PDA

View Full Version : Snaren "pingelen" bij gebruik tremolo...



Willi@m
9 maart 2012, 15:42
Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven maar zodra ik mijn tremolo gebruik, hard of zacht maakt niet uit, dan beginnen mijn snaren te pingelen. Als ik mijn vingers op de nut hou of boven de nut dan niet. De tremolo gaat ook vrij zwaar vergeleken met mijn oude gitaar ( squier classic vibe). De gitaar is vorige week opnieuw afgesteld op 010, dit is gebeurd door een gitaarreparateur. Omdat het ook heel erg goed hoorbaar is versterkt begint het me nu toch wel aardig te irriteren. Iemand tips?

Eko
9 maart 2012, 16:45
Klinkt alsof je snaren iets dikker zijn dan de vorige set en de topkam niet (goed) ingevijld is. Dan wil er wel eens een snaar wat moeilijk heen en weer schuiven. Kun je proberen op te lossen door ee snaar even uit de topkam te tillen en er een beetje grafiet in te doen ( in het sleufje). Een beetje met bv een HB potlood in wrijven doet wonderen zullen we maar zeggen. Eigenlijk even terug gaan en uitleggen wat je probleem is. Kan de gitaartech er even wat aan doen.

Willi@m
9 maart 2012, 17:11
Ik ben juist van 011 naar 010 gegaan. Ik had wel verwacht dat inderdaad zo het probleem opgelost zou zijn maar helaas... Dus ik kan gewoon met een potlood in de groeven van de topkam wrijven? Thanks!

Ps ik heb zojuist de backplate er even afgehaald en er zitten 5 tremoloveren in, 3 is toch standaard toch? Iemand die hier tips over kan geven?

Nou dat ik toch bezig ben :soinnocent:

Plant
9 maart 2012, 18:35
Als je van .011 naar .010 bent gegaan, kan er wel een veertje uit.
De snaarspanning is nu lager dus de trekspanning van de veren kan evenredig omlaag. Nu zal idd de tremolo zwaar bedienen omdat je zelf meer kracht moet zetten om de veerspanning te overwinnen.

Als je de trem zwevend had afgesteld moet je dit weer goed uitbalanceren anders is je gitaar zo vals als een kraai (maar dat zou ze dan nu ook al moeten zijn).

Dat 'pingen' zijn idd de snaren die blijven 'haken' in de topkam tijdens trem-gebruik.

Willi@m
9 maart 2012, 19:16
Ik heb de gitaar zo gekocht en ik ben nu een beetje aan het klooien met eventueel verbeterpunten / afstellen. Maar ze is / blijft nu goed op stemming. Ik kan er dus beter van af blijven en die keer dat ik de trem gebruik maar iets harder duwen ;)

Tabula Rasa
9 maart 2012, 20:38
Kijk ook eens naar de stringtree. Kan ie daar haken? Kijk ook eens achterop de gitaar of daar mogelijk iets langs elkaar heen loopt. Ik had soortgelijke geluiden en die bleken van de achterkant vandaan te komen doordat een iets scheef gemonteerde backbox de tremeloveren raakte. Geluid leek van de voorkant te komen, maar kwam uiteindelijk gewoon uit de tremelo cavity vandaan.

Plant
10 maart 2012, 13:10
Ik heb de gitaar zo gekocht en ik ben nu een beetje aan het klooien met eventueel verbeterpunten / afstellen. Maar ze is / blijft nu goed op stemming. Ik kan er dus beter van af blijven en die keer dat ik de trem gebruik maar iets harder duwen ;)

Was de gitaar 2dehands? 5 veren is toch wel wat veel voor .010. Nou is de ene veer de andere niet en heb je verschillen in stugheid, maar ik had een strat waarbij toen ik overging naar .011 er pas een vierde veer bij kwam. De gitaar kocht ik met .010 erop en toen had de gitaar standaard maar 3 veren.

Het zou kunnen dat de vorige eigenaar zelf de trem helemaal niet gebruikte en geen beweging in de brug wilde. Dan zet men de maximale 5 veren erop en worden de schroeven aangedraaid, met eventueel nog een blokje hout achter het blok.

Als de brug in rust plat op de body ligt, kun je best om te kijken wat het doet een veertje weghalen. Als de brug dan nog op de body ligt is er niks aan de hand, je hoeft niks af te stellen en de tremolo gaat minder zwaar.

Willi@m
10 maart 2012, 17:30
Pingelen is opgelost, potloodje werkt prima! Thanks voor de tip. Ik heb er even 2 veren uitgehaald omdat dat volgens mij standaard is. De gitaar was bijna niet op stemming te krijgen / houden. Ook de brug kwam extreem naar boven. De trem was wel losser maar voelde heel gammel aan. Ik heb de veren weer terug gezet en ik heb er vrede mee. Nu dat ze weer terug gezet zijn lijkt het allemaal wel mee te vallen. De trem gaat iets zwaarder als mijn vorige Squiers maarja iedere gitaar is anders. Bedankt voor de hulp :ok: