PDA

View Full Version : Pot met schakelaar?



obiwanjacobi
9 maart 2012, 22:37
Ik ben op zoek naar een 500K ohm log. pot met een verbreek contact in de draairichting.

Ik bedoel niet de push/pull pots. Meer een zoals zo'n wieltje waarmee je een handradio aanzet.

Het idee is om een bypass te hebben totdat je aan de volume (en/of tone) knop draait. Daarom moet het ook een verbreekcontact zijn.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Alvast bedankt.
Marc.

Tabula Rasa
9 maart 2012, 22:38
No load potmeter noemen ze dat. Guitarsupplies.nl heeft ze onder andere.

obiwanjacobi
9 maart 2012, 23:22
Als ik het goed begrijp is een no-load pot een pot waarbij de connectie met de weerstandbaan op de uiterste stand is onderbroken.

Hierdoor is het goed toepasbaar als Tone pot (de onderbreking haalt de hele tone regeling uit het circuit - en dat is goed) maar als volume pot is het daarom niet bruikbaar. Het zou de connectie tussen je elementen en de output jack verbreken zodra de pot op de uiterste stand staat.

Toch bedankt voor je suggestie, heeft me nieuwe ideeen gegeven voor de tone pot ;-)

obiwanjacobi
15 maart 2012, 10:30
Nou, het lijkt niet te bestaan. Ik heb wel een pot gevonden met aan maakcontact maar niet met een verbreekcontact.

Ik zie dat er naast de push/pull pots ook push/push pots zijn.

Heeft iemand ervaring met deze pots? Zijn ze een beetje stevig?

Mattia
15 maart 2012, 10:46
Ik vind push-push prettiger werken. Je kan er lichtjes op tikken en dan staat deze aan, zit wel een veertje in dus ze voelen net iets fragieler aan dan een push-pull. Maar je hoeft ze ook niet te 'misbruiken' om ze aan de praat te krijgen. Heb meerdere gebruikt, nooit problemen mee gehad.

obiwanjacobi
15 maart 2012, 11:45
Ik vind push-push prettiger werken. Je kan er lichtjes op tikken en dan staat deze aan, zit wel een veertje in dus ze voelen net iets fragieler aan dan een push-pull. Maar je hoeft ze ook niet te 'misbruiken' om ze aan de praat te krijgen. Heb meerdere gebruikt, nooit problemen mee gehad.

Dank voor je reactie.

Leek mij ook prettiger dan push/pull en misschien ook minder gevoelig voor perongeluk omschakelen..?

piezo
15 maart 2012, 11:48
Nee, juist niet.

Met een beetje handigheid kun je ieder soort verbreekpot maken die je wilt, Marc.

Mattia
15 maart 2012, 12:34
Push push is makkelijker per ongeluk schakelen. Een push-pull zul je nooit per ongeluk aanzetten, of je doet iets heel geks, maar wel mogelijk per ongeluk uitzetten.

HaroldA
15 maart 2012, 13:36
Als ik het goed begrijp is een no-load pot een pot waarbij de connectie met de weerstandbaan op de uiterste stand is onderbroken.

Hierdoor is het goed toepasbaar als Tone pot (de onderbreking haalt de hele tone regeling uit het circuit - en dat is goed) maar als volume pot is het daarom niet bruikbaar.

Is het niet zo dat de connectie tussen signaal en aarde is verbroken op die stand? :???:

piezo
16 maart 2012, 09:11
Ja, juist doordat in de uiterste (open) stand de verbinding tussen de loper - waar signaal op zit - en de weerstandbaan verbroken wordt.