PDA

View Full Version : Hoogte pickups aanpassen en/of pickup cover verwijderen?



keesss
9 maart 2012, 12:06
Ik heb een nieuw topic geopend, omdat ik niet in één topic over 10 verschillende onderwerpen wil praten, moeilijk voor mij en voor jullie. Verder is dit voorlopig de laatste die ik zal openen, want mijn kennis is weer wat beter geworden betreffend elektrische gitaren. :)

Ik kreeg de tip dat het aanpassen van je pick-up en eventueel het verwijderen van je pick-up cover veel verschil kan maken voor je toon. Weet iemand hoe dat zit en hoe je de hoogte kunt aanpassen?

Ik kreeg dit te lezen: The factory specs are 1/16" for the bridge pup and 3/32" for the neck.

Snap ik niets van, joh. :p

Qua uiterlijk zal het wel iets minder worden, maargoed, als het geluid ervan op knapt vind ik het oké.

http://i42.tinypic.com/w6z0w9.jpg

Groeten,

Aldin

keesss
9 maart 2012, 19:51
Ik heb net maar het heft in eigen handen genomen en beide pickups helemaal verlaagd. Vanaf dat moment ben ik ze steeds hoger gaan plaatsen, totdat ik de (nu tijdelijk) gewenste sound heb gekregen. Ik moest opschieten, want ik had gitaarles.

De gitaar klinkt nu wel wat beter. Eerst moest ik het volume aanpassen met de knoppen, die stonden altijd op 8 en 9. Nu klinken ze ook beide op 10 gewoon goed. Verder krijg ik een beter en rauwer geluid uit de gitaar en daarmee kan ik makkelijker werken met mijn pedalen.

Ik zal hem binnenkort weer aanpassen en dan zal ik er de tijd voor nemen. De covers hoeven er iig niet af. :p

Ik heb hem nu wel een beetje aangepast (in positieve zin), maar nog steeds weet ik niet wat ik echt heb gedaan.

Nu kijken naar het plaatje hierboven:
-> Voor zowel de brug als voor de neck pickup:
- Wat gebeurt er qua toon als je de linkerschroef omhoog en omlaag draait? En wat gebeurt er qua sound als je de rechterschroef omhoog of omlaag draait?

En wat gebeurt er met de toon als je de pickup cover eraf haalt?

Dennis_Ajax
9 maart 2012, 19:53
Wat heb jij toch met het als beste laten klinken? Smaakkwestie en het meeste komt uit de vingers..

Pickupcover eraf zal weinig tot niets uitmaken qua toon. Ik vind het mooier dus dat van mij is eraf.

DemolitionColorScheme
9 maart 2012, 20:08
Het nadeel is nu wel dat je normaal het volume op 8 / 9 zou zetten en dan kon je hem nog op 10 zetten voor die extra boost. ;)
Maar goed, ik gebruik eigenlijk zelf ook nooit de volume knop. De meeste dynamics regel ik met aanslag.

keesss
9 maart 2012, 20:21
Dennis, het houdt mij bezig en ik wil uit die gitaar halen wat ik kan. Bovendien maak ik hiermee veel kennis op.. Ik heb die Gibson pas anderhalve maand en ik weet nu al meer dan mijn gitaarleraar qua aanpassen van geluiden, elektronika, etc. betreffend elektrische gitaren. (o.O ) Mijn leraar speelt wél veeel beter dan ik though, hehe.

DemolitionColorSheme, ik had die knoppen altijd op 8 en 9, omdat ik dan een beter geluid kreeg. Eenmaal gedraait naar 10 toe werd de kwaliteit van het geluid minder...

Nocki
9 maart 2012, 20:32
Wat een hoop doet voor je tone is even je tone pots los solderen. Komen ze echt door tot leven....

keesss
9 maart 2012, 22:20
Zou dat je kunnen uitleggen? Klinkt interessant...

Nocki
9 maart 2012, 22:50
De tone pots halen iets van je attack weg en van de helderheid van je gitaar. Ik heb het met mn Gibson gedaan en ben nooit meer terug gegaan.
Tone pots los geeft je meer attack en helderheid dus. Zoals iedereen hier altijd zegt "het haalt een deken van je geluid af".

Je bent wel je tone pots kwijt en hebt dus minder sounds maar de sound die je het meeste gebruikt is wel beter!

aaronstonebeat
9 maart 2012, 23:02
De tone pots halen iets van je attack weg en van de helderheid van je gitaar. Ik heb het met mn Gibson gedaan en ben nooit meer terug gegaan.
Tone pots los geeft je meer attack en helderheid dus. Zoals iedereen hier altijd zegt "het haalt een deken van je geluid af".

Je bent wel je tone pots kwijt en hebt dus minder sounds maar de sound die je het meeste gebruikt is wel beter!

Dat is nogal wiedes. Bij een strat staat normaal gesproken drie maal 250 kOhm parallel aan de elementen; dat geeft zo'n 83 kOhm. Zonder toonregelingen is dat 250 kOhm.
Bij een LP- of SG configuratie scheelt het de helft; 250 vs. 500 kOhm cq. 125 vs. 250 kOhm in de tussenstand.

EDIT:

Ik overdrijf een beetje in het geval van de strat; niet in alle standen zijn alle knoppen ingeschakeld :makeup:

keesss
9 maart 2012, 23:05
Oh shit, je bedoelt het helemaal weg halen. (o.O ) Ik dacht dat je bedoelde om van die losse potmeters te hebben ipv op zo'n plaat.

Nee, sorry. Dat gaat echt niet door. :p Helderheid heb ik als aangepast door met de hoogte en laagte te kloten.. Ik vind het 95% goed zo..

Watchmaker
9 maart 2012, 23:09
Niet oninteressant, dat lossolderen... Zal 't niet meteen doen maar hou 't in het achterhoofd.

Voor de TS; je bent er vast al achter dat je halselement lager moet dan het brugelement - als je ze even luid wilt? Logisch, want de snaaramplitude is boven het halselement veel groter.

Is leuk om hiermee te experimenteren, ben zelf nu heel tevreden over mijn afstelling. Ter verhoging van de feestvreugde kun je ook de individuele snaren nog op elkaar afstemmen (qua volume) met de hoogte van de polepieces, de stelschroeven die uitsteken. Niet onbelangrijk!

keesss
9 maart 2012, 23:14
Daar was ik inderdaad al achter, maar er rest nog de vraag hoe ik dat kan aanpassen. Even uit mijn hoofd is denk ik de neck pickup harder dan de brug pickup.

Uiteraard zou ik ze even hard willen hebben.

.slash.
9 maart 2012, 23:17
Wat heb jij toch met het als beste laten klinken? Smaakkwestie en het meeste komt uit de vingers..

Pickupcover eraf zal weinig tot niets uitmaken qua toon. Ik vind het mooier dus dat van mij is eraf.
:???: (tien blablaba)

aaronstonebeat
9 maart 2012, 23:23
Er is ook de Fender TBX-toonregeling; die is 'no load' op vijf en 1 MOhm op tien. Naar wat ik erover lees, schijnt het de indruk te wekken van een actieve toonregeling.

Fender-elementen hebben toch geen verstelbare pole-pieces?

EDIT:
Oeps nee, het gaat over humbuckers, dan heb je ze wel.

keesss
9 maart 2012, 23:28
Humbuckers inderdaad. :p

BTW: Wel grappig dat Gibson's duurste verkrijgbare pickups in een low-end Gibson LP zitten, hehe..

Orpheo
10 maart 2012, 01:26
Gibsons pickups zijn niet veel soeps op een paar versies na. Simpel gezegd klopt de magneet niet met de winds.

Anyway. Speel eens met de hoogte van de polepieces. Kan je leuke tweaks mee doen.

Verder. Waar gaat dur helemaal over? Vragen die allang beantwoord zijn en via Google te vinden zijn.

Over de kap. Vroeger maakte t veel uit. Het metaal waar veel kapjes nu van gemaakt zijn zijn zo gemaakt dat u nauwelijks invloed heeft. Polepieces hoger en je hebt je helderheid terug.

Over wat nocki zegt. Gooi er 1 megaohm pots in en goeie condensatoren en zijn dramatische stelling is stukken minder.

keesss
10 maart 2012, 19:58
Wat zijn die pickups van Gibson die wel goed zijn volgens jou?

Ik ga hem zo opnieuw afstellen, ik zal kijken wat die polepieces doen.

keesss
11 maart 2012, 01:34
Ik heb ermee zitten kloten, maar ik ben nu mijn eerdere seeting kwijt die ik goed vond. Nu klinkt hij wat minder. Morgen zet ik de hoogte terug naar de fabriekstinellingen: voor de neck (1/16 van een inch = 1,58mm) en voor de brug (3/32 van een inch = 2,38mm).

EDIT: het is 1,58mm voor de brug en 2,38mm voor de nek.

Vanaf dat moment ga ik een lekkere toon proberen te pakken en dan maak ik het af door de polepieces iets hoger te plaatsen: 1 rond / dus halve slagen.

Dan moet het wel goedkomen, denk ik. :)

jahallozeg
11 maart 2012, 09:04
....ik weet nu al meer dan mijn gitaarleraar qua aanpassen van geluiden, elektronika, etc. betreffend elektrische gitaren. (o.O ) Mijn leraar speelt wél veeel beter dan ik though, hehe.

Wellicht zit er meer uitdaging in beter leren spelen dan je gitaar leraar. Pff de hele dag bezig zijn met de afstelling van je gitaar, not my piece of cake. Je kunt beter opzoek gaan naar een andere versterker dan friemelen aan je pu's. Maakt veel meer uit voor je geluid

Nocki
11 maart 2012, 09:35
Dat moet je tegen een coureur zeggen. Je moet niet zo bezig zijn met de afstelling van je auto maar gewoon beter rijden joh! :-)

Het geluid van de tonepots lossolderen of een hogere weerstand voor je volume klinkt toch anders. Ik heb beide geprobeerd. Hogere weerstand pot klinkt idd beter dan orgineel maar je tone lossolderen is makkelijker.


Gewoon blijven rommelen met je gear.. Voor mij een grotere hobby dan het spelen zelf... :-)

keesss
12 maart 2012, 00:18
De andere versterker komt volgende week.

Laatste tijd ben ik daar echt dagen mee bezig geweest en guess what: net 1,5 uur geleden heb ik het maximale uit gehaald. Hij klinkt zelfs heel lekker en rauw door een MG30. :crazyhappy: Ik heb er wel heeeeeel veeeeel naar moeten luisteren, lciht aanpassen, etc. Het was het meer dan waard. Hoef ik toch geen pickups te wisselen. :)

Ik wilde het beste geluid uit de gitaar behalen, maar om die tonepot los te soldere vind ik wel ff te ver gaan. Zo'n tone diehard ben ik nu ook weer niet, hehe.

Rsultaat: die brug pu cover bekrast door schroeverdraaier, de body is geraakt met de schroevendaarier een kras/deukje tot gevolg wel moeilijk te zien en de polepieces tonen gebruik door schroevendraaiers. Maar de toon is super en gelukkig ben er eindelijk klaar mee. :)

Midwolda
12 maart 2012, 07:16
Dat moet je tegen een coureur zeggen. Je moet niet zo bezig zijn met de afstelling van je auto maar gewoon beter rijden joh! :-)

Het geluid van de tonepots lossolderen of een hogere weerstand voor je volume klinkt toch anders. Ik heb beide geprobeerd. Hogere weerstand pot klinkt idd beter dan orgineel maar je tone lossolderen is makkelijker.

Gewoon blijven rommelen met je gear.. Voor mij een grotere hobby dan het spelen zelf... :-)

Halleluja! Ik dacht al dat ik de enige zot was... :seriousf:

bass blom
12 maart 2012, 10:42
Halleluja! Ik dacht al dat ik de enige zot was... :seriousf:

hahaa, je hoort meer bij de 99%
nouja, het zal iets minder dan 99% zijn :D

keesss
12 maart 2012, 14:02
Die gozer liet mij zelf voelen alsof dat vreemd en gek was om te doen, heel lang klooien met je gitaar, maar blijkbaar doet iedereen het hier, hehe.

Midwolda
12 maart 2012, 14:09
De andere versterker komt volgende week.

<knip> :)

Heb ik wat gemist? :???: Zo ja, excuses, zo nee, welke wordt dat dan?

keesss
12 maart 2012, 15:05
Op vakantie heb ik een HT-1 met ingebouwde speaker.

Hier was ik van plan om een HT1 top met cabinet te kopen. Uiteindelijk toch besloten om nog een ht1 met ingbeouwde speaker te kopen met eventueel later een cabinet erbij.

B-stone
12 maart 2012, 23:30
Das net rocket science: schroeven zover verdraaien dat je pups net niet de snaren raken als je je 22e indrukt. Verder vol pot helemaal open en iets minder open als je wat cleaner wilt spelen. Tone pots gebruik ik never waarom zou je je gitaar dof willen laten klinjen? :D ja of afentoe voor jazz kan het wel usefull zijn.

Verder moet je je hoofd daar niet zo over breken en ook die rubbertjes om die moertjes: moertjes zijn toch mooi, zie je mooie techniek :D of je moet gewoon meer naar je fretboard kijken xD En gibson meet die pup hoogte echt niet hoor :P ik bedoel te zeggen expirimenteren kan niet kwaad , en een gitaar kan bijna niet kapot dus probeer er maar op los, en daar heb je onze hulp niet altijd bij nodig. :D

Succes :D

Orpheo
12 maart 2012, 23:41
gibson's pickups zijn per definitie bagger. je reinste troep, en dat komt doordat de windings niet (goed) zijn afgestemd op de magneet en vice versa. maar volgens mij heb ik dit deze week al eens gezegd...?

jahallozeg
13 maart 2012, 12:28
:seriousf:
Das net rocket science...................................
Verder moet je je hoofd daar niet zo over breken en ook die rubbertjes om die moertjes: moertjes zijn toch mooi, zie je mooie techniek :D of je moet gewoon meer naar je fretboard kijken xD En gibson meet die pup hoogte echt niet hoor :P ik bedoel te zeggen expirimenteren kan niet kwaad ,:D

Ik heb altijd veel tooon met messing schroeven voor mijn straplocks , .... niet door vertellen:seriousf:

Orpheo
13 maart 2012, 12:45
kijk, de beste tone krijg je gewoon door tonechambers in je topkam te maken. Dat weet toch iedereen?

keesss
13 maart 2012, 13:49
Uhh.. Ik heb de toon al gevonden welke ik aan het zoeken was.. Nu nog de stemmechanieken en brug en tailpiece vervangen door tonepros kluson locking tuners en toneprose bridge tailpiece set en dan is mijn gitaar helemaal klaar.

B-stone
13 maart 2012, 13:55
Is de linkse schroefdraad al genoemd?

B-stone
13 maart 2012, 13:57
Wtf? Waarom heb je niet gelijk een standard gekocht? Een andere brug of tuners, waarom dat nou weer?

Orpheo
13 maart 2012, 15:09
goeie vraag. waarom nieuwe meuk? koop dan beter nieuwe pickups. gibson's hardware is crap maar niet zo slecht dat 't vervangen moet. overigens, doe gewoon gotoh. tonepros is verbouwde gotoh...

keesss
13 maart 2012, 19:25
Gewoon. Omdat ik dat kan.

Bovendien wil ik de originele onderdelen apart houden. Ik voel mij beter bij het motto `duurder is beter`, ookal is dat niet zo.

De Gibson LP Standard 2008 Chicago Blue of de Gibson LP Traditional Mahogany Worn Brown komt over 2 jaartjes.

B-stone
14 maart 2012, 00:30
Gewoon. Omdat ik dat kan.

Bovendien wil ik de originele onderdelen apart houden. Ik voel mij beter bij het motto `duurder is beter`, ookal is dat niet zo.

De Gibson LP Standard 2008 Chicago Blue of de Gibson LP Traditional Mahogany Worn Brown komt over 2 jaartjes.

Maar waarom? Ik zou zeggen pure kapitaalvernietiging ( soort van dan) wat verwacht je van een nieuwe brug en tuners? Blijft hij nu al niet meer op stemming? Ik snap het gewoon niet, dat is na mijn mening het zelfde als dat je onder een nieuwe auto nieuwe banden gaat leggen? @@ oowja vervang die turbo ook effe en die uitlaat wil je? Waarom?? Gewoon omdat ik het kan.

Mijn advies: nodig je familie/ vrienden uit. En laat van dat geld lekker wat van de sinees komen. Daar heb je naar mijn mening veel meer aan :D

Ja of leg het bij je amp en koop een duurdere blackstar want duur is altijd beter?? Om over de resell value maar te zwijgen.

keesss
14 maart 2012, 01:37
Bekijk het op deze manier: Op een nieuwe auto vervang je de nieuwe normale banden door sportbanden. Het schijnt wel een klein beetje uit te maken, zo'n Gotoh-bridge en tailpiece. Die van Tonepros kan je nog zelfs vastzetten, dus dat is al helemaal super. De tuners, tja, locking, he.

Resell value is hier geen sprake van, omdat dit mijn eerste Gibby is en dat is een blijvertje. Dat zei ik ook over die Epiphone, omdat het mijn eerste gitaar was, maar doordat het Made In China was bleef het aan mij knagen en heb ik hem weggedaan. Uiteindelijk was blij dat hij weg was. Geld was niet de reden, met 5 dagen werken zou ik dat al terugverdiend hebben.

Een betere amp is geen sprake van, i.v.m. geluidsoverlast. Ik kan die gelimiteerde Marshall 1 WATT kopen, maar voor die €800,- heb ik liever een andere gitaar. Als jij een buizenamp weet, welke rond 1 á 2 WATT is en rond €300,- kost, dan zal ik dat zeker in overweging nemen.

keesss
14 maart 2012, 20:51
Bij nader inzien: als ik het geld toch aan het uitgeven ben, welke zouden jullie halen? -> Marshall Class 5-01, Vox AC4TV, Blackstar HT-5 of Blackstar HT-1.

De HT-1 = €190,-. De Marshall is maar €329,-. Ik koop anders gewoon de 5WATT en dan zet ik het volume wat ZACHTER! Probleem met de Marshall is dat ik liever eentje zou willen hebben die kleiner is dan de MG30, maar de Marshall is net 2cm hoger en 4cm breder.

Ik kan dan beter gelijk een goede kopen, want ik ben bang dat ik later toch de HT-1 zou vervangen.

Dus het zal toch waarschijnlijk de HT-5 worden.

o0rollo0o
15 maart 2012, 09:44
Uhh.. Ik heb de toon al gevonden welke ik aan het zoeken was.. Nu nog de stemmechanieken en brug en tailpiece vervangen door tonepros kluson locking tuners en toneprose bridge tailpiece set en dan is mijn gitaar helemaal klaar.

Met alle respect, ik snap namelijk de aantrekkingskracht van het willen verbeteren van je geluid(daar doe je het voor neem ik aan), maar dit is naar mijn insziens een onbegonnen wedstrijd. Elke keer denk je namelijk weer dat je gitaar dan -helemaal klaar- is, maar je oog valt telkens op iets nieuws wat je voor je idee MOET hebben om jezelf tevreden te houden. Die Gibson hardware is prima, en de kluson tuners zijn juist historisch correcter dan nieuwe locking tuners. Ik heb dezelfde gitaar als jij, maar ik heb totaal geen last van ontstemmende snaren etc.

Hmm wat versterker betreft, de nieuwe kleine marshalls zijn wel echt heel vet naar wat ik op Youtube heb gehoord, vooral de jmp1 en jcm1. Die zijn ook nog eens te schakkelen naar 0.1 watt en kan je hem dus volledig opendraaien om de buizen tot de max te laten oversturen. Wat ik van de Blackstar HT serie weet is dat die een diodeclipper gebruiken voor oversturing(a la jcm900/ 2205/4212 marshalls), en dat is toch niet "volledige buizen oversturing", de diode overstuurt namelijk het geluid, en niet de buis.

De ellementen zijn verder prima van de Gibson, dus ik zou(maargoed wie ben ik) het geld lekker besparen op de gitaar en in zn kleine Marshall stoppen. Laag wattage zodat je de buizen echt kan opendraaien.

DemolitionColorScheme
15 maart 2012, 09:55
ik zou(maargoed wie ben ik) het geld lekker besparen op de gitaar en in zn kleine Marshall stoppen. Laag wattage zodat je de buizen echt kan opendraaien.
Don't bother. Ik roep dit al in 3 van z'n topics. ;)

Orpheo
15 maart 2012, 14:18
buren... ik kan m'n 100 watt marshalls open draaien zonder gezeik. afspraken maken! of gewoon ej er geen reet van aantrekken en zo hard spelen dat je hun klachten overstemd.

Verder: SPEEL! niet janken over locking meuk etc etc. het voegt voor deze gitaar niet veel meer toe. niet rot bedoeld, maar de investering kan je beter doen in pickups of gewoon de amp ipv de hardware; die is namelijk behoorlijk! Gooi er een duncan '59 setje in, een pearly gates setje, de seth-lover set, of gewoon de goeie ouwe alnico2pro slash set, of een superdistortion en een paf pro of een FRED, of een x2n en een superdistortion, of een duncan custom en een van de voorgenoemde halspickups, of een custom/59 hybrid set (kan je kant en klaar kopen). of alternative8 met een voorgenoemd halselement. DAN pas schiet je wat op met je tone!

DemolitionColorScheme
15 maart 2012, 20:00
Orph, ik weet dat je de pickup man bent, maar pickups, daar moet hij nu nog niet echt aan denken. Gewoon, eerst een super amp kopen en dan daarna maar kloten met je gitaar.
Kees, ik weet dat je die Blackstar HT-5 wilt, maar er is ook meer op de markt hè ... alles wat je nu al besteed hebt aan pedalen, 'upgrades' aan je gitaar, dat is allemaal geld wat naar een dikke amp had kunnen gaan.

keesss
15 maart 2012, 21:04
Die upgrades zou ik nu of later sowieso doen. Dus het is geen weggegooid geld. Nouja, Ik zal de Marshall MG30 in Bosnië ook vervangen, dus ik zal op den durr twee buizenversterkers moeten kopen. Dan wil ik er wel maximaal €400,- uitgeven voor een buizenversterker.

Welek zouden jullie mij dan aaraden voor €400,-? Als het, echt, echt niet lukt, dan spaar ik wel door voor zo'n limited Marshall van 1 WATT. Dan zal ik hem pas in oktober ofzo kopen.. Ik moet nog op vakantie enzo, vandaar.

Die Class 5-01 schijnt op laag volume 'modderig' te zijn. Wat wordt daarmee bedoelt? In die voorbeelden op YT vind ik hem wel goed klinken.

Bovendien bedoel ik met zacht - NIET ECHT ZACHT - hij mag hard staan, maar neit belachelijk hard, snap je.

De BB Pro's blijven al in mijn gitaar! Dat is al een tijd geleden besloten.

Jasper.
15 maart 2012, 21:19
Waarom zoveel geld aan een gitaar uitgeven, maar niet aan een versterker? Dat is ook minstens 50% van je sound.
Voor 400 kun je tweedehands wel wat leuks krijgen. Als het nieuw moet word het misschien wat moeilijker. Wat voor eisen stel je eraan? moet het hard kunnen? Veel gain oid?

keesss
15 maart 2012, 21:25
Ik koop alleen nieuw..

De enige eis: dat hij in combinatie met mijn LP hetzelfde klinkt als op 5.10 minuten op het volgende filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=nCMN5OQvQJM&feature=related

Ik houd ervan als het een hele simpele amp is, met weinig knoppen. Het liefst alleen volume en gain (evenuteel ook bass treble). Laatst toen ik een Fender en zo'n Line6 amp ging testen... Pffff, honderden knopjes, wat een kutversterkers.

Venlonaer
15 maart 2012, 21:51
Voor 400euro heb je geen nieuwe (goede) buizenamp. In ieder geval geen die je Gibson eer aan doet.

keesss
15 maart 2012, 21:57
Die Class 5-01 is btw ook nog een beetje betaalbaar als je er twee moet hebben.

Dan moet ik misschien voor nu een wat goedkopere kopen en later, als ik beter kan spelen - ik speel pas 6 maanden, upgraden naar een hele goeie versterker. Dan ga ik namelijk ook upgraden van mijn huidige gitaar naar een Standard of een Custom, maar ik denk dat het een Standard wordt. Dat is over ongeveer 2,5 jaar. Dan ben ik ook klaar met de studie en dan kan het geld binnenrollen, tenzij ik FAIL! in mijn leven.

Midwolda
15 maart 2012, 22:05
400 euro, weinig knoppen, weinig watts, holy grail buizen geluid: SF Champ.
Oh nee, wacht even, die is niet meer nieuw te verkrijgen, laat maar. http://alleenvandaag.forum2go.nl/images/smiles/icon_rolleyes.gif

Orpheo
15 maart 2012, 22:07
alles nieuw? kansloos. oh god ik vind je zo kansloos. je komt met een clipje van rob chappers, en ik moet je dan nog steeds serieus nemen? neem dan gewoon lekker line 6.

keesss
15 maart 2012, 22:15
Ik dank je voor je hulp en je adviezen, maar wat je van mij vindt: I don't really care. Ik ken die gast niet eens. Ik vertel alleen naar welk geluid ik streef en toevallig kwam die gozer in dat filmpje voor.

Sommigen kopen tweedehands, anderen weer niet. Ik behoor tot de laatste groep.

keesss
16 maart 2012, 01:39
De nieuwe Class 5-01 heeft een hoofdtelefoonoutput en zo'n switch dat het geluid een stuk zachter gaat waardoor je hem vol kunt open trekken. Na mijn tentamenweek ga ik hem dus testen / kopen.

Nocki
16 maart 2012, 09:39
Tuurlijk koop je nieuw! Ik geef je groot gelijk.

DemolitionColorScheme
16 maart 2012, 10:09
De enige eis: dat hij in combinatie met mijn LP hetzelfde klinkt als op 5.10 minuten op het volgende filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=nCMN5OQvQJM&feature=related

Ik houd ervan als het een hele simpele amp is, met weinig knoppen. Het liefst alleen volume en gain (evenuteel ook bass treble). Laatst toen ik een Fender en zo'n Line6 amp ging testen... Pffff, honderden knopjes, wat een kutversterkers.
Dude, ik wil niet lullig doen, maar ik heb net even die clip beluisterd, en wat een zaadbak. Erg onprettige break-up, doffe cleans ook. Eigenlijk vrij onboeiend.
En een amp hoeft niet moeilijk te zijn. Als jij een amp koopt met alleen volume en gain, tja ... dan wens ik je succes met het afstellen van je geluid. Wèl je pickups en elk klein detailtje van je gitaar aanpassen, maar niet je versterker? Neem op zijn minst een amp met een 2 band of 3 band EQ (bass / mid / treble). Het is overigens niet moeilijk. Wat je nu niet snapt kun je leren.

Dat stukje van 5:10 is denk ik meer een aanduiding betreffende hoe je wilt spelen dan de sound. Want hij speelt daarvoor met dezelfde sound en dan klinkt het gewoon echt slecht. Gewoon, echt slecht.

Erik70
16 maart 2012, 11:44
Dude, ook ik wil niet lullig doen (al zal je het wel zo gaan ervaren..). Maar je speelt net 6 maanden gitaar en denkt nu al vanalles beter te weten dan je gitaarleraar, je maakt je druk om de hoogte van schroefjes om "het beste uit je gitaar te halen".
Get a life, man !! Denk je echt dat je met "al je kennis en ervaring" nu al weet hoe een gitaar kan, moet en hoort te klinken en hoe je dit naar wens kan beinvloeden?? Ga eerst eens spelen, spelen, spelen, spelen en hou dat eens een paar jaar vol.
Pas als je je instrument echt (ECHT !!) beheerst weet je wat TONE is, hoor je wat TONE is en krijg je ervaring in hoe dit aan te passen.
Als je dan nog eens terug komt met opmerkingen over vervangen van je brug en/of afstellen van je pu's zal je wellicht meer constuctieve reacties krijgen.

smullie
16 maart 2012, 11:56
De zoektocht naar de heilige graal voor weinig geld. Zo herkenbaar... Ik kan het ook niet laten. :seriousf:

Ik heb me onlangs een Peavey Vypyr 75 gekocht (idd de GRUWEL, een modelingversterker :crazyhappy:) en ik moet zeggen dat ik mijn VHT Special 6 (met andere lampjes) en mijn Marshall VS8100 met 2x12 cab bijna niet meer aanzet... De Marshall en cab staan zelfs te koop voor weinig omdat em in de weg staat. Ik zou de Vypyr ook niet meer willen ruilen voor de Vox AC4TV (top + cab) van een vriend of de blackstar HT5 van een andere vriend.

Er staan wel wat knoppen op, maar voor mij blijft het allemaal redelijk intuïtief instellen. Het fijne aan die amp voor mij is dat het allemaal in 1 bak zit, dat die op alle volumes goed klinkt en dat ik op internet voor bijna alle genres van muziek wel een setting kan vinden van waaruit ik kan vertrekken om de gezochte "sound" te vinden. En dat allemaal voor 170€ (tweedehands welteverstaan).

Dat je je gitaar optimaal wil instellen zodat je er het meeste uithaalt vind ik gewoon normaal. Waarom zou je een duurder instrument kopen als je die zo afstelt dat ze als een goedkope chinese replica speelt en klinkt?

Verder veel succes met je zoektocht! :ok:

keesss
16 maart 2012, 21:51
De zoektocht naar de heilige graal voor weinig geld. Zo herkenbaar... Ik kan het ook niet laten. :seriousf:

Ik heb me onlangs een Peavey Vypyr 75 gekocht (idd de GRUWEL, een modelingversterker :crazyhappy:) en ik moet zeggen dat ik mijn VHT Special 6 (met andere lampjes) en mijn Marshall VS8100 met 2x12 cab bijna niet meer aanzet... De Marshall en cab staan zelfs te koop voor weinig omdat em in de weg staat. Ik zou de Vypyr ook niet meer willen ruilen voor de Vox AC4TV (top + cab) van een vriend of de blackstar HT5 van een andere vriend.

Er staan wel wat knoppen op, maar voor mij blijft het allemaal redelijk intuïtief instellen. Het fijne aan die amp voor mij is dat het allemaal in 1 bak zit, dat die op alle volumes goed klinkt en dat ik op internet voor bijna alle genres van muziek wel een setting kan vinden van waaruit ik kan vertrekken om de gezochte "sound" te vinden. En dat allemaal voor 170€ (tweedehands welteverstaan).

Dat je je gitaar optimaal wil instellen zodat je er het meeste uithaalt vind ik gewoon normaal. Waarom zou je een duurder instrument kopen als je die zo afstelt dat ze als een goedkope chinese replica speelt en klinkt?

Verder veel succes met je zoektocht! :ok:

Zo, hee, dat ding heeft veel knoppen zeg.. :p Hangt af van wat je wilt natuurlijk, als je liever veel instellingen hebt, dan is dat ding super. Ik? Ik zal er alleen de MXR distortion en overdrive pedalen op aan sluiten. En af en toe voor het vintage geluid zal ik de gain van de versterker gebruiken. :)

Ik vind dat ook normaal, maar blijkbaar wordt dat hier raar gevonden. Vreemd he.. .. Dank je wel!

Orpheo
17 maart 2012, 12:43
Kees, je begrijpt de kritieken niet. Althans, zo lijkt het. Je focust je enorm op randzaken: hoogte potmeters, knopjes, brug, tuners, wel of geen slagplaat, etc etc. Je wilt je tone verbeteren, en gaat het daarin zoeken terwijl een nieuw setje elementen veel meer zal doen voor je tone dan een brug of een nieuwe set stemsleutels. Of gewoon: een goeie nieuwe buizenbak. Fender heeft een hoop kleine leuke <5w buizenbakjes, zoals die kleine nieuwe van een watt of 2, a 270 euro. helga ofzo? (of ben ik in de war met ikea?! ghehe). En daar werken pedalen veel beter op. Het idee dat 5w te 'hard' gaat is kolder. ik woon in een apartement met links, rechts en onder mij buren, en ik kan zonder problemen met een 100 watter spelen op normaal volume dat er nog normaal te converseren valt in diezelfde kamer (zonder klachten van buren!). Ik wil alleen 100 watters omdat dat een 'feel' heeft die ik in een 50 watter niet kan vinden. Tuurlijk trek ik ze soms ook open als het kan, maar op normaal volume spelen met een 100 watter kan best, echt. Gewoon goed afstellen. En dat moet je nog leren.

Je hele 'ik koop alleen nieuw' gaat je opbreken als je een bijzondere amp, pedaal of gitaar wilt. Reductio ad aburdum: wat nu als je ooit voor 1000 euro een '59 stratje tegen komt. Koop je 'm dan nog steeds niet omdat ie tweedehands is? Waarom alleen nieuw? garantie'problemen'? Juist, dat is dus HET signaal van een 'rookie'. Zie het zo, als een gitaar na 10, 15 jaar problemen nog steeds een rechte hals heeft (en een kop die niet afgebroken is 'beyond repair'), dan ben je al van 99% van je problemen verlost. Al het andere is op te lossen. Stemproblemen? andere topkam, andere stemsleutels, brug opnieuw zetten (klusjes van niks overigens). Slechte tone versterkt (maar goed geluid akoestisch)? Andere pickups. Als je over 2 jaar een 'gibson les paul standard' wilt, moet je je afvragen in hoeverre dat nog een LP standard IS. Het pallisander is Gibson nu al aan het vervangen voor dat gebakken esdoorn (en waag 't om te vragen wat dat is: google!), de pickups zijn slechter aan het worden, lak is slechter aan het worden, etc etc. behalve in de customshop overigens. Als je voor hetzelfde bedrag een '04 customshopper kan kopen, hetzij de goldtop, hetzij een R8 met flametop of juist zonder, of de R9 met of zonder flame top, of misschien zelfs voor 950 euro de ouwe standard faded (die ik vaak genoeg voor dat bedrag verkocht heb, inclusief reeds 100E winst; handig inkopen!) dan ben je toch gewoon een dief van je eigen portemonnee?

Terug naar de kern: Volgens mij speel je niet al te lang; ga spelen, ga proberen, testen, speel over amps die niet van jou zijn, pak andere gitaren uit het rek en probeer. Ik heb 30 gitaren en 6 amps, en ook ik ga af en toe nog naar een gitaarwinkel om wat te proberen, even gitaren proeven zeg maar. dat ik uiteindelijk met een giga-smile de winkel uitloop met de gedachte 'ik heb betere gitaren' is dan weer een bevestiging van mijn gear. Dat kan ik ook alleen maar vinden omdat ik juist zoveel getest heb, en dat moet jij dus ook gaan doen. Je trots op de borst kloppen 'ik kan een gitaar beter afstellen en verknutselen dan m'n gitaarleraar' is geen kunst, je moet beter kunnen SPELEN dan je leraar wil je je op de schouder kunnen kloppen. En dan je 'tutorial'... C'mon? dat kan je toch met wat logisch verstand en google zo herleiden? Ik vind het bewonderenswaardig dat je dat deed, maar het is zo logisch en 'common sense'.

smullie
17 maart 2012, 12:58
Zo, hee, dat ding heeft veel knoppen zeg.. :p Hangt af van wat je wilt natuurlijk, als je liever veel instellingen hebt, dan is dat ding super. Ik? Ik zal er alleen de MXR distortion en overdrive pedalen op aan sluiten. En af en toe voor het vintage geluid zal ik de gain van de versterker gebruiken. :)

Ik vind dat ook normaal, maar blijkbaar wordt dat hier raar gevonden. Vreemd he.. .. Dank je wel!
Ik wil alles. Weinig knoppen heb ik al met de vht... jij spreekt over een gainknop... verwend nest ;)


Ik vind het niet vreemd. Ieder diertje zijn pleziertje...

B-stone
18 maart 2012, 02:23
@ orpheo, hij heeft helemaal gelijk.

Verder zou ik zelf voor die class 5 gaan. Ik speel thuis ook op een 100 watt plexi. Gewoon op tv volumes met 2 pedalen ervoor, echt mijn sound die ik in mijn hoofd heb. Ja inderdaad in mijn hoofd heb, dus ga weer gewoon testen en koop wat je bevalt al vraag ik mij af of je verkelijk verschil hoort met jouw ervaring ( minder ontwikkeld muzikaal gehoor).

Maar effe over het volgende? Ik had het laatsts over jouw les paul z'n resell value en toen zij je zelf dat je hem nooit weg deed. En nu ineens wordt er over een standard gesproken? Oow wacht jij kan de toekomst voorspellen dat je over 2,5 jaar een standard gaat kopen.......

Hou je lp gewoon zoals die is , je hebt hem gekocht omdat je van die sound hield, en mocht je ooit een standard kopen dan zal je studio faded echt niet meer veel gebruikt worden.

Voor die amp kun je je denk ik het beste gewoon lange tijd orienteren en gewoon over je bs blijven spelen totdat je echt het gevoel hebt van die amp wil ik.....

Succes :D

B-stone
18 maart 2012, 02:32
En wat is er mis met 2e hands? Eigenlijk zeg je gewoon dat niemand jouw spullen moet kopen die In je sig staan.... Huh?! Wel verkopen maar niet kopen??? Ik snap er echt geen reet meer van. Een echte vintage lp of een oude buizen amp kun je gewoon niet meer nieuw kopen, en in die gevalen is 2e hands dan gewoon veeeeeeeeeeel beter.

Eerlijk gezegd ben ik net andersom @@ ik koop bij voorbaad al liever niet nieuw omdat je dan eigenlijk gewoon teveel betaald .

Op school hebben we als vuistregel geleerd: winkelprijs = kostprijs * 150% * 150% .

De eerste 50% is voor het merk en die andere is voor de winkel. Dus waarom zou je eigenlijk nog nieuw kopen als je het over het algemeen ook voor een goede prijs kwaliteits verhouding 2e hands zou kopen?? :D

keesss
19 maart 2012, 00:35
De toon die ik zoek heb ik al gevonden. Op de tranistording. De Custom '78 Badass en de GTOD allebei aanstaan, een beetje afgeregeld en ik heb het geluid gevonden dat ik wil. Maar ik wil een buizenbak. Daarom de vraag naar de mogelijke kanshebbers.

Vintage is een ander verhaal. Zelf heb ik ook het liefst een vintage, namelijk een witte (verkleurde) LP Custom uit 1990 of een zwarte LP Custom zonder slagplaat en met drie elementen uit 1990. Als dat niet meer te krijgen is, zou ik ook wel genoegen nemen met een Standard uit 1990. Als ik kon kiezen uit een nieuwe Standard en een Custom / Standard uit 1990, welke nog in een 'okay-staat' is, dan zou ik zeker voor de vintage gaan, ookal kost 'ie meer dan een nieuwe.

Indien ik besluit om nog een Gibson er bij te nemen, dan wordt mijn Studio een beatertje, aan welke je jarenlang steeds dingen aan zult veranderen, perfectiseren, etc. Zo blijf je lekker bezig. De nieuwe Standard en vooral de vintage Standard of Custom zullen dan helemaal origineel en in een redelijke staat (proberen) te houden.

De reden dat ik iets nieuws wil heeft gewoon met het gevoel te maken, wanneer je de eerste eigenaar van iets bent. Sommigen zullen dat begrijpen, velen weer niet.

Nam ijn tentamens ga ik naar Maxguitars, ff amp's testen. #1: De Class 5 van Marshall. Als hij goed klinkt, het geluid op laag volume goed is en vooraal niet veel ruimte inneemt (kleine kamer heb ik), dan zal dat hem worden. Wordt dat hem niet, i.v.m. geluid of grootte, dan koop ik gewoon een HT-1 Combo (omdat ik de amp's toch ga aansluiten op de twee-/-drie effectpedalen) en ondertussen spaar ik dan voor zo'n Marshall 1WATT-ding, want die zijn echt helemaal wat ik zoek. Merkgeil, supergeluid en heel klein qua formaat.

Venlonaer
19 maart 2012, 01:04
Wat is er zo magisch aan 1990?

Orpheo
19 maart 2012, 01:22
waarschijnlijk geboortejaar.

Toch... die drang naar nieuw en je zo beperken door je blik te richten op 1 jaar, vind ik kansloos.


verder.

Sinds wanneer is 1990 voor gibson 'vintage'? :seriousf:

Venlonaer
19 maart 2012, 01:35
waarschijnlijk geboortejaar.

Wat schattig :D

keesss
19 maart 2012, 01:48
Geboortejaar is inderdaad de eerste gedacht die men zou kunnen bedenken, maar dat is hem niet. Als het jullie zaken zouden zijn geweest, dan had ik er wel bij verteld waarom per sé '90. Dus dat blijft privé.

Vintage is niet het juiste woord, een wat oudere bedoel ik daar natuurlijk mee.

Tot slot, tja. Hoe kansloos je mij vindt, ik heb dezelfde gedachten over een paar dingen over jou. Die hou ik wel voor me, omdat ik de regels in acht wil houden.

De rest bedankt voor de hulp en ik zal nog op het eind even vertellen wat het is geworden!

Dennis_Ajax
19 maart 2012, 01:56
Ach man Kees, mijn advies blijft gewoon: ga eerst goed en veel spelen want samen met je spel ontwikkel je ook je smaak. Ik wou in het begin ook een Les Paul met achteruitkijk spiegel maar dat is na 1.5 jaar ook weer veranderd. Ook qua tone. Ene keer vind ik de tone van John Mayer lekker en dan houd ik weer meer van een bluesrock tone.

Orpheo
19 maart 2012, 10:31
Geboortejaar is inderdaad de eerste gedacht die men zou kunnen bedenken, maar dat is hem niet. Als het jullie zaken zouden zijn geweest, dan had ik er wel bij verteld waarom per sé '90. Dus dat blijft privé.

Vintage is niet het juiste woord, een wat oudere bedoel ik daar natuurlijk mee.

Tot slot, tja. Hoe kansloos je mij vindt, ik heb dezelfde gedachten over een paar dingen over jou. Die hou ik wel voor me, omdat ik de regels in acht wil houden.

De rest bedankt voor de hulp en ik zal nog op het eind even vertellen wat het is geworden!

DoubleFacePalm-300x240.jpg (http://blog.hostbaby.com/wp-content/uploads/2012/02/DoubleFacePalm-300x240.jpg)

je snapt het echt niet, he? Lees het nog eens terug wat ik zei en waarom ik het zei. Probeer je in te denken waarom we vallen over 'perse 1990', en je term 'vintage', het feit dat je zo mierenneukerig doet over tone (wat alleen maar te prijzen is), beweert dat je je TONE gevonden hebt (top!) in een transistor amp (TOP!) maar dat je toch perse een buizenbak wilt omdat je wat mist (maar je had je tone toch gevonden?).

Probeer je eens in te denken waarom we (ik) vallen (val) over je drang naar nieuw terwijl nieuw helemaal niet beter is. Reductio ad absurdum, en het kwartje valt dat je stelling wellicht wat absurd is, waarop je met een nog absurder voorbeeld komt (1990 les pauls; why? oh, das prive.... lulhannes begin er dan niet over :seriousf: )

Probeer je in te denken waarom we vallen (ik val) over je mod-drift. Je speelt net, hebt een gibson. Superb! maar je mod de hel uit dat ding (top) in een streven naar tone (top) maar kiest nou juist de verkeerde dingen om te modden. Je bent aan het stoeien met potmeterhoogtes voor de looks; snap ik best, maar wat voegt het toe? het komt nogal kansloos en zielig over, alsof je het gebrek aan gitaarspelen of techniek of whatever probeert te compenseren door middel van gitaartechnische trucjes, wat bevestigd wordt als je jezelf op de borst trommelt en op de schouders klopt dor te zeggen dat je leraar er minder van bakt dan jij. Is dat voldoende? Nee. Ik kan hybrid pickups maken, MichaelAE niet. Maar Ik ga niet zeggen 'ik kan het lekker wel, michael niet'. Is het een kunst dat ik het kan en hij niet? nee. die gast kan tig keer beter spelen dan ik, DAT is pas bewonderingswaardig.


Ik snap dat je 'nieuw' wilt hebben, omdat het dan vanaf 'nul' van jou is. maar kijk er eens zo naar: is het wel ECHT 100% nieuw en dus direct van jouw en jou alleen? Tuurlijk niet; in de fabriek heeft een klusser er nog een uur of wat op zitten spelen, de winkelier heeft 'm uitgepakt, afgesteld en op gespeeld, in de winkel is de gitaar getest en bespeeld... Waar hebben we 't dan over? de gitaar is zo door 4, 5 handen gegaan. Dat ie door iemand anders al afgerekend is, is dan opeens een probleem... Met die informatie op zak, snap jij dan dat het voor mij (en anderen) raar is dat je PERSE nieuw wilt? Als je iets wilt dat echt 100% van jouw is waar nog niemand aan gezeten heeft moet je het zelf maken of laten maken en bij dat laatste is het ook nog crap, omdat iemand anders (de bouwer) er ook op gespeeld heeft! Tenzij je met warmoth-parts wat in elkaar zet, dan hebben de bouwers er natuurlijk nog niet op gespeeld... Maar oh nee, das niet GIBSON! (merkengeilheidalert!).

maar goed, resumé; je wilt dus een gibson, een nieuwe. Het feit dat over 2 jaar het geen pallisander meer is, maar 'baked maple' als toets, de top geen esdoorn meer is maar sycamore en de backs geen mahonie maar iroko, boeit niet. Versus les pauls tot 2002 die dat dus WEL zijn.

Ok. ik snap m.

kansloos dus.




Waarom 1990?
-geboorte broertje/zusje die onverhoopt overleden is
-overlijden moeder/vader
-overlijden oma/opa
-geboorte kind

Doorhalen wat niet van toepassing is.

bass blom
19 maart 2012, 10:35
alsof je het gebrek aan gitaarspelen of techniek of whatever probeert te compenseren door middel van gitaartechnische trucjes,

ff alles doorgehaald behalve dat wat hier voor een hele hoop mensen van toepassing is :seriousf:

:hide:

Midwolda
19 maart 2012, 11:26
Ja klopt, geldt ook voor mij, daar maak ik geen geheim van... ;)
want ik kan gewoon klote spelen en vind gitaartechniek gewoon leuk.

BTW: Orph, complimenten voor je geduld en je uitleg.

Rooker
19 maart 2012, 12:12
Hierom:cheerup:

http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/Gibsonlespaulcustom001-1.jpg

1990 rules :blast:

jahallozeg
19 maart 2012, 12:19
:seriousf:Jeetje 7 pagina's lang, en ik maar denken dat ik de enige was die messing straplockschroeven essentieel voor mijn toooon zijn. Goeie tip linksdraaiend!! Trouwens waar kan ik die chambered topnuts vinden?

bass blom
19 maart 2012, 13:25
Hierom:cheerup:

http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/Gibsonlespaulcustom001-1.jpg

1990 rules :blast:

:chicken: damm wat blijft dat ding mooi :p
heb je hem nu helemaal in orde?

B-stone
19 maart 2012, 18:44
Het is inderdaad kansloos om al je gedachte spelingen op internet te posten iedereen om hulp te vragen om wat voor nutteloze onderwerpen dan ook. En dan perse alleen maar op een jaar liggen te geilen en dat tot honderdachentachtig keer in 1 toppic lig te vertellen en dan als iemand vraagt; waarom dat jaar te zeggen : das prive. Omg ik kan niet meer tegen de spanning, please ik heb geen leven ik slaap niet meer totdat ik weet waarom JIJ een '90 lp wilt. Ik zou trouwens ook alleen een vintage lp kopen omdat die vergeelde bindingen heeft. Sound boeit niet het gaat mij erom dat mijn gitaarleraar mijn vergeelde bindingen heeft. Oow wacht die lp uit 1990 heeft geen vergeelde binding. Dan hoef ik hem niet......

Als ik jou was zou ik voor een echte vintage plexi gaan je hoort het verschil toch niet omdat je je sound al gevonden hebt op een transitor amp. Boeie mojo heeft het wel.

En voor de rest +10 voor orpheo, klopt aan alle kanten.

Nog een fijne avond.

bass blom
19 maart 2012, 18:46
Ik zou trouwens ook alleen een vintage lp kopen omdat die vergeelde bindingen heeft.

vergeelde lak op de binding als we dan toch allemaal gaan mierenneuken :D

keesss
19 maart 2012, 19:16
DoubleFacePalm-300x240.jpg (http://blog.hostbaby.com/wp-content/uploads/2012/02/DoubleFacePalm-300x240.jpg)

je snapt het echt niet, he? Lees het nog eens terug wat ik zei en waarom ik het zei. Probeer je in te denken waarom we vallen over 'perse 1990', en je term 'vintage', het feit dat je zo mierenneukerig doet over tone (wat alleen maar te prijzen is), beweert dat je je TONE gevonden hebt (top!) in een transistor amp (TOP!) maar dat je toch perse een buizenbak wilt omdat je wat mist (maar je had je tone toch gevonden?).

Probeer je eens in te denken waarom we (ik) vallen (val) over je drang naar nieuw terwijl nieuw helemaal niet beter is. Reductio ad absurdum, en het kwartje valt dat je stelling wellicht wat absurd is, waarop je met een nog absurder voorbeeld komt (1990 les pauls; why? oh, das prive.... lulhannes begin er dan niet over :seriousf: )

Probeer je in te denken waarom we vallen (ik val) over je mod-drift. Je speelt net, hebt een gibson. Superb! maar je mod de hel uit dat ding (top) in een streven naar tone (top) maar kiest nou juist de verkeerde dingen om te modden. Je bent aan het stoeien met potmeterhoogtes voor de looks; snap ik best, maar wat voegt het toe? het komt nogal kansloos en zielig over, alsof je het gebrek aan gitaarspelen of techniek of whatever probeert te compenseren door middel van gitaartechnische trucjes, wat bevestigd wordt als je jezelf op de borst trommelt en op de schouders klopt dor te zeggen dat je leraar er minder van bakt dan jij. Is dat voldoende? Nee. Ik kan hybrid pickups maken, MichaelAE niet. Maar Ik ga niet zeggen 'ik kan het lekker wel, michael niet'. Is het een kunst dat ik het kan en hij niet? nee. die gast kan tig keer beter spelen dan ik, DAT is pas bewonderingswaardig.


Ik snap dat je 'nieuw' wilt hebben, omdat het dan vanaf 'nul' van jou is. maar kijk er eens zo naar: is het wel ECHT 100% nieuw en dus direct van jouw en jou alleen? Tuurlijk niet; in de fabriek heeft een klusser er nog een uur of wat op zitten spelen, de winkelier heeft 'm uitgepakt, afgesteld en op gespeeld, in de winkel is de gitaar getest en bespeeld... Waar hebben we 't dan over? de gitaar is zo door 4, 5 handen gegaan. Dat ie door iemand anders al afgerekend is, is dan opeens een probleem... Met die informatie op zak, snap jij dan dat het voor mij (en anderen) raar is dat je PERSE nieuw wilt? Als je iets wilt dat echt 100% van jouw is waar nog niemand aan gezeten heeft moet je het zelf maken of laten maken en bij dat laatste is het ook nog crap, omdat iemand anders (de bouwer) er ook op gespeeld heeft! Tenzij je met warmoth-parts wat in elkaar zet, dan hebben de bouwers er natuurlijk nog niet op gespeeld... Maar oh nee, das niet GIBSON! (merkengeilheidalert!).

maar goed, resumé; je wilt dus een gibson, een nieuwe. Het feit dat over 2 jaar het geen pallisander meer is, maar 'baked maple' als toets, de top geen esdoorn meer is maar sycamore en de backs geen mahonie maar iroko, boeit niet. Versus les pauls tot 2002 die dat dus WEL zijn.

Ok. ik snap m.

kansloos dus.




Waarom 1990?
-geboorte broertje/zusje die onverhoopt overleden is
-overlijden moeder/vader
-overlijden oma/opa
-geboorte kind

Doorhalen wat niet van toepassing is.

Jij bent degene die hier de boel niet snapt. Ik kan niet geloven dat je nog steeds aan het neuken bent over dat gedoe tussen mij en mijn leraar. Jij doet het voorkomen alsof ik ermee te koop loop, terwijl dat helemaal niet zo is. En senoir member dat je bent, zal iedereen hier jou eerder geloven dan mij. M'n leraar kickt niet op het afstellen en klooien met zijn gitaar. Dat kan. Ieder zijn pleziertje. Ik kick daar wel op, dat houdt mij bezig en dat vind ik leuk als het mij bezighoudt. "... alsof je het gebrek aan gitaarspelen of techniek of whatever probeert te compenseren door middel van gitaartechnische trucjes." -> Weer zo'n nutteloze zin waarin jij iets kenbaar maakt wat helemaal niet zo is. Get real.

Verder, wat voegt het verlagen van de knoppen toe voor het geluid? Helemaal niets. Ik heb nooit beweerd dat ik het doe om een beter geluid te krijgen. Onzin, zoals de rest. Ik weet niet waar je steeds dat soort dingen vandaan haalt.
Voor mij voegt het wel iets toe betreffend het uiterlijk: ik vind het mooier. Laat dat eens in je doordringen.

Jouw uitleg over het woord 'nieuw' is werkelijkwaar lachwekkend. :stop: Dus stel dat ik morgen een nieuwe Suzuki-motorfiets ga kopen, moet ik dan tegen de verkoper vertellen dat de betreffende motorfiets helemaal niet nieuw is, want hij is in Japan door verschillende personen in elkaar gezet, door een andere persoon gespoten, weer door een andere persoon testgereden en tot slot door de laatste persoon vanuit Japan naar NL gebracht, waar hij uiteindelijk in deze showroom terechtkwam? Absurd, vind je niet? Och, nee, jij vindt dat natuurlijk niet absurd.

Drie keer onzin is scheepsrecht. Voortaan: think again voordat je iemand voor kansloos uitmaakt. Kom dan in ieder geval met normale argumenten.

Op de tranistor heb ik de tone gevonden, de buizenversterker wil ik vanwege het mooiere, vollere geluid. That's it.

De laatste persoon die mijn LP heeft behandeld was van de QualityControl in de USA. Ik heb mijn LP namelijk helemaal nieuw en nog verpakt gekocht bij Feedback. Vervolgens zelf afgesteld en al het andere nodige verricht wat verricht moest worden naar mijn mening.

Als het eenmaal tijd is om de volgende Gibson te kopen zal ik de nieuwe testen. Indien hij neit bevalt ga ik opzoek naar eentje voor 2002. Eentje uit 1990. 1989 en 1988 vind ik ook hele mooie jaren.



Hierom:cheerup:

http://i1041.photobucket.com/albums/b415/scb81/Gibsonlespaulcustom001-1.jpg

1990 rules :blast:

Daarom, inderdaad. :) Echt supermooi vind ik hem en jaloers ben ik ook!

Jasper.
19 maart 2012, 19:35
En senoir member dat je bent, zal iedereen hier jou eerder geloven dan mij.

Alsjeblieft, neem van mij aan dat dat op dit forum lang niet altijd waar is in het geval van Orpheo :seriousf: Ik kan me de lange topics nog wel herinneren.

Maar Orpheo heeft wel een punt. En hij zegt ook dat die kleine dingen die je doet positief zijn (top staat er telkens bij) maar dat het soms wat krom is dat je bijv. klauwen vol geld aan een nieuwe brug uitgeeft (terwijl die stock prima is) maar bespaart op bijv. de amp.
Orpheo is soms misschien wat ongenuanceerder dan de meeste mensen hier, maar je weet wel wat je aan hem hebt. Hij bedoelt het niet raar.

keesss
19 maart 2012, 19:49
Het is inderdaad zo, maar ik kijk nu eerst naar de versterker en daarna zal ik pas naar de TonePros onderdelen kijken. Zo bezuinig ik niet op een versterker. Dat is gewoon geen goed idee.

B-stone
19 maart 2012, 20:12
Het is inderdaad zo, maar ik kijk nu eerst naar de versterker en daarna zal ik pas naar de TonePros onderdelen kijken. Zo bezuinig ik niet op een versterker. Dat is gewoon geen goed idee.

Dan zou ik toch misschien een stapje hoger voor een 2e hands jcm 800 combo gaan. Of geld dat alleen nieuw kopen nog steeds? Anders koop je hem nieuw, dan is die waarschijnlijk weer te duur. En zo heb je de cirkel weer rond :D

Begrijp me niet verkeerd maar de 2e hand markt ligt redelijk op z'n gat daardoor is het voor jou misschien weer mogelijk om een 2e hands amp als nieuw voor de helft te kopen. Want als je iets in de winkel koopt, wie zegt dan dat die niet terug is gebracht en als het ware dus ook weer 2e hands is alleen betaal je er dan weer relatief veel te veel voor. Een winkel is ook niet heilig, wie weet heeft de eigenaar dat ding al vaker thuis uitgeprobeert?

Ik probeer (net als orpheo) te zeggen dat je je blik ook eens kunt veruimen door voor 2e hands te gaan. 2e hands is voor gitaristen uitgevonden: iets kopen uitproberen op je eigen eq en als het je niet bevalt verkoop je het weer gewoon voor dezelfde prijs. Je bent( net als ik) student ( deeltijd dan wel voltijd) dus je bent een dief van je eigen portomonee als je je blikveld zo klein houd door alleen voor nieuw te gaan. ( studeren is ook niet goedkoop)

En marktplaats kan een soort 2e hobby worden. :D

Succes!!

Venlonaer
19 maart 2012, 20:14
Maar waarom wil je precies de tonepro upgrades? Heb je stemproblemen of iets dergelijks. Dan kan ik mij de upgrade wel indenken.

Maar als je het doet om je gedachte te voeden met 'ik heb een Gibson LP met Tonepro hardware' dan lijkt het mij zonde van het geld.

Ook buiten de door jou genoemde jaren zijn goede gitaren gemaakt. Als ik het goed heb was voor Gibson het jaar 1976 het beste jaar (?). Dus hou je maar niet zo vast aan dat jaar hoor. Bespeel, beluister en oordeel de gitaar maar eerst. Kijk dan pas naar het jaar.....

Jasper.
19 maart 2012, 20:31
Dat tonepros idee is nu op een laag pitje gezet zo te lezen. Dus laten we daar over ophouden.
Als versterker denk ik dat de class 5 heel leuk is. Vergeet niet dat Keesss nog niet heel lang speelt. Dan is zo'n Class 5 toch erg leuk, en voor zijn doeleinde waarschijnlijk erg geschikt. Wat ik je wel wil aanraden is om gewoon eens wat ampjes te testen. En probeer dan voor de grap ook eens een 100watter op laag volume om te vergelijken. Om nou gelijk een JCM800 aan te raden. Die is wel een stuk duurder en voor thuis is zo'n class 5 (eventueel icm pedaaltjes) misschien ideaal.

Ik zou met de huidige markt zelf ook tweedehands gaan. Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die liever nieuw gaan. En dat zijn er denk ik meer dan je denkt, anders was er niet zo'n wereld aan 2ehands spul.
IVM garantie, en hoewel ik het zelf niet zo heb, kan ik me voorstellen dat het je een goed gevoel geeft eerste eigenaar te zijn.
Maar ik zou je in ieder geval adviseren om te proberen open te staan voor 2ehands, en gewoon eens op marktplaats ofzo te kijken wat je extra kunt krijgen voor het budget.

Over die jaren. Keesss hoeft zeker niet aan ons verantwoordelijkheid af te leggen waarom 1990 voor hem belangrijk is. Zoals gezegd privé, en ik vind het wat flauw om daar over door te zagen.

B-stone
19 maart 2012, 20:48
hummm...... heb je voor de prijs van een nieuwe class 5 niet ook een mooie jcm 800 combo 2e hands?
ik denk niet dat je een class 5 moet kopen als je misschien een jcm 800 beter vind klinken, ookal speel je pas 6 maanden. ik denk dat een jcm 800 wel echt een amp is die ook toekomst gericht is, en die class 5 misschien wat minder? (misschien zelfs wel gewoon je marshall mg houden for the time being.)

en als je al je spul 2e hands koopt en je mocht er een keer mee kappen heb je minimale tot geen verlies geleden aan je aankopen :)

maarja, op school begonnen ze ook een keer te lachen omdat ik een marktplaats app had @@.
misschien dat een relatieve beginner (ik bedoel er niks verkeerds mee) ook anders tegen 2e hands aan kijkt wat dat betreft. Maar voor de rest is in de muziek wereld 2e hands een uitvinding, je verkoopt wat je niet lekker vind en koopt waar je naar nieuwschierigbent.

denk er tenmiste nog even overna :)

keesss
19 maart 2012, 21:58
Hoe graag ik ook een JCM800 wil, dit is de reden waarom hij het niet zou worden. Het moet namelijk niet groter dan mijn MG, vooral niet dat hij uitsteekt. Anders kan ik niet meer achter mijn bureau zitten en / of lopen.

http://i40.tinypic.com/oppi6v.jpg

Qua tweedehands staat er een Class 5 te koop voor €250,-. Dat lijkt mij zo'n oude Class 5. Maar voor die prijs koop ik hem liever nieuw voor €358,- in Nijmegen. Zou ik tweedehands overwegen dan moet het tweedehandse goed echt een stuk goedkoper zijn dan nieuw.

School en alles wordt voor mij betaald. Alles wat ik zelf verdien is helemaal voor mijzelf. Geld is dus geen probleem voor mij, maar ik moet er wel grenzen aan stellen.

De TonePros onderdelen.. Ik ga alle hardware vervangen door hardware van nikkel, zodat het kan oxideren en nikkel vind ik mooier. Nu is het alles chroom. Als ik het dan toch vervang, wil ik gelijk voor het beste gaan. Bridge-Tailpiece set is maar €50,- duurder dan die van Gotoh en de stemmechanieken zijn maar €30,- duurder dan die van Gotoh..

Erik70
19 maart 2012, 22:26
"Als ik het dan toch vervang, wil ik gelijk voor het beste gaan. Bridge-Tailpiece set is maar €50,- duurder dan die van Gotoh en de stemmechanieken zijn maar €30,- duurder dan die van Gotoh.. "

.....zucht. daar gaan we weer...

Jasper.
19 maart 2012, 22:27
Maar de kwaliteit is net zo goed als die van Gotoh. En dan scheelt het je toch 80 euro. Daar kun je een half jaar brood voor eten. Of een leuke brugpickup extra voor kopen. ProTones is niet het beste.

B-stone
19 maart 2012, 23:14
Keesss doe jezelf alsjeblieft een lol en ga dan niet voor de class 5. Ik spreek uit ervaring: koop niet je b keuze ga dan gewoon voor de jcm800 als je dat het liefste wilt. Anders ga je over 2 maanden toch weer gas krijgen. En over die plaats lijkt mij niet zon probleem. Bureau eruit laptop en 2 marshall stacks dan bespaar je nog ruimte ook :) . Nee ik meen het die class 5 lijkt misschien wel leuk maar dat komt door de gas. Als je gas wat minder wordt relativeer je meer en zul je blij zijn dat je die inpuls aankoop niet gedaan hebt. Het is en blijft redelijk veel geld en je kan het maar 1 keer uitgeven, ga je droom dan achterna. Dalijk krijg je veer gas voor een jcm800 als je die class 5 hebt. En al zeker als je het geld hebt. Wil je perse nieuw. Blijf dan op je mg spelen en koop later dan je droom amp.

Ikzelf vind een amp de belangrijkste factor in je sound. Misschien wel meer dan 50% in sommige gevallen zelf meer. Die brug etc is misschien maar 1 of 2 procent. Ik zou het wel weten :D

keesss
19 maart 2012, 23:39
Een deel komt inderdaad wel door het gas. De amp die ik zou willen hebben is de Marshall JMP1 Combo. Klein (heel belangrijk) en precies het jaren '70 geluid. Hij is alleen nog niet uit dat ik hem kan testen.

Stel dat ik de Class 5 koop of de HT-1, dan zal ik uiteindelijk toch de JMP1 kopen en dan zit ik opgescheept met die eerste die ik had gekocht. Maargoed, ik denk wel dat ik één maand niets uitgeven wel volhoud en dan heb ik een versterker welke lijkt alsof 'ie speciaal voor mij gemaakt zou zijn en hoe ik dat zou willen.

Over de onderdelen, Standards en Custom's gebruiken TonePros toch? Locking tuners en locking bridge en stoptail wil ik wel hebben, of het nu van Gotoh is (als het even goede kwaliteit is) of van TonePros. Men zegt dat dat TonePros de sustain verbeterd enzo, ja het zal wel, maar het gaat mij om die locking features. Voor de bespaarde €80,- zou ik eventueel naar de hoere kunnen gaan ofzo.

B-stone
19 maart 2012, 23:54
. Voor de bespaarde €80,- zou ik eventueel naar de hoere kunnen gaan ofzo.

Das weer een andere discussie maar dat zou ik ook niet doen xD

Verder klinkt die jmp1 zo tering vet, ik zou hem ook graag willen maar ik vind ze alleen uber overpriced. Jammer.....

Jasper.
20 maart 2012, 00:02
maar het gaat mij om die locking features.

In dat geval zou ik alleen voor de tuners gaan, en eventueel een ander topkammetje. De brug die er standaard op zit is echt wel goed genoeg. En tsja, sustain. Ik geloof echt niet dat je dat gaat merken.

keesss
20 maart 2012, 00:05
Ze zijn inderdaad echt veel te duur. Maar ik wil hem hebben. Moet de prijs wel geheimhouden tegenover mijn ouders dan.. :stop: :sssh:

Ach zoveel verschil in de prijs is er toch niet, dusja. Waarom de topkam? Ben van plan om alleen de dingen te vervangen welke ik zelf kan vervangen, dat is de bridge, tailpice en tuners. De nickelcover moet ik laten solderen helaas. Misschien toch ff zo'n soldeersetje aanschaffen.

B-stone
20 maart 2012, 00:20
Pickup covers laten solderen? Die moet je laten waxen anders gaan ze fluiten als de hel.

keesss
20 maart 2012, 02:21
Oh, dat wist ik niet. Moet je het elke keer waxen als je die covers erafhaalt.. Ik vraag mijn gitaarmannetje wel of ik mee kan kijken terwijl hij dat doet.. :ok:

B-stone
20 maart 2012, 07:39
Hmmmmmm....... Misschien is waxen in jouw geval niet eens nodig. Dus anders gewoon die pup covers erop en als ze je te veel fluiten; dan weet je wat je te doen staat.

o0rollo0o
20 maart 2012, 10:11
Even tussendoor.. Nieuwe Marshall Class 5: ~350 euro. Mijn JCM800 combo: voor 425 euro een half jaar geleden aangeschaft op marktplaats..

Zo duur is het allemaal niet als je goed zoekt:sssh:

bass blom
20 maart 2012, 10:15
mijn gitaarmannetje..
als ik dat mannetje was en ik las dat..

Orpheo
20 maart 2012, 15:12
de customs en de standards hebben geen tonepros, maar een ander crappy locking ding, en niet eens alle modellen. staar je daar toch niet zo blind op. je hoort t verschil echt niet.

kapjes; effe wat was erin, pickup erin drukken, solderen, en tijdens 't solderen de kap warm maken zodat de was smelt. heb ik ook al tig keer verteld hier ;)

Orpheo
20 maart 2012, 15:15
Jij bent degene die hier de boel niet snapt. Ik kan niet geloven dat je nog steeds aan het neuken bent over dat gedoe tussen mij en mijn leraar. Jij doet het voorkomen alsof ik ermee te koop loop, terwijl dat helemaal niet zo is. En senoir member dat je bent, zal iedereen hier jou eerder geloven dan mij. M'n leraar kickt niet op het afstellen en klooien met zijn gitaar. Dat kan. Ieder zijn pleziertje. Ik kick daar wel op, dat houdt mij bezig en dat vind ik leuk als het mij bezighoudt. "... alsof je het gebrek aan gitaarspelen of techniek of whatever probeert te compenseren door middel van gitaartechnische trucjes." -> Weer zo'n nutteloze zin waarin jij iets kenbaar maakt wat helemaal niet zo is. Get real.

Verder, wat voegt het verlagen van de knoppen toe voor het geluid? Helemaal niets. Ik heb nooit beweerd dat ik het doe om een beter geluid te krijgen. Onzin, zoals de rest. Ik weet niet waar je steeds dat soort dingen vandaan haalt.
Voor mij voegt het wel iets toe betreffend het uiterlijk: ik vind het mooier. Laat dat eens in je doordringen.

Jouw uitleg over het woord 'nieuw' is werkelijkwaar lachwekkend. :stop: Dus stel dat ik morgen een nieuwe Suzuki-motorfiets ga kopen, moet ik dan tegen de verkoper vertellen dat de betreffende motorfiets helemaal niet nieuw is, want hij is in Japan door verschillende personen in elkaar gezet, door een andere persoon gespoten, weer door een andere persoon testgereden en tot slot door de laatste persoon vanuit Japan naar NL gebracht, waar hij uiteindelijk in deze showroom terechtkwam? Absurd, vind je niet? Och, nee, jij vindt dat natuurlijk niet absurd.

Drie keer onzin is scheepsrecht. Voortaan: think again voordat je iemand voor kansloos uitmaakt. Kom dan in ieder geval met normale argumenten.

Op de tranistor heb ik de tone gevonden, de buizenversterker wil ik vanwege het mooiere, vollere geluid. That's it.

De laatste persoon die mijn LP heeft behandeld was van de QualityControl in de USA. Ik heb mijn LP namelijk helemaal nieuw en nog verpakt gekocht bij Feedback. Vervolgens zelf afgesteld en al het andere nodige verricht wat verricht moest worden naar mijn mening.

Als het eenmaal tijd is om de volgende Gibson te kopen zal ik de nieuwe testen. Indien hij neit bevalt ga ik opzoek naar eentje voor 2002. Eentje uit 1990. 1989 en 1988 vind ik ook hele mooie jaren.




Daarom, inderdaad. :) Echt supermooi vind ik hem en jaloers ben ik ook!

oh god leer eens lezen knulletje. je bent net Geert Wilders; overal het negatieve uitvissen en daarover mekkeren. je gooit dingen die ik zeg op een hoop en valt daar over ipv over ieder ding heen springen en aanpakken.

keesss
20 maart 2012, 19:46
Het vervangen van de kap moet wel goed komen. :ok:

keesss
20 maart 2012, 20:07
Ik kan ook een wat grotere amp kopen en dan zo'n Marshall MC-2 ministack voor onderweg, hahah..

B-stone
21 maart 2012, 00:10
Ik zeg ga voor een jcm 800 ;super sound, niet veel duurder dan een 2e hands class 5 en als combo nog redelijk compact. Dan heb je echt een amp voor de lange termijn.

o0rollo0o
21 maart 2012, 10:41
Ik zeg ga voor een jcm 800 ;super sound, niet veel duurder dan een 2e hands class 5 en als combo nog redelijk compact. Dan heb je echt een amp voor de lange termijn.

+1.. kost 100 euro meer 2e hands en dan heb je echt een 80's rock legend in huis inplaats van een budget ampje van marshall. Zo groot valt wel mee je heb er 1x12 combo versies van, en die zijn echt wel voor 400 euro te vinden.

keesss
21 maart 2012, 20:18
Deze JCM kan het helaas niet worden, want het moet ook mogelijk zijn om hem makkelijk te kunnen meenemen. Ondertussen ben ik ook naar de Hughes en Kettner Tubemeister en de Vox Lil'Night Train aan het kijken.

B-stone
21 maart 2012, 21:39
Deze JCM kan het helaas niet worden, want het moet ook mogelijk zijn om hem makkelijk te kunnen meenemen. Ondertussen ben ik ook naar de Hughes en Kettner Tubemeister en de Vox Lil'Night Train aan het kijken.

*facepalm* wanneer lees jij nou eens stuk eigenwijs!?
je vraagt ons om advies maar blijft toch je eigen weg gaan.


+1.. kost 100 euro meer 2e hands en dan heb je echt een 80's rock legend in huis inplaats van een budget ampje van marshall. Zo groot valt wel mee je heb er 1x12 combo versies van, en die zijn echt wel voor 400 euro te vinden.



http://roadrunner.guitars.free.fr/images/photo/191.jpg


http://www.mojomusic.ca/Current_Events/files/jcm800-4010-closeup.jpg

http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/8/2/7/4/82743/pics/_c23857_image_0.jpg

jcm 800 combo 1x12, als dat nog te klein is ga dan maar voor een ms2 :D

B-stone
21 maart 2012, 21:40
trouwens misschien is het beter om nu een toppic in de amp catogorie te gaan plaatsen (of niet?)

Venlonaer
22 maart 2012, 00:11
Of gewoon op slot gooien. Hij luistert toch niet naar adviezen ;)

keesss
22 maart 2012, 00:32
Natuurlijk lees ik alles.

Ik vind hem net iets te groot, maar ik zal in real life ff bekijken en testen en dan kan ik pas een keuze maken.

Ik neem alle adviezen in acht, maar het blijven wel adviezen. Uiteindelijke beslissing zal op basis van mijn smaak worden gemaakt. Ik hoop dat het nu een keer duidelijk is.

Van mij mag ik naar de versterkercatogorie & op slot mag ook.

B-stone
22 maart 2012, 10:07
Uiteindelijke beslissing zal op basis van mijn smaak worden gemaakt. Ik hoop dat het nu een keer duidelijk is.

heb je dit gekopieerd uit een ander toppic van een reactie van iemand anders?? volgens mij was jij de gene die vragen stelde als: welke pickup klinkt het beste etc.
je kreeg toen antwoorden als: dat is puur smaak afhankelijk.

over smaak valt niet te twisten, maar je stelt zelf zulke stomme vragen en komt nu ineens met zo'n wijs antwoord? dus eigenlijk is het helemaal nog niet duidelijk en nooit geweest, wie ben jij. wie ben ik? waar ben ik? speel ik gitaar? ik snap er nu werkelijk geen reet meer van. @@

cheers!!

B-stone
22 maart 2012, 10:11
je gaf zelf aan dat je voor een marshall sound zou willen gaan, waarom dan nu ineens een h&k of een VOX!!???

boeie kom je zelf we achter als je ze test xD

keesss
22 maart 2012, 12:17
Je hebt gelijk.

..

Op grond van YT-filpmjes klinken die ook wel goed en ze bevatten alles wat ik zoek in een amp. Maar dat is natuurlijk niet helemaal betrouwbaar, dus ik kan er nog niets over zeggen totdat ik heb getest.

B-stone
22 maart 2012, 13:53
Je hebt gelijk.

..

Op grond van YT-filpmjes klinken die ook wel goed en ze bevatten alles wat ik zoek in een amp. Maar dat is natuurlijk niet helemaal betrouwbaar, dus ik kan er nog niets over zeggen totdat ik heb getest.

Ik denk dat je gewoon door de gas van alles leuk vind. maar je gaf aan op het begin dat je ultieme amp voor je huidige situatie een marshall jmp1 was. alleen die dingen zijn tiefus duur, zelfs bijna zo duur dat je voor het geld bijna een "echte" plexi of zo hebt. daarom denk ik (en andere) dat een jcm 800 voor jou huidige situatie ons het beste lijkt; compact, wereldse sound, duurzaam en het is een marshall.

de vraag is natuurlijk ook: hoe lang ben je van plan de amp in de huidige situatie te gebruiken; ga je misschien binnenkort verhuizen? of vind je vriendin die grote kast ookal lang aan vervaning toe. dan zou ik zeggen pas je amp daar niet op aan.

en tja eenvoudig vervoeren... het is maar wat je eenvoudig vind. Voor te repeteren/ jammen gooi ik ook altijd een marshall 4x12 + head + gitaarkoffer in de auto en neem dan vaak ook nog een tas mee met kabels en pedalen (bij gebrek aan een case daarvoor). Ik heb er nooit problemen mee (gehad) om dit te doen. maar ik geef toe dat een combo wel practischer is.

en dat bureau van je kan echt nog wel een paar centimeter opzij voor een amp ;)

mag ik vragen of je van het anti 2ehands standpunt af bent? want het heeft echt alleen maar voordelen.

o0rollo0o
22 maart 2012, 16:01
Deze JCM kan het helaas niet worden, want het moet ook mogelijk zijn om hem makkelijk te kunnen meenemen. Ondertussen ben ik ook naar de Hughes en Kettner Tubemeister en de Vox Lil'Night Train aan het kijken.

Dan moet je alsnog minimaal een 1x12 cabinet meenemen, zelfde verhaal als JCM800 1x12 combo dus.

B-stone
22 maart 2012, 19:12
Dan moet je alsnog minimaal een 1x12 cabinet meenemen, zelfde verhaal als JCM800 1x12 combo dus.

en een combo is practischer :D

keesss
23 maart 2012, 11:20
Jawel, ik het tweedehands standpunt is een stuk minder, ben aan het kijken.

Aan de andere kant snap ik niet wat ik met zoveel WATT moet. Meer dan 5WATT hoef ik niet. Ik treed niet op. De enige reden waarom het een beetje makkelijk moet zijn om te vervoeren is als ik een langere tijd ergens ga logeren.

Ik ben van plan om hier nog wel een jaartje of 5 - 6 te blijven.

Die 30WATT van die MG is ook al teveel. Het volume en de master staan altijd maximaal beide op 12 uur. Nog vaker staat hij zachter. Maar goed, ik snap dat hele WATT gebeuren ook niet echt 100% want de HT-1 van Blackstar kan bijna net zo luid als die MG van 30WATT.

B-stone
23 maart 2012, 16:39
Jawel, ik het tweedehands standpunt is een stuk minder, ben aan het kijken.

Aan de andere kant snap ik niet wat ik met zoveel WATT moet. Meer dan 5WATT hoef ik niet. Ik treed niet op. De enige reden waarom het een beetje makkelijk moet zijn om te vervoeren is als ik een langere tijd ergens ga logeren.

Ik ben van plan om hier nog wel een jaartje of 5 - 6 te blijven.

Die 30WATT van die MG is ook al teveel. Het volume en de master staan altijd maximaal beide op 12 uur. Nog vaker staat hij zachter. Maar goed, ik snap dat hele WATT gebeuren ook niet echt 100% want de HT-1 van Blackstar kan bijna net zo luid als die MG van 30WATT.


ik snap je standpunt, maar ik denk ook dat je je niet blind moet staren op cijfers. Het volume is niet echt vermogens afhankelijk. Ik heb geen ervaring met die jcm 800 combo's maar jcm 800 staan wel bekend als "de" marshalls, Ik kan daarom ook niet zeggen of hij op lage volumes goed cruncht. Dus dat is proberen geblazen of mensen met ervaring ermee moeten zich nu aan dienen... IEmand??

feit is wel dat voor jouw doeleindes een jcm 800 beter zal volstaan dan een vox of een class 5.

Groetjes Bram

o0rollo0o
24 maart 2012, 12:38
Zit gewoon een mastervolume en gainknop op de jcm800's. Voor de lagere volume spelers zou ik toch de 2205/2210/4210/4212(allemaal dezelfdes alleen 100, 50 of combovarriant)aanraden. Die crunchen wat meer op laag volume en zijn switchbaar tussen cleanchannel en gain. Met een 2203/2204 moet je alweer gauw met een loadbox aan de slag voor laag volume.

Orpheo
24 maart 2012, 23:32
5watt buizen blaast een 30 watt transistor mg'tje volledig de pan uit... verwar die 2 niet. c'mon.

orangerocker
25 maart 2012, 17:32
Om op de vraag in de titel terug te komen: Het verschil in geluid dat je krijgt door de pickupcover eraf te halen:
Bareknuckle heeft enkele video's gemaakt waarin ze het verschil laten zien tussen de keuzes die ze aanbieden bij hun pickups:
Waaronder deze (http://www.youtube.com/watch?v=D756154qUdo&feature=channel) die het verschil tussen covered en uncovered laat horen. Ikzelf vind het geluid van de humbucker met cover iets ronder/voller klinken en dat spreekt mij meer aan.

keesss
25 maart 2012, 17:51
Ik zal inderdaad een afweging moet maken tussen al die punten, maar dat komt er wel.

Orangerocker, bedankt voor dat filmpje! Ikzelf vind de uncovered voorbeelden lekkerder en meer schreeuwend!

BTW: die rockgroep waarvan ik de sound wilde, gebruikt Mesa Boogie Stiletto.

keesss
26 maart 2012, 19:28
Vandaag de JCM800 getest. Hij is inderdaad heel goed, .... alleen.... veel.... knoppen.

orangerocker
26 maart 2012, 19:50
Een JVM heeft veel knoppen, een jcm800 niet. Je hebt EQ voor clean en EQ voor voor overdrive t.ov. 1 tone knop op de marshall class 5, verder nog reverb en gain. Dit is een kwestie van 1 keer instellen. Als je het geluid heel goed vind, en het past binnen je budget, lijkt het me een goed idee om hem te kopen;)

B-stone
26 maart 2012, 21:31
Een JVM heeft veel knoppen, een jcm800 niet. Je hebt EQ voor clean en EQ voor voor overdrive t.ov. 1 tone knop op de marshall class 5, verder nog reverb en gain. Dit is een kwestie van 1 keer instellen. Als je het geluid heel goed vind, en het past binnen je budget, lijkt het me een goed idee om hem te kopen;)

Ik zeg doen!!

Maar je hebt verschillende soorten jcm800 en de 2203 heeft echt niet veel knoppen :D

Waar heb je hem getest? 2e hands? :D

keesss
26 maart 2012, 23:09
nee bij een vriend van me, die heeft zo'n dubbele speaker, je ziet twee van die speakers door het stof.

B-stone
27 maart 2012, 00:34
nee bij een vriend van me, die heeft zo'n dubbele speaker, je ziet twee van die speakers door het stof. vet!! heb je geen plaats voor een 2x12?

keesss
27 maart 2012, 21:05
nee een 2x12 is veeeeeeel te groot dan ik wil ..

o0rollo0o
28 maart 2012, 13:32
nee een 2x12 is veeeeeeel te groot dan ik wil ..

Wil je nu een goede versterker of niet:P?

B-stone
28 maart 2012, 22:35
Wil je nu een goede versterker of niet:P?

:seriousf: misschien kan de ts dan toch beter voor een 4x12 gaan? xD