PDA

View Full Version : Microfoon Overdrive?



tip911
9 maart 2012, 19:05
Ik vroeg me af hoe je een soort van overdrive effectje krijgt over je microfoon.

Zoals dit: http://www.youtube.com/watch?v=En0UhoCMF4U

alvast bedankt

Han S
9 maart 2012, 20:06
Twee dingen: ik had eens een zanger en die stond voor een Neumann microfoon te zingen. Het leek of die microfoon stond te vervormen en ik was even bang dat hij kapot was. Ik loop naar de studio en hoor dat die gozer van zichzelf zo'n vervormd geluid voortbrengt.

Ander geval is een metalband die distortion op de zang willen, dus ik stuur dat signaal door een Marshall versterker en zet daar een microfoon voor. Dat kan alleen als dat spul in een andere ruimte staat want er zit zo veel compressie op dat Marshall geluid dat de microfoon van de zanger meteen zou gaan feedbacken met het bekende fluitconcert.

The Bertman
9 maart 2012, 21:56
Veel mondharmonicaspelers sturen hun mic door een gitaarversterker voor de vervorming.

Frits van Mourik
10 maart 2012, 00:30
Da's toch in wezen wat Han ( en ook ik) doen?
Maar dan nog ff met een recorder ertussen...Eigenlijk re-ampen, dus; simpel!

Il_Falco
10 maart 2012, 03:13
Ik heb nog een andere mogelijkheid. Een micpreamp oversturen. Ik heb het trucje vorige keer gelapt met een tc helicon double single pedal tussen de interface en de micro te plaatsen. de level veel te hoog gezet en dan het volume regelen op de interface.

N.D.
10 maart 2012, 10:59
Er is overal in het signaalpad wel overturing uit te halen bij 't opnemen. Misschien alleen wat lastiger uit het membraam van de microfoon zelf ;)
Maar of 't ook mooi klinkt is wat anders, bij zang is 't "gevaar" dat 't snel een grote brij wordt waar je niks meer van kan verstaan.

JazzBass
10 maart 2012, 14:09
Is het ook mogelijk om er gewoon een overdrive/distortion pedaaltje tussen te gooien? Of is dit te simpel gedacht?

RB-1
10 maart 2012, 16:05
bij zang is 't "gevaar" dat 't snel een grote brij wordt waar je niks meer van kan verstaan.Laat ik nou vaak de indruk hebben dat het laatste sowieso geen prioriteit heeft....:seriousf:

Han S
10 maart 2012, 16:22
Is het ook mogelijk om er gewoon een overdrive/distortion pedaaltje tussen te gooien? Of is dit te simpel gedacht?


In de studio geen probleem, op het podium wel omdat het heel snel gaat rondzingen.

The Bertman
10 maart 2012, 17:36
Plus dat een pedaaltje geen microfooningang maar een gitaaringang heeft. Die is laagohmig en niet zo gevoelig. Dus je hebt een flinke kans op misaanpassing=een kutgeluid.
Als de microfoon op een mixer is aangesloten zou je een pedaaltje in de insert kunnen hangen, dat moet wel gaan.

N.D.
10 maart 2012, 18:14
Of via een send, wellicht kan je nog wat defenitie behouden als je 't overstuurde signaal mengt met het droge.
Verder zal er in zo'n multieffect voor zang vast wel een overdrive/distortion zitten.

Arts
10 maart 2012, 20:07
Ik zie 4 amps op het filmpje dus daar heeft die de zang waarschijnlijk ook door een versterker gegooit. Ook zit er een hele korte delay op de zang wat ook een groot gedeelte van die sound is.
Hoe je het namaakt is in principe al gezegd.. Met plugins kom je ook een heel eind btw, dus reampen hoeft niet per se.