PDA

View Full Version : Speaker Fender Blues Deluxe



ibahan
9 maart 2012, 19:28
Ik ben op zoek naar een vervanging voor de fabrieks-speaker voor een Fender Blues Deluxe.
Ik ben op zoek naar een transparante speaker, die het geluid zo clean mogelijk houdt.
Ik speel voornamelijk pop,blues,funk met een Strat/Tele

Wat zou ik het best kunnen proberen, als vervanging?

Hopelijk kunnen jullie wat tips posten.

Thanks!

hs0504
10 maart 2012, 15:55
Ik heb zelf een tijdje een Celestion Vintage 30 in m'n Blues Deluxe geprobeerd. Klinkt wel een stuk strakker als de stock speaker maar had wat mij betreft een teveel overheersend laag. Heb de originele speaker dus weer terug gezet. Ik ben zelf op zoek naar een speaker die een wat mooier ronder/warmer hoog heeft dan de standaard speaker (vooral op hoger volume). Ik heb recentelijk een beam blocker gemonteerd en dat scheelt al enorm. Veel minder 'ice picks', maar het kan (jammer genoeg) altijd beter...
Ik denk zelf aan een Jensen Neo, daar hoor ik wel goede verhalen over. Ze zijn ook nog eens een stuk lichter (Neodymium magneet), ook wel lekker. Vrij cleane, neutrale speaker schijnt het, dus wellicht wel geschikt voor je.

StevenStrat
10 maart 2012, 20:07
afhankelijk van hoeveel mid je in je geluid wilt, een Jensen tornado, of neo-100.

De tornado is vrij vlak qua response, terwijl de neo-100 wat dikker in het middengebied is.

Little Jay
10 maart 2012, 23:26
Ik heb in mijn Blues Deluxe een tijdje twee (ja, dat past) Jensen P10R gehad omdat ik 'm op hoger volume kil vond klinken met (met sommige gitaren) een oncontroleerbare bas-boom. Met die Jensens klonk 'ie heel gaaf: minder bas, en een heel muzikaal mid/hoog dat heel goed door de mix heen prikte (zonder schel te worden). Door de lagere efficiëntie (rendement) van die speakers brak 'ie wel iets eerder op, maar op een aangename manier, paste goed bij de bluesband waar ik destijds in speelde. Nu ik weer meer cleane funk en jazz speel heb ik de stock speaker er weer in gezet.

Voor een (nog) cleaner en transparanter geluid zou een speaker met hoger wattage en rendement het beter moeten doen. Ik zit aan een Jensen C12K te denken, die klinkt wat donkerder en dat zou het teveel aan hoog wat kunnen compenseren wellicht. De Jensen neo-100 zou ongeveer hetzelfde klinken? (zou een hoop gewicht schelen). Ik ken de C12K, zat in m'n Guyatone Twin, heel mooi vintage geluid, maar in die amp - met humbuckers - wat aan de donkere/zware kant.

Tot zover m'n eigen ervaringen, check anders ook eens hier:
http://www.justinholton.com/hotrod/newspeaker.html
http://billmaudio.com/wp/?page_id=295

ibahan
15 maart 2012, 14:34
Bedankt voor de reacties!
Ik ga de speakers van Jensen eens testen.
Is een oude Jensen speaker uit bijv een oude twin te proberen?
ik zag laatst een advertentie staan, van jaren 60 speakers.

Little Jay
15 maart 2012, 17:55
Oude Jensens gelden volgens mij een beetje als de Holy Grail in Fender-amps, maar ze kunnen natuurlijk afgespeeld en vermoeid zijn. (En zijn volgens mij ook reteduur...)

Dit is een aardige vergelijk-test: http://www.tonequest.com/pdf_pubs/TQRDec08_proof.pdf (Is wel altijd lastig inschatten natuurlijk in hoeverre het niet eigenlijk verkapte reclame is, maar dit leek me wel redelijk 'objectief')

ellisvertellis
16 maart 2012, 10:09
Ik zit met een gelijkaardig probleem: ben op zoek naar alternatieven voor een Pro reverb en een Musicmaster Bass ampje. Heb vorige keer een Jensen Jet series Tornado (of Falcon, weet ik niet precies meer) op mijn Pro Reverb getest: het resultaat was extreem verschillend, maar niet echt wat ik zocht in een Fender. Een dik opdringerig laag met aggressieve mids, wel allemaal strak enzo, maar heel "vet" van klank. Fender amps mogen voor mij wat subtieler klinken, niet "dun" zoals de stockspeakers, denk ik...
Overigens, hoeveel watt moet zo'n speaker dan best zijn voor een 45 watt amp? 50? 100?