PDA

View Full Version : Eerste pedalboard - tips?



toddzilla
8 maart 2012, 22:03
Het is zover, na eigenlijk altijd m'n effecten zonder board te hebben gebruikt, ga ik binnenkort aan m'n eerste pedalboard! Ik ben siked! Het gedoe met alle pedalen los aan te sluiten voor elke show en daarna haastig alles te moeten opruimen ben ik zat. Ik heb via internet een Pedaltrain Jr gescoord, waar ik (voorlopig) al mn pedalen op kwijt kan. Nu is het hele pedalboard-wereldje nieuw voor me, hoewel ik het fototopic met plezier volg, dus misschien kunnen jullie mij helpen met wat beginnersvragen.

Ten eerste de voeding. Op het moment gebruik ik 3 verschillende adaptors. Een One-spot voor mijn normale 9v pedalen (een Boss TU-2, Boss DD-20 en TC Electronics Flashback), een speciale voeding voor m'n Holy Grail, en een 18v voeding voor m'n OCD. Ik heb met een verloopje geprobeerd de Holy Grail bij de rest in de daisychain te doen, maar dat leverde een enorme brom op.
Nu heb ik bij onze Duitse makkers van Thomann een Harley Benton PowerPlant voeding gezien, die goed te betalen is. Hij is vrij groot dus ik twijfel of die onder het board past, heeft iemand hier de combi PT Jr PowerPlant? Daarnaast, de voeding levert 500mA verdeeld over 8x9v (als ik het goed gebrijp) en 2 x 12v (elk 250mA). Gaat dat genoeg zijn om mijn pedalen mee te voeden? Ik denk dat ik de OCD dan op 12v zou zetten in plaats van 18v. Ik zit nog te azen op een booster dus het zou wel fijn zijn als de voeding een 9v pedaal of 2 extra aan zou kunnen.

Als ik lees over voedingen gaat het vaak over geisoleerd en niet-geisoleerd. Wat is het verschil daarin, en wat betekent dat practisch gezien voor je board?

Voor de rest, welk velco raden jullie me aan? Het moet allemaal wel goed vastzitten natuurlijk! En hebben jullie verder nog tips? Extra compacte patchkabels misschien (ik gebruik nu Cordial met een vrij groot stuk aan de plug)?

Alvast bedankt!

Nielsje
8 maart 2012, 23:15
Wat is siked?

Anyway, de standaard klitteband van de pedaltrain voldoet prima, maar er zijn sterkere varianten verkrijgbaar bij de gamma.
Dat de Holy Grail een rare is: dat klopt, dat ding heeft echt een eigen voeding nodig.. Voor je overige voeding vragen kan je prima terecht in de voedings FAQ. Overigens heeft thomann ook een HB kopie van de fueltank JR, met geïsoleerde uitgangen, wellicht dat dat wat voor je is. Overigens staan van de powerplants gewoon de afmetingen op de thomann site, dus dat kan je prima uitmeten.

toddzilla
9 maart 2012, 00:03
Siked, psyched, eh ja hoe vertaal je dat? Iets als enthausiast / blij ofzo misschien.

Ik heb de Pedaltrain nog niet ontvangen, dus ik kan de boel niet opmeten, vandaar dat ik vroeg of er mensen zijn die ervaring hebben met de combinatie.

Goeie tip van die HB Powerplant Junior, dat lijkt me wel wat! Vooral dat er een Y-ding bij zit zodat ik m'n OCD nog steeds met 18v kan voeden. Die geisoleerde uitgangen, betekent dat dat ik mijn Holy Grail er ook op kan aansluiten zonder dat dat brom oplevert?

titzenpitzer
9 maart 2012, 08:24
Normaal gezien krijg je bij de pedaltrain-producten velcro bij, dus daar zou je je al geen zorgen om moeten maken.
Bij pedaltrains horen vaak de voodoolab power 2, die passen er perfect onder.

Fuhgawz
9 maart 2012, 10:13
Wat is siked?

"A poor misspelling of "psyched".
Created by a nation of slack-ass, unintelligent teenagers."
Bron: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=siked :P

Ik heb ook een Pedaltrain Jr. en ben toen bewust voor een Pedal Power 2 gegaan. Is wel wat duurder dan zo'n Harley Benton apparaat, maar het handige is dat bij die Pedaltrain standaard beugels zaten waarmee je precies zo'n Pedal Power eronder kunt monteren. Hoef je verder ook niet zelf te gaan klooien. Klittenband krijg je ook gewoon bij. Meer dan genoeg, maar er is ook een site waar je precies hetzelfde spul bij kunt bestellen mocht je na de vierde incarnatie van je board ineens te weinig hebben. ;)

Zo'n Y-kabel, die bij die Harley Benton zit, kun je ook los kopen van Voodoo Labs. Is wel érg duur: http://www.thomann.de/nl/voodoo_lab_y18_volt_kabel.htm en het kost je natuurlijk een extra uitgang op je voeding. Misschien ben je zelf handig, of ken je iemand die handig is om zo'n ding zelf te maken. Dat moet volgens mij best te doen zijn.

Wat betreft geïsoleerde voedingen, dat staat waarschijnlijk beter in de voedings-FAQ dan ik het je uit kan leggen, dus bij dezen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?118413-FAQ-voeding-van-pedalen

Succes met je board!

toddzilla
9 maart 2012, 12:20
"A poor misspelling of "psyched".
Created by a nation of slack-ass, unintelligent teenagers."
Bron: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=siked :P

Haha, touche!


Ik heb ook een Pedaltrain Jr. en ben toen bewust voor een Pedal Power 2 gegaan. Is wel wat duurder dan zo'n Harley Benton apparaat, maar het handige is dat bij die Pedaltrain standaard beugels zaten waarmee je precies zo'n Pedal Power eronder kunt monteren. Hoef je verder ook niet zelf te gaan klooien. Klittenband krijg je ook gewoon bij. Meer dan genoeg, maar er is ook een site waar je precies hetzelfde spul bij kunt bestellen mocht je na de vierde incarnatie van je board ineens te weinig hebben. ;)

Zo'n Y-kabel, die bij die Harley Benton zit, kun je ook los kopen van Voodoo Labs. Is wel érg duur: http://www.thomann.de/nl/voodoo_lab_y18_volt_kabel.htm en het kost je natuurlijk een extra uitgang op je voeding. Misschien ben je zelf handig, of ken je iemand die handig is om zo'n ding zelf te maken. Dat moet volgens mij best te doen zijn.

Wat betreft geïsoleerde voedingen, dat staat waarschijnlijk beter in de voedings-FAQ dan ik het je uit kan leggen, dus bij dezen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?118413-FAQ-voeding-van-pedalen

Succes met je board!

Ah, die FAQ had ik over het hoofd gezien. Excuses. Het is me na het lezen van de FAQ allemaal een stuk duidelijker! Die PedalPower 2 is inderdaad vast handig met montage zoals je het beschrijft. Maar ik kan m op het moment niet betalen, vandaar dat ik het in de budget-hoek zoek. Een beetje DIY-en om de voeding eronder te krijgen vind ik ook helemaal geen straf :) In elk geval bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Nielsje
9 maart 2012, 15:41
Let wel, alleen de modernere pedaltrains hebben standaard de beugels voor de PT2.
Ik zou een PT2 alleen aanraden als je echt specifieke effecten hebben die nogal wat voedingseisen hebben. Voor de dertien-in-een pedalen voldoet een standaard voeding + daisychain meestal wel.