PDA

View Full Version : JCM900



wanna1
7 juni 2003, 17:02
Ben al in het bezit van 3 JCM800 tops 2x2210 1x2203,
en ik wil later dit jaar een JCM900 top aanschaffen en heb hier een paar vraagjes over?
Wat voor types zijn er en welke mogelijk heden Channels, Reverb, Gain Contour Wattage enz.
Is het werkelijk zo dat ze veel meer gain hebben dan bijv een JCM800 2210 (nog meer gain ?!?)
En Worden Ze nog gemaakt?

Met vr. gr.

Wanna1

V!N
7 juni 2003, 18:17
Yep, veel meer gain, maar de 900's scheuren vooral op de diodes. Klinkt een beetje gekunsteld.

Even uit een andere draad:

JCM900 2100: Hi Gain Master Volume 100 watt (single channel, master volume switching)
JCM900 2500: Hi Gain Master Volume 50 watt (single channel, master volume switching)

JCM900 4100: Hi Gain Dual Reverb 100 watt (two channels, individuele switchable reverb)
JCM900 4500: Hi Gain Dual Reverb 50 watt (two channels, individuele switchable reverb)

Een EQ die voor beide kanalen geldt, niet zoals je split 800 heads dus. Dit vond ik eigenlijk wel een minpuntje.

Alle bovengenoemde amps zijn er ook in 1x12" en 2x12" combo's

De absolute 900 modderfokkers zijn:

2100 SL-X Enormous Gain Master Volume 100 watt (single channel, master volume switching)
2500 SL-X Enormous Gain Master Volume 100 watt (single channel, master volume switching)

Deze metalmonsters hebben een extra scheurbuis (vast ook wat diodes met andere waardes) en zijn er alleen maar in heads.

Maar je gaat je stapel Marshalls uittbreiden ? Puik ! Mocht je nog van iets afwillen staat mijn e-mailbox voor je open :) Ik ben swso wel eens benieuwd naar het geluid van de latere 800 splitheads.

V!N
7 juni 2003, 18:22
HO !

En de 900's zijn niet meer in productie, maar ik denk dat als we een jaartje of 15 wachten, we wel een re-issue voor onze kanis kunnen krijgen. De SL-X zou de meest logische keuze zijn voor heruitgave.

Natuurlijk lijkt deze dan voor geen meter op de SL-X die je nu ergens tweedehands zou kunnen opscharrelen, maar ja .. dan gaan we weer modden.

wanna1
7 juni 2003, 21:06
top voor deze uitgebreide reactie

switchable mastervolume ?? dat snap ik niet
en welke is nou de 2203 van de JCM900's ?
hebben de sl-x en dan nog meer gain dan hun voorgaande ?
in de JCM800 2210 wordt ook al gebruik gemaakt van diodes
toch kan ik mij moeilijk nog meer gain voorstellen ben zeer benieuwd hoe zoits klinkt

V!N
7 juni 2003, 21:35
Graag gedaan kerel :) Marshall is helemaal mijn smaak en ook de historie vind ik enorm interessant.

Van de 900's heb ik de 4500 ooit zelf een week of twee gehad in combinatie met een 4 x Jensen 12" Cab van Behringer (of m'n twee 1912jes). Nadeel van de gedeelde EQ hierop is dat het niet klinkt als hetzelfde kanaal dat ineens overstuurt, maar als een totaal andere amp.

MVS houdt in dat je twee keer een mastervolume kunt instellen: A en B. Op volume A speel je de hele tijd en als je ineens luider moet voor je solo, dan trap je het pedaaltje in en ga je hopla naar volume B.

De 2100 zal het dichte bij de 2203 liggen wat opties betreft. 100 Watt, 1 kanaal en de twee schakelbare mastervolumes als hierboven omschreven.

Ik weet van de diode clipping in de 800 splits (Ik ben die hannes die zijn 4210 (1x12" combo) te fuzzy vindt, weet je nog ? :wink: ) In de 900's is de fuzz nagenoeg weg, maar een natuurlijke buizenscheur om mee te bluesen zit hier niet in.
Maar daar zijn de 900's dan ook niet voor in leven geroepen he, dit zijn Hi-gain heads ! Heus, nóg meer gain de de 800's.

Ik weet niet waar je naar op zoek bent en of je een één kanaals amp onhandig vindt, maar 2100 SL-X en 2500 SL-X zijn namen om te onthouden.
Guinness van hier heeft een van deze scheurijzers, misschien kun je hem eens aan zijn jas trekken hierover.

josh.vandenberg
7 juni 2003, 23:13
Deze metalmonsters hebben een extra scheurbuis (vast ook wat diodes met andere waardes) en zijn er alleen maar in heads.

bij de slx werkt de vervorming niet met diodes.deze versterker is gemaakt voor de buizenpuristen.dit is heel zeker.ik heb namelijk het schema.ikvind de dual reverb mastervolume overigens wel wat veelzijdiger als de slx.het is een ''schoon''geluid .perfect voor recording.

Phyrexian
8 juni 2003, 10:57
Hello,

hehe bovenstaande paste-stukje was uit mijn thread :) no problem want ik had het ook van ergens anders :)

als je veel gain wilt, dan zoek je best een SL-X. Die zijn moeilijk te vinden, ondervind ik. De Dual Reverb's zijn makkelijker te vinden.

Ik had een dual reverb (4100). voor rock is die héél goed, metal kan ook (geen modern mesa geluid uiteraard) met de juiste gitaar/pickups en eventueel een EQ erbij.

wanna1
9 juni 2003, 20:44
ok we zijn er bijna !!
welke stergitaristen gebruiken welke types dan??
en heeft de SL-X ook subtypes??
net zoals de JCM800 2203 ook heeft ??

Matje
9 juni 2003, 20:50
2100 SL-X Enormous Gain Master Volume 100 watt (single channel, master volume switching)
2500 SL-X Enormous Gain Master Volume 100 watt (single channel, master volume switching)



Wat is het verschil tussen die twee dan?

btw ik heb een 2100 SL-X en ik doe hem voorlopig niet weg voor een 2203.

taylor
9 juni 2003, 21:10
de sl-x werd geloof ik gebruikt door slash.(of voor hem gemaakt?)

echte marshall heads vinden deze versterker niet erg goed omdat die nogal muddy klinkt.

de andere 900 zijn door heel veel mensen gebruikt steve vai gebruikte hem in de tijd enz enz.

de 2203 is nooit opgenomen in het 900 programma.

ik zou gaan voor de 4100 das de beste uit de 900 serie naar mijn mening.

BLOK182
9 juni 2003, 21:27
De SL-X is een beetje de extreemste jcm900, maarre, of slash um had? Ik meen dat hij met de Jubilees speelde?

taylor
9 juni 2003, 21:32
ja maar later op de sl-x in de snakepit tijd.

maar ik kan het ook fout hebben weet nie zeker meer.

Matje
9 juni 2003, 21:47
de 2100 SL-X is voor alle rockstijlen geschikt.

V!N
10 juni 2003, 12:11
2100 SL-X Enormous Gain Master Volume 100 watt (single channel, master volume switching)
2500 SL-X Enormous Gain Master Volume 100 watt (single channel, master volume switching)



Wat is het verschil tussen die twee dan?

Oeps, eh .. dat de 2500 SL-X eigenlijk 50 Watt is :D

Guinness
10 juni 2003, 14:22
Ik heb wel eens een foto gezien van slash waarbij een slx op de achtergrond stond tijdens een optreden.

Het geheim van de afstelling van een slx zit hem in de afstelling van de twee gain knoppen. Ik zet ze niet verder dan rond de 1 uur. Dus eigenlijk een hele droge afstelling. Op slaapkamerniveau klinkt dit nergens naar maar als je de master opendraait begint dat ding toch te brullen. Draai je de gain en/of preamp verder open dan wordt het snel modderig, en heb je teveel gain.

Maar gebruik aub een goede box. Ik heb hem een keer op een valvestate 4*12 gehad maar de tranen sprongen mij in de ogen.

Je hebt geen dist. pedaal nodig.

Het leuke is nu dat deze amp vroeger werd afgezeken op verschillende forems maar dat nu op amerikaanse forums deze nu erg gezocht begint te worden. Twee gainknoppen is natuurlijk (voor marshall??) een uniek ontwerp en een gain dat pure tube is.

Matje
10 juni 2003, 19:26
2100 SL-X Enormous Gain Master Volume 100 watt (single channel, master volume switching)
2500 SL-X Enormous Gain Master Volume 100 watt (single channel, master volume switching)



Wat is het verschil tussen die twee dan?

Oeps, eh .. dat de 2500 SL-X eigenlijk 50 Watt is :D

schakelbaar naar 25 watt? (dalijk ff opzoeken in m'n boekje)

Die heb ik trouwens nog nooit te koop gezien die 2500. Die is misschien wel interessant als back-up amp.