PDA

View Full Version : Super Reverb Hiss



titzenpitzer
9 maart 2012, 16:37
Dagdag,

Ik had een tijdje geleden al eens een topic geopend waar ik me zorgen maakte om de ruis die mijn (toen net nieuwe) Super Reverb reissue produceert. Om op veilig te spelen en gebruik te maken van de relaxte klantendienst van Thomann vroeg ik een nieuwe, wat geen probleem was.

Natuurlijk was de ruis bij deze versterker even present (wat had ik verwacht).
Ik heb dit de hele tijd genegeerd, zelfs bij de opnames van de demo kon het me niet veel schelen, al hoorde je wel érg duidelijk welke stukken ik had ingespeeld ;)

Uit dat ene topic ben ik niet veel wijzer geworden aangezien het blijkbaar aan duizend en 1 factoren kon liggen. Ik ga binnenkort de preamp buisjes vervangen, maar ik worstel nog met een ander probleempje.

De reverb-functie wordt boven de 4 nogal onbruikbaar; veel hiss, en boven 6 lijkt ie zelfs te feedbacken. Ik heb wat gezocht naar oplossingen en zag dat het aan de kabeltjes kan liggen. Nog oorzaken? En welke kabeltjes heb ik dan nodig?

thx

cluseau
11 maart 2012, 21:39
De reverb-functie wordt boven de 4 nogal onbruikbaar; veel hiss, en boven 6 lijkt ie zelfs te feedbacken.

Neem een oude handdoek en maak daar een dik pakket van wat het hele bodemoppervlak afdekt. Leg dit losjes over de tank en sluit het rondom zo goed mogelijk af. Je zal verbaast zijn over de demping die dat oplevert. Ineens kun je hem veel verder opendraaien.

Wat de ruis betreft is er misschien wel wat verbetering te behalen maar het wordt wel een zoekplaatje omdat op elke plaats wel een beetje ruis ontstaat. Deze ruis wordt steeds verder opgeteld en ook versterkt. Veel gain betekend ook meer ruis.

titzenpitzer
21 maart 2012, 15:31
Ha, nooit gedacht dat het ging lukken (no offence) maar een dik doek doet inderdaad wonderen. Nu heb ik enkel last van (nog steeds) toenemende hiss bij volume en reverb. Maar ik ben al blij dat ik de reverb nu eens op 10 kan zetten. Nog een probleempje (zucht) op bepaalde noten gaat ie mee resoneren.

Zou veelvuldig transport deze problemen kunnen veroorzaken?

bass blom
21 maart 2012, 15:49
heel veel gerammel is slecht voor de veren zou je kunnen denken.
bijvoorbeeld in van die oude philicorda orgeltjes zit iets om de veren vast te zetten bij transport.
maar dat kan ook zijn om de electronica te beschermen?

Eko
21 maart 2012, 16:49
Kijk ook eens naar een preamp buis. Zowel in de echte preamp als voor de reverb. Die kunnen nog wel eens een bron van ruis zijn.
Fender heeft echter vaker problemen met ruisende amps.

cluseau
21 maart 2012, 20:32
Ha, nooit gedacht dat het ging lukken (no offence) maar een dik doek doet inderdaad wonderen. Is niet de eerste keer hoor. Resonantie is ook redelijk eenvoudig te tackelen trouwens.

titzenpitzer
22 maart 2012, 00:12
Vertel....

cluseau
22 maart 2012, 19:31
Vertel.... Met een toongenerator......dus.

muziekschuur
22 maart 2012, 19:34
Effe na laten kijken bij de maistro....

titzenpitzer
22 maart 2012, 20:12
Ik weet in ieder geval welke noot 'em laat resoneren, D# en misschien nog eentje. Maar daar ben ik weinig mee?

cluseau
22 maart 2012, 22:44
Ik weet in ieder geval welke noot 'em laat resoneren, D# en misschien nog eentje. Maar daar ben ik weinig mee? Die resonantie kan overal zitten. Soms een microfionische preampbuis maar ook eindbuizen of caps kunnen resoneren. En natuurlijk is het ook mogelijk dat het gewoon in de kast zelf of in een stukje bekleding zit. De oplossing is een kwestie van mogelijkheden elimineren en daarbij is een toonfiets handig zodat je niet steeds een ram op je gitaar hoeft te geven.