PDA

View Full Version : Wat te doen?



Liam Gallagher
7 juni 2003, 15:25
Net als veel mensen in de wereld groeit het geld me niet op de spreekwoordelijke rug :), maar toch wil ik electrisch gitaar gaan spelen.

Ik wil een epiphone lp gaan kopen een gitaar die naar mijn idee goed klinkt en binnen mn budget ligt.

Maar met een gitaar alleen red je het niet. En naar mijn idee heb je pas echt een mooi geluid met een versterker als je een dure hebt zoals een VOX AC30 of een mooie Orange versterker.

En aangezien ik toch geen behoefte heb om keihard te gaan spelen, dacht ik misschien is t leuk om een KorgAX1500g te kopen en dan gewoon met koptelefoon te spelen, er zitten allerlei verschillende overdrive geluiden in en ook nog leuke effecten en misschien is dat juist leuk voor een beginnende gitarist.

Wat denken jullie van dit plan, als ervaren mensen? Zelf ervaring met dit probleem. Misschien andere tips? Dat ik toch een versterkertje moet aanschaffen (zoals een Vox Cambridge30R misschien?)

wietse
7 juni 2003, 15:29
denk dat het snel gaat vervelen alleen maar met een koptelefoon op , als ik jou was ging ik op zoek naar een 2ehands versterkertje bijv een roland cube30 of zo heeft veel mogelijkheden en ze zijn niet eens zo duur.

Nicci
7 juni 2003, 16:16
slecht plan. errug slecht plan. waarom denk je dat je alleen met dure versterkers goed kan klinken? wat is het toch met gitaristen dat ze altijd denken dat 'tone' te koop is. er zijn genoeg versterkers die prima klinken. Marshall, Fender, Roland, Peavy, VOX, etc. ze maken allemaal prima versterkers voor een redelijke prijs. onder de 200 euro heb behoorlijk veel 'tone'.

Liam Gallagher
7 juni 2003, 16:27
Wil je dan voor mij ff een rijtje maken van versterkerse die lekker klinken van rond de 300-400 euro van de volgende merken:

Vox, Marshall, Fender

Ik heb toch altijd een beetje t idee als t geen buizen is dat t dan "minder" is!

Nicci
7 juni 2003, 16:33
je moet niet zoveel ideeen hebben. dat meen ik. op forums als dit praat men elkaar aan wat het beste zou zijn. ik heb drie versterkers, waaronder een Mesa Boogie (buizen) en een Roland JC120 (transistor). Als ik clean moet spelen heb ik 5 keer liever de roland. wat zeg ik 10 keer 8-) .
zet uit je hoofd dat buizen per defenitie beter is. zowieso: als ik het goed begrijp begin je net. waarom zou je in vredesnaam direkt op he 'beste' spul spelen. deed ik ook niet toen ik net begon (nog steeds niet eigenlijk).
Ik heb geen verstand van Fender of Marshall. De enige Fender die ik wel eens bespeeld heb is de princeton. SS amp die vooral clean erg goed klinkt. Probeer eens een Roland BC30 (of BC60). voor weinig geld een prima versterker.

FragDaddy
7 juni 2003, 16:44
wat is het toch met gitaristen dat ze altijd denken dat 'tone' te koop is. er zijn genoeg versterkers die prima klinken


nou omdat een Gibson les paul custom-shop reissue door een oude marshall plexi toch wel iets anders klinkt dan een samic les paul door een park 15watt transistorbakkie..

dat zie je ook in prijsverschil (5000 euro voor de 1e combinatie, 500 euro voor de 2e combinatie)

maar ik zou als beginner ook een goedkope set kopen, leer eerst maar es de basis en kijk eens of je het leuk vindt. dan ga je vanzelf een smaak ontwikkelen en weet je wat voor spul je nodig gaat hebben.

Nicci
7 juni 2003, 16:50
wat is het toch met gitaristen dat ze altijd denken dat 'tone' te koop is. er zijn genoeg versterkers die prima klinken


nou omdat een Gibson les paul custom-shop reissue door een oude marshall plexi toch wel iets anders klinkt dan een samic les paul door een park 15watt transistorbakkie..



tsja. zo ken ik er nog een paar . . . . . klinkt trouwens verschrikkelijk. weggeggooid geld. . . . . . :cool:

slayurrr
7 juni 2003, 17:02
ja ik zou in het begin eerst gewoon een beginners setje kopen, dan koop je gewoon een squier en een leuke kleine versterker waar nog wel "redelijk" geluid uit komt.
dan moet je niet altyd op die klank letten maar je moet gewoon kijken of je het gitaar spelen wel leuk vind en of het wel wat voor je is.
met zon squiertje ken je al best wel leuke dingen doen hoor trouwens, ik speelde er altyd nirvana enzo op toen ik begon met zon prut versterker :cool: ... maarja als je al heel lang geintresseerd ben in gitaren en je bent er bijna wel zeker van dat je het echt leuk vind ken je ook al wat leuker spul kopen natuurlijk maar dat is jou keus 8-)

Wilson
7 juni 2003, 17:08
je moet niet zoveel ideeen hebben. dat meen ik. op forums als dit praat men elkaar aan wat het beste zou zijn. ik heb drie versterkers, waaronder een Mesa Boogie (buizen) en een Roland JC120 (transistor). Als ik clean moet spelen heb ik 5 keer liever de roland. wat zeg ik 10 keer 8-) .
zet uit je hoofd dat buizen per defenitie beter is. zowieso: als ik het goed begrijp begin je net. waarom zou je in vredesnaam direkt op he 'beste' spul spelen. deed ik ook niet toen ik net begon (nog steeds niet eigenlijk).
Ik heb geen verstand van Fender of Marshall. De enige Fender die ik wel eens bespeeld heb is de princeton. SS amp die vooral clean erg goed klinkt. Probeer eens een Roland BC30 (of BC60). voor weinig geld een prima versterker.

nee maar een mesa is ook niet echt een amp waar je clean op gaat spelen, dat is om keihard mee te scheuren! Maar over het algemeen vind ik wel dat buizenversterkers beter klinken dan bijna alle solidstate's. Niet alleen clean, maar vooral de overdrive vind ik veel mooier. Als ik naar jouw nickname kijk houd je van het muziek als oasis? Dan is een fender denk ik wel redelijk geschikt. Maar wat is je budget ongeveer? hoeveel ben je van plan er maximaal aan uit te geven?

Nicci
7 juni 2003, 17:11
mmm. zo'n beginnerssetje ben ik dan weer niet zo enthousiast over. ik zou wel beginnen op een fatsoenlijk instrument + versterker.

ibbie
7 juni 2003, 17:14
het lijkt me inderdaad niet echt slim om een versterker te kopen waar je alleen met de koptelefoon op kan luisteren, als je dan voor een aantal mensen wilt spelen gaat dat niet.
En die effecten zijn niet zo belangrijk, je kan van het geld wat je hebt beter een goed verserkertje kopen zonder effecten. Effecten kan je er altijd nog wel bij kopen

Nicci
7 juni 2003, 17:42
je moet niet zoveel ideeen hebben. dat meen ik. op forums als dit praat men elkaar aan wat het beste zou zijn. ik heb drie versterkers, waaronder een Mesa Boogie (buizen) en een Roland JC120 (transistor). Als ik clean moet spelen heb ik 5 keer liever de roland. wat zeg ik 10 keer 8-) .
zet uit je hoofd dat buizen per defenitie beter is. zowieso: als ik het goed begrijp begin je net. waarom zou je in vredesnaam direkt op he 'beste' spul spelen. deed ik ook niet toen ik net begon (nog steeds niet eigenlijk).
Ik heb geen verstand van Fender of Marshall. De enige Fender die ik wel eens bespeeld heb is de princeton. SS amp die vooral clean erg goed klinkt. Probeer eens een Roland BC30 (of BC60). voor weinig geld een prima versterker.

nee maar een mesa is ook niet echt een amp waar je clean op gaat spelen, dat is om keihard mee te scheuren! Maar over het algemeen vind ik wel dat buizenversterkers beter klinken dan bijna alle solidstate's. Niet alleen clean, maar vooral de overdrive vind ik veel mooier. Als ik naar jouw nickname kijk houd je van het muziek als oasis? Dan is een fender denk ik wel redelijk geschikt. Maar wat is je budget ongeveer? hoeveel ben je van plan er maximaal aan uit te geven?

kijk, dit soort 'weetjes' bedoel ik. mijn voorkeur gaat uit naar het cleane geluid van mijn JC. ik ken veel anderen die het clean van een buizen versterker mooier vinden. een mesa is niet om mee te scheuren. maar om gitaar over te spelen. clean of niet.

Wilson
7 juni 2003, 18:04
ja het is ook een kwestie van smaak, maar ik persoonlijk vind buizenversterkers over het algemeen beter klinken dan transistor(er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen), en vele met mij, het is niet voor niets dat bijna alle bekende/beroemde gitaristen met buizen spelen, en dat is niet omdat ze dat elkaar aanpraten.
En over die mesa, een mesa is iid om over gitaar te spelen, maar buizenversterkers verschilen onderling ook, zo staat mesa bekend om een zeer bruut overdrive kanaal, en om een minder goed clean kanaal. Bij een fender is dit bijvoorbeeld andersom

Liam Gallagher
7 juni 2003, 23:59
Het lijkt of ik nu word afgeschilderd als een of ander beginnertje en me een squier setje laat aanpraten. Ok, ik ben geen Dave Gilmour, maar ik weet heus wel wat gitaar spelen is, speel al jaren acoustische gitaar en zoveel als ik kan electrisch gitaar op school of bijvoorbeeld bij vrienden. Heb al veel dingen gelezen/gehoord, een smaak ontwikkeld.

Ik geef de voorkeur aan een mooie warme overdrive (geen echte harde/scheur/distortion ofzo). Ik vind een epiphone ook wel iets meer dan een beginnersgitaar en veel gitaristen zijn ook begonnen op epi zoals bijvoorbeeld Oasis :) . Ik wil dan ook waarschijnlijk Vox en dan ben ik ook wel weer geinteresseerd in de Cambridge 30Reverb, omdat die binnen mijn budget ligt, maar ja ik ben dan weer op zoek hoe ik daar optimaal zo'n mooie overdrive uit krijg. Met pedaaltjes misschien? Overdrive van Boss of een Tubescreamer? En ook weet ik dat veel van mijn voorbeelden geen pedalen gebruiken en hun overdrive dus uit hun versterker halen, maar die versterkers zijn weer minimaal 1500 a 2000 euro dus wat moet ik dan?

bert k
8 juni 2003, 00:18
Je zegt het al: een tubescreamer. Mooie beschaafde overdrive. Het fijne is dat als je zacht speelt, het geluid vrijclean klinkt, en sla je wat harder, dan krijgt het een mooi rauw randje. (Grappig dat je Dave Gilmour noemt. Die heeft altijd een tubescreamer aan staan :) )
Ik heb een Vox AC30 gehad en die vond ik erg mooi, maar beperkt. Ik heb nu een Fender Blues de Luxe, is ook te tillen. Mooi clean, niet zo goed overstuurd, maar daar is die tubescreamer weer voor.

Liam Gallagher
8 juni 2003, 00:32
Je zegt het al: een tubescreamer. Mooie beschaafde overdrive. Het fijne is dat als je zacht speelt, het geluid vrijclean klinkt, en sla je wat harder, dan krijgt het een mooi rauw randje. (Grappig dat je Dave Gilmour noemt. Die heeft altijd een tubescreamer aan staan :) )
Ik heb een Vox AC30 gehad en die vond ik erg mooi, maar beperkt. Ik heb nu een Fender Blues de Luxe, is ook te tillen. Mooi clean, niet zo goed overstuurd, maar daar is die tubescreamer weer voor.

Ja en dat laatste is ook weer juist t probleem: een Vox AC30 is en zo'n prachte Fender Blues zijn juist versterkers die ik prachtig vind en dus ook zou willen, maar hoe duur zijn die dingen wel niet :). Dus ik zoek naar dat soort dingen met weinig vermogen en in een prijsklasse van 300-400 euro!

Liam Gallagher
8 juni 2003, 00:40
Misschien is dit een leuk alternatiefje:

http://www.musiciansfriend.com/srs7/sid=030607153428145053216114750790/g=home/search/detail/base_id/34514

bert k
8 juni 2003, 01:10
Yes! Doen, als je hem kan betalen. Buizenbakkie, ik denk net zoiets als vroeger de Fender Princeton (Waar de eerste Mesa Boogie weer op was gebaseerd)
Lijkt me prima ding.

Kitaarhiero
8 juni 2003, 10:56
Het lijkt of ik nu word afgeschilderd als een of ander beginnertje en me een squier setje laat aanpraten. Ok, ik ben geen Dave Gilmour, maar ik weet heus wel wat gitaar spelen is, speel al jaren acoustische gitaar en zoveel als ik kan electrisch gitaar op school of bijvoorbeeld bij vrienden. Heb al veel dingen gelezen/gehoord, een smaak ontwikkeld.

Ik geef de voorkeur aan een mooie warme overdrive (geen echte harde/scheur/distortion ofzo). Ik vind een epiphone ook wel iets meer dan een beginnersgitaar en veel gitaristen zijn ook begonnen op epi zoals bijvoorbeeld Oasis :) . Ik wil dan ook waarschijnlijk Vox en dan ben ik ook wel weer geinteresseerd in de Cambridge 30Reverb, omdat die binnen mijn budget ligt, maar ja ik ben dan weer op zoek hoe ik daar optimaal zo'n mooie overdrive uit krijg. Met pedaaltjes misschien? Overdrive van Boss of een Tubescreamer? En ook weet ik dat veel van mijn voorbeelden geen pedalen gebruiken en hun overdrive dus uit hun versterker halen, maar die versterkers zijn weer minimaal 1500 a 2000 euro dus wat moet ik dan?

Op de Cambridge 30 zit wel overdrive dacht ik, maar het is maar 1 enkel kanaal, net zoals bij een originele AC30. als je wilt schakelen tussen clean en crunch is een Tubescreamer of Boss OD-3 wel geschikt.