PDA

View Full Version : Powerchords



Br@mbo
7 juni 2003, 18:27
heej, ik weer (jup , weer :p)

Er zijn zovele liedjes die met powerchords gespeeld worden (vooral de lekkere ram-liedjes, Basket Case van Greenday enzo ) en erzijn zovele mensen die zeggen dat ze zo gemakkelijk zijn

Ik vind die powerchords zo moeilijk te pakken, mss omdat ik (nog) kleine handen heb ? ( 12 jaar )
wat kan ik doen om powerchords te kunnen spelen ?

skabouter
7 juni 2003, 18:32
hoi kerel, dat probleem heeft bijna iedereen in het begin. te kleine handen (of nog niet rekbaar genoeg). en hetzelfde zal je krijgen als je aan barré chords begint (als je die nog niet kan)

het is gewoon een kwestie van veeeeeel doen. ook al gaat het helemaal niet goed. dan juist nog meer doen. je vingers zullen vanzelf rekken, en dan zal je wijdere chords kunnen pakken !

keep on playing !!!

Anders Destium
7 juni 2003, 18:44
Het ligt er vaak ook net aan hoe je ze pakt, veel mensen leren zichzelf een verkeerde techniek aan en daar moet je mee uitkijken (leer je namelijk lastig weer af). De standaard methode is als volgt

voorbeeldje:

5 pink
5 ringvinger
3 wijsvinger

het grote voordeel hiervan is dat je met je middelvinger eenvoudig andere akkoorden kan maken, je ringvinger gebruik je NIET voor het powerchord

Verder een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. Je moet niet denken dat je techniek kado krijgt, iedere goede gitarist is goed geworden door heel veel te spelen...

Br@mbo
7 juni 2003, 18:55
barrees kan ik al en daar had ik het probleem nie

owja : sorry dat dit nie in het juiste forum staan , eff nie aan gedacht :s :oops:

skabouter
7 juni 2003, 19:02
we zijn niet boos, hoor :)

trouwens, die vingerzetting is goed ja. maar in later stadium ga je jezelf waarschijnlijk aanleren om powers met 2 vingers te spelen. alleen je wijsvinger en je pink bijv. (met je pink pak je dan dus de de kwint en de octaaf)

maar dat komt later wel denk ik. ik kan dat verdomme nog steeds niet eens goed............. schaaaaaaaammmmmmmm :oops:

Negative K3 fan
7 juni 2003, 19:13
ik heb vanaf het begin powerchords op de kurt cobaing edaan, mede door mijn grote handen, dus met twee vingers, wijs en ringvinger. maar ik kan het met een heleboel combinaties, wijs+ring+pink, wijs+middel wijs+pink middel+pink (alleen die laatste wqil nog niet zo vloeiend :D)

Anders Destium
7 juni 2003, 19:35
Het probleem dat je hebt als je powerchords met maar 2 vingers ipv 3 doet is:

Als je een dissonant-akkoord wil gaan spelen ertussendoor, een sus2 of een add2 of noem de hele reutemeteut maar op kom je ALTIJD in de problemen.

Als je wél je ringvinger en pink gebruikt kun je veel makkelijker van dit soort combinaties maken (uitgaande van C, 3e fret op de A-snaar:)
Veel zijn wel redelijk progressief, maar daar gaat het niet om

3
4
5 5 7 8 5
5 -> 5 6 5 6 5
3 3 3 3 3 3
4

Als je deze allemaal met een standaardriffje vanuit het powerchord kunt pakken ben je een eind op streek :)

Matsvansanten
7 juni 2003, 19:37
ik weet niet of dit een domme opmerking is...maar als ik iets moeilijk vind om te pakken ga ik meestal gewoon zitten want dan kan ik het makkelijker ofzo... :oops:

Ronald
7 juni 2003, 19:52
ik heb nie ontzettend kleine handen ofzo maar de meeste gitaristen pakken powerakkoorden met hun wijs en ring vinger maar ik gebruik mn pink , vind ik gewoon fijner spelen, bovendien hou ik me hand dan een beetje schuin, dus nie evenwijdig aan de frets

kspeel trouwens over het algemeen dit:

5
3


en daar dan dus geen 5 bovenop , maar dat kan ik wel en dan leg ik mn pink gewoon plat

green_day
7 juni 2003, 20:01
ik speel altijd gewoon met 3 vingers.. dit speelt gewoon een stuk soepeler. Heeft met 2 vingers power chords spelen een bepaald voordeel misschien?

SiNiSTRaL
7 juni 2003, 20:05
uh heb mezelf aangeleerd met mijn pink de powerchords te doen, maar speel ze tegenwoordig vaker met wijs+ring+pink, maar t maakt me niet zoveel uit, en dat het met een ringvinger niet zou gaan vind ik ook een beetje bull.
volgens mij speel sash ook zen powerchords met wijsvinger en ringvinger (volgens mij = 98% zeker) maar dat klinkt ook nog steeds redelijk...
je kan problemen dan krijgen als je bijv een 355(5) speelt, die je met alleen pink minder snel hebt dan met alleen ringvinger....naar mijn mening is wijs+pink+ring het beste, maar doe gewoon wat je zelf het beste vind spelen...

skabouter
7 juni 2003, 20:08
ik weet niet of dit een domme opmerking is...maar als ik iets moeilijk vind om te pakken ga ik meestal gewoon zitten want dan kan ik het makkelijker ofzo... :oops:

boeiend :)

ik kan ook beter spelen als ik zit :D

Negative K3 fan
7 juni 2003, 20:16
ik zag sash op de meeting trouwens ook vqan die powerchord achtige barre dingetjes met zn duim over dee hals spelen... zo kan het ook nog :D

zium
7 juni 2003, 20:27
ik speel inmiddels een paar maandjes gitaar en toen ik em een week of 5 had heb ik dikke snaren op m'n gitaar gezet (10-52) om veel kracht in m'n vingers te krijgen en dat heeft veel succes gehad, ik kan nu heel snel power chords maken en ermee sliden enzo (in het begin had ik daar veel moeite mee op die dikke snaren). Als ik nu in een winkel een gitaar pak met 9-42 snaren ofzo gaat het al helemaal met gemak. Ik blijf er nog een poosje mee spelen en als het tijd wordt voor nieuwe snaren koop ik wat wat dunnere (10-46) want dat vind ik toch lekkerder spelen.

een leuk nummer om power chords mee te oefenen is trouwens 'soundgarden - fopp' want dat gaat best wel snel, en sliden oefenen deed ik met 'nirvana - aneurysm'

el loco
7 juni 2003, 20:52
Ik speel de powerchords ook bijna altjid met m`n wijsvinger en pink. Voordeel is dat je veel makkelijker snelle akkoordenwisselingen kunt doen, vette riffs met schuivende akkoorden. Ik laat bij deze techniek overigens de tweede grondtoon gewoon weg, speel dus alleen grondtoon-kwint (1-5) Op het moment dat de tonen wat langer moeten doorklinken pak ik weer drie noten (1-5-1) en dan dus ook met hulp van m`n ringvinger.

Ronald
7 juni 2003, 21:36
de meeste gitaristen spelen ze met hun ringvinger geloof ik , maar ik vind dat gewoonweg onhandig, bovendien kan je sneller spelen vind ik als je je pink gebruikt

je moet gewoon doen wat je het handigst vind :)

Voidhead
8 juni 2003, 09:06
barrees kan ik al en daar had ik het probleem nie


huh, dit vind ik raar, want een standaar barré akkoord is toch gewoon een powerchord maar dan je wijsvinger plat over de snaren heen, dit vond ik moeilijker om te leren dan zonder je wijsvinger plat. :o

Nicci
8 juni 2003, 11:23
ik heb nie ontzettend kleine handen ofzo maar de meeste gitaristen pakken powerakkoorden met hun wijs en ring vinger maar ik gebruik mn pink , vind ik gewoon fijner spelen, bovendien hou ik me hand dan een beetje schuin, dus nie evenwijdig aan de frets



stel je wilt een A akkoord in de 5e positie spelen. je gebruikt 1(barre) en 2, 3 en 4 voor het akkoord. wat is nu handiger dan de ringvinger (2) weg te halen voor het 'powerchord'. techniek moet vooral logisch zijn. niet bij elk akkoord anders.

Ronald
8 juni 2003, 15:07
barrees kan ik al en daar had ik het probleem nie


huh, dit vind ik raar, want een standaar barré akkoord is toch gewoon een powerchord maar dan je wijsvinger plat over de snaren heen, dit vond ik moeilijker om te leren dan zonder je wijsvinger plat. :o

ja kijk dat doe ik dus niet , ik hou mn hand schuin een beetje , dus mn wijsvinger is dan niet evenwijdig aan de frets, maar goed daar heb ik verder helemaal geen last van hoor

Anders Destium
8 juni 2003, 21:32
PRECIES WAT IK DACHT.....

De meeste mensen hier hebben zichzelf een bepaalde techniek aangeleerd die voor hun op dát moment prettig werkt: namelijk met 2 vingers ipv 3 powerchords pakken. Als je jezelf wil zieken moet je vooral zó blijven spelen, op een gegeven moment kun je zo namelijk niet verder en loop je geheid vast. Want een gitarist die alleen maar powerchords kan is geen gitarist...

Als je ALLEEN MAAR powerchords doet is dat niet zo'n probleem, maar als je wilt switchen naar ook maar 1 andere positie kom je hopeloos in de problemen. Ik heb dit geleerd op gitaarles en moet achteraf mijn leraar 100% gelijk geven, dit is 1 van de belangrijkste dingen die ik ooit heb geleerd. Dat is natuurlijk ook logisch als je eigenlijk altijd metal met redelijk wat powerchords maar ook variaties speelt...

Ronald
8 juni 2003, 21:35
ksnap wat je bedoelt , maar ik heb er persoonlijk eigenlijk nie zo veel problemen mee , ja barre's willen nog niet altijd helemaal goed luken omdat ik ze nog niet genoeg geoefend heb , maar ik heb er nou ook weer nie zoveel last van hoor

maar ksnap wel wat je bedoelt , maar aan de andere kant vind ik dat er geen regels voor muziek zijn en ook niet altijd voor gitaar spelen dus je eigen techniek gebruiken hoeft nie persee slecht te zijn

SomeDude
9 juni 2003, 11:29
Of leer het gewoon op meerdere manieren, zowel met twee vingers, zoals ik ook begon omdat twee vingers coördineren makkelijker is dan 3,4,5. En daardoor kon ik sneller powerchord reeksen spelen a la Sepultura op redelijke snelheid. Maar vergeet idd niet de voordelen van een vingerzetting met 3 vingers, zoals al beschreven. Dus oefen dat ook dagelijks een kwartiertje, halfuurtje ofzo

Ronald
9 juni 2003, 20:19
mischien wel een goed idee ja

nu we het toch over akkoorden hebben , ik was gisteren naar het optreden van verschillende amateur bandjes geweest , en ik zag dat 1 van de gitaristen akkoorden paken waarbij zn middelvinger een snaar voorbij zn wijsvinger kwam , wat voor akoord zou da geweest zijn ?

was trouwens wel erg saaie muziek , alle nummers leken opelkaar van al die bands :-? en er werd alleen maar geschreeuwd inplaats van zingen :-?

SomeDude
9 juni 2003, 20:24
ik zag dat 1 van de gitaristen akkoorden paken waarbij zn middelvinger een snaar voorbij zn wijsvinger kwam , wat voor akoord zou da geweest zijn ?


Die snap ik niet :???:

Anders Destium
9 juni 2003, 22:13
Kan iets als dit zijn geweest:

D 9
A 7
B 8

Dan heb je een E5 met een C als bastoon, dit schrijf je E5/C maar er is geen precieze naam voor volgens mijn. Je kunt het ook vanaf de C bekijken maar dan wordt het een rare naam.

Het is leuk om je blind te staren op powerchords, maar dat is slechts 1 akkoord van de tientallen.

dvmutzy
21 juni 2003, 22:03
Persoonlijk hou ik bij powerchords die beginnen op de 5e snaar altijd mn middelvinger op de 6e snaar, zodat die wordt gedempt (muted). Misschien dat dat was wat die gitarist deed?
Het zou natuurlijk ook een verkeerde techniek kunnen zijn, maar mijn gitaarlerares heeft er iig nog niets over gezegd.

Ik had in het begin ook moeite met powerchords, terwijl ik al wel barre akkoorden kon, omdat ik het moeilijk vond om maar drie snaren aan te slaan. Dit heb ik dus op bovenstaande manier opgelost. Again: misschien foute techniek.

Weet iemand trouwens hoe ik smilies in mn onderschrift kan krijgen?

moretel
22 juni 2003, 00:40
Ik speelde altijd powerchords met drie vingers maar nooit zo bij stil gestaan,
nu onlangs (met dank aan Rutger) powerchords geleerd met wijs en pink,
nu moet ik zeggen dat na een dag of twee flink oefenen die loopjes met powerchords waar ik toch steeds wat af en toe mee liep te klooien (bv. in cryin van Aerosmith) nu erg soepel gaan,
speel ze nu met wijs/pink, wijs/ring of gewoon met 3 vingers.

Ronald
22 juni 2003, 15:38
zoals die gitarist het speelde leek op bivoorbeeld:


---
---
---
-6- ( of 5, da weet ik nie )
-3-
-4-

of zoiets , maar het kan dus dat ie de e snaar gewoon dempte , maar da lijkt me nie bepaald handig hoor met je middelvinger , ik doe da met mn duim

RadiuS
22 juni 2003, 16:27
meestal hebben jonge gastjes die pas paar maanden spelen en powerchord-liedjes willen spelen hun gitaar veel te laag hangen waardoor hun pols in een onnatuurlijke hoek moet om het te spelen. daarom lukt t zittend veel beter. Dus: omhoog met die gitaar, maar niet te veel natuurlijk :cool:

schaap
22 juni 2003, 20:48
pffff, mijn gitaar hangt altijd zo laag als die kan (das niet superlaag ik heb geen echt lange gitaarband) maar ik heb er echt geen moeite mee ook maar welk akkoord te pakken dan ook (van diegene die ik speel en ken) en nooit ook echt veel moeite mee gehad. Dus blijf lekker laag hangen, behalve als je er echt teveel last van krijgt natuurlijk.