PDA

View Full Version : Fender naar de beurs



Rafke Pafke
9 maart 2012, 09:09
Zie het artikel:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120308_118

Zou zoiets effect kunnen hebben op kwaliteit en dergelijke?

ellisvertellis
9 maart 2012, 10:03
Meer nog, moeten we aandelen kopen??

Swaag
9 maart 2012, 10:06
Hoe hou je aandeelhouders tevreden? Door de kosten laag te houden.
Hopelijk behouden ze wel een bepaalde kwaliteitsstandaard, en wordt er niet teveel personeel op straat gezet.

Dennis_Ajax
9 maart 2012, 10:25
Aandeelhouders houd je tevreden door een hoge omzet te draaien en door winst te maken. Een laag kosten plannetje hoeft op zich niet noodzakelijk te zijn wat dan wel weer ten goede komt van de kwaliteit.

Swaag
9 maart 2012, 11:16
Kan natuurlijk, helaas is kosten schrappen een veel toegepaste winstverhogende bezigheid in aandeelhoudersbedrijven.
Het is makkelijk en snel.

Maar goed, wellicht ben ik te voorbarig en zet Fender in op kwaliteit, en zet ze zich in voor het welzijn van al haar medewerkers.

Pepe
9 maart 2012, 11:29
Het enige wat ik zeg is, als je naar de beurs gaat, denk dan alsjeblieft goed na wat voor gras je in je stadion neerlegt.

SantaX
9 maart 2012, 11:48
Ik vrees het ergste voor Gretsch. Denk ook dat we hetzelfde gaan zien als pre-cbs en post-cbs.

Pepe
9 maart 2012, 12:07
Die snap ik niet? Wat gebeurde er pre en post cbs?

iWishmaster
9 maart 2012, 12:33
CBS besloot de productiekosten terug te brengen, onder andere door de drie-puntsverbinding voor halzen in te voeren en de quality checks te 'versoepelen'. Later is dat allemaal teruggedraaid omdat de gitaren uit de jaren 70 kwalitatief nogal 'wisselend' bleken te zijn.

Pepe
9 maart 2012, 12:43
ja, dat is bekend maar Santa had het juist niet over de CBS periode maar ervoor en erna.

SantaX
9 maart 2012, 12:44
En de pre-CBS gitaren hebben nog steeds een (veel) hogere verzamelwaarde daardoor. Frusciante is bijvoorbeeld bekend erom dat ie alleen op pre-CBS wil spelen.

Edit: en daar doelde ik dus op, op de waarde van de gitaren. Ik verwacht dat de pre-beursgitaren instant mojo krijgen en een onverwachte waardestijging die we misschien al binnen 5 jaar zien, als alle oude stock op is. (al verwacht ik niet dat een fender van 2011 in 2016 al een huis kan financieren ;) )

Pepe
9 maart 2012, 13:11
Ja, volgens jou theorie zou een stratje uit de periode '65/ '84 minder waard zijn dan een stratje uit de jaren negentig.
Sja...

Maar op zoveel levels is een beursgang van een bedrijf verschillend van een overnamen door een grote Corporation.. die vergelijking zou ik niet eens durven maken, laat staan dat je dan al iets kan zeggen over de toekomstige waarde van producten die nog gemaakt moeten worden.....

maar goed, ik weet maar weinig van economie.

SantaX
9 maart 2012, 13:17
Nee, tuurlijk zijn er meer factoren waaronder de leeftijd van het instrument. Ik heb het ook niet over een waardestijging van duizenden euro's. Misschien zit ik ook wel helemaal fout, maar de gitaristen kennende, gekeken hebbende naar wat aandeelhouders over het algemeen met bedrijven doen, verwacht ik het wel hoor. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je je meteen moet rijk rekenen, maar ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat achter 30 jaar er een aanzienlijk prijsverschil is tussen een gitaar van januari 2012 en eentje van januari 2013.

SantaX
9 maart 2012, 13:21
Maar wat verwachten jullie dat met Gretsch gaat gebeuren eigenlijk? Ik zie het merk misschien wel verdwijnen, verkocht worden. Is toch een beetje niche markt, met dure instrumenten. Of zouden ze de trend doorzetten van de goedkope gretsches? Kan me namelijk voorstellen dat de winsten bij Gretsch per instrument wel hoog zijn, maar dat de totale omzet wellicht wat tegenvalt. Iemand inzichten?

barno
9 maart 2012, 13:36
ik begrijp dat men een mening wil hebben over fenders beursgang maar de vergelijking met het CBS gebeuren is toch erg ver gezocht hoor. de symboliek (Leo weg!) en de bedrijfsfilosofie (gestuurd door een groot concern met andere corebiz) in het CBS tijdperk... dat zie ik nu allemaal niet.

edit: beetje zelfde dus als wat pepe zegt zie ik nu

SantaX
9 maart 2012, 13:41
Ik hoop dat jullie gelijk hebben. Dat zeker. Toch als we gewoon eens kijken naar de gemiddelde beursgang. Binnen een jaar zie je dat er gesneden wordt in onderdelen die voor een merk heel belangrijk kunnen zijn, of haar klanten, maar waarbij de winsten te laag zijn. Ik ben daar gewoon ook nu bang voor. Ik ken maar weinig bedrijven waar het 'beter' is geworden na een beursgang. Vandaar mijn gedachtenspinseltjes hierover. Maar zoals ik al zei, misschien heb ik het wel helemaal fout. Laten we het hopen.

Montecristo
9 maart 2012, 15:54
Beursgang kan pas problematisch worden voor de operations als er bijvoorbeeld sprake is van activistische grootaandeelhouders (hedge funds, private equity etc.). Deze kunnen via hun aandeel invloed willen gaan uitoefenen op het beleid bij een concern. Dit kan enkel als zij echter een groot deel van de aandelen in hun bezit hebben. Indien er voor wordt gekozen om bijvoorbeeld 51% in bezit te houden (denk bijv. Ajax, waar de vereniging nog altijd het meerderheidsaandeel bezit in de NV) of middels een andere beschermingsconstructie het eigen belang te waarborgen is er niet zoveel aan de hand. Zoals hierboven al aangegeven is het veel spannender als het gehele concern onderhands van eigenaar veranderd zoals bij de CBS overname. In dit geval was het misschien een keuze om (een gedeelte) naar de beurs te brengen om dit juist te voorkomen. In ieder geval zal er een klap geld opgehaald kunnen worden waarmee weer leuke dingen gedaan kunnen worden. Helaas worden vooral ook derde partijen veel wijzer van een beursgang en betekent het vooral ook veel meer hassle voor een bedrijf om aan alle compliancy rules te voldoen. We zullen zien, het is in ieder geval leuk voor alle fans om de kans te krijgen om een stuk aandeel in het concern te kunnen krijgen. Laat ze het dividend in custom shop natura uitbetalen en I'm there! :)

SantaX
9 maart 2012, 16:02
Hehehe, dat zou wel mooi zijn ja. Wat hebben de jouwe gedaan dit jaar? 3 custom strats en een standard tele :P

Swaag
9 maart 2012, 16:14
Hehehe, dat zou wel mooi zijn ja. Wat hebben de jouwe gedaan dit jaar? 3 custom strats en een standard tele :PJa of in mindere tijden: "Kut, ik heb mijn Gibson Les Paul moeten doneren voor het hout" ;-)

SantaX
9 maart 2012, 16:51
Nouja, van alle toepassingen van een les pauls is dat misschien nog wel de beste... ombouwen tot een strat :soinnocent:


:grouphug:

Duhsjaak
9 maart 2012, 17:16
Het enige wat ik zeg is, als je naar de beurs gaat, denk dan alsjeblieft goed na wat voor gras je in je stadion neerlegt.

Hi
Whoa!!! Zelfs van deze humor zouden ze in de Arena nog wat kunnen leren. Helaas!
Ik denk dat het heel goed moeglijk is dat in het onderstaande van alles aanhaal dat je allang weet. Daarvoor weet ik te weinig van je achtergrond. Als dat zo is: Sorry. Ik hoop dat je een beetje door je oogharen kijkt naar dat verhaal.

Het vervelende van de Captains of Industry is dat ze weliswaar 'visionair' zijn (vinden ze zelf), maar alleen dingen opmerken die al zijn gebeurd. Voorbeeld: Pas toen de CEO van de ING aan alle kanten onder vuur genomen werd om zijn bonus, schrok hij van de 'maatschappelijke onrust' die dit had veroorzaakt, en die hij niet had voorzien, en stortte hij het bedrag terug. Waarschijnlijk is dit slechts een deel van de waarheid, maar goed. Om het een schandelijke leugen te noemen (iets dat het waarschijnlijk is) is misschien wat bot. Ik kan het niet bewijzen. Feit is dat deze visionair de situatie pas dagen later doorhad.

Ze hebben het er ook altijd over de 'neuzen toch vooral naar voren te willen hebben', iets dat ook duidt op een gebrek aan vermogen om van fouten uit het verleden te leren.

Wij samen hadden in een andere draad een niet helemaal afgemaakte discussie over alternatieve financiering. Als Fender die vraag bij de grote jongens heeft uitgezet, is het geen wonder dat daarvoor geen aandacht is geweest. Da's namelijk niet in hun belang. Daar valt maar weinig aan te verdienen. Bovendien valt voor 20% van de kosten van een emissie (uitgifte van aandelen - alleen de emissiekosten dus) een program van alternatieve financiering op te zetten.

Hoe die er precies uit moet zien is sterk afhankelijk van de wensen en noden van de Klant, Fender in dit geval.

Nu gaat Fender naar de beurs. De helft van de opbrengst van die beursgang wordt besteed aan het aflossen van een schuld. Tsjeeeeeeee! Niet lullig! Zo'n schuld moet je aan het denken zetten. En llop eens een RABO binnen met de tekst: Ik heb 1.000,00 Euro schuld; ik wil graag 1.200,00 lenen. Leggen ze je haarfijn uit dat het veel goedkoper is orde op zaken te stellen. Die lening gaat er niet komen.

Door het aantrekken van extern risicodragend kapitaal, krijgen allerlei sjaken een belang in je bedrijf. Die zullen hun belang door accountants willen laten monitoren. Dus op den duur geven richtlijnen van accountants leiding aan je bedrijf.

Je aandeelhouders verwachten 8 of 9% return on investment. Oftewel ook dat percentage dat je hebt gebruikt om je oude schuld af te lossen. Dat wil zeggen dat je 16% tot 18% betaalt over het deel dat je gebruikt om je huis op orde te brengen en voor ontwikkeling.

Het is heel modieus om over de belangen van stakeholders te praten op NL TV. Die pratende pakken staan er kennelijk niet bij stil dat zij eigenlijk aandeelhouders bedoelen. Een stakeholder is iedere belanghebbende. Dus ook personeel. Misschien zelfs belangrijke spin offs of dedicated toeleveranciers.

Eigenlijk worden alleen investment bankers, en aandeelhouders er beter van. Misschien ook de verkopende partij, afhankelijk van doel en opzet van de emissie.

Bij alternatieve financiering waren de kosten ca 80% lager geweest en gaat er geen jaarlijkse grote winstdeling naar aandeelhouders. Winstdeling te zien als een bedrag, winst of niet. Is er geen winst, dan moet het vertrouwen in de company worden bevestigd. De aandeelhouders zijn daarom de laatsten die niks meer krijgen.

Die discussie over verschillende manieren van financieren wil ik daarom graag nog eens afmaken. Je vraag was, meen ik, of dat kon werken in de muziek. Het antwoord daarop is 'ja', maar niet meer voor Fender. Die hebben inmiddels voor een gouden pleebril gekozen. En die moet ergens door worden betaald. Niet door de aandeelhouders dus.

Vriendelijke groet, Gus

frekie
10 maart 2012, 12:05
Gibson schijnt er al niet beter voor te staan. Hartley Peavey is een tijdje geleden daar door de boeken heen gegaan en is daarna gillend weggelopen. Denk aan begin jaren 80 toen Fender en Gibson pakweg 5 jaar te koop hebben gestaan.

Midwolda
10 maart 2012, 12:41
Gewoon nu even een lekkere nieuwe gitaar kopen want die pre-DowJones dingen gaan straks skyhigh! :crazyhappy:

Duhsjaak
10 maart 2012, 12:45
Gewoon nu even een lekkere nieuwe gitaar kopen want die pre-DowJones dingen gaan straks skyhigh! :crazyhappy:

Hi
Inderdaad. En gezien het aantal processen die dit nog zal opleveren: Alles dat nu is geproduceerd is pre-lawsuit.
Een verheffende gedachte!
Vriendelijke groet, Gus