PDA

View Full Version : Waar gaat deze bassist precies heen?



Fumi SG
9 maart 2012, 15:58
Hi mensen,

Ik zit weer lekker wat te jammen en kwam dit (http://www.youtube.com/watch?v=dI9OMeFygPc&feature=related) filmpje (saxsolo vanaf 03.30) tegen, lekker funky dus ik dacht: 'ik ga meespelen!' Nu loop ik echter tegen een probleem aan waar ik wel vaker tegenaan loop, dat is als volgt.

De timing, ritme en feel van de muziek is geen enkel probleem. Dat zit wel lekker. Ook speel ik hem in de basis lekker mee (vanuit D in dit geval) maar waar ik vooral tegenaan loop zijn de 'versieringen' als het ware. De normale toonladder speel ik prima mee, maar waar gaat deze bassist (Manuel Hugas hier, maar eigenlijk iedere andere bassist) nou in godsnaam heen tussen de maatsoorten zeg maar... Manuel gaat hier steeds de laagte in, maar waarheen precies? Hij doorloopt mooi de toonladder van D naar D een octaaf hoger. Maar dán...? Wat doet ie precies voor ie weer opnieuw aan datzelfde laddertje begint. Het speelt dus in de solo vanaf 03.30..

Ik hoop dat ik een beetje helder ben. Heb me al verdiept in toonladders en dergelijke maar ik kom er niet uit. Ik krijg het idee dat hij 'm naar een F laat zakken ofzo. Geen idee of dat klopt, zo wel, via welke noten loopt ie naar die F toe?

Wat ik precies bedoel doet ie ieder maat en op 03.51 zie je het hem ook doen. Het liefst zou ik graag een uitwerking van de exact gebruikte noten die hij speelt.

Zou fantastisch zijn, ik word er onderhand een beetje wanhopig van!:dontgeti: Haha

Groetjes Ruben

Mr.Fingers
9 maart 2012, 16:23
Probeer eens in D mixolydisch, die blijkt bij mij wel te kloppen (D E F# G A B C).

Fumi SG
12 maart 2012, 13:12
Mixolydisch zou inderdaad wel kunnen, ben er even mee aan de slag geweest. Desalniettemin kan ik nog steeds m'n vinger niet leggen op de juiste noten.. alsof ze hélemaal niet op mijn gitaar zitten! Haha

Zou iemand mij in een soort tab kunnen weergeven wat hij hier speelt..?