PDA

View Full Version : M'n eerste "echte" versterker



Punkertje
10 maart 2012, 22:59
Ik heb een eindje geleden een gitaarpakket gekocht, omdat ik
nog niet zoveel van electrische gitaren wist, en zou nu graag eens een
echte versterker kopen. Ik speel hoofdzakelijk rock/punk en heb een yamaha gitaar.
Ook zit ik speel ik sinds kort in een groep, dus heb ik toch redelijk wat Watt nodig.
Ik dacht aan een versterker rond de 400 euro?
Kan iemand me helpen?

Tankman
10 maart 2012, 23:28
Een Peavey Valveking of 2e hands Classic 30 lijkt me ideaal. Beiden hebben zat gain voor je genre en klinken erg lekker.

VLP
11 maart 2012, 11:33
Als je thuis niets van effecten hebt liggen lijkt een vox valvetronix of een fender mustang Mij we iets.
Ga gewoon eens naar een winkel en probeer alles.

Rooker
11 maart 2012, 13:19
Peavey vk 50 lijkt me idd een geschikte om te gaan testen. 2e hands niet te duur. Heb je een knappe reverb, clean chanel en distortionchanel met solo boost. Lijkt me dat als je nog niet veel losse pedalen hebt je voorlopig even vooruit kunt. Lijkt mij veel beter dan aan een modeling amp te beginnen. Hoe hoe goed ze ook beloven te zijn, je hoort het vind ik toch.

Willi@m
11 maart 2012, 16:33
Als je thuis niets van effecten hebt liggen lijkt een vox valvetronix of een fender mustang Mij we iets.
Ga gewoon eens naar een winkel en probeer alles.

Met de mustang heb ik geen ervaring maar laat die vox aub staan...

Ik was er heel erg ontevreden mee en er ging een wereld voor me open aan klank toen ik overstapte op fender superchamp die ik nu heb :mmmm:

Blackstar is ook wel aardig zeggen ze.

VLP
11 maart 2012, 16:48
[QUOTE=Willi@m;2809974]Met de mustang heb ik geen ervaring maar laat die vox aub staan...

Ik was er heel erg ontevreden mee en er ging een wereld voor me open aan klank toen ik overstapte op fender superchamp die ik nu heb :mmmm:

Blackstar is ook wel aardig zeggen ze.[/QUOTE:o:o:o:o

Waarom heb je die vox dan gekocht ? :o

crapton
11 maart 2012, 16:52
Peavey Valveking klinkt als een kartonnen doos. Niet lekker, net als de Marshall MA50C enz.

Ik vond de Vox VT100 behoorlijk goed klinken, zeker goed voor rock, voor punk moet je maar proberen. Is een serieuze bruikbare versterker met ruim volume. Wel zwaar.

Een andere is de Bugera 6262 combo, moet je wel met garantie kopen want de eind buizen zijn zozo. De klank is verrassend goed en deze gaat echt heel hard. Ook zwaar.

Tankman
11 maart 2012, 17:43
Nee, een Bugera klinkt pas als een kartonnen doos. Als je de Valveking als een kartonnen doos vindt klinken heb je iets niet goed gedaan. Ik geef wel toe dat een speaker swap of de amp gebruiken op een ander cabinet wel het geluid ten goede doet.

Rooker
11 maart 2012, 18:51
Ik kan me hier ook absoluut niet in vinden. Zeker door de echt wel redelijke reverb iets open te zetten klinkt hij heel levendig (zelfs met de stok speaker(s)). Hij is door de solo en gain boost en de bright knopje heel veelzijdig als je er geen pedalen bij hebt.
Overigens zeg ik niet dat de Vox vt niet goed klinkt. Alleen ik vond hem niet echt makkelijk te bedienen. Duurde lang voor ik er de gewenste sound uit had.
Bugera heb ik nog nooit geprobeert. De enige waar ik iets positiefs over hoor is de v22 ofzo.

crapton
11 maart 2012, 22:07
@Tankman: heb je die Bugera wel eens live gehoord dan? Als ik je reactie lees vermoed ik van niet.

Mbt Peavey VK50 is het zo dat smaken verschillen. Misschien als je langer aan de knopjes pielt er nog een redelijke sound uit te krijgen valt. Maar ik heb m getest en vond m droog en dun klinken. Je moet ook niet teveel verwachten van een combo zo klein als die VK50. Kan ook nog zijn dat de speaker niet losgespeeld was, dit examplaar was nl nieuw. Dat kan veel uitmaken.

Mbt die Vox Valvetronix praat ik heel duidelijk over de 2x12 VT100, niet de VT50. Je moet idd de modeling leren kennen, ik vind ze niet echt intuitief, je moet ff goed kijken wat je doet. Dat kost wat tijd. Voordeel is dat dit een heel flexibel ding is en ik vond het geluid prima zeker voor die prijs. Geen eindbuizen dus zal niet snel kapot gaan.

Tankman
11 maart 2012, 22:45
@Tankman: heb je die Bugera wel eens live gehoord dan? Als ik je reactie lees vermoed ik van niet.


Tja, als ik jouw reacties over de VK50 lees vermoed ik hetzelfde van jou. Maar ach.

Ik heb de Bugera wel vaker live gehoord en zelf getest. Naast de 6262 ben ik ook bekend met de 333XL of hoe dat kreng ook heet. Ik vind het absoluut geen mooi klinkende versterkers. Daarnaast zitten ze ook nog eens slecht in elkaar en zou ik ze niemand aanraden. Je bent goedkoper uit met de aankoop, maar aan service en reparaties kosten ze je een fortuin. Ik zie het wekelijks weer gebeuren.

Martijn-w
11 maart 2012, 23:19
Ik heb zelf een vk212 en dat ding klinkt dus echt niet dun. Misschien had je em op full A/B moeten draaien en de resonance knop even flink open moeten zetten. Of zat die niet op de 50W versie?

Anyway, die vk212 heb ik ook voor 400 gekocht en die gaat voorlopig nog wel ff mee. Wel behoorlijk zwaar.

joeyonfire
12 maart 2012, 00:29
Om te beginnen zou ik zelf ook eerder een Peavey VK aanprijzen. Deze is nl heel makkelijk te bedienen en je kan er qua sound echt veel kanten mee op.
Bugera ken ik eigenlijk niet goed, heb er nog nooit over gespeeld. Maar als ik eens de reacties op internet bekijk lijkt Bugera me geen betrouwbaar merk (over de sound praat ik niet want die heb ik nog nooit uitvoerig kunnen beluisteren).
De Peavey Valveking 112 kost nieuw iets meer dan €400 dus 2e hands wel voor een leuk prijsje op te halen.

Nazlive
12 maart 2012, 01:01
Kijk eens naar blackheart of blackstar, of peavey bandit (wel transistor) Misschien geen correcte mening, maar ik vind de valve king er schel klinken. Zal wel smaak kwestie zijn, maar het valt me bij die serie erg op. En die volume's moet je ook thuis kunnen hebben.

Moddeling amps zijn het meestal net niet, gaan open duur vervelen en zakken inwaarde. Neem dat ook mee in je beslissing.

joeyonfire
12 maart 2012, 08:24
Kijk eens naar blackheart of blackstar, of peavey bandit (wel transistor) Misschien geen correcte mening, maar ik vind de valve king er schel klinken. Zal wel smaak kwestie zijn, maar het valt me bij die serie erg op. En die volume's moet je ook thuis kunnen hebben.


Voor dat schelle heb je de bright-knop op de VK's. Je kunt de Valveking zo donker instellen als je zelf wil. Mijn ervaring is dat je er echt alle kanten mee op kan.
De Bandit is inderdaad ook geen verkeerde versterker om op te beginnen, al behoud een Valveking toch meer zijn waarde.

Bijl
12 maart 2012, 10:26
Leuk hoe al die "ik zoek een voordelige versterker" topics verzanden in discussies over Valvekings en Modelingdingetjes. Met een budget van 400 euro euro zou ik zeker ook naar iets tweedehands kijken. Een paar mogelijkheden die iets minder voor de hand liggen maar wel geschikt voor een band, binnen je budget, en gewoon goed:

ENGL Thunder 50 watt 1x12 buizen combo: http://link.marktplaats.nl/539460650
ENGL Screamer 50 watt 1x12 buizen: http://link.marktplaats.nl/538644506
Marshall Valvestate 8100 top
Ashdown Fallen Angel combo of top
Ashdown Peacemaker
Hughes & Kettner WARP 7 of WARP buizentop
Laney buizenversterker (en alsjeblieft GEEN LX-120RH !!!)

En als ik jou was zou ik meteen die ENGL Thunder en Screamer gaan checken. Een Peavey Valveking of Bugera is leuk, (hoewel, een Bugera is helemaal niet leuk) maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat een ENGL als een kartonnen doos klinkt of snel stuk gaat.

Rooker
12 maart 2012, 10:44
Misschien wel omdat Valvekings voor het geld hele goede amps zijn:crazyhappy:

De Peavey Bandid oeffen ik vaak mee. Maar daar springen de tranen van in mijn ogen. Ja,,, hij kan heel hard. Maar ik vind het niets. Speel er trouwens over met een les Paul. Wanneer je drive uit pedalen haald klinkt hij "vind ik"voor geen meter. Lekker laten staan.

Engl wat hier boven gemeld werd zijn ook top dingen. Ook erg degelijk. Oud bandmaatje had een sovereighn (haha Of zoiets). Klonk heel gaaf. Let wel... De screamer en thunder hebben GEEN reverb, dus als je geen pedaaltjes hebt moet je er wel snel een paar gaan halen, maar dat is toch juist weer leuk!

Jasper.
12 maart 2012, 10:58
Je zou ook nog eens naar een JCM900 combo kunnen kijken. Moet je voor dat geld volgens mij ook wel kunnen krijgen.

Bijl
13 maart 2012, 09:28
De screamer en thunder hebben GEEN reverb, ......

Fout. Dat hebben ze wel, derde knop van rechts. Die marktplaats advertentie toont ook een foto waarbij je op de faceplate ENGL Thunder Reverb ziet staan. :)

Rooker
13 maart 2012, 14:27
Fout. Dat hebben ze wel, derde knop van rechts. Die marktplaats advertentie toont ook een foto waarbij je op de faceplate ENGL Thunder Reverb ziet staan. :)

Ik heb de advertenties eerlijk gezegd niet bekeken. Maar van allebei is er wel degelijk een versie in omloop zonder reverb. En die is dus vaak goedkoper. Als je de screamer reverb nu voor onder de 400 kunt krijgen ligt de markt echt op zijn gat. Maargoed, dan heb je daar voor onder de 400 euro een heel mooie amp aan;)

Bijl
13 maart 2012, 15:56
Ja, ik was ook wel verbaasd over die prijs voor een ENGL. Een Screamer zal nog niet lukken voor minder dan 400 maar de Thunder wel. Tubescreamer ervoor en je hebt een 3 kanaals monster.

De Mesa Dual Caliber en Studio 22+ zijn ook niet zo duur meer:

http://link.marktplaats.nl/533687331