou gauw ophouden hiermee, voordat ie alsnog het Markermeer induikelt............

Mitch
16 maart 2012, 15:22
Hoe krijg je 't weer voor elkaar... lozen op MP en die van Marc overnemen als die wél gewoon probleemloos is lijkt me de handigste optie.

marc_o
16 maart 2012, 15:40
Hoe krijg je 't weer voor elkaar... lozen op MP en die van Marc overnemen als die wél gewoon probleemloos is lijkt me de handigste optie.


Hoe kun je nou niet van Mitch houden?

guitarguru
16 maart 2012, 22:09
Okay, ik ben een dumbass, tenminste t.a.v. het 'volumeprobleem'. Heb onlangs een delaypedaal gekocht met looperfunctie. Wanneer je hem op standje loop zet, en die gebruik ik vaak thuis, en de fx level staat ergens halverwege, dan geeft ie niet het volledige signaal door ..... :soinnocent:

Verder heb ik gemerkt dat de versterker een behoorlijke opwarmtijd nodig heeft. Heb er vanavond een uurtje op zitten spelen, en na een half uur vond ik hem heel okay gaan klinken. Ook de overdrivesounds werden toen veel warmer en dynamischer. Heb me wat ingelezen, en het blijkt dat buizenversterkers pas na 10 minuten tot een half uur of zo hun uiteindelijke biasinstelling bereiken. Vandaar ook mijn eerdere constatering van het volumeverlies na (koude nieuwe) buizenwissel? Heb er nu andere buizen in, maar uiteindelijk heb ik toch gewoon de punch en het volume weer terug. Gevoelige ampje wel zeg!!

Marc, je zult toch nog even verder moeten zoeken voor een ander baasje voor jouw C5 ... :makeup:

Mitch
17 maart 2012, 00:24
Ghehe, deze valt in de categorie "waar komt dat rare geluid toch vandaan?" en er dan na een kwartier achter komen dat je wah nog aan staat :D Maar fijn dat het verholpen is.